Kenellä kokemusta kehitysvammaisten kanssa työskentelystä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:03 Farouk kirjoitti:
..en ole vielä ihan varma.
Onkohan työ fyysisesti tosi rankkaa, nostelua ja tälleen?
Vanhuspuolella ainakin lihaksissa tuntui..
no tuo todella riipuu paikasta.esim. kehitysvammatyötähän voit tehdä opäiväkodeissa,kouluissa,mutt aeniten ehkä paikkoja on asuntoloissa..ja tuo tuon työn fyysisyys riippuu täysinonko ohjattu, autettu vai mikä asuntola tms! eli esim.ohjatussa monesti asukkaat on nii hyväkutoisia että pärjäävätmitsekseenyöt, tarvitsevat apua arkiaskareissa ym..autetussa taas on viakeammin kehitysvammaisa..mutta kaikki riippuu pitkältä siitä ovatko liikuntavamasiia vai liikkuvatko itse!
 
Kehitysvammaisia on monenlaisia. Hoitolaitoksissa on vaikeimmin vammaiset ja heidän kanssa työskentely nosteluineen on raskasta. Toisaalta työ jossain päiväkeskuksessa helpompien kanssa on oikein palkitsevaa ja voimauttavaakin.

Itse hoidin 17-vuotiaana kesän vaikeasti kehitysvammaista, autistista poikaa, joka kommunikoi hyrrien, satojen ja taas satojen hyrrien, kanssa omalla kielellään. Se oli erittäin opettavainen kesätyö, ei siis vähääkään fyysisesti raskas mutta henkisesti vähintään hämmentävä.

Piika-äiti
 
työskentelen autetussa asuntolassa.työ on ihan mukavaa.siellä tehään samoja asioita kuin kotonakin.Siivotaan ,laitetaan ruokaa. pestään pyykkiä.saunotetaan, suihkutetaan,ulkoilutetaan.Tavallaan meet niiden kotiin 8h kotiapulaiseksi. =)
Suosittelen lämpimästi ammattia jokaiselle
 
vaatii h.e.l.vetin pitkää pinnaa.....on antoisaa jos asiaakkkat kuitenkin suht hyväkntoisia..mutta mutta...mistä ei paljon puhuta...usein työntekijät joutuvat kohtaamaan paljonkin väkivaltaa asiakkailta...ja aikuisen ihmisen voimilla saa pahaakin jälkeä aikaan..että ei se aina niin ihanaa ole..ja kunta puolella ainakaan kukaan ei ota vastuuta jos itsellesi käy pahemmin kehitysvammaisen esim.lytötyä tms.....
:\| :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:22 vieras kirjoitti:
työskentelen autetussa asuntolassa.työ on ihan mukavaa.siellä tehään samoja asioita kuin kotonakin.Siivotaan ,laitetaan ruokaa. pestään pyykkiä.saunotetaan, suihkutetaan,ulkoilutetaan.Tavallaan meet niiden kotiin 8h kotiapulaiseksi. =)
Suosittelen lämpimästi ammattia jokaiselle
Mä olen samaa mieltä kanssasi..Ja kehitysvammaiset ovat ihania ihmisiä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 20:59 Farouk kirjoitti:
Onko millaista työtä?

Olen ajatellut josko siellä puolella työtä tulevaisuudessa tekis, jos Luoja suo..
tämä yksi monesta vaihtoehdosta..kiinnostaa kovasti
Ihana kuulla, että on vielä ihmisiä, jotka haluavat työskennellä keh.vamm. kanssa. Arvostan kovasti kiinnostustasi kyseistä työtä kohtaan.Itse olen työskennellyt 15 vuotta erilaisissa yksiköissä.
 
Prinsessa Rusina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:49 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 20:59 Farouk kirjoitti:
Onko millaista työtä?

Olen ajatellut josko siellä puolella työtä tulevaisuudessa tekis, jos Luoja suo..
tämä yksi monesta vaihtoehdosta..kiinnostaa kovasti
Ihana kuulla, että on vielä ihmisiä, jotka haluavat työskennellä keh.vamm. kanssa. Arvostan kovasti kiinnostustasi kyseistä työtä kohtaan.Itse olen työskennellyt 15 vuotta erilaisissa yksiköissä.
tuo on muuten niin totta, ei löydy ihmisillä haluja kys.alalle. terviksessäkin opiskellessani meitä oli 5 opiskelijaa jotka erikoistui kehitysvammaisiin.

niin ja ap.lle
työ on raskasta ,mutta antaa niin paljon takaisin.
olen nyt ollut koulunkäyntiavustajana vaikeastivaimmaisten puolella ja on se niin ihanaa!!! <br><br>
 
Olen töissä palvelukodin keittiöllä jossa asuu kehitysvammaisia.Asukkaat osallistuvat päivittäin keittiön askareisiin ja osallistumme muutenkin jonkun verran asukkaiden tapahtumiin yms.
Tykkkään älyttömän paljon työstäni ja kehitysvammaiset ovat aivan ihanan aitoja ihmisiä.Jokainen päivä on erilainen ja välillä saa olla todella jämäkkänä ja omat työt seisovat jonkin konfligtin sattuessa mutta päivääkään en vaihtaisi pois! =)
Plussaa sekin että olen oppinut viittomakieltä aika mukavasti ja se ettei tarvitse osallistua ns.ikäviin hommiin, kuten kakan ja pissan pesuihin..Siihen minusta ei olisi.
 
Ei mulla oo muuta kokemusta kuin vanhainkodin kesätyöstä. Siellä oli sellainen ihana Kerttu-täti joka oli kehitysvammainen. Joka ilta piti peitellä kaikki Kertun nuket ja aamuisin piti mennä Kertun kanssa pihalle :D
 
On puolen vuoden kokemus palvelutalosta.
Aikuisten puoli, 18-55 vuotiaita, 15 henkeä hoidettavana, 3-vuorotyö, kodin omainen ympäristö eli kaikilla oma huone...

Alussa oli ongelmallista kun ei ymmärtänyt välttämättä ihan heti mitä toinen tarkoitti. Mutta pian oppi kuuntelemaan.
Itselleni karttui kokemusta ja tieto-taitoa tosi monenlaisesta vammaisesta/vammasta, niin kehitys- kuin cp-vammaisista.

Voit kysyä lisää... Tässä vähän vaikea alkaa ehkä kertomaan! =)
 
Kun menin ekaa kertaa keikkatöihin vaikeavammaisten pariin, olin yllättynyt kuinka helppoa se oli - mielikuviini nähden. Suht samanlaista perushoitoa, mikä oli jo vanhusten parista tuttua. Toki on erilaisia hoidettavia ja yksilöllisiä tarpeita, mutta antoisaa työtä :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 21:03 Farouk kirjoitti:
..en ole vielä ihan varma.
Onkohan työ fyysisesti tosi rankkaa, nostelua ja tälleen?
Vanhuspuolella ainakin lihaksissa tuntui..
Aikuisten kanssa toki voi olla raskaampaa mutta nosteluissahan on yleensä nosturit apuna, jonkun verran sitten joutuu kääntelemään jne.

Itse tykkäsin hirveästi olla lasten puolella ja menen tänäkin kesänä. Päiväkodissa työskentely ei ole mun juttu, mutta vammaisten lasten parissa viihdyn - en nyt löydä oikeita sanoja kuvaamaan ajatustani..
 

Yhteistyössä