Kenen 4v saa olla yksin ulkona?

kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Miten teillä, joilla lapset aina tekevät sitä kiellettyä kun vanhemmat eivät katso?
miten murrosiässä? teininä?
vahditteko lasta lopunikää kunnes kuolette? entä sitten?
No on eri asia polttaa salaa röökiä kuin juosta auton alle ja kuolla :whistle: :whistle:
kyllä ne houkutukset murrosiässä ovat aika paljon suuremmat kuin rööki.
autolla ajaminen humalassa, huumeet ym.

En ymmärrä, että ei mitään luottamusta omiin lapsiin.
Joo, on mahdollista, että meilläkin lapset unohtavat tai tekevät virheen/hölmöyden, mutta noin että aina kun silmä välttää, olisivat pahanteossa ja tekemässä kiellettyä, minusta silloin on kasvatus metsässä.
 
vieras
Kattelen aika paljon vielä 5-vuotiaankin perään, mutta ei tarvitse koko aikaa pitää silmällä kuitenkaan. Ei minusta ole kyse luottamuksesta, lasten erilaisuudesta, kasvatuksesta tms. vaan lapsen kehityksestä.

Esim. ekaluokkalaisten koulun aloitus on aina uutisissa, koska vielä senkin ikäinen saattaa hetkessä unohtaa kaikki varoitukset ja opitut säännöt ja rynnätä tielle nähdessään toisella puolella vaikka kaverinsa. 7-vuotiaan käytökseen ei voi vielä luottaa liikenteessä, koska kehitystason puolesta liikenteessä liikkumiseen ei ole vielä täysiä valmiuksia.

Olen nähnyt saman piirteen myös omissa fiksuina pitämissäni lapsissa, jotka toimivat normaalisti harkiten. Joku tietty ärsyke voi riittää sääntöjen unhotamiseen. Jos sellaisia tilanteita ei ole tullut kohdalle, voi olla, että tarpeeksi suurta houkutinta ei ole vielä tullut kohdalle. Näin tapahtuvat esim. monet pienten lasten hukkumisonnettomuuksista.

En liikaa menisi tuudittautumaan luottamukseen ja lasten persoonallisuuksiin vaan ennenkaikkea muistaisin, minkä ikäisistä on kyse.
 
...
Kyllä vastuutan aina juuri sen verran , kun koen, että pystyvät vastuuta kantamaan.
Ja joo, kyllä nuo lapset teininä kaipaa kovastikin vahtimista ja rajoja! Ja turvaa ja halauksia. Naapurin teinin ryyppybileitä seuranneena... äitinsä on antanut vastuuta enemmän, kuin teini haldaa, jos aina kun äiti poissa, vedetään viinaa ja biletetään pikkutunneille. Eikös näin?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Miten teillä, joilla lapset aina tekevät sitä kiellettyä kun vanhemmat eivät katso?
miten murrosiässä? teininä?
vahditteko lasta lopunikää kunnes kuolette? entä sitten?
 
ei varmasti tule tyttö olemaan vuoden päästä yksin tässä pihassa. on sen verran isoja teitä lähellä, parkkipaikka, paljon ohikulkijoita jne. vaikka tyttö on rauhallinen ja harkitseva.
serkkunsa (4,5v) kanssa saavat omakotitalon pihalla olla hetkittäin yksin. serkku tosin on pihalla ollut jo pitkään ittekseen.
 
oooo
5v saa olla yksin pihalla, ulkoillut yksin puolisen vuotta. Omalla pihalla tai viereisellä pihalla, jolloin siellä asuvan ystävän lapsi leikkii hänen kanssaan ja ystävä katsoo heidän peräänsä, meidän pihalla minä katson. Eli täysin ilman valvontaa ei koskaan ulkoile kuitenkaan. Asumme rauhallisella alueella, ei kulje autoja, mukavia naapureita, suojaisa piha-alue, minulla näköyhteys pihalle. Jossain toisenlaisessa ympäristössä en ehkä uskaltaisi antaa ulkoilla yksin.
 
