Kenen kuuluu elättää?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
hm
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kumpi on enemmän "velvollinen" minä vai avomies?
Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin sinä.

Mutta tyttö on kyllä ihan itse velvollinen elättämään itsensä.
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
jospa muuttavat kumpikin takaisin yksin asumaan ja vaan seurustelevat. helpottaisiko tämä tyttäresi tilanneetta?

jos tyttäresi ei saa asumistukea ollenkaan sen taka että asuu työssäkäyvän kanssa, mielestäni miehen kuuluisi maksaa asuminen, tai suurin osa siitä.

jos taas tyttäresi nostaa asumislisän/tuen, ja tai asuu miehen asunnossa, niin, hm
siis jos asuu ilmaiseksi miehen asunnossa, niin kyllä opintorahalla tulee loistavasti toimeen siinä tilanteessa. ostaa ruoat ja maksaa puolet laskuista.

paljonko sis on tyttäresi asumiskulut?
 
Mies maksaa minusta...
Itse asuin miehen kanssa yhdessä, joka töissä. Itse sain opintotukea.
Kesät tein töitä ja myös osa-aikaista ympäri vuoden vähän myöhemmin. Yritin mahdollisimman paljon säästää ja ottaa osaa kustannuksiin. Mies maksoi asumiskulut, tosin kämppä oli hänen omistusasuntonsa. Elelin hyvin pitkälti miehen siivellä, mikä nykyisin on aviomieheni... Sanoisin siis, että mies.

Lisäksi kelan kanssa kävi silloin moka, enkä saanut sieltä rahaa hetkeen. Kysyin sossusta, mutta kun kuulivat avopuolison tulot (ei mikään erityisen rikas...) niin nauroivat mut ulos. Miehen kuuluu elättää, kun yhdessä asutaan. Naimisissa ei oltu. Vanhemmistani eivät olleet kiinnostuneet, siis heidän tuloistaan tai mitä mulle maksavat. Ikää oli tällöin 19v ja tosiaan opiskelin. Vanhemmillani ei juuri ollut tuolloin mahdollisuuksia avittaa kovinkaan paljon. Lähinnä jotain kirjahankintoja, missä auttoivat. Jos lainasin, niin maksoin myös takaisin.
 
ap
Itseasiassa uskon, että kun tyttö valmistuu ammattiinsa, niin hän tienaa aika paljon enemmän kuin avomiehensä. Entäs sitten? Tyttö pitää omat rahansa ja viettää lomansa sen mukaan, valitsee matkakohteet, joihin miehellä ei ole varaa ihan jokapäiväisestä elämästä tinkimättä. Ostelee kalliita vaatteita eikä sijoita yhtään enempää kuin puolet yhteiseen kotiin jne?
 
erakko
Miten olisi keskustelu tyttären kanssa? Mikä on soveliasta pyytää, mikä ei. Asiallinen keskustelu voi avata tyttäresi silmät asialle. Mitäpä, jos hän olisi naimisissa ja jo itsekin äiti? Eikö tilanne olisi ihan sama kuin nyt? Hänellä on kuitenkin avomies. Miksi asua samassa, jollei elä samaa elämää? tässä tapauksessa mies rahoita myös tyttäresi elämää???

Et ole elatusvelvollinen todellakaan enää!! Eri asia, jos heillä yhteisesti olisi tiukkaa, myös miehellä, ehkä pieni apu tällöin voisi olla paikallaan siihen asti, kunnes saa talouden kuntoon, mutta vain, jos kieriskelet itse suuren rahakasan päällä! Sinun ei pidä köyhistellä itse, että rahasi riittää auttamaan heitä. Mutta tässä tapauksessa, keskustelisin. Ei rahaa!
 
aha :DD
Sä vain halusit, että ne menisivät naimisiin. Mitähän järkeä olisi mennä naimisiin, kun toi niitten parisuhde ei muutenkaan vaikuta oikein toimivalta?
Mä tekisin niin, että auttaisin tyttöäni, jos olisi varaa.
 
vieras
No eikös täällä kaikki ole lähteneet kotoonsa jo 15-16 -vuotiaina ja siitä lähtien elättäneet itsensä, eli tyttö elättäköön itse itsensä eikä äidin tarvitse mitään maksaa. Varsinkin kun tytär on jo 21-v. eli siis täysin aikuinen.
 
"Alipalkattu" korkeakoulututkinnon suorittanut
Jos mies on nyt tiukkana ja 1/2 ja 1/2 pitää maksaa (näitä suhteita en ole koskaan ymmärtänyt), niin tietysti tämä jatkuu myös silloin kun tyttäresi tienaa paljon... Ehkä siltä tyttäreltäkin heltiää sitten niitä lainarahoja äidillekin takaisin. Toivottavasti vaan saa koulutustaan vastaavaa työtä...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja aha :DD:
Sä vain halusit, että ne menisivät naimisiin. Mitähän järkeä olisi mennä naimisiin, kun toi niitten parisuhde ei muutenkaan vaikuta oikein toimivalta?
Mä tekisin niin, että auttaisin tyttöäni, jos olisi varaa.
En ole maininnut naimisiinmenosta tässä enkä heille mitään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
Onhan se vähän surkeeta, jos parisuhteessa tarvitsee ajatella kuka ketäkin elättää tai on elättämättä. Ihan riippumatta papin aamenesta.

