Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mikä on "minnesota-mallin mukainen päihdehoito?
Lääkkeetöntä päihdehoitoa, suomessa tunnetaan paremmin myllyhoitona.
No mutta no hoidothan ovat alkoholismiin ja sekakäyttöön! (ja lähesriippuvaisuuteen) Ei siis mitään tekemistä tämän ap:n asian kanssa!
Kuules kun alkoholuisteja ei enää hoitoon juuri tule, suurion osa on lisäksi vahvasti lääkeriippuvaisia, joita heistä on tullut kun sitä alkoholismia on hoidettu lääkkeillä.
Ihan samalla tavalla siellä hoidetaan esim. heroiinin käyttäjiä. Olen esim. itse jutellut heroinistin kanssa, joka sanoi että kaikesta muusta pääsi ilman apua irti, paitsii viinasta, viinalla saattoi korvata sen heroiinin. Hän siis käytti itse alkoholia korvaushoitona. Kun on päihderiippuvainen, hänelle on aivan sama, mitä päihdettä hän käyttää, alkoholia, hassista vai heroiinia. Elimistössä tapahtuva riippuvuusmekanismi on samanlainen ja sama aine aivoissa, tetrahydroisoqinoliini, aktivoituu kun saa päihdettä, oli se päihde mikä tahansa.
Toki joku onnistuu korvaushoidollakin ja onnittelen todella, jos olet selvinnyt siitä irti niin, ettet enää tarvitse aineita arkeesi! Olet kyllä tosi kova tyyppi! Monet sen läpikäyneet (juttelin viimeksi vajaa viikko sitten korvaushoidossa olevan kanssa, joka oli sekaisin kun seinäkello) sanovat että se on yhtä helvettiä, kun saa vähän, että tarve säilyy, mutta ei tarpeeksi, että tarve täyttyisi, pitää pyytää taas nostamaan korvausannosta että jaksa.