Vuosi sitten en olisi usonut että päästäisin omani yksin tai keskenään ulos ennen kun muuttavat kotoa pois :snotty:
Mutta talvella sitten uskalsin ekaa kertaa laskea lapset; juuri 3 vuotta täyttäneen ja tässä kuussa 5 vuotta täyttävän keskenään pihalla. Aluksi olivat sen tovin kun sain pienimmän puetuksi. Ja sitten pikku hiljaa ajat pitenivät.
Tässä vappuaattona olivat 3 tuntia naapurin lapsen kanssa tuossa pihalla. Itse olin sisällä, kun pienimmäinen nukkui ja minä siivosin. Mulla oli ulko-ovi auki ja väliovi kiinni. Seurasin ikkunasta että pysyvät tuossa "sallitulla aulueella" eli niin että näen heidät ikkunasta.
Ehkä olen huono äiti, mutta lapset viihtyvät ulkona ja itse taas en millään pystyisi ulkoiluttaa heitä kovinkaan montaa tuntia päivässä, kun ruuat on tehtävä ja pienin vielä nukkuu päikkärit.
Jos asuttaisiin yhä kerrostalossa niin lapset ois ihan onnettomia kun eivät saisi ulkoilla kun rajoitetun määrän päivässä. Kerosstalon pihaan en vielä heitä keskenään laskisi.
 
Kumpikin on saanut alkaa olla valvovan silmän alla yksin ulkona alle 4-vuotiaasta. Turvallinen ympäristö kun on ollut, lähinnä jäänyt katsottavaksi, ettei keksi mitään ennalta-arvaamattoman älytöntä. Isompi ollut noin 6-vuotiaasta sitten pidempiä aikojakin ja valvomatta, saapa nähdä milloin pienemmän voi luottaa paremmin, tuntuu ainakin järkevämmältä tapaukselta kuin isoveljensä.
 
nöppäri
No kuinkas moni näistä pienistä yksinulkoilijoista asuu kerrostalossa ja jossakin muussa kerroksessa kuin katutasolla.
Vai onko näämä kaikki omakotitalossa asuvia tai rivarissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
No kuinkas moni näistä pienistä yksinulkoilijoista asuu kerrostalossa ja jossakin muussa kerroksessa kuin katutasolla.
Vai onko näämä kaikki omakotitalossa asuvia tai rivarissa?
No mä jo tossa aikaisemmassa viestissä sanoin, että asutaan kerrostalossa, periaatteessa tokassa kerroksessa, eli yhdet portaat alas. Mutta tosiaan meidän pihaa pidän paljon turvallisempana kuin monen omakotitalon pihaa, koska tässä on kaikki leikkivälineet, ja kaveri asuu samassa pihassa, joten ei tule niin paljon houkutuksia lähteä muualle. Ja tosiaan takapihallekaan ei ole asiaa, etupiha on iso, ja näen koko alueen tästä ikkunasta.


Siksi musta on hassua, kun jotkut pitää kerrostalon pihaa niin kauheana peikkona! Minusta on ihanaa, kun on rauhallinen kerrostalon piha, jossa on aina myös niitä kavereita, ei tarvitse yksin leikkiä ja keksiä niitä pahuuksia...


Ja joku tossa puhui, ettei pidä katsoa vain lapsen luonnetta, vaan myös kehitystä. Niinhän se on, mutta pitää muistaa, ettei kehitystasokaan ole vain numeroita. Lapset kehittyvät eri aikaan motorisesti, mutta myös psyykkisesti. Siksi tietyissä rajoissa vanhemmat kyllä näkevät lapsestaan, missä ollaan menossa. (tietyissä rajoissa tarkoitan, että joku alle 2v nyt on vielä ihan vauva, eikä sen ikäinen edes voi olla kehittynyt), mutta esim. 4-6-vuotiaat voivat olla psyykkisessa kehityksessäkin toistensa kanssa samalla tasolla, kuten motorisestikin.
 
vieras
Ei saa yksin olla 4,5v.
Me asumme keskustassa, vilkkaasti liikennöityjen katujen risteyksissä. Pihalla ei ole edes mitään leikkipaikkoja, vaan täytyy kävellä keskustan läpi leikkipuistolle. Siispä en päästä lastani yksin moneen vuoteen vielä tälle alueelle yksin. Rauhallisella alueella, kyllä päästän sanotaanko, n. vuoden päästä ehkäpä.
 
