Onko muita, joilla vauvakuumetta, mutta järki ei anna periksi tehdä enempää lapsia?

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Ollaan mietitty kolmatta, mutta:
1.pitäisi olla isompi asunto
2.isompi auto
3. en tiiä olisiko varaa kolmanteen
4.kaksi lasta jo sen verran isoja ettei jaksaisi alusta kaikkea
5.aina mahdollisuus, että tuleekin jollain tavalla sairas lapsi. Miten oma jaksaminen silloin?

muilla tällaisia ajatuksia?

Kiva kuulla, että muillakin..jotenkin tuntuu, että ihmiset ajattelee usein tunteella, ei niinkään järjellä näitä asioita. Sitä pidetään jotenkin "kylmänä" jos järkeistää nämä asiat :/

No meillä on 4 lasta ja jossain määrin tekis viidettä mieli, mutta järki pistää vastaan. Johonkin se raja on pistettävä. Itse toki teette omat päätöksenne :)

muuten ihan samat ajatukset kun sulla, mutta meillä nuo kaksi on pieniäkin vielä :ashamed:

muoks. lisäksi en pidä raskaana olemisesta, tai tuo viimeisin oli niin ikävä että pelottaa millainen seuraava olisi..

ja EN kuulu niihin jotka haukkuvat suurperheitä! eiköhän se ole jokaisen perheen oma valinta montako lasta haluavat.

Ja sinä olet tietenkin sitten yksi niistä jotka haukkuu kaikki suurperheet kun itse olet vaan kateellinen kun olet liian järjellä ajatteleva, kaipaat sitä pientä nyyttiä, etkä hyväky sitä onnea muillekaan??

Vastaan vaikka ajatukset ei ihan kohtaakaan..
Meillä oli toinen lapsi pitkään mietinnässä.
Nyt meillä on tyttö(ti täyttää 7-vuotta)ja poika huomenna 6kk.

Mietimme nimenomaan omaa jaksamista,rahaa,terveyttä omaa ja lasten ja omia haluja..

Lapsemme on nyt tässä,meille on suotu kaksi tervettä lasta ja olemme onnellisia.
Emme halua enempää ja on mukava nähdä lasten varttuvan ja elää omaakin elämää joskus.
Mies on vasektomia jonossa,sitä odotellessa.
Siinä näin lyhykäisyydessään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sinä olet tietenkin sitten yksi niistä jotka haukkuu kaikki suurperheet kun itse olet vaan kateellinen kun olet liian järjellä ajatteleva, kaipaat sitä pientä nyyttiä, etkä hyväky sitä onnea muillekaan??

??Ei mulla ole suurperheitä vastaan mitään. Kavereillakin suurperheitä. Kyllä kaipaan vauvaa, mutta mielestäni asiat täytyy ajatella myös järjellä. Ei siinä ole mitään pahaa. Ei se vauva ole aina vauva, vaan ihminen ,josta on vastuussa ainakin aikuisikään asti asti.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:

??Ei mulla ole suurperheitä vastaan mitään. Kavereillakin suurperheitä. Kyllä kaipaan vauvaa, mutta mielestäni asiat täytyy ajatella myös järjellä. Ei siinä ole mitään pahaa. Ei se vauva ole aina vauva, vaan ihminen ,josta on vastuussa ainakin aikuisikään asti asti.

Tällä palstalla tuo sinun asenne yleensä näkyy niissä ketjuissa joissa haukutaan niitä jotka elää tunteella, siksi kysyin.
Usko pois, ei sen sen huonompi elämäntapa ole. Jotkut ihmiset järkeilevät koko elämänsä ja jäävät paljosta paitsi. Kerran täällä vaan eletään, silloin pitää nauttia.

Joo, siis nimenomaan ois ihana nähdä se plussa testissä, olla raskaana ja saada se ihana pienoinen nyytti syliin, mutta kun siitä nyytistä kasvaa se uhmaikäinen, murrosikäinen jne...

Joo, siis nimenomaan ois ihana nähdä se plussa testissä, olla raskaana ja saada se ihana pienoinen nyytti syliin, mutta kun siitä nyytistä kasvaa se uhmaikäinen, murrosikäinen jne...

Niin ja siitä kasvaa myös aikuinen, ikuinen osa sinun elämääsi, en millään ymmärrä miten ihmiset pelkäävät lastensa uhma-tai murrosikiä, nehän kuuluvat asiaan että ihmisestä kasvaa se joka hän on. Ei silloin kyllä lapsia kannata tehdäkään jos lasten kasvattaminen pelottaa.

Niin ja siitä kasvaa myös aikuinen, ikuinen osa sinun elämääsi, en millään ymmärrä miten ihmiset pelkäävät lastensa uhma-tai murrosikiä, nehän kuuluvat asiaan että ihmisestä kasvaa se joka hän on. Ei silloin kyllä lapsia kannata tehdäkään jos lasten kasvattaminen pelottaa.

