Kengistä

Viime talvena ostin pojalle Viking goretexit ja nyt on jo pienet mutta tosi hyvä kuntoset,säästän ne toiselle lapselle. Syksyksi olen ajatellut ostaa goretex kengät ja talveksi ehkä Kuomat. Poika on nyt 2v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2005 klo 18:39 NallePuh kirjoitti:
Viime talvena ostin pojalle Viking goretexit ja nyt on jo pienet mutta tosi hyvä kuntoset,säästän ne toiselle lapselle. Syksyksi olen ajatellut ostaa goretex kengät ja talveksi ehkä Kuomat. Poika on nyt 2v.
mitäs järkeä siin on? core texit on totta kai paremmat talvella, kun pitää kosteutta ja on parempi pohjaset kun kuomat, ei oo liika tasaset.
 
yksi vaan
mieluummin halvemmat kengät kunhan on jokaiselle omat. eli kävelevän kenkiä ei kierrätetä.

etenkin juuri kävelemään oppineen jalka on hyvin mukautuvaa ja kenkä jos on valmiiksi hiukankaan lintassa niin lapsen jalka alkaa linttantua. mitä pienenpi lapsi sitä helpommin. esim murkkuikäisen jalka on jo paljon vahvempi eikä niin paljon kärsi mutta pienen lapsen jalka kärsii.

mutta kukin toki tyylillään. jalan virheasentoa ja linttaa on vaikea isompana enää korjata ja se aiheuttaa lopun ikää helposti erilaisia särkyjä.. mutta mikäs siinä jos hiukan säästää rahassa. eipä ole omat jalat
 
Jokainen lapsi on saanut noin kaksi vuotiaaksi asti OMAT KENGÄT!!! Mutta eipä sillä, että kenekään jalka on väärään asentoon mennyt... Tänä keväänä kuopuksen jalkaan laitetaan isoveljen kenkä!
 
yksi vaan
niinpä niin kaksivuotiaaksi.. silloinhan se jalan kasvu onkin jo hidastunut..

ei vaan ihan tosi. vasta murkkuikäisellä jalankasvu on niin loppusuoralla ettei se linttaan astuminen enää niin paljon vaikuta. VAIKUTTAA toki jonkin verran, mutta ei niin pahasti kuin kasvavassa iässä olevalla lapsella.

eli niin kauan kun lapsi tarvii uudet isommat kengät joka kevät kesä syksi ja talvi niin niinkauan on jalka altis virheasennoille, koska se jalka kasvaa niin vauhdilla että se lintta astunta voi tulla ihan yhdessä talvessa kun jalka kasvaa siihen virheasentoon.

kun jalan kasvu hidastuu ja lakkaa on jalka saavuttanut lopullisen muotonsa ja linttaanastutuilla kengillä kävely ei ole niin pahasta koska jalka ei KASVA siihen lintta asentoon vaan se kenkä yrittää väkisin kääntää jalkaa linttaan. mikä usein tuntuu sitten jalkapohjakipuna varhaisessa vaiheessa. kun taas kasvava jalka kun kasvaa siihen lintta asentoon, ei niitä kipuja tule siinä kasvuvaiheessa vaan vasta myöhemmin.

päätöksen tekee toki vanhemmat. parempi vaihtoehto on halvemmat uudet kengät joka lapselle kuin oikein kalliit kengät jotka kiertää lapselta toiselle.
 
Jäi mainitsematta se, että jokaisella lapsella on omaan jalkaan sopivaksi tehty pohjallinen eli otetaan se kengän alkuperäinen pohja pois ja asennetaan uusi tilalle. Tälläsen neuvon on tehnyt serkkuni, joka tekee tätä työtä päivittäin!
Olen samaa mieltä, että olisi ehkä parempi ostaa halvat kengät, mutta esim joku kuoma ei todella ole hyväksi sellaisen lapsen jalkaan jossa jo on virhe asento (siis jalassa. selitän tosi vaikeesti...). Kuomassa on liian tasainen pohja.
 
