Kenenkään ei ole pakko imettää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NIH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No pakkohan ei ole kuin kuolla... Mutta senhän takia naisilla on rinnat, joista tulee maitoa, että lapset syötetään äidinmaidolla.

entäs jos joltain naiselta ei tule maitoa,pitääkö vauvan antaa vaan lutsuttaa tyhjää tai sitten huutaa kauheasti nälkäänsä...

Alkuperäinen kirjoittaja yhteiskunta painostaa:
Jokainen tekee ratkaisunsa itse, turha täällä on marista. Mutta kun se imettäminen on niin helppoa ja luonnollista, toivottavasti kaikki tajuaa että heillä on oikeus imettää jos haluavat.

Näinpä. Huomasin, että kaarella huutavaa lasta oli hyvin helppo koittaa imettää ja oli mukavaa kun imetys-yritys päättyi aina kyyneliin. Tämä oli niin varsin helppoa ja mukavaa, että en halunnut lapseni nauttivan liikaa ja päätin tuhota hänet korivikkeilla :S

Minunkin mielestäni oli ihan sika helppoa kun joutui pelaamaan maidonkerääjien kanssa JOKA IKINEN KERTA, käyttämään rintakumia ja tosiaan itkemään aina imetyksen loputtua. Kerrassaan ihan sairaan helppoa ja mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tokkopa, mut ihmetyttää tuo imetyksen jumalointi, eikö se oo pääasia et saa ruokaa?Justiinsa luin viikonloppuna synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, siellä lueteltiin syynä mm. yhteiskunnan imetys ihannointi jne...Kumma juttu et niin moni sairastuu tuohonkin kun heti ollaan nokkimassa jos et syystä tai toisesta pysty/halua imettää.

Jokainen kuitenkin yrittää olla paras äiti lapselleen, millä oikeudella kukaan meistä voi tulla arvostelemaan muitten valintoja tai syitä.

Koetko arvsosteluksi jos jossain sanotaan että ä.maito on parasta ravintoa lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja hahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Jos korvike olis niin huono asia, eikai sitä myytäis?Läheisyyttä vauva saa ihan samallalailla, oli sillä pullo tai tissi suussa..

Eihän se huono ole. Mutta ei se samakaan ole kuin äidinmaito.

Niin siis MIKSI? Kerro mikä tekee lapsen kannalta äidinmaidosta parempaa?

Korvikkeesta ei saa vasta-aineita.

en tiiä mistä vasta-aineista puhut, mutta MINÄ olen elävä ESIMERKKI siitä, jota ei ole KOSKAAN imetetty. Olen saanut aina VAIN korviketta. Olen terve ollut, ei allegioita :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaks aian näitä:
No pakkohan ei ole kuin kuolla... Mutta senhän takia naisilla on rinnat, joista tulee maitoa, että lapset syötetään äidinmaidolla.

entäs jos joltain naiselta ei tule maitoa,pitääkö vauvan antaa vaan lutsuttaa tyhjää tai sitten huutaa kauheasti nälkäänsä...

Onko joku täällä sanonut niin? Äidinmaito on parasta vauvalle, korvike on sen korviketta. Tottakai sitä annetaan jos maitoa ei tule tai imetys ei onnistu.

Muttei se poista sitä tosiasiaa, että äidinmaito on silti parasta vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
No onko joku jääny pieneks äidinmaidon takia?

Tokkopa, mut ihmetyttää tuo imetyksen jumalointi, eikö se oo pääasia et saa ruokaa?Justiinsa luin viikonloppuna synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, siellä lueteltiin syynä mm. yhteiskunnan imetys ihannointi jne...Kumma juttu et niin moni sairastuu tuohonkin kun heti ollaan nokkimassa jos et syystä tai toisesta pysty/halua imettää.

Jokainen kuitenkin yrittää olla paras äiti lapselleen, millä oikeudella kukaan meistä voi tulla arvostelemaan muitten valintoja tai syitä.

Täysin samaa mieltä!