Ei sun lastasi tietenkään ole pakko elättää, kuten ei ole avokkinsakaan. Mutta toivottavasti tyttösi heivaa miehen ennen enempiä sitoumuksia, parempiakin on tarjolla.
Niin tai opettelee käyttämään rahaa niin, että ei ole aina persaukinen. Olen ollut opiskelija joten tiedän mistä puhun ja se on mahdollista.
Yhteistä putkaa siinä parisuhteessa pyöritetään. Tai niin me on ainakin elelty. Ei kai siinä mitään järkeä ole, että kaikki maksetaan 50-50 ja toinen syö makaronia ketsupilla toisen lähtiessä viikoksi ulkomaanmatkalle..?
 
vieras
aika monessa tuessa on niin että avo- tai aviopuolison tulot vaikuttavat siihen, kuinka paljon parisuhteen toinen osapuoli saa tukia. Silloin kyllä mun mielestä sillä enemmän tienaavalla puolisolla on elatusvelvollisuus siihen toiseen jos hänen tulojensa takia toinen saa vähemmän tukia.

Naimisiinmeno mun mielestä ei ole todellakaan mikään järkiratkaisu silloin jos se tehdään siksi että toinen osapuoli sen älkeen olisi virallisestikin elatusvelvollinen toista kohtaan :eek:

 
Keittiönoita
Avoliittoa suunnitellessa on kyllä syytä sopia, miten elämisestä aiheutuvat kustannukset jaetaan. Ja miettiä, onko itsellä varaa siihen. Avopuoliso ei ole elatusvelvollinen, vaikka hänen tulonsa mahdollisesti vaikuttavatkin sen toisen tukiin. Toisaalta ei ole elatusvelvollinen ap:kään - edes moraalisesti - , jos kerran tytön rahojen riittämättömyys johtuu hänelle liian kalliiksi tulevasta avoliitosta. Tyttö on itse vastuussa siitä, että hän asuu ja elää siten, että hänellä on siihen varaa.
 
N85
En ole lukenut sen tarkemmin tämän ketjun viestejä, mutta tuli elättämisestä mieleen...Lähipiirissäni on eräs 30-vuotias mies, jonka ei ole koskaan tarvinnut tulla toimeen omillaan, vaan aina on ollut oma äiti auttamassa...Miehen veli ei ole koskaan saanut samanlaista rahallista apua mitä mies on. Mies seurusteli erään naisen kanssa lähemmäs kymmenen vuotta ja silloinkaan heidän ei tarvinnut tulla omillaan toimeen. Omat rahat joivat ja sen jälkeen saivat rahaa äidiltä/anopilta.
 
slörde
Mun vanhemmat lopettivat mun elättämisen siinä vaiheessa, kun muutin pois kotoa. Ei auttanut mennä käsi pitkällä pyytelemään rahaa. Sanoivat, että "muuta pois kotoa vasta siinä vaiheessa, kun koet pystyväsi elättämään itsesi".
 
kamala tilanne
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mikä heidän asunto on? vuokra? miehen oma? saavatko asumistukea?
Miehen oma. En ole keskustellut tukiasioista, ei kuulema kuulu minulle.
missään nimessä tytön ei pidä maksaa puolia toisen lainakustannuksista, äkkiä helvettiin tuollainen hyväksikäyttäjä-ukkeli joka maksattaa asuntonsa toisella..toivottavasti heillä on sitten jonkinlainen paperi olemassa, että eron sattuessa tyttäresi saa ukolta sitten rahaa sen verran miä on rahoittanut asunnon maksua.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kamala tilanne:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mikä heidän asunto on? vuokra? miehen oma? saavatko asumistukea?
Miehen oma. En ole keskustellut tukiasioista, ei kuulema kuulu minulle.
missään nimessä tytön ei pidä maksaa puolia toisen lainakustannuksista, äkkiä helvettiin tuollainen hyväksikäyttäjä-ukkeli joka maksattaa asuntonsa toisella..toivottavasti heillä on sitten jonkinlainen paperi olemassa, että eron sattuessa tyttäresi saa ukolta sitten rahaa sen verran miä on rahoittanut asunnon maksua.
Ei ole kysymys lainakustannuksista, vaan esim ihan vaan ulkomaan matkasta, johon miehellä on varaa ja tyttärelläni ei. Matka ei edes ole mikään viime hetken halpa äkkilähtö, vaan pitää sitä ja tätä perillä tehdä.