No en niinkään pelkää lasten uhma- murros- tai aikuisikää. Lähinnä ajoin takaa sitä, ettei se pelkkä VAUVAkuume ole peruste lasten tekemiselle. Tuohan jokainen lapsi tietenkin lisähuolta/rahanmenoa jne. vanhemmilleen. Toki myös iloakin :) Eli jokainen päättää tunteensa/järkensä perusteella oman lapsilukunsa.

Juu, haluaisin kolmatta, mutta pahimmat esteet: a) talo on liian pieni, ei ole varaa laajentaa
ja b) olen jo 36, joten ei ole aikaa odotella, se olisi joko nyt tai ei koskaan.

Tällä palstalla tuo sinun asenne yleensä näkyy niissä ketjuissa joissa haukutaan niitä jotka elää tunteella, siksi kysyin.
Usko pois, ei sen sen huonompi elämäntapa ole. Jotkut ihmiset järkeilevät koko elämänsä ja jäävät paljosta paitsi. Kerran täällä vaan eletään, silloin pitää nauttia.

Elämästä pitää nauttia, siitä olen samaa mieltä. Mutta palstalla näkyy vähintään yhtä paljon myös se, että tehdään vähän liiankin tunteella lapsia. Ilman että käytetään myös järkeä. Se ei ole lasten kanssa hyvä juttu, jos niitä pukataan vain "koska mä haluan" ajattelematta sen enempää, onko rahkeita elättää ja kasvattaa kunnolla etenkin suurempi lauma lapsia. Suurperheet on ok jos hoitaa sen hommansa kunnolla eikä oleta, että yhteiskunta elättää.

Meillä on jo kolme lasta ja minulla taitaa olla IKUINEN VAUVAKUUME jollainlailla. :heart:
En suunnittele neljättä, kun näin on hyvä kaikinpuolin...
Kolme lasta mahtuu vielä autoomme ja asunto on iso (tänne kyllä mahtuis muutama muukin lapsi vielä, ainakin minun mielestä )... :D

Onneksi siskolla ja miehellänsä on vauva ja toivottavasti saavat lisää, niin saan ihailla/hoitaa vauvoja... :heart:

Kolme lasta on, eikä vauvakuume vaivaa pätkääkään.
Mun mielestä se päätös pitää vaan tehdä, mä en ole sen tyyppinen että haikailisin vielä vauvoja. Ihanaa kun lapset kasvaa, vaikka vauvat on omalla tavallaan tietenkin ihania ;)
Mutta mä näen asian pitkällä tähtäimellä, en jaksais enää aloittaa kaikkea alusta, rahan menoa, vastuu yms. Kolme on kyllä "hyvä" määrä, neljäs on mun mielestä jo paljon isompi muutos...joten ymmärrän kyllä että haaveilet kolmannesta ;)
Olipas sepustus ;)

5.aina mahdollisuus, että tuleekin jollain tavalla sairas lapsi. Miten oma jaksaminen silloin?

Nämä ovat meilläkin ihan selkeitä syitä siihen miksi kaksi lasta riittää.

Silloin kun meillä oli vain yksi lapsi niin ajattelin ettei toista tule.
No tuli kumminkin, onneksi :heart: ,
ja sen jälkeen ajattelin että kyllähän kolmaskin menisi samassa.
Toi siis tunneajattelua; järki kuitenkin voittaa!

nimittäin, että huomaa, että on muitskin. meillä kolme lasta ja minä se jolla varmaan kansa ainainen vauvakuume. kaksi vuotta puhuin miestä ympäri ja halusi vielä antaa minun takia mahdollisuuden, tulinkin heti raskaaksi, joka päätyi kuitenkin keskenmenoon, sen jälkeen juteltu paljon ja todettu, että meidän on hyvä näin, vaikka minulla välillä kuumeilua onkin. Ikääkin tulee pikkuhiljaa, mietityttää juuri tila-asiat, autoasiat, oma jaksaminen, lama, vaikeat raskausjutut, lasen terveys jne, yritän löytää itselleni jotain uutta sisältöä, kun siihen on vihdoinkin mahdollisuus, kun nuorin jo 5 vuotias. Vietän myös paljon aikaa muksujen kanssa ja nyt voi mennä ja tulla helposti ja kivaa on. Joskus on tehtävä se päätös, että nämä on tässä.......

Meillä se, että en jaksaisi enää valvomista. Meillä lapset ovat valvottaneet niin monta vuotta, että ei enää kiitos. Jos saisi lapsen niin, että se olisi heti 2v, niin sitten voisin harkita ;)

Raskaus ei innosta yhtään. Työn ja perheen yhteensovittamisesta tulisi raskasta jos olisi kolme alle kouluikäistä lasta. Ja toisaalta, sitten alkaisi tulla ikä vastaan jos odottaisi niin, että eka tai molemmatkin olisivat jo koulussa. Pelkään kaikkia riskejä, jotka lisääntyvät ihan selvästi iän myötä. Pelkää, että miksi sekoittaisi "koko pakan" kun nyt on kaikki niin hyvin. Lapset ovat ihania, mutta ei se määrä vaan laatu.

