Kenen 4v saa olla yksin ulkona?

--------
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sen lapsen kanssa ulos? Taitaisi silti olla niin, että jos aikuisen tosiaan olisi aina mentävä valvomaan lasta ulos, niin jäisi monen ulkoilut aika minimiin.

Mä väitän, että aikuiset, jotka päästää sellasen pienen leikki-ikäsen tai jopa taaperon yksin ulos, on vaan laiskoja. Ei viitsi seisoa siellä ulkona, eikä ainakaan osallistua leikkeihin. Sit on vaan helpompi sanoa, et toi meidän eemeli 3v on niin kypsä ikäisekseen, että kyllä se voi ulkoilla yksin, ei sille mitään oo ikinä tapahtunut ja minä kaikkivaltias äiti näen ja kuulen sen tänne tietokoneen ääreenkin mitä se touhuilee ja ihan koko ajan ikkunasta katson. Tai että kyllä tuo meidän josefiiina 5v osaa jo hoitaa Verttiä 1v, ne ulkoilee ihan keskenään, kun se josefiina on aina ollut sellanen pikkuäiti. Kyllä tässä nyt voi vielä muutaman lapsen pykätä, kun tää hoito on näin helppoa että käy hups vaan itsellään.
No kerropa, missa se raja menee sun mielestä, onko se 4-v edelleen pieni leikki-ikäinen tai taapero? 5v? 6v? Itse voin myöntää senkin, että olen laiska ulkoilemaan, ja en kertakaikkiaan jaksa olla ulkona 3 tuntia päivässä, tai enempääkin niinkuin tuo isompi jaksaisi. Siksi minusta on vain lapsenkin kannalta ihanaa, että hän saa nyt ulkoilla niin paljon kuin haluaa, riippumatta minun laiskuudestani. Silti en laiskuudenkaan takia sellaista lasta ulos laittaisi, joka ei siihen ole valmis, kuten tuo mun 3v nuorempi lapsi. Mielummin sitten ollaan hänen kanssaan vähän enemmän sisällä.

Mutta joo, samaa mieltä olen siinä, että lasta ei saa ikinä laittaa toisen lapsen vastuulle. Eli jos 3v ei ole kypsä ulkoilemaan ihan yksin, ei sitten ole myöskään sen 5v isonsiskon kanssa.
nurettava selitys mielummin olen hänen kanssaan enemmän sisällä:) joopa joo...
 
JOO'
Riippuu täysin siitä, asutaanko kerrostalossa, rivarissa vai missä ja siitä millainen on piha ja lapsen luonne.

Omani ulkoillut 3v. asti rivitalon pihalla. Jos asuisimme kerrostalossa, tuskin pääsisi ulos yksin ennen kouluikää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --------:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
No kerropa, missa se raja menee sun mielestä, onko se 4-v edelleen pieni leikki-ikäinen tai taapero? 5v? 6v? Itse voin myöntää senkin, että olen laiska ulkoilemaan, ja en kertakaikkiaan jaksa olla ulkona 3 tuntia päivässä, tai enempääkin niinkuin tuo isompi jaksaisi. Siksi minusta on vain lapsenkin kannalta ihanaa, että hän saa nyt ulkoilla niin paljon kuin haluaa, riippumatta minun laiskuudestani. Silti en laiskuudenkaan takia sellaista lasta ulos laittaisi, joka ei siihen ole valmis, kuten tuo mun 3v nuorempi lapsi. Mielummin sitten ollaan hänen kanssaan vähän enemmän sisällä.

Mutta joo, samaa mieltä olen siinä, että lasta ei saa ikinä laittaa toisen lapsen vastuulle. Eli jos 3v ei ole kypsä ulkoilemaan ihan yksin, ei sitten ole myöskään sen 5v isonsiskon kanssa.
nurettava selitys mielummin olen hänen kanssaan enemmän sisällä:) joopa joo...
Mitä naurettavaa sinun mielestäsi on siinä, että minun 3-vuotiaani ei ole vielä valmis yksin ulkoilemaan, ja siksi olen hänen kanssaan enemmän sisällä kuin tuo jo yksin ulkoileva 5v? Naurettavampaa mun mielestä olisi se, että laittaisin tuon lapsen yksin ulos, jos hän ei siihen ole vielä valmis. Tai sekin olisi aika naurettavaa, että hammasta purren istuisin tuolla ulkona 12 tuntia, ettei pienempi vaan joutuisi olemaan sekuntiakaan enemmän sisällä kuin isompi... :headwall:
 
******
Alkuperäinen kirjoittaja ulkoilen lapseni kanssa:
laset voi jättää vahtimatta, koska äidit on laiskoja eikä jaksa niitä vahtia.Meidän 5-v ei ulkoile yksin.
Jos mä olisin koko sen ajan ulkona kuin meidän 4,5-vuotiaskin, niin meillä ei olisi kunnon kotiruokaa pöydässä, puhtaita vaatteita jne. Toisaalta, pikkusisaruksestakin pitää huolehtia ja hän ei taas jaksa olla ulkona suunnilleen koko päivää kuten isoveljensä ja nukkuu päikkäritkin välillä. Laiskaksi haukkujat ovat lähinnä yhden lapsen äitejä.

Eli, jos joku hoitaisi meidän kodin ja pikkuveljen, voisin keskittyä vain isomman kanssa ulkoilemiseen. Toisaalta, hauskimmat leikit sillä taitaa olla naapurin (vuotta vanhemman) lapsen kanssa. Piha ja alue on turvallinen missä asutaan.

Kyse ei ole laiskuudesta tai etten tykkäisi ulkoilla, sillä tosi paljon olen ulkona lasten kanssa. Mutta en ihan _koko aikaa_ kuin mitä isompi lapsi on, sillä aikuisella ihmisellä on muitakin hommia, mitä kotona pitää tehdä. Saisikin vain harrastella :)
 
näin meillä
Meillä on marraskuussa neljä vuotta täyttänyt tyttö. Hän saa olla yksin ulkona vain hetken joissakin tilanteissa. Eli päästän ulos yksin kun jäämme pikkusiskon kanssa vielä pukemaan ja silloin jos käyn jotain hakemassa sisältä (tai vessassa tms.).
 

Yhteistyössä