Kenen kuuluu elättää?

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Tyttäreni opiskelee ja asuu yhdessä miesystävänsä kanssa, joka on töissä. Kun opintotuesta rahat loppuu, tyttö pyytää rahaa minulta "lainaan" (ei varmaan aio koskaan takaisin). Miesystävä ei kustanna hänelle mitään vaan kaikki pitää maksaa puoliksi.
 
?
Kuinka vanha tyttäresi on?
Olisko opintolaina jotain? Jos on täysikäinen, niin tyttäreshän pitäis itse huolehtia toimeentulostaan, miehen siivellä, lainaa tai jokin työ opiskelun ohella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kuinka vanha tyttäresi on?
Olisko opintolaina jotain? Jos on täysikäinen, niin tyttäreshän pitäis itse huolehtia toimeentulostaan, miehen siivellä, lainaa tai jokin työ opiskelun ohella.
Vanhemmilla on muuten elatusvelvollisuus n. 20-vuotiaaksi saakka, jostain luin viime syksynä.
 
Non compos mentis
Mä varmaan katkoisin napanuoran tuossa vaiheessa, tuossa tilanteessa. Mä en tajua näitä "puoliksi" pariskuntia, jos tuloerot ovat suuret. Tuttavapiirissä on yksi tällainen ja minusta on väärin, että mies kiusaa naista esim. laittamalla kuvaviestejä noin 5 sekunnin välein lomakohteista, joihin naisella ei ole varaa lähteä. Ovat sentäs olleet yhdessä liki 10 vuottakin jo.
 
vieras
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy lapsen täyttäessä 18 vuotta. Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi.
 
Riippuu siitä
Minkä ikäinen tyttö on. Lain mukaan, vaikka elatusvelvollisuus loppuu kun lapsi on 18, silti esimerkiksi joitakin tukia ei saa mikäli vanhempien tulot ylittävät tietyt rajat, siihen asti kun opiskelija on 20v
 
Ave
Niin, lapsi ei saa tukia ennen 20 v, jos vanhempien tulot ylittävät tietyn rajan.. mutta siltikin rajansa kaikella.. jos asuu miehen kanssa, joka hankkii, niin olisi varmaan kohtuullista hänen maksaa vähän enemmän yhteisistä kuluista
 
reiluuttapeliin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kumpi on enemmän "velvollinen" minä vai avomies?
tuossa tilanteessa asumiskulut tulisi jakaa tulojen mukaan, varsinkin jos tytön tukiin vaikuttaa miehen tulot, muutoin epäoikeudenmukaista tyttöäsi kohtaan.
 
mv
Minun ymmärrykseni mukaan avomies, mutten kyllä oikein tiedä. Kukin pariskunta sopii raha-asiat omalla tavallaan, ja joskus on tosi tarkkaa mitkä ovat kenenkin rahoja. Eli toinen lainaa mieluummin äidiltään kuin avomieheltään - riippuu ihan siitä millainen tyyppi on. Jotkut voi olla aika rontteja eikä auta naisystävää ollenkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kumpi on enemmän "velvollinen" minä vai avomies?
Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin sinä.

Mutta tyttö on kyllä ihan itse velvollinen elättämään itsensä.
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
 
kiki
no ite oon 20, ja opiskelen ja avomies töissä, ja ei todellakaan tulisi mieleen äidiltä pyytää rahaa. tosin mulle opintotuki riittää siihen sitte kesätöistä säästetyt rahat lisäks tietty. mutta mieheni kyllä antaa rahaa jos tarvitsen, samoin äitikin aina sanoo että jos tarviin niin saan pyytää rahaa. mutta et sä mitenkään elatusvelvollinen oo jos tytärkin on jo 21. menis ite töihin, tai oppis pärjäämään opintotuella, tai ottais opintolainaa. hän on kuitenkin aikuinen.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kumpi on enemmän "velvollinen" minä vai avomies?
Jos jompi kumpi pitäisi valita, niin sinä.

Mutta tyttö on kyllä ihan itse velvollinen elättämään itsensä.
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
jospa muuttavat kumpikin takaisin yksin asumaan ja vaan seurustelevat. helpottaisiko tämä tyttäresi tilanneetta?

jos tyttäresi ei saa asumistukea ollenkaan sen taka että asuu työssäkäyvän kanssa, mielestäni miehen kuuluisi maksaa asuminen, tai suurin osa siitä.

jos taas tyttäresi nostaa asumislisän/tuen, ja tai asuu miehen asunnossa, niin, hm
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
Onhan se vähän surkeeta, jos parisuhteessa tarvitsee ajatella kuka ketäkin elättää tai on elättämättä. Ihan riippumatta papin aamenesta.

Ei sun lastasi tietenkään ole pakko elättää, kuten ei ole avokkinsakaan. Mutta toivottavasti tyttösi heivaa miehen ennen enempiä sitoumuksia, parempiakin on tarjolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ohhoh, oletko ihan tosissasi? Miehen kanssa samassa sängyssä maataan ja samaan jääkaappiin ruokaa ostetaan ja minä asun sadan kilometrin päässä. Tässäkö on syy olla menemättä naimisiin, ettei tarvitse rahojaan "jakaa"
Onhan se vähän surkeeta, jos parisuhteessa tarvitsee ajatella kuka ketäkin elättää tai on elättämättä. Ihan riippumatta papin aamenesta.

Ei sun lastasi tietenkään ole pakko elättää, kuten ei ole avokkinsakaan. Mutta toivottavasti tyttösi heivaa miehen ennen enempiä sitoumuksia, parempiakin on tarjolla.
Niin tai opettelee käyttämään rahaa niin, että ei ole aina persaukinen. Olen ollut opiskelija joten tiedän mistä puhun ja se on mahdollista.
 

Yhteistyössä