Keneltä se on pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Tuo matkustus ketju vaan pisti miettimään...
Keneltä se on pois, jos joku käyttää rahojaan toisin kuin itse tekisit?
Joku pistää 1000 euro käsilaukkuun, toinen ostaa lentolipun. Joku ostaa joka päivä iltasanomat ja askin tupakkaa, toinen ostaa kerran vuodessa lentolipun.
Harva on niin hyvätuloinen, että sa kaiken mitä haluaa, muttayhtä harvaon ihan oikeasti niin huono tuloinen, ettei saa sitä mitä pitää oikeasti tärkeänä. Elämässä pitää valita, välillä syökö tummaa vai vaaleaa leipää, ostaako sohvan vai lentolipun, ostaako uuden Reimatecit vai ostaako haalarit kirpparilta ja menee perheen kanssa ulos syömään.
Elämä on valintoja ja toisten valinnat on yleensä aika tymiä, mutta kateellinen niistä ei kannata olla, ne eivät läheskään aina kerro taloudellisesta menestyksestä vaan siitä mitä alämässä arvostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kuluttakaa:
se on lapsenlapsiltamme pois, jos enää on palloa millä elellä

Ja sä meinaat, että kun meidän perhe päättää ettei enää etelän lomilla käydä niin maailmaa pelastuu sillä? Hieman suhteellisuuden tajua, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

Ja sä meinaat, että kun meidän perhe päättää ettei enää etelän lomilla käydä niin maailmaa pelastuu sillä? Hieman suhteellisuuden tajua, kiitos.

juuri näin, en mä voi yksin vaikuttaa mihinkään, en kierrätä kun ei yksilön teolla ole mitään väliä. oma napa se on paras

Tuollaista tyhmyyttä ei toivoisi kenelläkään olevan. Ihminen on tyhmä ja ahne. Tuo on hyvä tekosyy sille, että saa olla ahne paska, ja varastaa omilta lapsilta.
Ainoa joka maailman voi pelastaa, on yksittäinen kuluttaja. JOs kukaan ei osta mitään kuin pakollisen, maailman tuhoaminen loppuu siihen paikkaan.

Kyllä, se on lapsenlapsiltamme pois. Oletteko kuulleet käsitettä "ekologinen jalanjälki"? Käsilaukulla ja perheen ulkomaanmatkalla ne ovat HIEMAN eri luokkaa.

Ja on lapsellista ajatella, että juuri MEIDÄN perheen ulkomaanmatka ei maailmaa saastuta. Suuret joet kasvavat pienistä puroista.

No jos ei oteta sitä faktaa huomioon, että lentäminen on yksi suurimpia ympäristörikoksia tätä maapalloa kohtaan, niin ei multa ainakaan. Jokainen tekee rahoillaan ihan mitä haluaa. Voisihan sitä toki miettiä matkustavansa vähän ekologisemmallakin tavalla kuin lentäen.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
No jos ei oteta sitä faktaa huomioon, että lentäminen on yksi suurimpia ympäristörikoksia tätä maapalloa kohtaan, niin ei multa ainakaan. Jokainen tekee rahoillaan ihan mitä haluaa. Voisihan sitä toki miettiä matkustavansa vähän ekologisemmallakin tavalla kuin lentäen.... ;)

Toisaalta on luontoystävälisempä lentää kerran vuodessa kuukaudeksi lämpimään kun tehdä pari viikonlopun laivaristeilyä. Just luin jututun, jonka mukaan risteily saattaa jopa jättää yhtä ison egologisen jalanjäljen kuin lentäen tehty lomamatka. Se riipui laivasta ja lentokoneesta, sekä kohteessa vietetystä ajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Toisaalta on luontoystävälisempä lentää kerran vuodessa kuukaudeksi lämpimään kun tehdä pari viikonlopun laivaristeilyä. Just luin jututun, jonka mukaan risteily saattaa jopa jättää yhtä ison egologisen jalanjäljen kuin lentäen tehty lomamatka. Se riipui laivasta ja lentokoneesta, sekä kohteessa vietetystä ajasta.