pyrin olemaan mukana kun asutaan niin lähellä "isoa" tietä ja maalla oli ennen omalla tavalla helpompi.
Vaikka lapsi ei tekisi mitään hölmöä,sielä on kuitenkin maailma jossa on ties minkälaisia ihmisiä =/
on kuitenkin välillä hetken jos ei oo isompia sisaruksia tai aikuisia ja lapsi täytti 4v
 
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sen lapsen kanssa ulos? Taitaisi silti olla niin, että jos aikuisen tosiaan olisi aina mentävä valvomaan lasta ulos, niin jäisi monen ulkoilut aika minimiin.

Mä väitän, että aikuiset, jotka päästää sellasen pienen leikki-ikäsen tai jopa taaperon yksin ulos, on vaan laiskoja. Ei viitsi seisoa siellä ulkona, eikä ainakaan osallistua leikkeihin. Sit on vaan helpompi sanoa, et toi meidän eemeli 3v on niin kypsä ikäisekseen, että kyllä se voi ulkoilla yksin, ei sille mitään oo ikinä tapahtunut ja minä kaikkivaltias äiti näen ja kuulen sen tänne tietokoneen ääreenkin mitä se touhuilee ja ihan koko ajan ikkunasta katson. Tai että kyllä tuo meidän josefiiina 5v osaa jo hoitaa Verttiä 1v, ne ulkoilee ihan keskenään, kun se josefiina on aina ollut sellanen pikkuäiti. Kyllä tässä nyt voi vielä muutaman lapsen pykätä, kun tää hoito on näin helppoa että käy hups vaan itsellään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sen lapsen kanssa ulos? Taitaisi silti olla niin, että jos aikuisen tosiaan olisi aina mentävä valvomaan lasta ulos, niin jäisi monen ulkoilut aika minimiin.

Mä väitän, että aikuiset, jotka päästää sellasen pienen leikki-ikäsen tai jopa taaperon yksin ulos, on vaan laiskoja. Ei viitsi seisoa siellä ulkona, eikä ainakaan osallistua leikkeihin. Sit on vaan helpompi sanoa, et toi meidän eemeli 3v on niin kypsä ikäisekseen, että kyllä se voi ulkoilla yksin, ei sille mitään oo ikinä tapahtunut ja minä kaikkivaltias äiti näen ja kuulen sen tänne tietokoneen ääreenkin mitä se touhuilee ja ihan koko ajan ikkunasta katson. Tai että kyllä tuo meidän josefiiina 5v osaa jo hoitaa Verttiä 1v, ne ulkoilee ihan keskenään, kun se josefiina on aina ollut sellanen pikkuäiti. Kyllä tässä nyt voi vielä muutaman lapsen pykätä, kun tää hoito on näin helppoa että käy hups vaan itsellään.
No kerropa, missa se raja menee sun mielestä, onko se 4-v edelleen pieni leikki-ikäinen tai taapero? 5v? 6v? Itse voin myöntää senkin, että olen laiska ulkoilemaan, ja en kertakaikkiaan jaksa olla ulkona 3 tuntia päivässä, tai enempääkin niinkuin tuo isompi jaksaisi. Siksi minusta on vain lapsenkin kannalta ihanaa, että hän saa nyt ulkoilla niin paljon kuin haluaa, riippumatta minun laiskuudestani. Silti en laiskuudenkaan takia sellaista lasta ulos laittaisi, joka ei siihen ole valmis, kuten tuo mun 3v nuorempi lapsi. Mielummin sitten ollaan hänen kanssaan vähän enemmän sisällä.

Mutta joo, samaa mieltä olen siinä, että lasta ei saa ikinä laittaa toisen lapsen vastuulle. Eli jos 3v ei ole kypsä ulkoilemaan ihan yksin, ei sitten ole myöskään sen 5v isonsiskon kanssa.
 
hmm....
Meillä aloitti 5-vuotiaana pihattelun.
Mutta, se riippuu täysin pihasta, teistä, itsestä ja erityisesti lapsesta.
Omani oli niin kertakaikkisen uusavuton ja kypsymätön, et päästin omasta mielestäni aika myöhään sen ulos.
Kypsempi lapsi olisi ulkona aikaisemmin.

