Kenen vika se on, jos lapsi ei opi uimaan?

• Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti
surullinen
Taas tuli lappua koulusta, että lapsi pitää viedä uimakouluun. Ihan niin kuin ei olisi yritetty. On ollut parikin kertaa eri uimakouluissa. On yritetty perheen kesken opetella uimaan uimahallissa ja kesämökillä. On asetettu tietty palkkio siitä, että kun viimein taidon osaa, niin sitten lapsi saa sen. On kannustettu, kuskattu, viety... Mutta lapsi ei opi.

Lapsi on myös muuten motorisesti heikompi. Ei osaa polkupyörääkään ajaa, vaikka sitäkin yritetty jo parivuotiaasta alkaen. Miksi vanhempia pitää syyllistää? Kaikki on yritetty, ei ole vaan jätetty huomioimatta näitä juttuja.

Anna aikaa lapselle äläkä ainakaan ota stressiä. Jos ei teidän aktiivisista uimaan yrityksistä huolimatta opi niin ei sille voi mitään. Messuamalla sitä ei ainakaan tee. Kunhan ootte aktiivisia asian suhteen ja otatte leikin kannalta (siis muutakin uimahalliin tekemään kun hampaat irves harjotteleen) niin kyllä se sieltä tulee! En ihmettele ettei osaa uida jos ei pyörälläkään osaa ajaa. Aikansa kutakin :wave: Ei meilläkää 7.5v osaa uida vaikka heti on kuskattu uimakoulus kun vaan ikä on antanu myöten. Ilman apparia oppi ajamaan 6v2kk ikäisenä.

Mä olen oppinut uimaan 12vuotiaana, eikä kukaan ole missään vaiheessa sanonut että pitäisi jo oppia. Onkohan vaatimukset lisääntyneet koulumaailmassakin sitten niitten aikojen.

Tosin asiaan saattoi vaikuttaa se ettei mun tarvinnutkaan uida kouluntunneilla, koska oli tärykalvossa reikä --> 16 vuotiaaksi asti.. ehkä se oli lieventävä asia tässä suhteessa.

Kannattaisi varmaan jutella koulun kanssa siitä mitä olette asian eteen tehneet. Ehkä toiset ei vaan opi niin kuin muut, turha sitä on ketään lähteä syyttelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja mut:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
No ei kai se kenenkään muun ole kuin vanhempien.
miksi se olisi vanhempien vika? ei tosiaan ole!
Sitten se on vanhempien vika jos ei lapselle anneta mahdollisuutta oppimiseen, ei pääse uimaan, ei uimakouluun tms. mikä edes viittaisi siihen että vois olla mahdollisuudet oppia: Tässä kohtaa vika ei ole vanhempien.

Miksi kaiken pitää aina olla jonkun vika?

Jos ei opi niin ei opi. Lapsen motorisen kehityksen tai motivaationpuutteen vika se sitten varmaan on, jos syyllinen on pakko löytää.

Ei lapsi ainakaan painostamalla opi...eli viestiä vaan kouluunpäin: yritetty on, uimakoulussa on käyty, muttei ole oppinut vielä.

essi
Alkuperäinen kirjoittaja mut:
No ei kai se kenenkään muun ole kuin vanhempien.
miksi se olisi vanhempien vika? ei tosiaan ole!
No kenenkäs? Jos halutaan etsitä sitä kenen VIKA se on??

Mua kiinnostais myös minkä ikäinen lapsi kyseessä?
No jos haluat noin karkea olla, niin eikö sitten mennä suoraan siihen, että lapsen oma vikahan se on, kun ei tajua oppia, vaikka kuinka yritetään...
:headwall:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Onko lapsenne motoriseen kehitykseen kiinnitetty huomiota neuvolassa? Ja oletteko saaneet mitään tukitoimia lapsellenne?
Jos ei vielä ole, niin ota yhteyttä kouluterveydenhuoltoon. Ota vastaan kaikki tukitoimet (terapiat), jos niitä vaan annetaan. Esimerkiksi toimintaterapia on oikea lasten suosikkipaikka erilaisine keinuineen, mahalautoineen ja pallomerineen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Onko lapsenne motoriseen kehitykseen kiinnitetty huomiota neuvolassa? Ja oletteko saaneet mitään tukitoimia lapsellenne?
Jos ei vielä ole, niin ota yhteyttä kouluterveydenhuoltoon. Ota vastaan kaikki tukitoimet (terapiat), jos niitä vaan annetaan. Esimerkiksi toimintaterapia on oikea lasten suosikkipaikka erilaisine keinuineen, mahalautoineen ja pallomerineen.
aivan. Omat lapseni ovat ainakin saaneet apua toimintaterapiasta. =)

uimari
Jonkun tällaisen lisensiaattitutkimuksen mukaan "Suomessa on noin 1,4 miljoonaa osin uimataidotonta ja 215 000 täysin uimataidotonta aikuista." Ja siis aikuista, eli on niitä muitakin uimataidottomia. Ei uimataito ole mikään velovollisuus joka kaikkien on pakko opppia. Jokainen omien intressien ja taitojen mukaan. Jätä koulu omaan arvoonsa.

Motivaatio on aika merkittävä tekijä. Haluaako lapsi itse oppia uimaan? Toinen asia on se, että lapset oppivat eri asioita eri aikaan. Varmaan sunkin lapsi osaa jonkin toisen asian paremmin kuin joku toinen ikätoverinsa.

v
12 vuotias saa todistukseen rastin ruutuu että osaako uida vaiko ei.vaatimuksena yhtäjaksoinen 200 m uinti, josta vähintään 50 m selällään, ilman pohja tai seinäkosketusta.= uimataitoinen

myö
Huh, huh, kyllä helpotti! Meillä on viisivuotias tyttö, joka ei osaa vielä ajaa pyörällä, ja olen ollut huolissani. Olen myös pelännyt jo etukäteen uimaanopettelemista, kun on niin kova pelko epäonnistumisesta, että kaikki opettelu meinaa kaatua siihen.

Olen kyllä samaa mieltä, että open kanssa avointa keskustelua.

Yhteistyössä