kenen 2-3kk oikeasti TARVINNUT lisäruokaa??

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.
Mä just ihmettelen mikä helvatan idea se oli, antaa keskosille aikaisemmin kiinteitä kun täysiaikaisille! Eiköhän tuotakin asiaa jossakin vaiheessa mietitä uudelleen.
 
Piiukka
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä suuresti ihmettelen myös :whistle: Ei kukaan noin pieni "tarvitse" kiinteitä. Jos lapsi on korvikkeella, voi olla parempi antaa kiinteitä kun suuria määriä korviketta, mutta muuten? Ei 3 kuinen tarvii mitään lisäruokia.
No, jos paino täysimetettäessä vain putoaa niin mitä sinä sille lapselle tekisit? Ja kyse ei todellakaan ole siitä ettei ole nukkunut hyvin, ei vain saanut tarpeeksi maitoa. Ennemmin annoin päärynäsosetta kuin korviketta, johon lapsi voi tottua...Imettänyt ole vuoden vanhaksi joten laiskuudesta ei ole kyse.

 
minusta on kuitenkin tärkeää se, että vanhempi huolehtii lapsen ravinnon saannista ja aloittaa vaikka kiinteät synnärillä kuin epäilee tai tietää lapsensa olevan nälissään muuten. ei nämä asiat mitenkään ratkaise mitään, pääasia on, että lapsi saa ruokaa.
 
Siis velliä ruvettiin antamaan ekalle kun ikää oli se 2kk, koska hän joi maitoa yli litran päivässä, ja tää neuvo tuli ihan neuvolantädiltä! Ja on syntynyt keskosena, mutta tällä hetkellä ikäisekseen todella pitkä ja hoikka tyttö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.
Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.
Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.
en ole minkään unien takia kiinteitä aloittanut eikä kenelläkään ole mitään allergiaa. lue juttujani ennen kuin naputtelet minulle moisia. pai.
 
Tuplis
Meillä keskoset+tuplat ja imetin kuukauden kunnes maito tyrehtyi. 4 kuuria haavatulehdukseen joiden aikana ei saanut imettää ja lypsämällä tissit ei tyhjentyny. Kuukauden aikana lapset oppi pulloon ja imuote unohtui.

Korviketta kuluu vuorokaudessa 3litraa, yöt kumminkin nukutaan 21-09.00. Nyt ovat 4kk tasan ja kuukauden ovat saaneet maissivelliä maidon joukossa 100ml per ilta per lapsi. Painot silti miinuksella... Nyt aletaan maistelemaan päärynää ku on 4kk täynnä mutta jokainen tavallaan..

Tiedän yhden äidin jolla myös tuplat ja rupes antamaan 1kk ikäisille velliä täysimetyksestä huolimatta. Ja lapset silloin jo + käyrällä...
 
Ja olisi ollut aika ilkeetä 15 min välein syöttää vauvalle maitoo, ku just syöny.. ni päädyttiin antaa kiinteetä, ni ei pullo suussa koko ajan roikkunu... ja vauva oli kovin tyytyväinen pidempään. ei tullut maha-eikä iho-oireita, eikä ole vieläkään mitään allergioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.
Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.
en ole minkään unien takia kiinteitä aloittanut eikä kenelläkään ole mitään allergiaa. lue juttujani ennen kuin naputtelet minulle moisia. pai.
Lue itse tarkemmin, "naputteluni" ei kohdistunut sinuun lainkaan. Totesin että molemmat toimimme, kuten parhaaksi katsomme. Ja erillisenä kommenttina tarkoitin, että toivon ettei KUKAAN yöunien takia kiinteitä tyrkytä. Jos et sinä näin ole tehnyt, niin kommentti ei ollut kohdistettu sinulle.
 
piiukka
NO sittenhän me 70-luvulla syntyneet olemme kaikki tosi allergisia koska olemme saaneet vaikka mitä ja pienenä. Mitä eroa on lapsen vatsalle soseella/vellillä ja korvikkeella? Samaa vierasperäistä ainetta ovat kaikki. Eli teidän mukaan jos äidin oma maito ei riitä, lapsi pitää olla aliravittu ettei vaan tule isona allergioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuplis:
Meillä keskoset+tuplat ja imetin kuukauden kunnes maito tyrehtyi. 4 kuuria haavatulehdukseen joiden aikana ei saanut imettää ja lypsämällä tissit ei tyhjentyny. Kuukauden aikana lapset oppi pulloon ja imuote unohtui.