 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mikä heidän asunto on? vuokra? miehen oma? saavatko asumistukea?
Miehen oma. En ole keskustellut tukiasioista, ei kuulema kuulu minulle.
jos tyttäresi asuu ilmaiseksi miehen asunnossa, niin hänen opintoraha todellakin riittää aivan hyvin maksamaa hänen kulunsa, hänen henk.koht. laskut ja vesi, sähkö ym. laskuistä puolet

ja todellakin jos hän pyytää sinulta rahaa, sinulla on oikeus kysyä minkä verran hänellä rahaa käytössä.

yrität nyt syyllistää miestä. ehkä sinä et ole kasvattanut lastasi vastuunottoon? opiskelijana eletään kaurapuurolla ja koululta saa yleensä ravitsevan exullisen aterian. ravinnon lisäksi pystyy maksaa sähkön ja veden ym. pienet laskut kuten kännykän.

Jos tyttäresei ei ole ksokaan itse tienannut rahaa hän voi kuvitella, että miehen palkka riittää luksuselämään. ei se niin mene.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Avoliittoa suunnitellessa on kyllä syytä sopia, miten elämisestä aiheutuvat kustannukset jaetaan. Ja miettiä, onko itsellä varaa siihen. Avopuoliso ei ole elatusvelvollinen, vaikka hänen tulonsa mahdollisesti vaikuttavatkin sen toisen tukiin.
tosin siinä vaiheessa kun ollaan avioliitossa ja puoliso on elatusvalvollinen, asiat eivät silloinkaan mene niin että vähemmän tienaavalla puolisolla olisi niin suuri oikeus puolisonsa omaisuuteen että voisi elellä elämää johon ei oikeasti omilla rahoilla olisi ikipäivänä varaa. tarkoittaa lähinnä siis sitä että ei aviopuolisokaan voi vaatia kohtuuttomia ja esimerkiksi ostella itselleen omalla palkallaan kalliita vaatteita ja juosta kampaajalla ja jättää kaikki elämiskulut toisen maksettavaksi sillä verukkeella että toinen on elatusvalevollisuus... Moni tosin tekee niin koska puoliso antaa tehdä, eri asia silloin.

en tiedä ap:n tyttären tilanteesta mutta periaatteessa kyllä pienillä tuillakin pystyy ainakin oman peruselämisensa osuutta maksamaan melkoisen hyvin, ellei tilanne ole se että avopuoliso perii omistamastaan asunnosta jossa yhdessä asutaan, toista osapuolta maksamaan oman osuutensa asumiskuluina mikä voi tällöin olla monta sataakin euroa.

 
just
Kertomassasi tilanteessa tyttären kuuluisi sanoa että hänellä ei ole rahaa ulkomaanmatkoihin.
Mies joko sitten kustantaa tai maksaa tyttären matkan jos ei halua yksin lähteä.

et ole kasvattanut lastasi kunnolla. ei tuollaiseen tulla selkärankaisena kerjäämään rahaa äidiltä. kalliiseen lomamatkaan ulkomaille, jos vielä asutaan ilmaiseksi työssäkäyvän asunnossa.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tyttäreni opiskelee ja asuu yhdessä miesystävänsä kanssa, joka on töissä. Kun opintotuesta rahat loppuu, tyttö pyytää rahaa minulta "lainaan" (ei varmaan aio koskaan takaisin). Miesystävä ei kustanna hänelle mitään vaan kaikki pitää maksaa puoliksi.


Jos tyttäresi asuisi yksin opiskelevana, saisi enemmän tukea asumiseen. Nyt kun ei miesystävänsä vuoksi saa, olisi erittäin reilua mieheltä auttaa tytärtäsi rahallisesti. Pitäisköhän sun vähän vihjata tyttärellesi miehen pihiydestä?
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tyttäreni opiskelee ja asuu yhdessä miesystävänsä kanssa, joka on töissä. Kun opintotuesta rahat loppuu, tyttö pyytää rahaa minulta "lainaan" (ei varmaan aio koskaan takaisin). Miesystävä ei kustanna hänelle mitään vaan kaikki pitää maksaa puoliksi.


Jos tyttäresi asuisi yksin opiskelevana, saisi enemmän tukea asumiseen. Nyt kun ei miesystävänsä vuoksi saa, olisi erittäin reilua mieheltä auttaa tytärtäsi rahallisesti. Pitäisköhän sun vähän vihjata tyttärellesi miehen pihiydestä?
siis tytär asuu todennäköisesti ilmaiseksi nyt, yksinasuvana saisi tukea mutta joutuisi maksaa myös opintorahasta asumista.


ap:n tytär opiskelee mutta elää leveää elämää. ap on sitä mieltä että tyttären miehe n kuuluu kustantaa leveä elämä avokilleen.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olisiko tilanne erilainen, jos heillä olisi lapsi?
näitä on monenlaisia tapauksia. joissain talouksissa rahat erillään, joissain yhteiset. ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta tähän.
on talouksia joissa omat rahat ja maksetaan puolet ja puolet, vaikka lapsia, ja talouksia joissa rahat yhteiset.
opeta tyttäresi seisommaan omilla jaloillaan.
 

Yhteistyössä