yksi vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 21:20 Hanna kirjoitti:
Jäi mainitsematta se, että jokaisella lapsella on omaan jalkaan sopivaksi tehty pohjallinen eli otetaan se kengän alkuperäinen pohja pois ja asennetaan uusi tilalle. Tälläsen neuvon on tehnyt serkkuni, joka tekee tätä työtä päivittäin!
Olen samaa mieltä, että olisi ehkä parempi ostaa halvat kengät, mutta esim joku kuoma ei todella ole hyväksi sellaisen lapsen jalkaan jossa jo on virhe asento (siis jalassa. selitän tosi vaikeesti...). Kuomassa on liian tasainen pohja.
tosin aika huonosti tuo pohjallinen auttaa jos se pohja sieltä alta on valmiiksi vino. pitäisi se jalan mukaan teetetty pohjallinen olla sitten vastakkaiseen suuntaan vino. eli sekään ei ole välttämättä jalalle hyvä vaikka olisi oman jalan mukaiset pohjalliset.

ja jos valmiiksi on jalassa aasentovirhe niin silloin kannattaa tosiaan olla nuo vaikka uudet kuomat ja niissä se jalan mukaan teetetty pohjallinen. silloin ei sitäkään vähää kannata hankkia kalliita kenkiä joissa on muotoiltu pohja koska silloin se pohjan muotoilu voi olla valmiiksi asentovirheiselle jalalle väärä, vaan silloin se asento pitää muutta jalan mukaisella tukipohjallisella johon saa yleensä "reseptin"ammattilaiselta.

mutta harvalla on kasvavalle lapselle oman jalan mukaan muotoillut pohjalliset koska ne ovat kalliita ja toisaaalta niitä ei suositella käytettäväksi ellei jalassa tosiaan ole jo valmiiksi asentovirhe.

eli puhutaan nyt perheestä jonka lapsilla on normaalit terveet jalat eivätkä tarvi erikois pohjallisia niin silloin on ehdottomasti parempi olla vaikka uudet kuomat yms vast jokaisella omat, mieluummin kuin kalliimmat muotoillut jotka sitten kiertää lapselta toiselle.

ortopediksi opiskelen, mutta vasta toista vuotta. jos tulee mieleen jotain mihin en osaa vastata niin voin kyllä kysyä koulusta =)
 
Meillä on kuomat todettu hyväksi koko leikkiän, ne on kevyet, helppo pukea ja kosteuden pitävyyttä ollaan lisätty vettähylkivällä suihkutettavalla päällysteellä. Meollä on lapsilla pääsääntöisesti uudet kengät, mutta vara/kakkoskengät oli usein "siskon vanhat" .
 
Hei,
Minä olen kenkä friikki, mulla on yleensä pojalle ostettuna 3-4 kengät talvea kohti. Kengästä näkee käytettynä kyllä jos on paljon pidetyt ja Minulle liian kuluneet.
Ostan kengät yleensä uutena, mutta ostan myös HYVÄKUNTOISIA käytettyjä.
Mielestäni lapsen jalalle on tarkeää et on erilaisia kenkiä, ettei aina vedetä niitä samoja kenkiä...
Itse olen rakastanut pienenä puukenkiä. Juoksin niillä kuulemma nopeammin kun kaverit lenkkareilla. Mulla ei ole koskaan nilkat nyrjähtänyt, ei astunta virheitä, ei liikavarpaita eikä mitää muutakaan ongelmaa. Varmasti monipuolinen urheilu erityisesti voimistelu on auttanut asiaan... jalan lihakset kehittyneet voimakkaiksi
 
jasu
meillä on 2 lasta ja poika ja tyttö olin ajatellut säästää pojan kegät tytölle mutta sitten aina ostan uudet kun oli niin ihnat punaiset .... olen käyttänyt elefantenin goretec kenkiä harmi myt se lopetettiin ostin tänä vuonna lapsille pojalle eccon talvikengät ja tytölle viikingit goretec. meidän lapsille ei sovi kuomat kun on leveä lesti niin jalka voi levitä viellä lisää jos käytämme nauhattomia kenkiä sanoi kenkä myyjä.....
 

Yhteistyössä