kenenkään lapsella minirin käytössä yökasteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuvva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuvva

Vieras
Kauanko kestää että alkaa vaikuttaa. ? Kolme viikkoa syönyt ja edelleen kastelua kerta kaksi viikossa. Jatuli mieleen että lääkäri ei sanonut että kauanko tätä voi syödä :0

Ei se minirin välttämättä tehoakaan. Meillä lääkäri selitti, että tärkeintä on lapsen oma motivaatio, että useinkaan mistään yökasteluhoidoista ei ole apua ennen kuin se lapsen oma motivaatio on kunnossa. Meillä ei viime talvena auttanut minirin eikä myöskään hälytinpatja (talossa kaikki muut heräsivät siihen ääneen paitsi tämä hoidettava itse, joka nukkui pissalammikossaan tyytyväisenä. Miniriniä meillä syötiin muistaakseni 2-3 vkoa, eikä sitä kai suositeltu pidempään syötävämpään jos näyttää että ei tehoa. Taukoa muutama kuukausi ja sitten uusi kokeilu.

Onko lääke aloitettu 240mg:n annoksella (niin kuin nykyisin suositellaan)? Pienemmällä annoksella on turha alkaa, koska se harvoin riittää aloitushoidoksi. Eli pitäisi alkaa isommalla annoksella, jotta saataisiin hyvä hoitovaste. Tämän jälkeen annosta lasketaan asteittain, kuitenkin niin ettei yökastelu palaa. Minirinhoito tulisi myös yhdistää kasteluhälytinhoitoon. Miniriniä voi syödä kuukausia.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä lääkäri sanoi;30000095:
Ei se minirin välttämättä tehoakaan. Meillä lääkäri selitti, että tärkeintä on lapsen oma motivaatio, että useinkaan mistään yökasteluhoidoista ei ole apua ennen kuin se lapsen oma motivaatio on kunnossa. Meillä ei viime talvena auttanut minirin eikä myöskään hälytinpatja (talossa kaikki muut heräsivät siihen ääneen paitsi tämä hoidettava itse, joka nukkui pissalammikossaan tyytyväisenä. Miniriniä meillä syötiin muistaakseni 2-3 vkoa, eikä sitä kai suositeltu pidempään syötävämpään jos näyttää että ei tehoa. Taukoa muutama kuukausi ja sitten uusi kokeilu.

VÄÄRIN! Lasta on turha syyllistää yökastelusta, olipa teillä tietämätön lääkäri :( . Päiväkuivaksi opetellaan ja se on tahdon asia), yökuivaksi kypsytään. Eli kyse on hormonaalisesta kypsymisestä, ei lapsen motivaatioista! Yökastelijat ovat poikkeuksellisen sikeitä nukkujia, eivätkä herää pissahädän tunteeseen, tai edes siihen että sänky kastuu...

VÄÄRIN! Lasta on turha syyllistää yökastelusta, olipa teillä tietämätön lääkäri :( . Päiväkuivaksi opetellaan ja se on tahdon asia), yökuivaksi kypsytään. Eli kyse on hormonaalisesta kypsymisestä, ei lapsen motivaatioista! Yökastelijat ovat poikkeuksellisen sikeitä nukkujia, eivätkä herää pissahädän tunteeseen, tai edes siihen että sänky kastuu...

Siis lääkäri lähinnä tuolla motivaatiolla tarkoitti sitä, että lapsi havahduttuaan pissahätään myös kampeaa itsensä ylös sängystä ja menee vessaan, eikä mukavuudenhalusta tai laiskuudesta pissaa vaippaan. Meillä kun on ollut vähän sitä, että poika kyllä saattaa herätä pissahätään, mutta ei sitten viitsi tai pimeässä uskalla/halua lähteä vessaan. Ei hän tarkoittanut lasta syyllistää, eikä edes lapsen kuullen tuosta motivaatiosta puhunut.

No ei meillä kyllä laiskuudesta ole kyse :0

Motivaatio? Lapsi haluaa todella ettei yövaippaa tarvittaisi. Täyttää 6 vuotta pian ja toivoo että pääsisi kesällä vaipasta eroon.

hän ei suostu edes laittamaan vaippaa yöksi vaan toivoo että hänet herätetään pissalle yöllä. 3kk olen jo kaksi kertaa yössä herännyt itse pissattamaan poikaa.... alkaa itsellä olemaan vaan melko väsy...

kurja kuulla ap :(
itse en aiheesta vielä tiedä, tuntuu että meillä saattaa tulla tuo jossain kohtaa vastaan..

Minkä ikäisenä on vielä "normaalia" olla vaipoissa yöllä?

Lasta harmittaa kun kaksivuotta nuorempi sisko on ollu joulusta asti yökuivakin. Surettaa pojan puolesta kovastikin. Kyllähän vissiin "normaalisti" tässävaiheessa jo pitäisi yökuivakin olla. Hälyttimeen on vuoden jono kun kunnassa ei ole kuin yksi hälytin.

Hei, itse olin yökastelija lapsena ja se jatkui nuoruuteen asti. Lapsena söin miniriniä ja kokeilussa oli myös hälytinpatja. Kumpikaan ei tainnut oikein toimia. En muista liittyikö miniriniin mutta juoda ei "saanut" enää 18 jälkeen illalla suuria määriä. Mulla kastelu oli tyyliin 4-5krt/viikko aina yläasteelle saakka ja hävettihän se. Kamala jännitys muualla yöpyessä ja jos kaverit olivat yökylässä. Kai olin vain niin sikeä nukkuja. Aikuisiälläkin (18-23 iässä) olen viisi kertaa kastellut ja ne ovat olleet kertoja kun olen juopotellut = hyvin sikeä uni enkä yksinkertaisesti herää hätään.

Mua ei koskaan oo syyllistetty tai mitään, ja taisi joku palkintosysteemikin olla lapsena että jos niin ja niin monta kuivaa yötä peräkkäin niin sain jonkun palkinnon. Seuraava kuulostaa ällöttävältä mutta uskon sillä olleen jokin vaikutus asiaan: pissasin lapsena ja nuorena suihkussa - silloinhan siihen ei keskity niinkuin normaalisti vessassa käydessä. Kun lopetin tuon "huomaamatta" tai ilman ajatusta pissaamisen niin ehkä aivoissa tapahtui joku juttu ja aloin heräämään hätään. En oikein osaa selittää mutta olen vain arvellut tuon liittyvän asiaan. Kyseessä varmaan sama kuin pienillä lapsilla vaippojen kanssa että sitä vain pissaa milloin vain kun vaippa on turvana mutta kun pottaharjoittelu aloitetaan niin sitä rupeaa keskittymään ja ajattelemaan hätäänsä - nyt täytyy mennä pissalle -> potalle. Toivottavasti ajatuksistani oli jotain apua!

Yhteistyössä