Korviketta kuluu vuorokaudessa 3litraa, yöt kumminkin nukutaan 21-09.00. Nyt ovat 4kk tasan ja kuukauden ovat saaneet maissivelliä maidon joukossa 100ml per ilta per lapsi. Painot silti miinuksella... Nyt aletaan maistelemaan päärynää ku on 4kk täynnä mutta jokainen tavallaan..

Tiedän yhden äidin jolla myös tuplat ja rupes antamaan 1kk ikäisille velliä täysimetyksestä huolimatta. Ja lapset silloin jo + käyrällä...
Mun käsittääkseni maissivelli ei ole ravintoarvoltaan ja kaloripitoisuudeltaan sen kummempaa kuin äm-korvike. Mullon sellainen kutina, mutta voin toki olla väärässäkin.
 
vieras
Meillä esikko keskonen ja kakkonen ns. iso vauva. Molempia täysimetin 5½kk. Joten ei se kokokaan mitää sääntöä sanele. Molemmat kasvoivat omilla käyrillä tasaisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
NO sittenhän me 70-luvulla syntyneet olemme kaikki tosi allergisia koska olemme saaneet vaikka mitä ja pienenä. Mitä eroa on lapsen vatsalle soseella/vellillä ja korvikkeella? Samaa vierasperäistä ainetta ovat kaikki. Eli teidän mukaan jos äidin oma maito ei riitä, lapsi pitää olla aliravittu ettei vaan tule isona allergioita.
aivan. ja mun miehen pitäs olla hyperallerginen ku se sai 3 vkosesta asti lehmänmaitoa, jossa oli MARIEKEKSIÄ. ei oo allerginen ei. iso ja terve mies. kypy kypy senkin yleistäjät.
 
vieras
meidän pojalle neuvolassa suositeltiin 2kk:n neuvolassa että "voi kohta alkaa antaa perunaa lisäksi" no mä vaan hymistelin et joo joo.
poika oli kasvanut kuitenkin pelkällä rintaruokinnalla niin hyvin että kiinteet alotin sit vasta 4kk:n jälkeen. neuvolassa 3kk iässä kysyttiin et annatko jo perunaa, sanoin antavani niin kuin oli käsketty vaikka en ollutkaan antanu. miks olisin antanut kun poju kasvoi todella hyvin. *hyi mua kun narrasin neuvolan tätiä*
tuosta on aikaa melkeen 19v. näitä uusia suosituksia lisäruoan antamisesta en tiedä miten menee.
tuolloin toimin kuitenkin maalaisjärjen mukaan. mulla kun maitoa tuli todella runsaasti. mitään haittaa ei oo tuosta neuvolan suositusta myöhemmin kiinteiden aloittamisesta lapselle ollu. koskaan ei oo ollu allergioita tms. perusterve nuori mies on tällä hetkellä.
 
nn
eikös just jossain ollut, että kun kiinteitä aloittamista lykätään ja lykätään niin nuo ruoka-allergiatkin lisäätyvät? meillä aloitettiin kiinteät neuvolan suosituksesta 3kk ikäsenä, kun poika isokokoisena veti jo nejättä purkkia niitä 0,5dl tutteleita päivässä ja yötkin oli tunnin välein heräilemistä sekä päiväunet kärsivät kun heräsi syömään, ennen heräili parin kolmen tunnin välein syömään.
 

Yhteistyössä