Risteilemisestä en osaa sanoa, mut radiossa puhuttiin, et lento taimaahan saastuttaa yhtäpaljon kun 8v normaali autoilu..

Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:
Risteilemisestä en osaa sanoa, mut radiossa puhuttiin, et lento taimaahan saastuttaa yhtäpaljon kun 8v normaali autoilu..

Näin mäkin muistan kuulleeni.

Ja mua ei oikeastaan paljon paina tuo risteilykään, eläessäni olen vissiin 5 kertaa ollut laivalla ja niistäkin viimeisin vuonna 2000. Autoillut olen kohta 10 vuotta.

Mun kaveri valittaa aina kun me matkustellaan ja tehdään muutenkin kaikkea kivaa perheen kanssa. Me ollaan kuulemma paljon rikkaampia kuin he ja tienataan paremmin ja pystytään tekemään kaikkea kivaa, heillä ei ole rahaa mihinkään.
Mun miehellä ja hänen miehellään suunnilleen samat tulot ja mun ja kaverin tulot samat paitsi että nyt olen hoitovapaalla .
Me ei ryypätä baarissa joka viikko, ajeta taksilla, , polteta tupakkaa, käydä mäkkärissä 2xviikossa, syödä eineksiä eikä meillä ole kahta autoa. Ihan on kiinni siitä mihin ne rahansa kukin haluaa pistää.
Miks mun pitäis muka tuntea huonoa omatuntoa siitä että me halutaan käyttää rahat toisin kuin he. Viimeeksi ehdottivat että voitais ottaa heidän lapset mukaan että edes lapset pääsis johonkin. Matkasta ei tullut mitään kun meidän olis pitänyt maksaa niitten lasten matkat kun oli rahat loppu heiltä taas kerran. . Tiedän ettei niitä rahoja olis takaisin maksettu.

Osa ketjuista muuttaa kivsti aihetta matkan varrella. Itsekin aloin miettin, että koska olen viimeksi käynyt laivalla yms.
Keneltä se on pois? Ei keneltäkään, ihmiset ovat kateellisia aina jostain toisilleen. Kyllä nykymaailman meno itsessään jo tuhoaa ympäristöä yms. Olipa sitten köyhä tai varakas varmasti jokin elämäntyylissä on ympäristöä kuluttavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rivella:
Koko maailman lentoliiikenne on vain 2% kaikista saastepaastoista !

joo, mutta lentäminen on sellaista johon yksilö voi valinnallan vaikuttaa. ei yksi ihminen voikkaan päättää et käyn panee tuon tehtaan kiinni kun se niin saastuttaa.

juuri näin, en mä voi yksin vaikuttaa mihinkään, en kierrätä kun ei yksilön teolla ole mitään väliä. oma napa se on paras

No, me kierrätetään, kestovaippaillaan, emme yksityisautoile, ostetaan mahdollisimman paljon luomua, kuukuppikin löytyy.
Mutta ihan taatusti tullaan lentämään, toivottavasti vähintään kerran vuodessa, kun minäkin pääsen tienaamaan. Me pidämme sitä ehdottoman välttämättömänä omalle mielenterveydellemme ja lastemme itsensä tuntemisen kehittymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainon äiti:
Osa ketjuista muuttaa kivsti aihetta matkan varrella. Itsekin aloin miettin, että koska olen viimeksi käynyt laivalla yms.
Keneltä se on pois? Ei keneltäkään, ihmiset ovat kateellisia aina jostain toisilleen. Kyllä nykymaailman meno itsessään jo tuhoaa ympäristöä yms. Olipa sitten köyhä tai varakas varmasti jokin elämäntyylissä on ympäristöä kuluttavaa.

Joo ja oikeastaan lisäyksenä viellä; mä en alunperin tarkottanu tässä nyt välttämättä matkailua ollenkaan, vaan juuri sitä, että eri ihmiset arvostaa eri asioita ja käyttää rahaa arjessa eri tavalla ja ihan samoilla tuloilla voi olla tosi erilaiset elämäntavat ja kulutustottumukset, kun loppujenlopuksi se mihin rahansa pistää on kiinni siitä mitä arvosta.

Yhteistyössä