Keräätkö/omistatko wanhoja arabian astioita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poppaliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on tuolla kaapin perukoilla tätini ennakkoperintönä antama Arabian astiasto vuodelta 1939 (muistankohan vuoden oikein...?). Olen yrittänyt etsiä nettisivuilta samaa sarjaa mutta en ole löytänyt. Tätini on saanut astiaston itse lahjaksi mentyään naimisiin muistaakseni v 1952. Pitäisi varmaan viedä jonnekin antiikkiliikkeeseen arvioitavaksi. Lisäksi mulla pari mehukannua ja sokerikko/kermakkopareja 60-70 luvuilta äidin peruja. En ole itse aktiivisesti keräillyt.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Voi ku ihanaa, millasiakohan astiastoja sun isotädeillä on, tiedätkö nimiä tai osaatko kuvailla? :heart: Sielpäin varmaan on erilaisia astiastomalleja saatavilla kuin täällä keski-suomes.

Niillä on joku kokonainen sarja, liemikulhot ja kannut ja kaikki :)

Nimeä en tiedä, ulkonäöltään se on sellainen vaaleankeltainen jossa on muistaakseni viininpunaista raitaa...en muista kovin tarkkaan.

Mulla on semmonen sinipunaruudullinen astiasto,mutta en tiedä sen nimeä. Netissä en oo törmänny samanlaiseen,en oo kyllä vielä ehtiny kunnolla etsiäkään,mutta minusta nätti sarja,erilainen arabia :)

Olen kerännyt Arabian siniraitaa, nuorempana aktiivisemmin, nyt on viime vuosina ollut hiljaisempaa. Aika paljon tuota on jo kertynyt kuitenkin =) lisäksi löytyy vanhaa kupittaan savea (kahvikupit+pullalautaset) ja famun vanha Röstrandin kahviastiasto 1800/1900 lukujen vaihteesta. Nuo arabiat on enempi ruokailu puolta. Yksittäisiä astioita on muistakin sarjoista. Sitten jonkun verran Nanny Stillin lasia :whistle: jestas onpa noita kertynyt :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Ois kiva kuulla millaisia arabian vanhoja astioita muilla on ja keräileekö joku tiettyä astiastoa?

Isovanhemmat ja vanhemmat ovat keränneet minulle aika läjän vuosien varrella. Ovat vain paketissa Suomessa, ja minä asustelen Espanjassa.
Mutta aika hassu juttu tähän liittyy: Ystävystyimme Espanjassa juutalaiseen ex-taideopettajaan (nyt 88-vuotias), joka karkasi natsi-Saksasta Suomen kautta, ja hän keräilee Arabiaa.
Käsitykseni mukaan hänellä on hallussaan mm. ainutlaatuinen astiasto, joka on teetetty aikoinaan jollekin (ns. merkkihenkilölle - tai enempi varakkaalle).
Olisi kiva fanittaa yhdessä, jos rohkenisin kuljetuttaa omat kokoelmani Espanjaan.
Suomesta en kaipaa kovin montaa asiaa. Mutta muotoilu...

Onko muita Nuutajärven viinilasien faneja? Eikä niitä todella upeita valkoviinilaseja enää saa, eikä valmistu...
Niin se käy!

Ois tosiaan kiva saada koko ruokailuastiasto ja kahviastiasto kaikkine kannuineen. Mulla on itellä Siro-sarjan lautasia, Fenno-sarjaa (kukallinen) on jo aika kivasti paitsi kahvikuppeja puuttuu vielä ja paljon muita olen haalinut. Kuvia olis kiva nähdä millaisia ihmisillä on ja tunnistettaisiinko niitä. Itellä on kuvat nyt toisella koneella mutta vois joskus laitella :)

juu, multa löytyy ihana viiskytluvun kissa-kannu, ja 60.-luvun retrokuosipurkki ja pomonaa paljonkin ja keräilen kyllä aina kun rahavarat sallii =) ovat kivannäköisiä lasivitriinissä, ihan meidän tyylisiä =)

En kerää, mutta omistan Arabian Primaveraa. Pölyttyy vaan tuolla kaapissa..

muoks. Nämä eivät ole omia astioitani, vaan netistä löysin kuvan
aihekuva.asp

tääkin
http://www.laatutavara.com/images/2074m.jpg
kiva huomata, että arvo nousee =) ja tuohon mansikkaan on myös syviä lautasia ja pieni sokerikko, samoin luumua.. =)

mulla on vissiin 40-luvulta pienet kahvikupit ja aluset mutta ei hajuakaan mitä sarjaa. Joskus yritin guuglailla ja arabialle laitoin viestiä että mitä nää on mut vastausta ei tullu. En tiedä mitä noi on, voisin myydä ne mut sit en raaski ku entä jos ne ois oikeesti arvokkaita?

Pohjassa siis vuosiluvut.. Ja erivärisiä yksivärisiä ovat.

:)

Mulla on Irja-sarjan sokerikko, kermakko ja kahvikannu, haaveena olisi kerätä siihen muutkin osat. Mummun perintönä tusina kahvikuppeja 40-luvun alusta sinisella kukalla. Lisäksi Iittalan, Nuutajärven ja Riihimäen sokerikkoja ja kermakkoja. Mulla on liikaa astioita ja lisää vaan kerään...

Kiva että on muitakin arabian vanhoihin astioihin ihastuneita :heart:

Mulla siis haaveissa kerätä toi koko fenno-sarja ja miksei muitakin jos vaan tilaa riittää ;)

http://www.krookila.fi/component/page,shop.browse/option,com_virtuemart/Itemid,33/

Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Mulla on Irja-sarjan sokerikko, kermakko ja kahvikannu, haaveena olisi kerätä siihen muutkin osat. Mummun perintönä tusina kahvikuppeja 40-luvun alusta sinisella kukalla. Lisäksi Iittalan, Nuutajärven ja Riihimäen sokerikkoja ja kermakkoja. Mulla on liikaa astioita ja lisää vaan kerään...

Tuo Irja onkin nätti sarja, on näkynyt paljon myynnissä huuto.netissäkin.

Vanhempani saivat uhtua-astiaston -87 häälahjaksi. Koskaan ei ole ollut käytössä ja nyt se on minulla. Astiastoon kuuluu siis kaikki mahd. uunivuokia, kannuja, kahviastiasto ja ruokailu lautaset yms.. Tuota astiastoa ei enään valmisteta, enkä tietä kuinka harvinaista on. Itse en ole nähnyt missään kirppareilla tai missään kyseistä sarjaa nähnyt.

Äidilläni on kaksi nokkainen arabian kannu. Kyljessä kukkia. Ei ole löytänyt netistäkään vastaavaa, että taitaa olla aika erikoinen. Vuosilukua en muista.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
mulla on vissiin 40-luvulta pienet kahvikupit ja aluset mutta ei hajuakaan mitä sarjaa. Joskus yritin guuglailla ja arabialle laitoin viestiä että mitä nää on mut vastausta ei tullu. En tiedä mitä noi on, voisin myydä ne mut sit en raaski ku entä jos ne ois oikeesti arvokkaita?

Pohjassa siis vuosiluvut.. Ja erivärisiä yksivärisiä ovat.

:)

Jos saisit kuvattua niin voitais yhdessä selvitellä :)

Yhteistyössä