Kenellä isompi ikäero lapsilla toivotusti?

• Viestiketjun aloittaja "muu"
  • Ensimmäinen viesti
"muu"
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat toivoneet lapsille isompaa ikäeroa? Tuntuu, että kaikki lähipiirissä (30+ äitejä) haluavat lapset "samaan syssyyn" parin-max kolmen vuoden ikäerolla. Itse olen nuori äiti ja sellainen 5-6 vuoden ikäero tuntuisi kivalta. Saisi olla rauhassa ekan kanssa kotosalla ja sitten taas kokea vauva-ajat uudelleen (uusin silmin?) Onko tälläisellä ikäerolla helpompaa mm. omien menojen säilyttäminen ja arki lasten kanssa kotona?

"vieras"
Itselläni oli tärkeää, että lapset tulevat suht pienellä ikäerolla ja nyt tuota eroa näyttäis tulevan hieman yli 2 vuotta. Rankempaa tulee varmasti olemaan aluksi kuin pidemmällä ikäerolla, mutta lapsista on toisilleen sitten kyllä enemmän seuraa ja leikkikavereita kun iät ei ole niin kaukana toisistaan. Sen takia haluttiin pienellä ikäerolla.

Yhden ystäväni lapsilla ikäeroa 8 vuotta, eikä mitään yhteistä. En näe siinäkään mitään järkeä, vaikka vanhemmille helpompaa onkin.

"muu"
Minulla on isot ikäerot sisaruksiini (10 vuotta, 7 vuotta, 5 vuotta ja 11 vuotta) ja hyvin me tullaan kaikki toimeen ja ollaan läheisiä :) Leikkikaverit oli aina omat silloin lapsena, ei haitannut.

ap

1. ja 2. ikäero 8,5 vuotta. Erittäin rakkaita toisilleen, ja nyt isompina sama harrastuskin.
2. ja 3-4. ikäero 10,5 vuotta. Ei vielä yhteistä harrastusta, vaan ehkäpä joskus? Isosiko kyllä leikkii ja pelaa pikkuveljiensä kanssa aika paljon kotona ollessaan, viikot asuu koulun asuntolassa.
Tyytyväinen olen tilanteeseeni.
Vanhin kohta 25 v, tyttö 16 v ja pojat reilu 5,5 v.

"juu"
No meillä vaan nelisen vuotta ja sitäkin ihmiset pitäneet isona ikäerona...? Ei kai kaikkien tarvi sitä ihailtua 2 vuotta järkätä ikäeroksi!

Meillä eroa kasvatti vielä se, ettei toinen raskaus alkanutkaan heti kun olisi saanut alkaa.

Mulla on sekä isoveli että isosisko. Mulla ja veljellä on ikäeroa 7 ja veljellä ja siskolla 7, melkein 8 vuotta. Melko yksinäistä oli lapsuus, siis sisarusten kannalta. Koskaan ei kotona ollut "leikkikaveria", eka kunnon muistikuva mulla on se, että isosisko muutti pois kotoa...
Nyt omille on tulossa melkein 5 vuotta eroa ja se kyllä mua harmittaa. Vaikka varmaan helpommalla pääsen kun toi isompi on jo omatoiminen.

"viiden äiti"
[QUOTE="muu";27850061]Eikö kellään muulla ole isoa ikäeroa? Toisessa ketjussa hehkutaan vaan sitä pientä ;) Minusta se olisi ihan kamalaa, esikoinen ei vieläkään nuku kunnolla :D

ap[/QUOTE]

Meillä 2,5v ei nuku vielä kokonaisia öitä, herää kerran-pari yössä. Vauva syö yöllä 2-5 kertaa (nukkuu vieressä ja rintamaidolla). Siihen saman "vauva-aikaväsymyksen" piikkiin menee tuon isomman heräily. Sitäpaitsi heräilyyn tottuu ja uni siinä välissä on sikeämpää.

Itse näkisin hankalampana aloittaa vauva-aika-taaperokiukkuhässäkät kokonaan uudestaan. Kyllä ne omat sisarukset on ihan parhaita kavereita ja tappelukavereita, tukena ja turvana tässä isossa maailmassa.

"muu"
[QUOTE="viiden äiti";27850174]Meillä 2,5v ei nuku vielä kokonaisia öitä, herää kerran-pari yössä. Vauva syö yöllä 2-5 kertaa (nukkuu vieressä ja rintamaidolla). Siihen saman "vauva-aikaväsymyksen" piikkiin menee tuon isomman heräily. Sitäpaitsi heräilyyn tottuu ja uni siinä välissä on sikeämpää.

Itse näkisin hankalampana aloittaa vauva-aika-taaperokiukkuhässäkät kokonaan uudestaan. Kyllä ne omat sisarukset on ihan parhaita kavereita ja tappelukavereita, tukena ja turvana tässä isossa maailmassa.[/QUOTE]
Mutta eikö se isommalla ikäerolla oleva sisarus ole sitten yhtä sisarus kuin pienemmälläkin? Minua ei haittaa aloittaa vauva-aikaa tai taaperoaikaa uudelleen, päinvastoin. Ihanaa että saa kokea nämä hetket vielä uudelleen ehkä jonkun toisenkin lapsen kanssa :) Itse olen tottunut kyllä heräilyyn, mutta onpas ihanaa kun ei tarvitse elämän enää pyöriä vain nukkumisen ajattelemisen ympärillä. Sen verran onnetonta aikaa se oli!

Miksi iso ikäero nähdään niin negatiivisena? Minusta on ihanaa olla ISOsisko pikkusiskoilleni. 11-vuotiaan kanssa puuhaillaan kaikkea pulkkailusta leffailtoihin. 17-vuotiaan kanssa ruoditaan aikuistumiseen liittyviä kysymyksiä. Isommista sisaruksista on ollut valtavasti apua lapsen hoidossa. Nuorempana myös asuin isosiskoni kanssa, joka siis 7 vuotta vanhempi.

ap

Yhteistyössä