Rippuu keskosesta. Tiedän yhden perheen, jossa keskosta täysimetettiin 7 kk.apropoo, keskoseille aloitetaan viim 3kk iässä soseet ja muut.
Rippuu keskosesta. Tiedän yhden perheen, jossa keskosta täysimetettiin 7 kk.apropoo, keskoseille aloitetaan viim 3kk iässä soseet ja muut.
etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
Mä just ihmettelen mikä helvatan idea se oli, antaa keskosille aikaisemmin kiinteitä kun täysiaikaisille! Eiköhän tuotakin asiaa jossakin vaiheessa mietitä uudelleen.Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
No, jos paino täysimetettäessä vain putoaa niin mitä sinä sille lapselle tekisit? Ja kyse ei todellakaan ole siitä ettei ole nukkunut hyvin, ei vain saanut tarpeeksi maitoa. Ennemmin annoin päärynäsosetta kuin korviketta, johon lapsi voi tottua...Imettänyt ole vuoden vanhaksi joten laiskuudesta ei ole kyse.Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Mä suuresti ihmettelen myös Ei kukaan noin pieni "tarvitse" kiinteitä. Jos lapsi on korvikkeella, voi olla parempi antaa kiinteitä kun suuria määriä korviketta, mutta muuten? Ei 3 kuinen tarvii mitään lisäruokia.
Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
en ole minkään unien takia kiinteitä aloittanut eikä kenelläkään ole mitään allergiaa. lue juttujani ennen kuin naputtelet minulle moisia. pai.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
Lue itse tarkemmin, "naputteluni" ei kohdistunut sinuun lainkaan. Totesin että molemmat toimimme, kuten parhaaksi katsomme. Ja erillisenä kommenttina tarkoitin, että toivon ettei KUKAAN yöunien takia kiinteitä tyrkytä. Jos et sinä näin ole tehnyt, niin kommentti ei ollut kohdistettu sinulle.Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:en ole minkään unien takia kiinteitä aloittanut eikä kenelläkään ole mitään allergiaa. lue juttujani ennen kuin naputtelet minulle moisia. pai.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Ihmettelen, mutta en käy tuomitsemaan asiaa mistä en mitään tiedä. Ei ole siis kokemusta keskosen ravitsemuksesta, joten en väitä tietäväni mikä heille on parasta. Siihen kuitenkin visusti uskon, mitä olen monelta lääkäriltä kuullut ja itse tutkimusaineistoa lukenut, että terveen täysiaikaisena syntyneen vauvan suolisto ei ole tarpeeksi kypsä käsittelemään kiinteitä alle puolen vuoden iässä. Sinulla on oikeus uskoa toisin, kukin toimii miten parhaaksi omalle lapselleen näkee. Mutta toivoisin, ettei kukaan tosissaan riskeeraisi turhia allergioita tyrkkäämällä velliä/sosetta alle 6kk ikäiselle ihan vaan omien yöunien takia.Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:etkö yhtään ihmettele, että miten se keskosen suolisto sitten on NIIN kehittynyt, että sinne voi alkaa antaan pottua aikasemmin ku isolle vauvalle? minä ihmettelen. esikoisen aikaan suositus oli alottaa 3kk iässä soseet ja minusta se on ollut kaikille meidän lapsille hyvä aika aloittaa.Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:Mun mielestä on mielenkiintosta miten suositukset on niin erilaisia eri maissa. Siellä mistä itse olen kotoisin, sanotaan ettei nykyään missään nimessä alle 6kk ikäiselle muuta kuin maitoa (tissi/korvike), suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt ja syntyy allergioita (aiheutuvat näistä suolitulehduksista). Ennen oli sama käytäntö kuin täällä, että 4kk alkaen, mutta nykyään yleinen suositus on tuo. Ihmettelen itse siis myös monen äidin kiirettä aloittaa vellit ja soseet, yleensä kun tämä tehdään vaan siksi että vauva saataisiin nukkumaan pidempään. Toki asia on eri, jos on keskonen tai sairaus edellyttää.
Mun käsittääkseni maissivelli ei ole ravintoarvoltaan ja kaloripitoisuudeltaan sen kummempaa kuin äm-korvike. Mullon sellainen kutina, mutta voin toki olla väärässäkin.Alkuperäinen kirjoittaja Tuplis:Meillä keskoset+tuplat ja imetin kuukauden kunnes maito tyrehtyi. 4 kuuria haavatulehdukseen joiden aikana ei saanut imettää ja lypsämällä tissit ei tyhjentyny. Kuukauden aikana lapset oppi pulloon ja imuote unohtui.
Korviketta kuluu vuorokaudessa 3litraa, yöt kumminkin nukutaan 21-09.00. Nyt ovat 4kk tasan ja kuukauden ovat saaneet maissivelliä maidon joukossa 100ml per ilta per lapsi. Painot silti miinuksella... Nyt aletaan maistelemaan päärynää ku on 4kk täynnä mutta jokainen tavallaan..
Tiedän yhden äidin jolla myös tuplat ja rupes antamaan 1kk ikäisille velliä täysimetyksestä huolimatta. Ja lapset silloin jo + käyrällä...
aivan. ja mun miehen pitäs olla hyperallerginen ku se sai 3 vkosesta asti lehmänmaitoa, jossa oli MARIEKEKSIÄ. ei oo allerginen ei. iso ja terve mies. kypy kypy senkin yleistäjät.Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:NO sittenhän me 70-luvulla syntyneet olemme kaikki tosi allergisia koska olemme saaneet vaikka mitä ja pienenä. Mitä eroa on lapsen vatsalle soseella/vellillä ja korvikkeella? Samaa vierasperäistä ainetta ovat kaikki. Eli teidän mukaan jos äidin oma maito ei riitä, lapsi pitää olla aliravittu ettei vaan tule isona allergioita.