Alkuperäinen kirjoittaja llll:
Joku kehtaa vängätä että ei tajua miten äidinmaito on korviketta parempaa :D just.

Jos äiti on stressaantunut ja kuin perseeseen ammuttu karhu kun imetys ei suju, niin kyllä silloin korvike voi olla parempaa jos se saa arjen helpottumaan ja äiti pääsee nauttimaan vauvastaan.

Tottakai imettäminen on hyvä juttu. Ruoka kulkee mukana, on ilmasta ja vauva saa vastaaineita ja hyvää ravintoa. Mutta kaikilla imettäminen ei onnistu, eipä siinä silloin auta jeesustelu. Eikä se stressaaminenkaan kenekään elämää paranna - vauvankaan. Onko kaikkeen pakko suhtautua niin fanaattisesti? Ihania ja terveitä lapsia saadaan aikaan molemmilla tavoilla :) Ja päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja yhteiskunta painostaa:
Jokainen tekee ratkaisunsa itse, turha täällä on marista. Mutta kun se imettäminen on niin helppoa ja luonnollista, toivottavasti kaikki tajuaa että heillä on oikeus imettää jos haluavat.

Näinpä. Huomasin, että kaarella huutavaa lasta oli hyvin helppo koittaa imettää ja oli mukavaa kun imetys-yritys päättyi aina kyyneliin. Tämä oli niin varsin helppoa ja mukavaa, että en halunnut lapseni nauttivan liikaa ja päätin tuhota hänet korivikkeilla :S

Minunkin mielestäni oli ihan sika helppoa kun joutui pelaamaan maidonkerääjien kanssa JOKA IKINEN KERTA, käyttämään rintakumia ja tosiaan itkemään aina imetyksen loputtua. Kerrassaan ihan sairaan helppoa ja mukavaa.

Mutta sekin on jännä, että moneen imetysongelmaan on olemassa ratkaisu. Mulla on tullut aina runsaasti maitoa, mutta en ole tarvinnut maidonkerääjää imettäessä. Isoäitini opetti, että kun painaa kädellä toista rintaa, maitoa ei heru. Rintakumista luovuttiin, kun vauva oppi oikean imuotteen.

Minulla onnistui vasta neljännen lapsen imetys, syynä oma tietämättömyys, nla:n korvikemyönteisyys jne edellisissä. Nelosen synnyttyä sain Jorvissa aivan ihanaa tukea ja opastusta kätilöltä, jollaista en siis aiemmin ole koskaan saanut.
Noilla kokemuksilla väitän, että imetys on aina lapselle se paras vaihtoehto. Toki korvikkeellakin kasvaa, mutta se ei ole sama.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tekeekö se äidistä huonon, jos ei imetä? Ihan sama mikä on syynä?

Se riippuu niistä syistä.

Mun mielestä äiti joka ei halua imettää (vaikka tissiensä vuoksi), on itsekäs. Enkä kyllä menis takuuseen hänestä muutenkaan, kuinka pystyy asettamaan lapsen itsensä edelle.

Koetko arvsosteluksi jos jossain sanotaan että ä.maito on parasta ravintoa lapselle?

Kyllä, jos kommentointi on tätä luokkaa : "Onneks moni kuitenkin ajattelee myös vauvaa, ja imettää hänen vuoksi."

nää hommat kun ei oo yleensä itsestä kiinni ja jos on niin syy siihen on jossain kuitenkin..

Joku kehtaa vängätä että ei tajua miten äidinmaito on korviketta parempaa :D just.

Jos äiti on stressaantunut ja kuin perseeseen ammuttu karhu kun imetys ei suju, niin kyllä silloin korvike voi olla parempaa jos se saa arjen helpottumaan ja äiti pääsee nauttimaan vauvastaan.

No ihan varmasti ä-maito on ravitsemuksellisesti parempaa kuin mikään korvike.
Ei nyt ollut puhe imettäjän stressitilasta, vaan ihan tästä faktasta.

