kenenkään mies korvaushoidossa? ov

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma2

Vieras
Onko teillä lapsia? Miten arki ja elämä muuten sujuu? Kauanko olette olleet yhdessä?

Yhdessä olemme olleet 4vuotta. Meillä on 2 lasta 1kk ja 1v10kk ikäiset ja huonosti menee... Olisi kiva jutella samassa tilanteessa olevien kanssa..

No ihan varmasti menee huonosti, koska korvaushoito on nimensä mukaisesti korvaushoitoa, jossa päihde korvataan toisella :headwall: Helpommalla pääsee kun käyttää sitä omaa peruspäihdettä vaan, on kaikilla kivampaa, jos ei voida päihteetöntä hoitoa harkita.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No ihan varmasti menee huonosti, koska korvaushoito on nimensä mukaisesti korvaushoitoa, jossa päihde korvataan toisella :headwall: Helpommalla pääsee kun käyttää sitä omaa peruspäihdettä vaan, on kaikilla kivampaa, jos ei voida päihteetöntä hoitoa harkita.

sanoo sellanen joka ei tiedä yhtään mitään tästä asiasta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:

sanoo sellanen joka ei tiedä yhtään mitään tästä asiasta!!![/quote
Sanoo sellainen, joka työskenetelee päihderiippuvaisten läheisten kanssa ja jonka oma puoliso on käynyt päihteettömän minnesota-mallin mukaisen päihdehoidon.

Mies on hyvä mies, ei ole oheiskäyttöä, hoitaa asiat tunnollisesti, ei ole nistien kanssa tekemisissä, on hyvä isä lapsille, ym, ym. Nyt on tilanne se että hän on lopettamassa hoitoa ja minua huolestuttaa kuinka käy... Tähän asti on mennyt hyvin, mutta entä jos retkahtaa?

ps. asiasta tietämättömien ei kannata vaivautua kirjoittelemaan.

sanoo sellanen joka ei tiedä yhtään mitään tästä asiasta!!![/quote
Sanoo sellainen, joka työskenetelee päihderiippuvaisten läheisten kanssa ja jonka oma puoliso on käynyt päihteettömän minnesota-mallin mukaisen päihdehoidon.

jos jotain tietää hoitojen onnistumisprosenteista ei voi väittää korvaushoitoa huonoksi asiaksi! toki on aina myös niitä joihin Mikään hoito ei vaan tehoa!

Korvaushoidolla mahdollistetaan "normaali" elämään opettelu, toihin paluu yms ilman todella vaikeita vieroitusoireita! On yhteiskunnalle huomattavasti parempi että hoito ja lääkkeen saanti tapahtuu valvotusti kun kadulta rikosten kautta yms. Ja jos asia olisi noin niin että korvaushoito on vain "huumeen ilmaista jakelua" niin tuskin siihen olisi mitään perusteita eikä sitä olisi koskaan otettu käyttöön!

Minä tunnen monta ihmista jotka ovat kuivilla nyt kokonaan korvaushoidon ansiosta! Mukaan luettuna minä itse!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mikä on "minnesota-mallin mukainen päihdehoito?
Lääkkeetöntä päihdehoitoa, suomessa tunnetaan paremmin myllyhoitona.
http://www.minnesota-hoito.fi/
http://www.avominne.fi/
http://www.myllyhoito.fi/mita-myllyhoito-on

No mutta no hoidothan ovat alkoholismiin ja sekakäyttöön! (ja lähesriippuvaisuuteen) Ei siis mitään tekemistä tämän ap:n asian kanssa!

jos jotain tietää hoitojen onnistumisprosenteista ei voi väittää korvaushoitoa huonoksi asiaksi! toki on aina myös niitä joihin Mikään hoito ei vaan tehoa!
Minä tunnen monta ihmista jotka ovat kuivilla nyt kokonaan korvaushoidon ansiosta! Mukaan luettuna minä itse!!!

Prosenttien perusteella korvaushoidossa toipuu (järvenpään sosiaalisairaala) 0,5-2% hoidetuista. Yleisesti päihderiippuvaisten toipumispriosentiksi sanotaan %%.
Oulun yliopistossa julkaistaan pian tutkimus (vai julkaistiinko viime syksynä, nyt en ole varma) jonka mukaan minnesota-hoidon hoitotulos kun koko vuoden hoitokokonaisuus on käyty loppuun on 93%.

Tässä aviminnen hoitotuloksia:

Vastausprosentti tutkimukseen oli 67%. Niistä potilaista, joiden hoidon aloittamisesta oli kulunut aikaa 12kk - 26kk oli raittiina 75%. Kun hoidon aloittamisesta oli kulunut aikaa 6kk - 12kk oli ilman retkahdusta selvinnyt 88% potilaista.

