Kerokaa miksi on väärin viedä yli 3v hoitoon jos itse on kotona?

  • Viestiketjun aloittaja oikea ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
Joittenkin mielestä se on väärin.. meilläkin on 3 v. hoidossa vaikka isä onkin kotona.. poika on pph:lla ja tykkää olla siellä.. poika on vain sen takia hoidossa, että saa leikkiä saman ikäisten lapsien kanssa,kun meillä ei ole täällä ketään kellä olisi saman ikäisiä lapsia ja kaikki sukulaiset yms. ovat 750 km päässä.. joten mun puolesta saa olla hoidossa :)
 
åoh
Itse jäin juuri työttömäksi ja lapsi oli tottunut olemaan päiväkodissa, ja sovimme että sielä se viettää jatkossakin osan viikosta. Itse en keksisi lapsellani niin paljon virikkeitä kotona kun ne sielä, ja lisäksi kaikki kaverit on sielä. Aika pitkäksi kävisin 4,5v lapseni elämä jos viettäisi kaikki päivät kanssani kotona. Ja ai kamala kun mä oon nyt huono äiti :D
 
Itse olen myöskin sillä kannalla et kotona, jos ei ole mitään tukitarpeita lapsella tai perheellä. Lapselle paras on olla kotona, vaatii kyllä kotona olevalta aikuiselta aktiivisuutta viedä ulkoilemaan paikkaan missä mahdollisesti kavereita, kotona puuhastelua yhdessä tms.

En sano että on väärin viedä hoitoon, mutta miksi veisit, siksikö vain kun on subjektiivinen oikeus siihen? Oikeus viedä ylisuureen ryhmään, jossa vähän henkilökuntaa suhteessa lapsimäärään. Itse en veisi, jos olisi mahdollista saada elatus niin, että olisin kotona.
 
oikea ammattivalittaja
Joittenkin mielestä se on väärin.. meilläkin on 3 v. hoidossa vaikka isä onkin kotona.. poika on pph:lla ja tykkää olla siellä.. poika on vain sen takia hoidossa, että saa leikkiä saman ikäisten lapsien kanssa,kun meillä ei ole täällä ketään kellä olisi saman ikäisiä lapsia ja kaikki sukulaiset yms. ovat 750 km päässä.. joten mun puolesta saa olla hoidossa :)
Meillä myös lapsi pph.lla ja tykkää siellä käydä. Täällä ei ole avoimia päiväkoteja vaan seurakunnan kerho 1krt/viikossa ja muskari 1krt/viikossa ja ne ei kyllä meidän lapselle riittäisi.
 
Se voisi kuule ollakin yllättävän mukavaa :D ainakin meidän tytön mielestä on. Tosin minähän olen sellainen ihminen joka reissaa muksujen kanssa ympäriinsä ja jos ei muuta niin käydään shopailemassa, kerhoilemassa jne.
Ei tuo sitä kestäisi, päiväkotikaverit on niin yyber-tärkeitä.

Hyvin kyllä viihtyy kotonakin, nytkin on ollut viikon kotosalla ja parina viime viikkona on ollut hoidossa tyyliin 15-20 h/viikko. Ensi viikolle tulee ainakin yksi vapaapäivä, ja sitä seuraavalla viikolla jää taas kokonaan kotiin tammikuun tokalle tai kolmannelle viikolle saakka.

Mutta kokonaan kotihoitoon...ei onnistuisi. Kerhoistakaan ei täällä ole mitään iloa, perhekerhossa oli tylsää jo 3-vuotiaalla saati sitten isommalla.
 
---
- Paikoista on muutenkin hirveä pula.

- Vanhemman tehtävä on hoitaa lastansa ja tarjota tälle niitä virikkeitä mikäli ei ole töissä/opiskelemassa, jolloin luonnollisesti pk hoitaa nämä asiat. Kavereitakin lapselle saa AIVAN VARMASTI mikäli on valmis näkemään yhtään vaivaa.

- Virikehoitolasten hoitoon käytetyt rahat ovat pois muualta. Aika monta hoitajaa palkattaisiin esim. vanhainkoteihin, mutta ei pitäähän laiskan mamman saada olla kotona valtion tuella, vähät muista.
 
Mulla on lapset kotihoidossa hyvin itsekkäistä syistä...mä haluan olla lasteni kanssa. Ajatuskin siitä että lapset on joku ruma päivä pakko viedä hoitoon, tuntuu jo nyt ahdistavalta, vaikka siihen rumaan päivään on vielä runsas vuosi.

Ajattelen asiaa toki myös lasten kannalta ja ymmärrän sen, että he kaipaavat ikäistään seuraa ja niinpä sitä heille sitten tarjoan erilaisten kerhojen, jumppien ja kaveritapaamisten muodossa joka viikko 2-4 kertaa.

Jos taloudelliset resurssit antaisivat myöden, hoitaisin lapset kotona eskari-ikään saakka.
 
ei j....
Minusta se on ihan oikein. Olettaen, ettei lapsi ole pitkiä päiviä & joka päivä.

Äiti kaipaa lomaa lapsesta ja lapsi kaipaa lomaa äidistä & ikäistään seuraa. Ihan jees.
Äiti kaipaa lomaa lapsestaan????!!!!! Siis ei j*malauta ethän ole tosissasi? Joo ehkä joskus, että pääsee harrastuksiinsa tms., mutta että normaalissa arjessa pitää saada lähes joka päivä "lomaa lapsesta". Ehkä tuolla tavoin ajattelevan ihmisen olisi paras jättää lapset kokonaan hankkimatta niin saisi sitä lomaa varmasti tarpeeksi.
 
"äiti"
Äiti kaipaa lomaa lapsestaan????!!!!! Siis ei j*malauta ethän ole tosissasi? Joo ehkä joskus, että pääsee harrastuksiinsa tms., mutta että normaalissa arjessa pitää saada lähes joka päivä "lomaa lapsesta". Ehkä tuolla tavoin ajattelevan ihmisen olisi paras jättää lapset kokonaan hankkimatta niin saisi sitä lomaa varmasti tarpeeksi.
Juu juu, sädekehämutsit ei koskaan kaipaa lomaa lapsesta, mutta minä ainakin kaipaan. Ja kirjoitinhan, että "olettaen ettei lapsi ole pitkiä päiviä & joka päivä" (hoidossa siis).
 
"ääliö"
no ihan siksikin että on myös niitä äitejä jotka käy töissä ja jouluvat viemään lapsensa hoitoon jonnekin toiselle puolelle kaupunkia kun kotiäidit vie lapsensa hoitoon. Missä vaiheessa lapsen kasvatus on täysin siirtynyt päiväkotien tehtäväksi..
 
"hoitaja"
Vastaan näin perhepäivähoitajan näkökulmasta. Paras ja rakkain paikka lapselle on koti.
Jos äiti/isä kotona, eikä oikeasti lähistöllä ole samanikäistä seuraa lapselle, niin ajattelisin että reilu 3v. jo kaipaisi muita lapsia. Eli minusta ei ollenkaan huono ajatus viedä hoitoon JOS hoitopäivät ovat lyhyitä/tai vietetään joskus vapaapäiviä.
Vaikka lapsi viihtyy hoidossa, tuskin hyväksi kuitenkaan on 10 tunnin hoitopäivät ma-pe. Koti on aina koti!!!!!
 

Yhteistyössä