Kenenkään ei ole pakko imettää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NIH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mua kiinnostais että mitkä voi olla sellaiset syyt. (poislukien esim. terveydelliset).

No esim. mulla itelläni on jostain syystä ollut kamala kammo siitä että lapsi on rinnalla, en tiedä miksi, mutta jostain syystä imetys on aina ollut kova paikka. Itse kuitenkin lapsen syntyessä päätin yrittää imettää, omista ajatuksista huolimatta, mutta niinhä siinä kävi et sit kun sitä olis yrittäny ja ehkä jopa vähän alkanut nauttimaan siitä ajatuksesta että lapsi rinnalla, homma menikin päälaelleen..

Se että et halua imettää, ei automaattisesti tarkoita et oot huolissas rintavarustuksestas, se ei tartte kun et on yks takauma jossain ja et siihen pysty.

Mutta jokainen tavallaan, turha siitä on sen enempää vääntää.. :) Mukavaa päivänjatkoa.

tähän mennessähän oot koko ajan väittänyt muissa ketjuissa ettei sulta tullut maitoa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Jos korvike olis niin huono asia, eikai sitä myytäis?Läheisyyttä vauva saa ihan samallalailla, oli sillä pullo tai tissi suussa..

Eihän se huono ole. Mutta ei se samakaan ole kuin äidinmaito.

Niin siis MIKSI? Kerro mikä tekee lapsen kannalta äidinmaidosta parempaa?

Korvikkeesta ei saa vasta-aineita.

en tiiä mistä vasta-aineista puhut, mutta MINÄ olen elävä ESIMERKKI siitä, jota ei ole KOSKAAN imetetty. Olen saanut aina VAIN korviketta. Olen terve ollut, ei allegioita :)

en usko että allergioita vastaan mitään vasta-aineita on olemassakaan, mutta äidinmaidosta vauva saa vastustuskykyä parantavia vasta-aineita eikä tule yhtä helpost kipeäksi (esim. flunssa tms.) kuin korvikkeella ruokittu.

No minä olen täysin korvikelapsi ja en sairastele juuri koskaan, en flunssia enkä muitakaan tauteja. Allergioita ei ole, ehkä minä sitten olen joku ihme poikkeus, koska olen kaiken lisäksi syntynyt sektiolla.

No tuskin sä enää oot vuosiin sitä äidinmaitoa juonutkaan? Äidinmaidosta saatu vastustuskyky tietenkin auttaa vain silloin kun sitä äidinmaitoa saa, älä nyt ala typeräksi.

Jos korvike olis niin huono asia, eikai sitä myytäis?Läheisyyttä vauva saa ihan samallalailla, oli sillä pullo tai tissi suussa..

Mitä vasta-aineita? Vastahan tuossa sika-influenssan aikaan oli puheenaiheena se, ettei imetys suojaa lasta sikainfluenssalta, eikä äidin rokotus kehitä vauvalle vasta-aineita. THL.n mukaan odotusaikana suurin osa vasta-aineista jota tarvitaan muodostuu :)

Mitä tulee noihin korvike-imetys asioihin noin muuten, niin mun tuntemilla imetetyillä lapsilla on paljon enemmän allergioita ja korvatulehduksia ainakin verrattuna ei imetettyihin, mistäs se sitten johtuukaan...

en tiiä mistä vasta-aineista puhut, mutta MINÄ olen elävä ESIMERKKI siitä, jota ei ole KOSKAAN imetetty. Olen saanut aina VAIN korviketta. Olen terve ollut, ei allegioita :)

en usko että allergioita vastaan mitään vasta-aineita on olemassakaan, mutta äidinmaidosta vauva saa vastustuskykyä parantavia vasta-aineita eikä tule yhtä helpost kipeäksi (esim. flunssa tms.) kuin korvikkeella ruokittu.

No minä olen täysin korvikelapsi ja en sairastele juuri koskaan, en flunssia enkä muitakaan tauteja. Allergioita ei ole, ehkä minä sitten olen joku ihme poikkeus, koska olen kaiken lisäksi syntynyt sektiolla.

No tuskin sä enää oot vuosiin sitä äidinmaitoa juonutkaan? Äidinmaidosta saatu vastustuskyky tietenkin auttaa vain silloin kun sitä äidinmaitoa saa, älä nyt ala typeräksi.

Mutta olen myös paljon nähnyt tapauksia, että äidinmaito aiheuttaa toisille hyvin paljon allergioita, ja mahanpuruja. Ei se aina parasta ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:

Lukeehan siinä korvikepurkissakin, että äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa.

Se on ihan sen vuoksi olemassa, kun joskus tuli skandaali siitä, kun jossain afrikanmaassa äidit keittivät paskaveteen korvikejauheet, vaikka siellä se imetys olisi todella hygieniasyistä ollut paikallaan. Onhan noissa suomessakin myytävissä tuotteissa muita älyttömyyksiä kuten puhallettavissa lasten uima-altaissa "varoitus - hukkumavaara"

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mua kiinnostais että mitkä voi olla sellaiset syyt. (poislukien esim. terveydelliset).

No esim. mulla itelläni on jostain syystä ollut kamala kammo siitä että lapsi on rinnalla, en tiedä miksi, mutta jostain syystä imetys on aina ollut kova paikka. Itse kuitenkin lapsen syntyessä päätin yrittää imettää, omista ajatuksista huolimatta, mutta niinhä siinä kävi et sit kun sitä olis yrittäny ja ehkä jopa vähän alkanut nauttimaan siitä ajatuksesta että lapsi rinnalla, homma menikin päälaelleen..

Se että et halua imettää, ei automaattisesti tarkoita et oot huolissas rintavarustuksestas, se ei tartte kun et on yks takauma jossain ja et siihen pysty.

No tuo sinun ongelmasi kyllä kuulostaa tosiaan siltä että tarvitsisit enemmän psykologin apua kuin imetystuen. Mä luulen että täällä tarkoitetaan lähinnä, niin kuin moneen kertaan jo todettu, niitä äitejä jotka eivät välitä imettää ja antavat lapselleen korviketta esim. sen takia että sitten saa lapsen helpommin hoitoon.

Mutta ongelma se tuokin on. Tietenkään siihen ei mikään imetystuki auta, senhän sanoo järkikin.

Mutta olen myös paljon nähnyt tapauksia, että äidinmaito aiheuttaa toisille hyvin paljon allergioita, ja mahanpuruja. Ei se aina parasta ole.

Että vauva on allerginen äidinmaidolle? vai jollekin mitä äiti syö?
Meillä esikoinen on ollut terve mutta kuopus allerginen, molempia imetetty 13kk. Osan kuopuksen imetysaikaa olin ilman maitoa, vehnää ja kananmunaa kun vauva sai oireita.

Mun kaverilla kaksi vuoden ikään täysimetettyä lasta, enkä ole sairaampiin mukuloihin vielä koskaan törmännyt. Ovat aina kipeinä, tänä vuonna ollut kuulemma kahden viikon jakso jolloin olivat terveinä. Kaikenmaailman allergiat ja astmat ovat lisänä.

Etten nyt niin toitottaisi, että äidinmaito suojaa sairauksilta.

Mun kaverilla kaksi vuoden ikään täysimetettyä lasta, enkä ole sairaampiin mukuloihin vielä koskaan törmännyt. Ovat aina kipeinä, tänä vuonna ollut kuulemma kahden viikon jakso jolloin olivat terveinä. Kaikenmaailman allergiat ja astmat ovat lisänä.

Etten nyt niin toitottaisi, että äidinmaito suojaa sairauksilta.

Liian pitkä täysimetys lisää myös allergiariskiä.

Kuka täysimettää 1 v?! :o

(vai täysimetettiinkö niitä niin pitkään siksi, että olivat moniallergisia vauvoja?)

Että vauva on allerginen äidinmaidolle? vai jollekin mitä äiti syö?
Meillä esikoinen on ollut terve mutta kuopus allerginen, molempia imetetty 13kk. Osan kuopuksen imetysaikaa olin ilman maitoa, vehnää ja kananmunaa kun vauva sai oireita.

Maitoallergia on kehittynyt mun tuntemalle vauvalle joka oli täysimetyksellä, hän joutui lopulta erikoiskorvikkeelle, jossa ei ollut lainkaan maitoproteiinia, vaan oliko tämä jotain soijapohjaista.

Kahden kaverini vauvat olivat hyvin herkkiä reagoimaan imetyksen jälkeen monille ruoka-aineille puolestaan, mitä äitinsä söivät. Yrittivät niitä selvitellä ja ainahan niitä löytyi mitkä allergisoi ja niistä luovuttiin, kunnes taas posket lapsella lehahti joku kaunispäivä jostain. Nyt molemmat näistä on kolmen vanhoja , toisella on astma ja ruoka-ainealllergioita ja toisella niitä yliherkkyyksiä ruoka-aineisiin myös vieläkin. En syytä tietenkään äidinmaitoa, mutta tämä on se toteamus, etti se aina ole parasta. Joskus se korvike voi allergisoida vähemmän ja säästää lasta, tosin automaattisestihan sitä ei kukaan voi tietää vielä siinävaiheessa ennenkuin rupeaa imettämään.

Niin ja korvatulehduksia on näillä kahdella , toinen on putkitettu jo tosi pienenä. Mun lapset on korvikkeella, en uskalla sanoa tähän että he ovat terveitä, kun pelkään että se vielä kostautuu :D mutta siis , ei mitään ongelmia. Mä tunnen muitakin korvikkeella ruokittuja lapsia joiden vauvaiän kasvu mennyt hienosti ja olleet tyytyväisiä ja ovat yhä edelleen ihan terveitä ja hyvinvoivia lapsia.

ja mun tarkoitus ei ollut saada sellaista käsitystä aikaan, että imettämällä saa epäterveitä lapsia ja korvikkeella terveitä. mutta ainakaan minä en omien kokemusten ja näkemysten pohjalta sano, että äidinmaito on parasta, koska mun kuva siitä ei ole niin ylivertainen mitä vertaan tähän korvikkeeseen.

Niin ja on nämä korvikelapsetkin sairastelleet.

Pakko laittaa nyt tähän, et en imettänyt esikoista kun syntyi niin pienenä, ettei jaksanut imeä kunnolla,sai kyllä pullosta äidinmaitoa. Hänellä ei yhtään minkään näköistä allergiaa, ei kertaakaan ole jouduttu lääkärissä käymään tms. Toista imetin ja hänellä on allergiaa, atooppinen iho ja nyt kaiken lisäks vielä astma-epäily! Että ei kannata sokeasti uskoa kaikkea mitä teille yritetään tuputtaa imetyksen hyvistä puolista.

Maitoallergia on kehittynyt mun tuntemalle vauvalle joka oli täysimetyksellä, hän joutui lopulta erikoiskorvikkeelle, jossa ei ollut lainkaan maitoproteiinia, vaan oliko tämä jotain soijapohjaista.

Kahden kaverini vauvat olivat hyvin herkkiä reagoimaan imetyksen jälkeen monille ruoka-aineille puolestaan, mitä äitinsä söivät. Yrittivät niitä selvitellä ja ainahan niitä löytyi mitkä allergisoi ja niistä luovuttiin, kunnes taas posket lapsella lehahti joku kaunispäivä jostain. Nyt molemmat näistä on kolmen vanhoja , toisella on astma ja ruoka-ainealllergioita ja toisella niitä yliherkkyyksiä ruoka-aineisiin myös vieläkin. En syytä tietenkään äidinmaitoa, mutta tämä on se toteamus, etti se aina ole parasta. Joskus se korvike voi allergisoida vähemmän ja säästää lasta, tosin automaattisestihan sitä ei kukaan voi tietää vielä siinävaiheessa ennenkuin rupeaa imettämään.

Niin ja korvatulehduksia on näillä kahdella , toinen on putkitettu jo tosi pienenä. Mun lapset on korvikkeella, en uskalla sanoa tähän että he ovat terveitä, kun pelkään että se vielä kostautuu :D mutta siis , ei mitään ongelmia. Mä tunnen muitakin korvikkeella ruokittuja lapsia joiden vauvaiän kasvu mennyt hienosti ja olleet tyytyväisiä ja ovat yhä edelleen ihan terveitä ja hyvinvoivia lapsia.

ja mun tarkoitus ei ollut saada sellaista käsitystä aikaan, että imettämällä saa epäterveitä lapsia ja korvikkeella terveitä. mutta ainakaan minä en omien kokemusten ja näkemysten pohjalta sano, että äidinmaito on parasta, koska mun kuva siitä ei ole niin ylivertainen mitä vertaan tähän korvikkeeseen.

Niin ihan täysimetetty vauva minullakin maitoallerginen oli. Ja samainen vauva on kärsinyt korvatulehduskierteestä ja ahdistuksista. Kissoilekin allerginen on.
Mutta siltikin sanon että äidinmaito on parasta vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Pakko laittaa nyt tähän, et en imettänyt esikoista kun syntyi niin pienenä, ettei jaksanut imeä kunnolla,sai kyllä pullosta äidinmaitoa. Hänellä ei yhtään minkään näköistä allergiaa, ei kertaakaan ole jouduttu lääkärissä käymään tms. Toista imetin ja hänellä on allergiaa, atooppinen iho ja nyt kaiken lisäks vielä astma-epäily! Että ei kannata sokeasti uskoa kaikkea mitä teille yritetään tuputtaa imetyksen hyvistä puolista.

Meinaat että rintamaidon takia lapsesi sairastui?

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Ei ole pakko imettaa, ei tietenkaan. Rintamaito on parasta ravintoa mutta hyvin kasvetaan myos korvikkeella. Parempi korvike kuin hampaat irvessa vakisin imettaa.

Uskokaa nyt, että se ei ole aina parasta :D Jos joku on joskus sanonut niin, ei se tarkoita että se on koko totuus.

Tosin minäkin käytin tuota fraasia ennen aloittaessani puheen kun puolustelin imettämättömyyttäni. Nykyään osaan jättää sen jo pois, eihän mun tarvitse puolustautua.

Kyllä se äidinmaito voi olla myös se joka allergisoi ja lapset kärsii ihottumista ja kutinoista ihan turhaan. Ei välttämättä se maito niinkään aiheuta, vaan ne ruoka-aineet joita äiti popsii, ennenkuin selviää mikä se on. vauva kutisee, on kuralla ja vaippa-alue täten tulehtuu. Ihan niinkuin on nähty.

Välttämättä korvikkeella ollessa, lapsi ei olisi kokenut moista :xmas: jos aletaan saivartelemaan. Toki se voi olla niinkin, että korvike allergisoi, mutta tuo ei ole totuus, että rintamaito on aina parempaa ravintoa. Ei ole ei.

Uskokaa nyt, että se ei ole aina parasta :D Jos joku on joskus sanonut niin, ei se tarkoita että se on koko totuus.

Tosin minäkin käytin tuota fraasia ennen aloittaessani puheen kun puolustelin imettämättömyyttäni. Nykyään osaan jättää sen jo pois, eihän mun tarvitse puolustautua.

Kyllä se äidinmaito voi olla myös se joka allergisoi ja lapset kärsii ihottumista ja kutinoista ihan turhaan. Ei välttämättä se maito niinkään aiheuta, vaan ne ruoka-aineet joita äiti popsii, ennenkuin selviää mikä se on. vauva kutisee, on kuralla ja vaippa-alue täten tulehtuu. Ihan niinkuin on nähty.

Välttämättä korvikkeella ollessa, lapsi ei olisi kokenut moista :xmas: jos aletaan saivartelemaan. Toki se voi olla niinkin, että korvike allergisoi, mutta tuo ei ole totuus, että rintamaito on aina parempaa ravintoa. Ei ole ei.
Niin ennekuin alkaisi itse syömään niitä allergisoivia aineita.

Niin ihan täysimetetty vauva minullakin maitoallerginen oli. Ja samainen vauva on kärsinyt korvatulehduskierteestä ja ahdistuksista. Kissoilekin allerginen on.
Mutta siltikin sanon että äidinmaito on parasta vauvalle.

Sano pois, mä en voi sanoa samaa, lapsen elämän LAATU kun helpottui ravinnonvaihdoksen myötä. Tällä maitoallergisella. joten aivan vissiin se erikoiskorvike oli sitä parasta, tälle vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja !:

Meinaat että rintamaidon takia lapsesi sairastui?

Sanoinko niin...? EN. Vaan sanoin, ettei sokeasti kannata kaikkea uskoa niistä hyvistä puolista. Rintamaito ei ole kuitenkaan mitään ihmelääkettä jolla pystyisi suojaamaan kaikki taudit!

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Ei ole pakko imettaa, ei tietenkaan. Rintamaito on parasta ravintoa mutta hyvin kasvetaan myos korvikkeella. Parempi korvike kuin hampaat irvessa vakisin imettaa.

No minun veli oli aidinmaidolle allerginen joten ymmarran hyvin. Mutta ois ollu parasta ravintoa ellei ois ollu allerginen, luonto on kuiten tehny maitoon oikeat mittasuhteet etta kaikkea saa tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vihjasit siis mun kommenttiin.

Mä nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa imetys on itsestään kiinni. Kun äiti ei halua imettää.

No kun siihenkin voi olla useita syitä miksei halua imettää..Ei se oo välttämättä mikään ulkonäkö kysymys..

Mulla on esikoisesta aivan hirveät muistot. Niin kamalat että en nyt kohta syntyvän toisen kanssa haluisi edes yrittää. Kun nännit vuos verta ja koko tissien ympärystäkin oli kipee. Vauvan imeminen toi kyyneleet silmiin. sellasta kipua ei ollu ees synnyttää se vauva. Että joka kerta kun vauva itki ajattelin jo itku kurkussa että taas se haluu imee.

Mulla teki alussa tuota samaa. Jalat kramppas kun sattui niin :/ Ajattelin jo että en halua koko vauvaa ja tää oli virhe jne. Itkin koko päivän kun se sattui koko ajan... Ja kun se oli koko ajan tissillä. MUTTA, sitten se loppui. Se kipu. Nyt sujuu jo hyvin, ei tunnu missään, muuta kuin sydämessä <3 Vauva 4kk ja täysimetyksellä.

Te jotka kertovat sairaus- ja allergiatarinoita äidinmaidolla kasvaneista lapsista, oletteko tulleet ajatelleeksi kuinka sairaita/allergisia ne lapset olisi jos olisivat saaneet äidinamidon sijasta korviketta??

Kyllähän se niin on, että äidinmaito on _yleensä_ vauvalla paras ravinto, kuitenkin korvikkeella kasvaa vallan mallikelpoisia yksilöitä :D Ei se, että on korvikevauva tarkoita automaattisesti sairasta elämää ja menetettyä äidinrakkautta, aivan kuin ei äidinmaitokaan takaa lapselle tervettä elämää ja rakkautta.

mua ei ole imetetty, koska äidiltä ei tullut maitoa ja sain korviketta ja ihan hyvin voin. Ei ole allergioita eikä mitään :)

Mutta sinullahan ei ole vertailupohjaa siihen MILLAINEN olisit JOS sinua olisikin imetetty korvikkeen sijaan! :)

aihe on aina ollut ja tulee varmaan aina olemaankin sellainen, joka jakaa aika paljon kahtia mielipiteet. Eiköhän fiksuinta ole, että jokainen tekee niin kuten itse parhaaksi näkee itsensä ja lapsensa kannalta? Turha se on toisia sättiä syö lapsi sitten pulloa tai tissiä... Kunnioittakaa toisten päätöksiä ja kasvattakaa omat lapset miten haluatte.

Yhteistyössä