Edellä mainitut tulokset ovat avohoidossa maailmanluokan tuloksia, mutta selvää on myös se, että vastaamattomien joukossa on varmasti suuri osa retkahduksen kokeneita. Tulokset ovat silti erittäin hyviä, vaikka kaikki vastaamattomat olisivat retkahtaneet sillä perinteisessä suomalaisessa päihdehuollossa vuoden raittiuden saavuttaa monasti vain kaksi sadasta eli 2%. Avominnen aloittaessa toimintaansa v. 2005 oli hoitotulostavoitteemme n. 20% vuoden raittiudella mitattuna, joka sekin olisi ollut hyvä avohoitotulos. Aikoinaan asetettu tavoite on siis ylittynyt reilusti ja jatkossakin tulemme tekemään parhaamme, että teemme hyvää hoitotulosta ja vielä hyvillä mielin. Uusi tutkimus valmistuu vuonna 2010.

mutta tuossa on kyse siis muusta kuin opiaatti riippuvuudesta??Näin minä ainakin noista linkeistä ymmärsin. Korvaushoitoa annetaan bubre ja heroiini riippuvaisille joilla vieroitusoireet ovat iahan omaaluokkaansa. Uskon kyllä että sekakäyttäjät ja juopot hyötyvä tuosta lääkkeettömästä hoidosta. :)

http://www.minnesota-hoito.fi/
http://www.avominne.fi/
http://www.myllyhoito.fi/mita-myllyhoito-on

No mutta no hoidothan ovat alkoholismiin ja sekakäyttöön! (ja lähesriippuvaisuuteen) Ei siis mitään tekemistä tämän ap:n asian kanssa!
Kuules kun alkoholuisteja ei enää hoitoon juuri tule, suurion osa on lisäksi vahvasti lääkeriippuvaisia, joita heistä on tullut kun sitä alkoholismia on hoidettu lääkkeillä.
Ihan samalla tavalla siellä hoidetaan esim. heroiinin käyttäjiä. Olen esim. itse jutellut heroinistin kanssa, joka sanoi että kaikesta muusta pääsi ilman apua irti, paitsii viinasta, viinalla saattoi korvata sen heroiinin. Hän siis käytti itse alkoholia korvaushoitona. Kun on päihderiippuvainen, hänelle on aivan sama, mitä päihdettä hän käyttää, alkoholia, hassista vai heroiinia. Elimistössä tapahtuva riippuvuusmekanismi on samanlainen ja sama aine aivoissa, tetrahydroisoqinoliini, aktivoituu kun saa päihdettä, oli se päihde mikä tahansa.
Toki joku onnistuu korvaushoidollakin ja onnittelen todella, jos olet selvinnyt siitä irti niin, ettet enää tarvitse aineita arkeesi! Olet kyllä tosi kova tyyppi! Monet sen läpikäyneet (juttelin viimeksi vajaa viikko sitten korvaushoidossa olevan kanssa, joka oli sekaisin kun seinäkello) sanovat että se on yhtä helvettiä, kun saa vähän, että tarve säilyy, mutta ei tarpeeksi, että tarve täyttyisi, pitää pyytää taas nostamaan korvausannosta että jaksa.

Ylläpitohoito = lääkkeen/huumeen antamista, ilman että on tavoitetta vierottautua siitä ylläpitolääkkeestä. Monesti näillä ylläpitohoidossa olevilla katsotaan oheiskäyttöä vähän läpi sormien.

Korvaushoito= tarkoituksena vierottua käyttämästään opiaatista vieroituslääkkeen avulla. Annosta pienennetään ja lopulta sen käyttö lopetetaan kokonaan. Korvaushoidossa olevia autetaan palaamaan takaisin "normaalielämään", esim. työelämään tai opiskelemaan.

Se ongelma mikä on aiheuttanut sen, että on aikanaan alkanut käyttää opiaatteja ei yleensä ratkea pelkällä lääkkeellä. Tarvitaan paljon muutakin apua. En ole missään nähnyt kovin hyviä tilastoja korvaushoidon onnistumisesta. Ja monella on oheiskäyttöä myös korvaushoidon aikana. Eikä nee rikolliset piiritkään ole välttämättä kokonaan unohtuneet...

mutta tuossa on kyse siis muusta kuin opiaatti riippuvuudesta??Näin minä ainakin noista linkeistä ymmärsin. Korvaushoitoa annetaan bubre ja heroiini riippuvaisille joilla vieroitusoireet ovat iahan omaaluokkaansa. Uskon kyllä että sekakäyttäjät ja juopot hyötyvä tuosta lääkkeettömästä hoidosta. :)

Kyllä siellä hoidetaan ihan samalla tavalla kaikkia päihderiippuvaisia. olen omin silmin nähnyt, että kokaiinin käyttäjällä on paljon pienemmät vieroitusoireet kuin Xanor-riippuvaisella. Ei ns. kovat huumeet lopulta niin kovia olekkaan, monet niistä säilyvät elimistössä mitattavissa paljon vähemmän aikaa kun ns. miedot huumeet. Kyse on ennakkoasenteista.
Subilta tuli jokin aika sitten sarja "Julkkikset katkolla" ja siinä tuli hyvin esiin se, että kaikkia päihteiden käyttäjiä hoidettiin samalla tavalla (minnesota-mallin mukaisesti, joka muualla maailmassa on pääasiassa käytetty hoitomuoto) ja siinäkin näki sen, että pahimmassa jamassa oli rauhoittavia käyttäneet, kovia huumeita käyttäneillä oli krapula niinkuin alkoholisteilla ja se siitä.

