Kenen mielestä rahalla väliä kun suunnittelee lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinki

Vieras
Mun mielestä on. Meillä kaksi lasta, ei varaa kolmanteen. Emme nimittäin halua tinkiä mukavasta elmästä. Jos lkolmas tulisi niin pitäisi ostaa isompi auto, menisi ruokaa ja vaatetta kolmanteen, isompi asunto pitäisi hankkia...kyllä rahalla vaan on väliä.

no kyllä mä ainakin vähän sitä mietin,nyt tullaan ihan hyvin toimeen kun on yks lapsi ja toinen käy töissä ja minä jatkan äippäloman jälkeen vielä vuoden verran opiskeluja.mut toista aletaan mietiskeleen vasta sit ku molemmat töissä...

jokainen tehköön niinku parhaaks näkee,me ei vaan jaksettas olla sit aina rahattomia kun ollaan kaikenlisäks vielä niin surkeita rahankäyttäjiä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
Alkuperäinen kirjoittaja häääh:
Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
kyllä sillä varmaan väliä on mut en mä sitä rahaa kyl mieti kun lapsia halutaan.. aina sitä selviää..

Miten selviää jos lapsia liikaa tuloihin nähden? Sossun avulla?

no en todellakaan mihinkään sossun luukulle mene koska se raha tulee riittämään, oli lapsia yksi kaksi tai kolme.. vaatteita voi käyttää jokaisella jos ikä haarukka sellaisen suo. joten siihen ei mene rahaa. samaten toppapuvut sun muut.. en mä ainakaan jaksa päätä vaivata sillä riittääkö rahat..

niin ja jotkut osaa säästää :whistle: ja elää pienilläkin varoilla

muoks: me kun säästämme koko ajan, joten ei pitäis ongelmaa olla!

No meillä ei kestä yksi haalari kuin yhdellä, noin 4-vuotiaasta kuluttavat paljon. Ei muutkaan vaatteet, jos niitä on vain vähän. Alle 3v ei kuluta mitään, sen jälkeen kulutus valtava.

Kyllä sillä tavalla oli väliä, että asuntolaina otettiin sen mukaan että voidaan kotona ollessakin hoitaa. Ja toki ensin hoidettiin koulutukset ja työpaikat, mutta sinänsä ei mietitty, että onko varaa lapseen.

Kyllä oli merkitystä. Vakiduuni ja asuntovelka jo vähän maksettuna jne.
No muutenkin raskaana olo ja synnyttäminen oli kamalaa, ikäkin painaa, mutta myös raha vaikuttaa tähän Ei Kolmatta Lasta -päätökseen. hyvä kun mahdutaan tähän torppaan ja isompiin autoihin ei tod olisi varaa.

En mä ainakaan halunnut odottaa, että elämä olisi rahallisesti täydellistä ja huomata että ikä alkaisi hipoa kolmeakymmentä kun ekaa lasta alkaisi yrittämään. Mä haluan lapset suhtkoht nuorena enkä aloittaa vasta kolmikymppisenä perhettä perustamaan....toki en nyt lapsia olisi rahallisesti aivan mahdottomaan tilanteeseen suunnitellut, mutta ei rahallinen tilanne nytkään kovin erikoinen ole. Pärjätään kuitenkin.

Mun mielestä ei ole mitään merkitystä. Esikoista kun odotettiin, niin meidän tulotaso oli surkea. Ei tarvittu sossun apua, mutta rahat olivat TODELLA tiukilla. Asuttiin pienessä asunnossa ja kaikki lapsen tarvikkeet ja vaatteet ostettiin kirpparilta. Ruokaa oli aina, mutta usein esim. leivoin itse sämpylöitä ja kyttäsin kaupassa halparuokia. Monesti pelättiin että selvitäänkö mutta aina selvittiin.

Nyt odotan toista lasta ja meillä on tulot jotain ihan muuta kun ensimmäisen syntyessä. Asutaan ihan tilavasti ja voidaan ostaa mitä ruokaa halutaan. Ja olisi varaa ostaa kaikki uutena...jos vain haluaisi...

Mä olen nimittäin päättänyt että meille ei osteta uutena mitään. Meille tulee siis käytetyt vaunut, sängyt ja syöttötuolit (unohtamatta tietenkään vaatteita). En näe mitään järkevää syytä sille miksen näin tekisi. Tai että mitä pahaa siinä olisi.

Eli todellisuudessa ainoa ero esikoisemme ja nyt kesällä syntyvän (siis jos kaikki menee hyvin) vauvamme kanssa on se että nyt meillä on neliöitä asunnossamme enemmän.

Meille sillä on merkitystä, koska haluamme tarjota lapselle turvalliset ja tasapainoiset olot, mitä ei olisi jos mä hermoilisin koko ajan että miten raha riittää. Lapsestakin tulis mun myötä hermostunut... Meillä on yksi lapsi mutta mietityttää että miten pärjättäis kahden kanssa vaikka nyt on ihan mukavasti rahaa käytössä.

Vielä vähän lisäystä: vauvaa/pikkulasta kiinnostaa ja hänelle tärkeitä asioita ovat: kuivat vaipat, puhtaat vaatteet, ruoka ja rakkaus. Jos nämä pystyy lapselleen tarjoamaan, niin asiat ovat hyvin.

Tulotaso taas nousee yleensä vuosien myötä (meidän tulot nyt n. 4 kertaa enemmän kuin esikoisen syntyessä) ja vasta isompi lapsi alkaa tulla kalliimmaksi harrastuksineen kaikkineen. Eli vaikka tulotaso ei olisi kaksinen vauvan syntyessä, niin eipä siihen maailma kaadu todellakaan. Ja jos tulotaso ei myöhemminkään nouse, niin eipä sekään ole katastrofi. Kyllä läheisyys ja rakkaus peittoaa muotivaatteet mennen tullen.

Onhan sillä väliä. Kun ilman rahaa ei tule toimeen ja kyllä siitä lapsesta/lapsista pitää maallisestikin huolehtia.

Mutta en minäkään odottanut vakiduunia tms ja vuokralla asutaan. Mutta sen verran on hyvä olla, ettei laske pelkästään yhteiskunnan armeliaisuuden varaan.

En harkitsisi lapsia jos täytyisi jo edellisten kanssa notkua sossun luukulla.
Sen verran mietin rahaa, mutta en enempää.

Aikomuksena on ostaa isompi asunto ja isompi auto nyt, kun kolmatta odotellaan.

Mulla on koulut kesken, eikä ammatista hajuakaan, mutta mä mieluummin vaikka opiskelen vielä kolmikymppisenä, kuin pyöritän vauvasirkusta.
Jokaisen henk.koht valinta, eikä siis minun puoleltani kritiikkiä niitä kohtaan jotka saavat lapsia yli kolmenkympin ja hoitavat ensin kaiken muun.
Mutta itse tuskin jaksaisin vauva-arkea sitten enää.

Hyvin on pärjätty, vaikkei ole mietitty pennilleen, eikä ollut asuntoa ja autoa ostettuna tai maksettuna silloin, kun esikoinen syntyi.

mun mielestä rahalla on väliä..ainaskin jos suunnittelee lasta,tuleehan sitä varmasti mietittyä.mutta sitten jos huomaa olevansa raskaana niin ei välttämättä aborttia tee rahan takia.

Yhteistyössä