Kerrankin Tukiainen puhuu järkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
avioliiton ylikorostaminen taitaa olla joku kristittyjen juttu.

jos ei usko mihinkään jumaliin joiden edessä niitä avioliiton sitoumuksia lupailisi, niin mikä silloin on se suuri sitoutuminen jota ilman avioliittoa ei olisi?

Kai tuossa viitattiin myös juridiseen puoleen/suojaan, mikä avioliiton myötä tulee.

sanotaanko näin että jos on pariskunta joka ei ole varakas, ei tuota juridista puoltakaan tarvitse edes varsinaisesti miettiä. kaupungin vuokra-asuntoon esimerkiksi saa jäädä ilman mitään ongelmaa jos puoliso kuolee, eikä leskeneläkkeetkään niin suuria ole että sillä oikeastaan olisi rahallisesti mitään väliä saako niitä vai ei.

Mutta esim. lasten osalta. Ei tarvitse tunnustaa isyyttä yms.

no eihän se isyydentunnustus oo ku pari minuuttinen tilaisuus ja on ainakin varmaa että mies on halukas ja valmis olemaan isä - avioliitossahan puoliso on isä, halus tai ei ;) ( ja älköön taas vedelkö kukaan tuosta melooneja )

avioliiton ylikorostaminen taitaa olla joku kristittyjen juttu.

jos ei usko mihinkään jumaliin joiden edessä niitä avioliiton sitoumuksia lupailisi, niin mikä silloin on se suuri sitoutuminen jota ilman avioliittoa ei olisi?

Se jumala, jonka edessä me luvattiin, oli nimeltään TUOMARI :xmas:

Onhan avovaimon ja aviovaimon juridinen asema erilainen, mm. kuolemantapauksessa. Ja voikohan avopuoliso olla edes lähiomainen, siis jos pitää vaikka päättää jatketaanko elämän keinotekoista ylläpitämistä vai ei?

Mulle tärkeää oli myös se, että lapsilla on isänsä sukunimi. Se ei ole mahdollista silloin, jos avopuoliso (lapsen isä ) kuolee odotusaikana. Kaukaa haettua, mutta tuotakin mä mietin joskus :D

Miksi ihmeessä mennä sellaisen ihmisen kanssa avioliittoon, jonka kanssa parisuhde tuntuu turvattomalta ja/tai hyväksikäyttösuhteelta ilman virallistamista??

En ole avioliittoa vastaan, mutta en voi millään ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Miksi ihmeessä mennä sellaisen ihmisen kanssa avioliittoon, jonka kanssa parisuhde tuntuu turvattomalta ja/tai hyväksikäyttösuhteelta ilman virallistamista??

En ole avioliittoa vastaan, mutta en voi millään ymmärtää tuollaista ajatusmaailmaa.

Mutta miksi olla sellaisen kanssa avoliitossakaan? Parisuhteessa ylipäänsä? En tajua.

No, Tuksun kohdalla on varmasti ollut syynsä miksei ole naimisiin tullut "päästyä"..Eikös se tuohon Ikeen kaatunut se suhde? Kun nyt toki 7 tietää aina kaiken - varmemmin kun mikään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mutta miksi olla sellaisen kanssa avoliitossakaan? Parisuhteessa ylipäänsä? En tajua.

Niinpä. Olen itse avioliitossa ja sikäli sitä kannatan, mutta ei se naimisiinmeno mitään korjaa tai pelasta. Naimisiin mennään jos kumpikin sitä haluaa. Ja ihan yhtä arvokkaita ovat avoliitot ja muut liitot, kunhan se tärkein siellä on kunnossa =)

kestää pari minuuttia kirjoittaa nimet paperiin... ei kovin hankalaa.

ja lapset perivät vanhempansa vaikka nämä eivät olisikaan kesknään naimisissa

Helpompaa olisi olla aviossa.

Meillä esim otetaan ulosottojutuissa (älkää kysykö miksi ) huomioon mun tulot,mutta suojaosuudessa mua ei oteta huomioon millään tapaa,kun ei olla aviossa.Mun pitäisi siis elättää miestäni,mutta miehen ei tarvii elättää mua.
On muitakin tällaisia pikkujuttuja,mutta muuta esimerkkiä ei nyt tullut mieleen ku tuo.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Ei kai hankaludesta ollut kyse, vaan siitä mitä eroja avoliiton ja avioliiton välillä juridisesti on. Tuo on niistä yksi.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Se jumala, jonka edessä me luvattiin, oli nimeltään TUOMARI :xmas:

en tiedä miksi kahden aikuisen ihmisen välistä parisuhdetta tarvitsisi lupailla minkään tuomarin tai papin edessä.
minä en omaa nimeäni muuta mihinkään naimisiin mennessä ja yhteisiä lapsia tuskin tulee olemaan koska miehellä on jo lapsia kuten myös minulla ja mies ei enempää lapsia halua. en siis näe mitään syytä miksi pitäisi mennä naimisiin, en omaisuuden, lasten tai minkään muun kannalta.

ainoa syy miksi minä olen menossa naimisiin on se että miehellä on ajatusmaailma jonka mukaan avioliitto on joku suurin sitoutuminen tai jotakin. Minä olen ihan yhtä sitoutunut ilmankin sitä

Ei kai hankaludesta ollut kyse, vaan siitä mitä eroja avoliiton ja avioliiton välillä juridisesti on. Tuo on niistä yksi.