Kuules kun alkoholuisteja ei enää hoitoon juuri tule, suurion osa on lisäksi vahvasti lääkeriippuvaisia, joita heistä on tullut kun sitä alkoholismia on hoidettu lääkkeillä.
Ihan samalla tavalla siellä hoidetaan esim. heroiinin käyttäjiä. Olen esim. itse jutellut heroinistin kanssa, joka sanoi että kaikesta muusta pääsi ilman apua irti, paitsii viinasta, viinalla saattoi korvata sen heroiinin. Hän siis käytti itse alkoholia korvaushoitona. Kun on päihderiippuvainen, hänelle on aivan sama, mitä päihdettä hän käyttää, alkoholia, hassista vai heroiinia. Elimistössä tapahtuva riippuvuusmekanismi on samanlainen ja sama aine aivoissa, tetrahydroisoqinoliini, aktivoituu kun saa päihdettä, oli se päihde mikä tahansa.
Toki joku onnistuu korvaushoidollakin ja onnittelen todella, jos olet selvinnyt siitä irti niin, ettet enää tarvitse aineita arkeesi! Olet kyllä tosi kova tyyppi! Monet sen läpikäyneet (juttelin viimeksi vajaa viikko sitten korvaushoidossa olevan kanssa, joka oli sekaisin kun seinäkello) sanovat että se on yhtä helvettiä, kun saa vähän, että tarve säilyy, mutta ei tarpeeksi, että tarve täyttyisi, pitää pyytää taas nostamaan korvausannosta että jaksa.

Toivoisin, että tietäisit edes jotain ennen paasamistasi.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Toivoisin, että tietäisit edes jotain ennen paasamistasi.

Toivoisin että kerrot, minulle, jos tiedät asiasta enemmän.

Päihderiippuvuus todellakin on opäihderiippuvuutta riippumatta siitä mikä päihde on kysessä. Se on meille suomalaisille tosi hankala asia uskoa, mehän ollaan totuttu ajattelemaan että on ne hirveät huumehörhöt ja sitten erikseen alkoholistit ja sitten on viellä jotain hulluja lääkeriippuvaisia ja kaikki eri karsinaan vaan. Mutta kun kyseessä on sairaus, nimeltä päihderiippuvuus ja sen mekanismi on sama, riippumatta siitä mikä päihde on.

Kyllä siellä hoidetaan ihan samalla tavalla kaikkia päihderiippuvaisia. olen omin silmin nähnyt, että kokaiinin käyttäjällä on paljon pienemmät vieroitusoireet kuin Xanor-riippuvaisella. Ei ns. kovat huumeet lopulta niin kovia olekkaan, monet niistä säilyvät elimistössä mitattavissa paljon vähemmän aikaa kun ns. miedot huumeet. Kyse on ennakkoasenteista.
Subilta tuli jokin aika sitten sarja "Julkkikset katkolla" ja siinä tuli hyvin esiin se, että kaikkia päihteiden käyttäjiä hoidettiin samalla tavalla (minnesota-mallin mukaisesti, joka muualla maailmassa on pääasiassa käytetty hoitomuoto) ja siinäkin näki sen, että pahimmassa jamassa oli rauhoittavia käyttäneet, kovia huumeita käyttäneillä oli krapula niinkuin alkoholisteilla ja se siitä.

Siis joo tottakai bentsot aiheutta ihan erillaisia vieroitusoireita kuin esin amfetamiini tai kokaiini. niiden hoitoon ei korvaushoito käytetäkkään. Minä pärjään ihan hyvin ilman lääkkeitä nykyään! Ja tunnen monia muitakin korvaushoidosta avun saaneita, on niitäkin jotka jäävät "riippuvaiseksi" hoitoon ja hoitoa jatketaan pitkään ns ylläpitoannoksella. silloinkin tulos on parempi kuin jos kyseinen henkilö narkkaisi kadulla!

Tästä asiastahan voisi inttää vaikka maailmantappiin mutta hyötyä tuskin siitä on. Joka tapausessa kunnat ja kaupungit katsovat että on jostain syystä parempi ohjata korvaushoitoon asiakkaita kun lääkkeettömään minnesota hoitoon... Miksiköhän koska tuskin se ainakaan halvempaa on ja jos vielä noin surkeat tulokset verrattuna lääkkeetömään niin on kyllä ihme homma! :xmas:

:hug:

Yhteistyössä