2.isompi auto

vauvakuume ei antanut periksi, hommasimme
1.isomman talon
2.isomman auton
3.ei ollut varaa sitten auton ja talon jälkeen neljänteen, mutta oli jo tulossa :)
4.kaksi lasta oli jo niin isoa, että oli helpottavaa, kun heistä ei niin suuresti "käsitöitä", omatoimisia ovat. Tukea kyllä tarvii koulu,harrastus ym.jutuissa.
5.mielessä mahdollisuus, että neljännestä tuleekin jollain tavalla sairas lapsi. Ei tullut! Oma jaksaminen joskus tautiaikoina kyllä koetellaan, mutta siitä selviää, kuten kaksilapsisetkin perheet! :)
6. vauvakuume kasvaa taas, lapset ovat ilo!!! osa lähentelee murrosikää, pienin tuossa taapero, nyt tilaakin on talossa ja autossa vielä yksi paikka jäljellä :) hih!!Ja talouskin tasaantui sitten, kun palasin taas työelämään.

2.isompi auto

Me ratkaistiin asia näin:
1) rakennettiin ok talo, jossa tilaa
2) hankittiin 7-paikkainen auto
3) on ollut varaa siinä missä lapsiin muutenkin
4) sen ihanampaa on ollut kun on ollut aikaa isoille että pienelle
5) näin on, ja se pitää huomioida, tietysti jotain "testejä" voi tehdä etukäteen mutta aina mahdollisuus on silti

Tämän lisäksi oltiin vielä niin jurpoja että tehtiin tälle kolmosellekin nelonen, joka syntyy muutaman viikon sisällä. Ollaan ihan älyttömän onnellisia näistä päätöksistä. Mua ei sinällään vauvakuume vaivaa, siis joo vauvat on ihania mutta yhtä ihania on nää koululaiset, joten ajatellaan kyllä pitkällä tähtäimellä eikä vaan sitä vauva-aikaa.

Taloudellisesta tilanteesta sen verran, että pieni/normipalkkalaisia ollaan, mutta elellään aikalailla säästelijäästi, joten sen puoleen tämä ei ole mitenkään muuttanut sitä miten on aina eletty.

Toisten puolesta ei voi päättää, pääasia että sä ja miehesi ootte samoilla linjoilla.

(ja itse toivon että tulis nyt tän neljännen jälkeen oikeesti sellainen olo, että vitsit mulla on upea perhe, nyt pääasia on kasvattaa kaikkia ipanat rakkaudella kunnon kansalaisiksi ja vielä tuon miehen kanssa pitää huolta suhteesta, ettei jäis sellaista ikuista: yksi lapsi vielä.... fiilaria)

Siis apua voiko joku ajatella noin kieroutuneesti!

Mutta siis meillä myös kaksi lasta ja järkevästi ajateltuna ei kolmatta vaikka vauvakuume vaivaakin. Mutta epäilen että vauvakuume tulisi kolmannenkin jälkeen. Onhan lapset ihania, mutta on niissä aika kasvattaminen ja pitää elättääkkin. Eikä ne vauvoina kauaa pysy. Ja olen onnellinen niiden puolesta joilla mahdollisuuksia isoon perheeseen, ei se ole todellakaan minulta pois.

me varmasti halutaan se kolmonen jossain vaiheessa, mutta koska sitten olisi oikea ajankohta:

peesi! Tähän kolmioon en enää komlatta lasta halua.

2.isompi auto

Pitäisi olla auto ylipäätänsä, mutta sen hankinta on jo vireillä ja sinne kyllä mahtuisi se kolmaskin.

Varmaan varaa on mutta toki joutuu tiukentamaan kun tulee yksi lisää. Ensimmäiset vuodet nyt ei paljoa maksa, varsinkin kun vaatteet ja tavarat on valmiina. Mutta sitten kun ne kasvaa...

Jep. On ollut tavalaan ihanaa kun lapset ovat jo 4v ja liki 3v ja heidän kanssa voi tehdä kaikkea kivaa. Työt ja päiväkoti touvat arkeen vaihtelua ja minulla on myös vapaus liikkua ilman lapsia. Vauvassa sitä olisi sitten ihan erilailla kiinni taas.

Meiltä löytyy jo kaksi lasta jotka eivät ole kehittyneet normaalisti joten tavallaan laskenkin jo sen piikkiin että seuraavallakin lapsella olisi omat haasteensa. Tervettä lasta kun kukaan ei pysty minulle lupaamaan niin pakkohan se on varautua pahimpaan ja huokaista helpotuksesta jos/un kaikki meneekin hyvin.
muilla tällaisia ajatuksia?[/quote]

Yhteistyössä