Kenellä supistuksia vauhditettu oksitosiinilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttumaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttumaaria

Jäsen
02.06.2007
266
1
16
...niin kuinka paljon kohdunsuu oli auki, kun katsoivat, että tarvitsee oksitosiinilla lisätä supistusten tehoa?

Mulla kun kohdunsuu aukes 4 cm hitaasti ja siihen jäi useaksi tunniksi, niin laittoivat sitten oksitosiinia tippumaan, että homma etenisi nopeammin. Mihin asti muilla on auennut itsestään ilman lääkkeitä ja miten toisessa synnytyksessä, onko oksitosiinia tarvinnut siinäkin vai onko synnytys edennyt ilman? Jäi vain aika pahat kokemukset oksitosiinista ja mietin, että toivottavasti jos toisen joskus saan niin sitä ei tarvita. Kokemuksia kiitos!

Heipsan.

Mulla sama juttu: aukeaminen tyssäsi tonne neljään senttiin kanssa. Kun ei synnytys edistyny laittoivat oksitosiinin. Unohtivat sen välillä liian kovalle, ja vot mitkä kivut se sai aikaan. Mitään ei kuitenkaan edistystä tapahtunut yhdeksään kymmeneen tuntiin vaikka vaan sitä lisäsivät. Sektioon päättyi tuo synnytys. vaavin tarjontavirheen vuoksi.
Toisessa synnytyksessä jännäsin että miten käy, mutta en tarvinnut oksitosiinia laisinkaan ja tästä selvisin ihan alatiesynnytyksellä. Ja hyvillä mielinkin vielä. Paljon parempi ja helpompi kokemus kuin eka synnytys.
Kyllä sitten kätilökin sanoi kun toinen syntyi, että eivät eka kerralla olisi saaneet pitkittää niin kauaa. yhteensä synnytykseen meni lähes kaksi vuorokautta kun yrittivät vaan saada tarpeeksi "tehokkaita supistuksia" vaikka vikahan oli vauvan tulo asennossa.

Saas nähdä kuinka kolmas kerta menee :)
Nyt olis viikkoja 33+4 tai sinnepäin

Ekan aikaan olin auki 8cm kun halusin epiduraalin. Lääke heikenti sit suppareita ja niitä voimistettiin oksitosiinilla (rv 41+4).
Kakkosen aikaan menin käynnistykseen rv 42+0. Kalvot puhkastiin, olin silloin 3cm auki. Ei vaikutusta. Joudutettiin oksitosiinilla ja tyttö syntyi tästä alle 3h päästä luomuna.
Mulla ei ole pahaa sanottavaa oksitosiinista...tiiä sit tän kolmannen kanssa :whistle: Nyt rv 40+1 ja olisin ihan valmis laitokselle mut eiköhän tää käynnistykseen mene..

Alkuperäinen kirjoittaja Villapeitto:
Itsekin olin auki joku nelisen senttiä (ja sitä oli odotettu KAUAN...), kun sain oksitosiinia ja sen jälkeen kyllä supparit tuli TOSI kipeiks. Jouduttiin sitten "paikkailemaan" epiduraalilla.

Mulla oli myös juuri näin.

Mulle annettiin esikoisesta, koska supistukset eivät olleet tarpeeksi vahvoja ja vesien menosta oli yli vuorokausi ja tulehdusarvot nousi. Jäi kans pahat kokemukset, oksitosiinia siis annettiin koko päivä, koska tyttö syntyi vasta illalla. Toisessa synnytys eteni nopeammin ja sairaalan mennessä olin jo 9cm auki ja vauva syntyi alle puolessa tunnissa, joten en tarvinnut oksitosiinia..

minä ihmettelin ettei minulle sitä laitettu ja olisin sen mielelläni ottanu vastaan, 5 cm oltiin 12 tuntia jonka jälkeen laittovat petidiinin joka ilmeisesti sitte rentoutti niin että paikat alko aukeemaan. Ens kerralla jos jämähtää paikalleen niin pyydän petidiinin, sillä mulla se autto. Supparit tuli n. 5 min välein ja oli minusta aika lieviä, pärjäsin ilokaasulla ja muuta en sitte ehtinykkään saamaan. Tuon petiniinin jälkeen supparit oliki sitte niin kipeitä että itku pääsi.

