Kenen juhla äitienpäivä oikein on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksi äiti

Vieras
Onko juhla teidän perheessä PERHEEN äidin juhla, vai juhlitaanko teillä pääosin anoppeja/ isoäitejä, etc.? Tuli tämä kysymys mieleen tuosta yhdestä ketjusta, jossa ketjun aloittajaa arvosteltiin, kun ei olisi halunnut viettää omaa ensimmäistä äitienpäiväänsä anoppia juhlimalla ravintolassa.

Meillä juhla on miehen ja lasten toimesta minun, eli perheen äidin. Oma äitini kokee myös, että nyt on minun juhlavuoroni, koska olen nykyään se "äiti" -henkilö. Miehen äiti on ikävä kyllä kuollut, joten anoppia meillä muistetaan aina laittamalla äitienpäivänä kynttilä palamaan.

Ne voi hyvin yhdistää molemmat. Aamulla kahvitetaan ja onnitellaan äiti ja puuhaillaan aamupäivä mitä halutaan ja iltapäivästä voi sitten pyörähtää isovanhemmilla jos ovat lähellä.

Typerä ja tarpeeton turhakejuhla. Pakkomuistaa -juhla, markkinajuhla ja kulutusjuhla. Noin niinkuin kärjistäen. Me ollaan oman perheen kesken kotona ilman mitään pakkorituaaleja.

Tällä hetkellä juhla on meillä vaan minun... Heh no samaa arkea se tosin yh-perheessä on kuin muulloinkin...
Mummoille ja isomummoille soitetaan.
Jos asuisin lähempänä omaa äitiäni ja mummojani niin varmaan vietettäisiin äitienpäivää yhdessä, mulle tämä olis mieluisin vaihtoehto.

Ensin aamulla olemme perheen kesken ja sitten syömään menemme mummolaan ja juhlitaan siellä.
Ennen olin aina joka äitienpäivä töissä ja yleensä 14h vuorossa, joten silloin ei äitienpäivää vietetty millään lailla.

Noh me on muksun mummuille tehty pikkulahja ja kortti itse.. Muuten minun päivä, tiedä sitten mitä ukko ensimmäisenä äitienpäivänä on keksinyt, mitään ihmeempää en odota :) Minun mielestä muuten päivä muidenkin joukossa.. Toisen mummun luona saatetaan käydä mutta ukon äidin luo viedään lahja varmaan myöhemmin.

Lasten kuuluisi muistaa äitiään. Mutta tämän päivän tarkoitus on muuttunut, että isän pitäisi ostaa joku sika kallis hajuvesi ja kukkia äidille, tai muuten on mamman suu mutrullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Typerä ja tarpeeton turhakejuhla. Pakkomuistaa -juhla, markkinajuhla ja kulutusjuhla. Noin niinkuin kärjistäen. Me ollaan oman perheen kesken kotona ilman mitään pakkorituaaleja.

ole siis saanut koskaan minkäälaista äitienpäivä lahjaa?

Alkuperäinen kirjoittaja katkerako?:

:o Niinkö sanoin? Ja katkera? Minusta äitienpäivä on markkinavoimien juhla. Turha ja typerä juhla.

Lapset muistaa kortein ja ite tehdyin lahjoin. Mies osti meille uuden päiväpeiton eilen ja siinä on lahjaa tarpeeksi ja liiankin kanssa.

:o Niinkö sanoin? Ja katkera? Minusta äitienpäivä on markkinavoimien juhla. Turha ja typerä juhla.

Lapset muistaa kortein ja ite tehdyin lahjoin. Mies osti meille uuden päiväpeiton eilen ja siinä on lahjaa tarpeeksi ja liiankin kanssa.

Ostiko mieluisen? Siksi vaan kysyn kun en uskaltaisi luottaa mieheni makuun :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ostiko mieluisen? Siksi vaan kysyn kun en uskaltaisi luottaa mieheni makuun :D

Osti. Kyllä mää tietyllä varauksella suhtauduin tähän ostoon, mutta se oli oikeasti tosi kiva. Passaa just eikä melkein meille. Olisin voinut ostaa samanlaisen itse. =)

Meillä se on perheen äidin juhla, mutta kyllä me noita mummejakin muistetaan. Meillä esimerkiksi vietettiin minun osaltani äitienpäivää tänään, kun huomenna mies lähtee lasten kanssa porukoittensa luokse (välimatkaa on, nähdään harvoin). Enkä mä siitä pahastu ollenkaan.

Meillä syötiin tänään pakastetäytekakkua ja lapset olivat tehneet kortit (esikoinen vielä pesukintaankin, jonka oli kirjaillut), jotka odottivat pöydässä ruusupuskan kera. Mulla on ollut oikein ihana päivä! =)

Sekä että. Juhlimme sekä minua että mummeja, joita käydään molempia tervehtimässä, koska asuvat lähellä. Perheemme juhlaa aamukahveineen ja lounaineen, sitten iltapäivästä lähdetään kylättelemään.

Äitien juhla tietenkin. Eli ihan yhtä lailla minun äitini ja mieheni äidin kuin minun. Ja todellakaan meillä ei ole tarkoitus, että mies ostaa minulle lahjoja äitienpäivänä. Tuo vanhempi varmaan jotain askartelee. Kun en ole mieheni äiti. Se on niin ihana mies, että vaimojuhlaa onkin sitten joka päivä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitejä on ne vanhemmatkin äidit, vaikka nämä miniät ovat niin helvetin idiootteja ja itsekkäitä nykyään.

Ovathan he, mutta miksi usein käy niin että nuorin äiti ravaa äitienpäivänä kaikki vanhat äidit läpi, ja jää se oma taka-alalle?

Vanhoilla äideillä on ollut jo niin monta äitienpäivää, että voisivat suosiolla luopua vaatimuksista ja ymmärtää että harva haluaa juhlapäivänään mennä ympäri kyliä.

No musta ei todellakaan noin. Minä saan lahjaksi lasten päiväkodissa tekemät lahjat, mies laittaa minulle aamiaisen, jonka saan nauttia sängyssä. Ja lisäksi saan kimpun lasten poimimia valkovuokkoja. Kerrotko mulle mitä kaupallista ja turhaa meidän juhlassa on? Tai mitä kulutusjuhlaa?

Meillä se ei ole juhla ollenkaan.
Päivä jona lapset muistavat äitejään ja mummujaan jollain itsetehdyllä kortilla/lahjalla. Siinä iässä siis kun osaavat itse/vähän avustettuna jotain halutessaan askarrella.

Lisäksi käydään isomummulla kylässä jos töiden jälkeen jaksan ajella. Jos en, niin soitan. Mies saa soittaa/tekstata/laittaa facebookissa viestiä omalle äidilleen.

Mulle on vasta täällä palstalla auennut, että toisille se tosiaan on kunnon juhla ja ihan perheriitoja syntyy siitä, juhliiko mies vaimoaan vai vaimonsa anoppia....