Kyllä, jos kommentointi on tätä luokkaa : "Onneks moni kuitenkin ajattelee myös vauvaa, ja imettää hänen vuoksi."

nää hommat kun ei oo yleensä itsestä kiinni ja jos on niin syy siihen on jossain kuitenkin..

Vihjasit siis mun kommenttiin.

Mä nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa imetys on itsestään kiinni. Kun äiti ei halua imettää.

Oletko kokeillut esim. viettää vähemmän aikaa koneen edessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Vihjasit siis mun kommenttiin.

Mä nimenomaan tarkoitin tilannetta, jossa imetys on itsestään kiinni. Kun äiti ei halua imettää.

No kun siihenkin voi olla useita syitä miksei halua imettää..Ei se oo välttämättä mikään ulkonäkö kysymys..

Vaikea kuvitella, että kukaan päättäisi olla imettämättä, koska ei vaan halua imettää. Kyllä se pullojen kanssa pelaaminen ja korvikkeen kaupasta raahaaminen on sen verta työlästä, että jos imetys sujuisi niin kyllä sen tissin mielummin sen lapsen suuhun tyrkkäisi ja antaisi pullojen olla. En siis tajua, että miksi pullomammoja niin syyllistetään ja heille toitotetaan kuinka äidinmaito olisi parempaa. Varmana jokainen pullomamma tietää äidinmaidon edut ja paha mieli vaan kasvaa entisestään kun muut tulevat kääntämään puukkoa haavassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja hahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Jos korvike olis niin huono asia, eikai sitä myytäis?Läheisyyttä vauva saa ihan samallalailla, oli sillä pullo tai tissi suussa..

Eihän se huono ole. Mutta ei se samakaan ole kuin äidinmaito.

Niin siis MIKSI? Kerro mikä tekee lapsen kannalta äidinmaidosta parempaa?

Korvikkeesta ei saa vasta-aineita.

en tiiä mistä vasta-aineista puhut, mutta MINÄ olen elävä ESIMERKKI siitä, jota ei ole KOSKAAN imetetty. Olen saanut aina VAIN korviketta. Olen terve ollut, ei allegioita :)

en usko että allergioita vastaan mitään vasta-aineita on olemassakaan, mutta äidinmaidosta vauva saa vastustuskykyä parantavia vasta-aineita eikä tule yhtä helpost kipeäksi (esim. flunssa tms.) kuin korvikkeella ruokittu.

No ihan varmasti ä-maito on ravitsemuksellisesti parempaa kuin mikään korvike.
Ei nyt ollut puhe imettäjän stressitilasta, vaan ihan tästä faktasta.

Pitää ajatella kokonaisuutta, eikä tuijottaa vaan yhtä äitiyden osa-aluetta. Ravitsemuksellisesti voi olla parempi, mutta ravitsemukselle toi näyttää persettä siinä kohtaa jos henkinen puoli on romahtamassa. Korvikkeella kasvaa terveitä ja fiksuja lapsia, joten kyllä se korvike voi olla joissain tilanteissa se parempi vaihtoehto.

Miksi teidän pitää kinastella siitä kumpi on parempi äiti? Se, joka imettää ja se joka ei imetä? Miksi tarvitsee haukkua toisten tapaa kasvattaa lapset? Voisitteko hyväksyä, että molemmat ovat yhtä oikeita tapoja ja toinen on erilainen, joka poikkeaa teidän tavastanne tehdä asioita. Vähän suvaitsevaisuutta! Älkää luulko olevanne aina niin oikeassa ja kaikkien pitäisi tehdä samalla tavalla, mikä teidän mielestänne on oikea. Jos, joku ihminen ei tahdo imettää, syystä tai toisesta, niin se ei ole teiltä pois. Lopettakaa jo tuollainen toisten äitien arvosteleminen ilman syytä! Se ei tuo mitään muutakuin pahaa mieltä toisille ja te siinä itsekkäitä olette, jotka arvostelette, kun yritätte saada itsellenne paremman mielen ja luulette olevanne parempi ihminen kuin se toinen.

Yhteistyössä