Mie aukesin omilla supistuksilla vauhdilla täyteen 10 cm:n. Sitten ponnistus vaiheessa annettiin oksitosiiniä koska omat supistukset oli kyllä voimakkaita, mutta eivät kestäneet tarpeeksi pitkään että ois kerenny ponnistamaan sen aikana. Mulla ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa tuosta oksitosiinista. Luomuna meni koko homma.

epiduraalin annon jälkeen olin oksitosiinitipassa loppuun asti vaikka siitä huolimatta supistukset heikkeni radikaalisti.eipä niistä apua ollut,lääkärin mukaan vatsalihaksilla se tyllerö maailmaan tuli,niin ja imukupin avulla myös

Mä olin kans epiduraalin jälkeen oksitosiinitipassa loppuun asti. Hidasta oli...en tosin muista et paljoko oli auki millonki. Supistukset oli vaan tosi lyhysiä ja siks ponnistaminen hankalaa. ehin just ja just kahesti nopeesti lykätä yhen supparin aikana. :/ Sittenpä otettiinki imukuppi avuks.

Mä jouduin oksitosiinitippaan joskus 12 tuntia sairaalaan tulon jälkeen, kun olin edelleen sen sentin auki, ja sitten joskus neljä tuntia sen perään alkoi vasta tosissaan supistaa, siis niin että ne supparit edes jotenkin avasivat paikkoja (ja sattuivat!), ja loppuun asti sitä annettiin. Epiduraali hidasti ilmeisesti taas aukenemista, ja ponnistussupistukset tuli hirveän pitkin välein (5 minsaa tai jotain), ja aloin olla jo ihan poikki. Muistan että toinen kätilö ihmetteli toiselle että vieläkö sä lisäät oksitosiinia, eikö se ole jo aika suuri määrä, mutta imukuppiakin tarvittiin lopuksi. Olisin kyllä mieluusti ottamatta o:ta toisella kertaa, mutta saa nyt nähdä miten menee. Toivon, että synnytys käynnistyis kunnolla itsestään!

Molemmissa synnytyksissä on vauhditettu supistuksia oksitosiinilla.Supistukset heikkenivät kummassakin synnytyksessä epiduraalin laiton jälkeen ja kohdun suu oli varmaan sen 4 cm auki :ashamed:

Mulla esikon kohdalla olin 9.00 aikaan aamulla 3cm auki, mutta koska la oli jo kuiteski menny ja supparit oli kipeitä, mut epäsäännöllisiä, pääsin saliin. 9-15.00 välillä aukesin niin, että oli 15.00 hujakoilla vaan 4cm auki. 16.00 kätilö puhkas kalvot ja laitto mulle tipan ja meni sit soittaa anestesialekuria paikalle epiduraalin laittoon.
Tippa laitettiin vauhdittamaan suppareita ja myös sen takia, kun epiduraalihan usein heikentää supistuksia. Noh, lääkäri tuli paikalle vasta 17.15 maissa (oli ollut keisarinleikkauksessa mukana).
Olin sen 16-17.15 välillä auennut 4cm:stä 8cm:iin. Epi saatiin laitettua hieman ennen puolta kuutta ja tyttö syntyi 25 minsan päästä siitä.

Käynnistyksessä kun olin lopulta kahden päivän yrityksen jälkeen "jo" sormelle auki... Pääsin synnäriin ja oksitosiini valumaan. Ja sitä tuli sen kaksitoista tuntia kovaa vauhtia kunnes tyttö syntyi. Mulla ei ollut oikeastaan minkäänlaisia omia suppareita, ja oksitosiini valui 90 ihan melkein loppumetreille asti, kunnes ponnistusvaiheessa nostivat 110. Epiduraalin sain kun olin 3cm auki, sitä ennen neljä tuntia aika kivuissa, juuri oksitosiinin aiheuttamien suppareiden kanssa. Kestivät 1,5 min ja tulivat 1 min välein. Sanoin kätilöille että voitteko hiukan pienentää, taju meinasi lähteä kun ei ehtinyt edes hengittää. Enkä avautunutkaan, miten hemmetissä siinä voi olla rentona ja miettiä hengitystekniikkaa?? Ei mitenkään. Epiduraalin saatuani tuli supparit täysillä ja avauduinkin toisen puudutesatsin jälkeen tunnissa 6 cm. Ja oksitosiinia laittoivat reippaasti jälkeisvaiheessa ja kaikki tuli ulos ihan hyvin.

Aika hieno aine tuo oksitosiini, muuten oisin vieläkin raskaana. Tyttö syntyi 42+3, nelisen kuukautta sitten. Mutta vielä hienompi aine on epiduraali :heart:

Lapsivesi meni kotona eikä supistukset päässeet 9 tunnin kuluessa ollenkaan käyntiin. En ollut auennut yhtään, kun oksitosiin laitettiin kehiin. 4 tuntia myöhemmin olin sitten auennut 10cm ja puoli tuntia myöhemmin tyllerö maailmassa. Pärjäsin hyvin pelkällä ilokaasulla, akvarakkuloilla ja lämmitetyillä kaurapusseilla.