No jos eroja etitään,niin erotilanteessa avioliiton lopettamiseen pitää nähdä paljon enemmän vaivaa;)

Alkuperäinen kirjoittaja ero se on sekin:

No jos eroja etitään,niin erotilanteessa avioliiton lopettamiseen pitää nähdä paljon enemmän vaivaa;)

Näkökanta tuokin ;) Ja ei kai tässä muusta ole kyse, kun siitä mikä kellekin sopii; toinen tykkää kerrostalosta, toinen omakotitalosta, yks asuu mieluiten teltassa.

En ole koskaan ymmärtänyt, mikä nykypäivänä erottaa avo- ja aviopareja toisistaan. Kumpaisistakin liitoista löytyy sitoutuneita ja onnellisia ihmisiä - samoin kuin niitä toivottomiakin tapauksia. Täytyy kyllä sanoa, että Tuksun puheet ylipäätään ovat aika huonoa mainosta avioliittoinstituutiolle.

Minun tuttavapiirissäni kipeät erot ovat vieneet monelta ihmiseltä uskon avioliittoon - joiltakin jopa uskon parisuhteeseen ylipäätään. Tuksun tapauksessa on käynyt päinvastoin: ero on vain vahvistanut käsitystä, että naimisiin olisi pitänyt älytä mennä, että hynää olisi jäänyt liitosta käteen.

Mä en suostuis siihen, et mua vedätettäs vuodesta toiseen. Mutta mä en muuttanut edes yhteen miehen kanssa ennen vihkimistä.

aika loukkaavasti minusta sanottu, että sinusta avoliitto on yhtä kuin vedätys.

siis toki, sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta jotensakin.. hämmentävää.

Mä en suostuis siihen, et mua vedätettäs vuodesta toiseen. Mutta mä en muuttanut edes yhteen miehen kanssa ennen vihkimistä.

Mitä vedättämistä avoliitossa on? Ja onko se aina mies, joka vedättää naista, vai voiko se mennä toisinkin päin?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

aika loukkaavasti minusta sanottu, että sinusta avoliitto on yhtä kuin vedätys.

siis toki, sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta jotensakin.. hämmentävää.

Äh. Sellaiselle, jolle avioliitto on itsestäänselvä juttu, kun muutetaan yhteen, se olisi vedätystä. Monelle naiselle se on vedätystä. Odotetaan vuodesta toiseen, mutta miestä hirvittää.

Jos molemmat on sitä mieltä, ettei mitään avioliittoa tarvita, niin eihän silloin vedätetä yhtään ketään. Kunhan vaan molemmat oikeasti ovat sitä mieltä.

Esitin asian varmaan jotenkin ikävän kuuloisesti, mutten tarkoittanut. Ja kyl, nainenkin voi miestä tuolla tavalla vedättää.

Onko avoliitto vedättämistä? Eihän kaikki naisetkaan halua naimisiin, aina oletetaan että miehet ei halua naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Onko avoliitto vedättämistä? Eihän kaikki naisetkaan halua naimisiin, aina oletetaan että miehet ei halua naimisiin.

No kato edellinen vastaus?

Eipä kannatakaan, ei.

Lähinnä sitä ajatusmallia tarkoitin, että pitää avopuolisoaan jalka oven välissä olevana gigolona, MUTTA naimisiinmenon myötä asiat ( todelliset tai kuvitellut ) jotenkin maagisesti korjaantuvat. Avioliitto on jokin suhteen maaliviiva/päämäärä, ja jos ei sitä halua niin ei halua suhdetta ollenkaan.

Täyttä asiaa Tukiainen! kerrankin olen samaa mieltä Tukiaisen kanssa. En ymmärrä vuositolkulla avoliitossa asuvia ihmisiä. Kyllä siinä väkisinkin miettii, MIKSI ei voi mennä naimisiin?

Eipä kannatakaan, ei.

Lähinnä sitä ajatusmallia tarkoitin, että pitää avopuolisoaan jalka oven välissä olevana gigolona, MUTTA naimisiinmenon myötä asiat ( todelliset tai kuvitellut ) jotenkin maagisesti korjaantuvat. Avioliitto on jokin suhteen maaliviiva/päämäärä, ja jos ei sitä halua niin ei halua suhdetta ollenkaan.

Niin. Todellinen ongelma ei ole jonkun paperin olemassaolo tai sen puuttuminen, vaikka se VOI jossain tapauksessa heijastaa sitä todellista ongelmaa.

Yhteistyössä