Edelleen kolmen vuoden jälkeen, lapsi on kauhean avuton ja ikäistään nuoremman oloinen niin henkisesti kuin sosiaalisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:
Missä ympäristössä tämä 3 vuotias sitten on yksin?

Tuolla puistossa kun käy näkee paljon semmoisia jotka on ollut 3v asti yksin kulkemassa ja kukaan ei ole sanomassa mitä saa tehdä ja ei saa. Tällä alueella ei tulis mieleenkään päästää lasta yksin ulos ennen kouluikää jos silloinkaan ihan heti.
Omalla rivaritakapihalla, valvonnan alla (eli näen/kuulen hänet koko ajan) eli paikassa jonne on näkö- ja kuuloyhteys, ja jossa ei kukaan perheemme ulkopuolinen liiku. Hän ei saa olla yksin leikkipihassa, toisin kuin esikoinen (eli se 5 v).
 
v
ei ssa vielä ola 4v yksin ,sitäpaitsi meillä autotie ,no sen osaa jotenki katsoo mutta täällä löytyy ruiskuja ja kyllä se niitä varoo mutta en vielä uskalla ja pienempää vahdin kumminkin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sen lapsen kanssa ulos? Taitaisi silti olla niin, että jos aikuisen tosiaan olisi aina mentävä valvomaan lasta ulos, niin jäisi monen ulkoilut aika minimiin.
Mun lapset haluavat olla ulkona jatkuvasti. Viime viikonloppunakin ulkoiltiin aamupäivällä 2 tuntia ja iltapäivällä 4 tuntia, mutta se ei riittänyt: 5 v meni vielä kaverin kanssa ulos muutamaksi tunniksi, ja 3 v leikki takapihassa noin tunnin ajan.

Ja koska ympäristö on turvallinen, rajat selvät ja niitä noudatetaan, jne, niin lapset voivat mainiosti ulkoilla myös ilman minua, sen lisäksi että ulkoilevat mun kanssani. Kumpikin ikätasoonsa sopivassa paikassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Mikä siinä on niin vaikeaa mennä sen lapsen kanssa ulos? Taitaisi silti olla niin, että jos aikuisen tosiaan olisi aina mentävä valvomaan lasta ulos, niin jäisi monen ulkoilut aika minimiin.

Mä väitän, että aikuiset, jotka päästää sellasen pienen leikki-ikäsen tai jopa taaperon yksin ulos, on vaan laiskoja. Ei viitsi seisoa siellä ulkona, eikä ainakaan osallistua leikkeihin. Sit on vaan helpompi sanoa, et toi meidän eemeli 3v on niin kypsä ikäisekseen, että kyllä se voi ulkoilla yksin, ei sille mitään oo ikinä tapahtunut ja minä kaikkivaltias äiti näen ja kuulen sen tänne tietokoneen ääreenkin mitä se touhuilee ja ihan koko ajan ikkunasta katson. Tai että kyllä tuo meidän josefiiina 5v osaa jo hoitaa Verttiä 1v, ne ulkoilee ihan keskenään, kun se josefiina on aina ollut sellanen pikkuäiti. Kyllä tässä nyt voi vielä muutaman lapsen pykätä, kun tää hoito on näin helppoa että käy hups vaan itsellään.
Minäpä kerron sulle mikä siinä on niin vaikeaa mennä ulos niiden lasten kanssa. Jos menisin lasten kanssa ulos aina kun he tahtovat, niin kyllä silloin pienimmäinen EI saisi nukkua koskaan päikkäreitä, ja ruokakin mitä meillä syötäisi olisi vain pinaattilettua. Mutta koska pidän tärkeänä pienimmäisen päikkäreitä ja haluan tarjota muksuille kotiruokaa, niin silloin en voi ulkoilla aina kun heitä huvittaa. Jos se on susta laiskuutta, niin ok.
Silloin kun on mahdollista menen toki ulos lasten kanssa. Kuitenkin meillä ulkoillaan kimpassa ainakin kerran päivässä.
 

Yhteistyössä