kerhosta haku ja vaatteiden pukeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mhhh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mhhh"

Vieras
Tänään törmäsin taas tilanteeseen jossa lapseni ei oikein osannut alkaa pukemaan ulkovaatteita päälle. Eli siis hain poikaa kerhosta ja häntä piti kehottaa monesti pukemaan. Lopuksi minä taas puin hänet ja siltikin näyttti ettei vaatteita saada päälle kun poika ei keskittynyt ollenkaan. Kotona osaa pukea, ainut missa pitää auttaa on hanskat.

No kysyin sitten pojalta että miksi ei pukeminen tahdo onnistua kerhosta haettaessa hän vastasi että liikaa meteliä ympärillä. miten minun pitäisi nyt toimia tässä tilanteessa? vuoden päästä alkaa esikoulu ja koulun käytävällä on taatusti enemmän meteliä kuin kerhon eteisessä.

Mitä tekee jos lähdet ulos odottamaan? meillä kerhon eteinen niin täynnä aina, että menen ulos odottamaan ja tyttö pukee itsensä ja tulee ulos. Itse en kyllä tuopn ikäistä pukisi. Jos ei pue niin tulkoot sitten ilman päällysvaatteita.

Auta vaan vaatteet ylle. Lapsi se vielä kuitenkin on. Eikös ammattikasvattajatkin ole jossain sanonu että lapsi joka osaa itse pukea voi tarvita siihen toisina päivinä apua.

No ei ainakaan pukemalla 5-6 vuotiasta tilanne parane :) Et varmaan meinaa kouluun mennä lasta pukemaan ja siellä vilskettä vasta riittääkin.

Eskarit on tyypillisesti haahuiluiässä; reippaastikin pukenut ja syönyt lapsi voi muuttua siinä iässä vitkuttelevaksi ja haahuilevaksi. Kunnon uhkausta vaan päälle jos ei pukeminen onnistu tai menet ulos odottamaan. Tai katsokaa vaikka kuinka nopeasti pukee kun otat aikaa. Joka päivä voi sitten koittaa petrata. Mutta ei mitään pukemista lapsen puolesta.

Lapsi osaa pukea, joten silloin tällöin voi äiti pukea lapsen, koska pukemista ei enää tarvitse opetella. Ei ne sinne kouluun enää suostu äitiä mukaan ottamaan, joten kannattaa vielä nauttia näistä viimeisistä hetkistä :)

Lapsi osaa pukea, joten silloin tällöin voi äiti pukea lapsen, koska pukemista ei enää tarvitse opetella. Ei ne sinne kouluun enää suostu äitiä mukaan ottamaan, joten kannattaa vielä nauttia näistä viimeisistä hetkistä :)

Eskarissa varmaan henkilökunta nauttii myös kun 6v ei pue itse :) Tuli mieleen, että ehkä lapsi pukee kun äiti ei ole paikalla...käyvätkö kerhossa ulkona? En antaisi tuon ikäisen pompottaa, eri asia olisi joku alle 4v. Apua voi antaa sanallisestikin jos on vaikea keskittyä.

[QUOTE="vieras";25008291]Eskarissa varmaan henkilökunta nauttii myös kun 6v ei pue itse :) Tuli mieleen, että ehkä lapsi pukee kun äiti ei ole paikalla...käyvätkö kerhossa ulkona? En antaisi tuon ikäisen pompottaa, eri asia olisi joku alle 4v. Apua voi antaa sanallisestikin jos on vaikea keskittyä.[/QUOTE]

Eivät käy kerhoaikana ulkona ja kun pojalle sanoo pukemisesta, mistä aloittaa niin tuntuu että hänen katseensa vaeltelee pitkin eteistilaa ja on jotenkin avuttoman oloinen vaikka olen ihan vieressä....

[QUOTE="mhhh";25008336]Eivät käy kerhoaikana ulkona ja kun pojalle sanoo pukemisesta, mistä aloittaa niin tuntuu että hänen katseensa vaeltelee pitkin eteistilaa ja on jotenkin avuttoman oloinen vaikka olen ihan vieressä....[/QUOTE]

Kuuluu ikään...mutta en kyllä hirveästi lähtisi auttelemaan, saattaa kyllä helpostikin tottua passaukseen ja hitaisiin lähtöihin jos höllää liikaa. Kyllä mun mielestä lapselta pitää vaatia omatoimisuutta pukemisessa ja syömisessä tuossa iässä. Eihän päiväkodeissakaan aleta 5-6-vuotiaita pukemaan jos heittäytyvät ihmettelemään vaan kehoitetaan ja vahditaan, että tulee oikeat vaatteet päälle. Keskittyminen hälinässä vaatii harjoittelua mutta ei taito itsekseen kehity.

Meidän poika oli ihan samanlainen. Meteli ja hälinä on aina häirinnyt ja tarvitsi aikuisen ohjausta paljon vielä 5 v pukemisessa päiväkodissa. Osasi kyllä pukea että siitä ei ollut kyse. Tiesi myös kysyttäessä missä järjestyksessä vaatteet laitetaan mutta aikuisen tuki uloslähtötilanteissa oli tarpeen. Eskarivuosi meni jo paremmin. Jos pojallasi ei ole muita "ongelmia" niin unohda koko juttu. Auta tarvittaessa ja anna ajan kulua.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä