Kenenkään ei ole pakko imettää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NIH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikea kuvitella, että kukaan päättäisi olla imettämättä, koska ei vaan halua imettää. Kyllä se pullojen kanssa pelaaminen ja korvikkeen kaupasta raahaaminen on sen verta työlästä, että jos imetys sujuisi niin kyllä sen tissin mielummin sen lapsen suuhun tyrkkäisi ja antaisi pullojen olla. En siis tajua, että miksi pullomammoja niin syyllistetään ja heille toitotetaan kuinka äidinmaito olisi parempaa. Varmana jokainen pullomamma tietää äidinmaidon edut ja paha mieli vaan kasvaa entisestään kun muut tulevat kääntämään puukkoa haavassa.

Eli faktoista ei saa puhua ettei tule paha mieli?
Monesti imetys ei pääse kunnolla alkuun kun ei äitejä opasteta kunnolla. Mulla esikoisen imetyksen onnistuminen oli lopulta todella pienestä kiinni, miehen tuki ja kannustus oli suuressa osassa.

Tottakai ymmärretää että jos maitoa ei tule.. Mut jos ei vaan tahdo imettää? Nyt toinen tulossa ja ekasta niin kauheet muistot että mieli tekisi olla ees yrittämättä.. Niistä muistoista on helppous ja ihanuus kaukana...

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Vaikea kuvitella, että kukaan päättäisi olla imettämättä, koska ei vaan halua imettää. Kyllä se pullojen kanssa pelaaminen ja korvikkeen kaupasta raahaaminen on sen verta työlästä, että jos imetys sujuisi niin kyllä sen tissin mielummin sen lapsen suuhun tyrkkäisi ja antaisi pullojen olla. En siis tajua, että miksi pullomammoja niin syyllistetään ja heille toitotetaan kuinka äidinmaito olisi parempaa. Varmana jokainen pullomamma tietää äidinmaidon edut ja paha mieli vaan kasvaa entisestään kun muut tulevat kääntämään puukkoa haavassa.

Monesti imetys ei pääse kunnolla alkuun kun ei äitejä opasteta kunnolla. Mulla esikoisen imetyksen onnistuminen oli lopulta todella pienestä kiinni, miehen tuki ja kannustus oli suuressa osassa.

entä, jos ei halua oppia oikeaa tekniikkaa, koska ei vain halua imettää? Silloin ei tarvitse imettää, koska nykyään on olemassa korvikkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Vihjasit siis mun kommenttiin.

Mä nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa imetys on itsestään kiinni. Kun äiti ei halua imettää.

No kun siihenkin voi olla useita syitä miksei halua imettää..Ei se oo välttämättä mikään ulkonäkö kysymys..

Mua kiinnostais että mitkä voi olla sellaiset syyt. (poislukien esim. terveydelliset).

Saa faktoista puhua, mutta miksi lyödä lyötyä? Jos jollain ei imetys onnistu niin hänellä on kyllä siitä paha mieli ilman, että kaikki toitottavat hänelle miten paaaaaljon parempaa äidinmaito on :S Miksi ei voi antaa toisten tehdä niin kuin heille on paras. Ei se korvike huono vaihtoehto ole, eikä se äidinmaito aina suojaa sairastelulta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
entä, jos ei halua oppia oikeaa tekniikkaa, koska ei vain halua imettää? Silloin ei tarvitse imettää, koska nykyään on olemassa korvikkeet.

No minusta se on itsekästä. Mutta kenenkään ei tarvitse minun mielipiteestä välittää.

Eiköhän kaikki sen tiedä, ettei se pakkoa ole. Onneks moni kuitenkin ajattelee myös vauvaa, ja imettää hänen vuoksi. Eikä itsensä.

Miten se on vauvalta loppujen lopuks pois jossei imetä?

Vastustuskykyä, lämpöä ja läheisyyttä. Yhteys äitiin voi jäädä kaukaiseksi koko loppuelämäksi, ellei imetä.

Mä nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa imetys on itsestään kiinni. Kun äiti ei halua imettää.

No kun siihenkin voi olla useita syitä miksei halua imettää..Ei se oo välttämättä mikään ulkonäkö kysymys..

Mua kiinnostais että mitkä voi olla sellaiset syyt. (poislukien esim. terveydelliset).

ei kehtaa imettää...
tai tupakoi

Eiköhän kaikki sen tiedä, ettei se pakkoa ole. Onneks moni kuitenkin ajattelee myös vauvaa, ja imettää hänen vuoksi. Eikä itsensä.

Vastustuskykyä, lämpöä ja läheisyyttä. Yhteys äitiin voi jäädä kaukaiseksi koko loppuelämäksi, ellei imetä.

Vauvahan ei saa lämpöä ja läheisyyttä jos syö pullosta???

Saa faktoista puhua, mutta miksi lyödä lyötyä? Jos jollain ei imetys onnistu niin hänellä on kyllä siitä paha mieli ilman, että kaikki toitottavat hänelle miten paaaaaljon parempaa äidinmaito on :S Miksi ei voi antaa toisten tehdä niin kuin heille on paras. Ei se korvike huono vaihtoehto ole, eikä se äidinmaito aina suojaa sairastelulta.

Siis että onko sulle ihmiset tuolla tavalla toitottaneet? Siis päin näkimiä? Sitten ymmärrän mielipahan. Mutta esim. tällaisella palstalla ei voi valikoida kuka niitä tekstejä lukee.

Mulla on esikoisesta aivan hirveät muistot. Niin kamalat että en nyt kohta syntyvän toisen kanssa haluisi edes yrittää. Kun nännit vuos verta ja koko tissien ympärystäkin oli kipee. Vauvan imeminen toi kyyneleet silmiin. sellasta kipua ei ollu ees synnyttää se vauva. Että joka kerta kun vauva itki ajattelin jo itku kurkussa että taas se haluu imee.

No kyllä se äidinmaito on vauvalle paljon luonnollisempaa ravintoa kuin joku korvike! Korvikkeessa ei sitä paitsi ole eläinrasvaa niin kuin äidinmaidossa vaan jotain hiton kasviöljyä! Eri asia jos korvikkeisiin laitettaisiin maitorasvaa, sit ne ehkä ois lähes yhtä hyviä... Muutenkin musta kaikki ravinto on parasta kun se on mahdollisimman luonnollisessa muodossa.

imettäminen ei myöskään ole tae yhteydestä.kyllä,täysin sen yhteyden saa lapseen vaikka sitä syöttäisi porkkanalla,jos vaan itse niin haluaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mulla on esikoisesta aivan hirveät muistot. Niin kamalat että en nyt kohta syntyvän toisen kanssa haluisi edes yrittää. Kun nännit vuos verta ja koko tissien ympärystäkin oli kipee. Vauvan imeminen toi kyyneleet silmiin. sellasta kipua ei ollu ees synnyttää se vauva. Että joka kerta kun vauva itki ajattelin jo itku kurkussa että taas se haluu imee.

Mulla on esikoisesta aikalailla samanlaiset muistot. Se teki ihan pirun kipeää ja verta tihkuvat tissit oli kaikkea muuta kuin kivat. Enkä imettänytkään kahta kuukautta kauempaa.

Seuraavan kohdalla huomasin, että jonkinlainen "arpeutuminen" oli tapahtunut, enää ei tihkunut verta eikä tehnyt niin kipeää. :)

No esim. mulla itelläni on jostain syystä ollut kamala kammo siitä että lapsi on rinnalla, en tiedä miksi, mutta jostain syystä imetys on aina ollut kova paikka. Itse kuitenkin lapsen syntyessä päätin yrittää imettää, omista ajatuksista huolimatta, mutta niinhä siinä kävi et sit kun sitä olis yrittäny ja ehkä jopa vähän alkanut nauttimaan siitä ajatuksesta että lapsi rinnalla, homma menikin päälaelleen..

Se että et halua imettää, ei automaattisesti tarkoita et oot huolissas rintavarustuksestas, se ei tartte kun et on yks takauma jossain ja et siihen pysty.

Mutta jokainen tavallaan, turha siitä on sen enempää vääntää.. :) Mukavaa päivänjatkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja hahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Jos korvike olis niin huono asia, eikai sitä myytäis?Läheisyyttä vauva saa ihan samallalailla, oli sillä pullo tai tissi suussa..

Eihän se huono ole. Mutta ei se samakaan ole kuin äidinmaito.

Niin siis MIKSI? Kerro mikä tekee lapsen kannalta äidinmaidosta parempaa?

Korvikkeesta ei saa vasta-aineita.

en tiiä mistä vasta-aineista puhut, mutta MINÄ olen elävä ESIMERKKI siitä, jota ei ole KOSKAAN imetetty. Olen saanut aina VAIN korviketta. Olen terve ollut, ei allegioita :)

en usko että allergioita vastaan mitään vasta-aineita on olemassakaan, mutta äidinmaidosta vauva saa vastustuskykyä parantavia vasta-aineita eikä tule yhtä helpost kipeäksi (esim. flunssa tms.) kuin korvikkeella ruokittu.

No minä olen täysin korvikelapsi ja en sairastele juuri koskaan, en flunssia enkä muitakaan tauteja. Allergioita ei ole, ehkä minä sitten olen joku ihme poikkeus, koska olen kaiken lisäksi syntynyt sektiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Mulla on esikoisesta aikalailla samanlaiset muistot. Se teki ihan pirun kipeää ja verta tihkuvat tissit oli kaikkea muuta kuin kivat. Enkä imettänytkään kahta kuukautta kauempaa.

Seuraavan kohdalla huomasin, että jonkinlainen "arpeutuminen" oli tapahtunut, enää ei tihkunut verta eikä tehnyt niin kipeää. :)

Toivotaan että näin käy minulla parin kuukauden päästä, aijon kuitenkin yrittää vaikka mieli ei tekisi.. Esikoista imetin myös vaan pari kuukautta...

Tuskin kukaan tulee naamatusten pulloa vauvalleen tarjoavalle vauvalleen selittämään, että äidinmaito on parempaa kuin korvike, mutta ei se sitä faktaa miksikään muuta. Pulloäidit syyllistävät tästä itse itsensä. Jos imetykseen ei ole ollut mitään edellytyksiä sairauden tms takia, niin miksi sitten tuntisivat syyllisyyttä?

No esim. mulla itelläni on jostain syystä ollut kamala kammo siitä että lapsi on rinnalla, en tiedä miksi, mutta jostain syystä imetys on aina ollut kova paikka. Itse kuitenkin lapsen syntyessä päätin yrittää imettää, omista ajatuksista huolimatta, mutta niinhä siinä kävi et sit kun sitä olis yrittäny ja ehkä jopa vähän alkanut nauttimaan siitä ajatuksesta että lapsi rinnalla, homma menikin päälaelleen..

Se että et halua imettää, ei automaattisesti tarkoita et oot huolissas rintavarustuksestas, se ei tartte kun et on yks takauma jossain ja et siihen pysty.

No tuo sinun ongelmasi kyllä kuulostaa tosiaan siltä että tarvitsisit enemmän psykologin apua kuin imetystuen. Mä luulen että täällä tarkoitetaan lähinnä, niin kuin moneen kertaan jo todettu, niitä äitejä jotka eivät välitä imettää ja antavat lapselleen korviketta esim. sen takia että sitten saa lapsen helpommin hoitoon.

Sehän on puhtaasti faktaa, että äidinmaito on parasta lapselle. Siitä ei kait edes voi kiistellä? Mutta kaikilla ei vaan imetys onnistu, syystä tai toisesta. Mä itse tuomitsen kyllä ne, jotka eivät imetä jotta saavat tupakoida. Tai ne, jotka miettii että rinnat menee pilalle jos imettää. Jos kuitenkin taustalla on esim. jotain psyykkisiä syitä, niin en kyllä ymmärrä miksi imettämätöntä äitiä tuomitaan.

Imetys voi epäonnistua monestakin syystä, mutta tärkeintä on että yrittää. Ja jos ei onnistu, niin sitten siirrytään siihen toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon, eli korvikkeeseen.

Mua jotenkin ahdistaa nää imetysketjut. Mä olen joutunut molemmat lapseni korvikkeella kasvattamaan, mutta koen että ovat saaneet läheisyyttä yhtä lailla ja plussana vielä sen, että isä on saanut olla heti alusta asti mukana poikien elämässä. Kumpikin pojista on terveitä ja kasvanut hyvin.

Mutta mua ärsyttää lehtien imetysjutut, monet kerrat olen huomannut artikkeli joka koskee imettämistä ottaa kantaa siihen, että on oma valinta olla imettämättä tai mahdollisesti on tullut liikaa maitoa jonka takia ei ole voinut jatkaa. Mutta mä en ole vielä törmännyt asiaan, että kerrottaisiin että kun se maito ei tule tisseihin. Mitäs sitten. Itkua vääntää muksu kun sillä on nälkä ja itkua vääntää äiti kun potee että on huono äiti kun ei lastansa saa ruokittua. Siihen tämä yhteiskunta on musta mennyt, ihannoidaan imetystä ja vähätellään sitten niitä ongelmia joita imettäminen joillekin on.

ärsyttää nyt myös sekin, että uudet säännökset näistä korvikkeista on annettu. Enää ei saa mainostaa ollenkaan niitä. Ihan kuin sillä saataisiin mun tisseihin se maito nousemaan, etten mä tietäis onko korvikkeita olemassa vai ei. Siinähän se mun lapsi huutais nälkäänsä sitten. Ei auttais vaikka kuinka imis ja imis. Maitoa ei vaan näistä tisseistä heru. Sukuvika.

Jestas, olisko tämän ketjun viisain kommentti. Lämpöä ja läheisyyttä ei varmaan saa jos pulloruokkii. Mä ainakin tein sen niin että muksu omassa kopassa ja kaukaa käsi ojossa pidin pulloa suussa, ehkä vielä vähän selin jotta näin telkkarista Kauniit ja Rohkeat..

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:

Jestas, olisko tämän ketjun viisain kommentti. Lämpöä ja läheisyyttä ei varmaan saa jos pulloruokkii. Mä ainakin tein sen niin että muksu omassa kopassa ja kaukaa käsi ojossa pidin pulloa suussa, ehkä vielä vähän selin jotta näin telkkarista Kauniit ja Rohkeat..

Toinen viisas kommentti "Onneks moni kuitenkin ajattelee myös vauvaa, ja imettää hänen vuoksi." Hehän ei vauvaa ajattele, ketkä eivät imetä :D :D :D

Yhteistyössä