Kyseessä oli siis esikoinen :heart:

mul oli kolme pvä yli lasketun ajan. jouduin synnäril oksitosiini tippaa noin 4 h, kohdun kaula pehmeni. Sit osastolla käynnistyksessä pari pvä, aukes just sentin. Sit välipvä. Ja taas kaks pvä käynnistykses ei mitään. Seuraavan pvän synnäril ja oksitosiinii. Mitään ei tapahtunut. Yö leväten synnäril. Aamul puhkottiin kalvot. Lisäksi paljon oksitosiiniia. Vajaa kuustoista tuntii sekä kolme epiduraalia myöhemmin tyttö oli maailmassa. Tais jäädä ainokaiseks. Että viikko siinä melkeen vierähti. kauheet tuskat sai oksitosiini aikaan. mut onneks on epiduraali ilman sitä en olis selvinny!!!

Olin myöskin yliaikasuuden vuoksi käynnistyksessä, viikot 42+1 mennessäni sairaalaan. Ensin osastolla yritettiin käynnistää 2 vuorokautta, mutta koska ei mainittavia tuloksia niin päätettiin siirtää synnytyssaliin kalvojen puhkaisua ja oksitosiinitippaa varten. Tipalla sitten 12 tuntia, lopputulos: tuskat kovat, vauvan vointi heikkeni radikaalisti liian kovien supistusten vuoksi, eikä mitään edistystä kohdunsuulla. Sectioon siis mentiin...

Alkuperäinen kirjoittaja mirkkuli:
Heipsan.

Mulla sama juttu: aukeaminen tyssäsi tonne neljään senttiin kanssa. Kun ei synnytys edistyny laittoivat oksitosiinin. Unohtivat sen välillä liian kovalle, ja vot mitkä kivut se sai aikaan. Mitään ei kuitenkaan edistystä tapahtunut yhdeksään kymmeneen tuntiin vaikka vaan sitä lisäsivät. Sektioon päättyi tuo synnytys. vaavin tarjontavirheen vuoksi.
Toisessa synnytyksessä jännäsin että miten käy, mutta en tarvinnut oksitosiinia laisinkaan ja tästä selvisin ihan alatiesynnytyksellä. Ja hyvillä mielinkin vielä. Paljon parempi ja helpompi kokemus kuin eka synnytys.
Kyllä sitten kätilökin sanoi kun toinen syntyi, että eivät eka kerralla olisi saaneet pitkittää niin kauaa. yhteensä synnytykseen meni lähes kaksi vuorokautta kun yrittivät vaan saada tarpeeksi "tehokkaita supistuksia" vaikka vikahan oli vauvan tulo asennossa.

Saas nähdä kuinka kolmas kerta menee :)
Nyt olis viikkoja 33+4 tai sinnepäin

Kuullostaapa lupaavalta, eka synnytys meni lähes samoin kuin kuvasit (sektioon siis päädyttin kun kohdun suu oli auennut 3 cm), ja nyt jännätään sitten miten tässä käy. Itse on kyllä lähes 100% varma, että en anna nyt laittaa oksitosiinitippaa, koska se oli yhtä hel.vettiä 6 tunnin ajan, eikä siitä ollut mitään hyötyä.
Kata 21+1

Alkuperäinen kirjoittaja Kojo:
Mie aukesin omilla supistuksilla vauhdilla täyteen 10 cm:n. Sitten ponnistus vaiheessa annettiin oksitosiiniä koska omat supistukset oli kyllä voimakkaita, mutta eivät kestäneet tarpeeksi pitkään että ois kerenny ponnistamaan sen aikana. Mulla ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa tuosta oksitosiinista. Luomuna meni koko homma.

Ihan prikulleen samalla tavalla meni minulla esikoisen synnytys. Eikä jäänyt mitään traumoja.
Ja kakkosen kohdalla ei oksitosiinia edes tarvinnut =)

Minulla esikoisen käynnistettyä synnytystä (rv 39+ raskausmyrkytyksen vuoksi) vauhditettiin oksitosiinitipalla. Alkuun tippa oli ihan maltillisesti 10-20-30 jne, mutta ponnistusvaiheessa tippa oli nostettu yli sallitun määrän (luki papereissa) ja se oli 200ml/h. Kuulemma suurin sallittu määrä on 90, mutta joskus nostetaan hetkeksi jopa 120 asti.

Yhteistyössä