Kelpaatko veren luovuttajaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti
ihna
Kelpaan! Viime kerrasta ei vielä oo kahta kuukautta, niin ei pääse vielä uudestaan. Parikymmentä luovutuskertaa takana. Suosittelen kaikille, ketkä kynnelle kykenee! Mulla on kamala neulakammo, mutta kun ei katso sitä pistämistä, niin pärjää :)
 
Pari on vastannut ettei astman vuoksi voi luovuttaa. Korjattakoon tässä, ettei astma ole automaattisesti luovutuseste. Lainattu Veripalvelun sivuilta:

"Astman ollessa oireeton, on verenluovutus mahdollista hengitettävän lääkityksenkin aikana tai jos käytössä on vain leukotrieenireseptorin salpaaja (Accolate tai Singulair-lääkevalmiste). Vaikeahoitoinen astma estää veren luovuttamisen. Vaikeahoitoisen astman merkkinä voi olla esimerkiksi useamman hoitovan lääkkeen käyttö yhtä aikaa tai säännöllisesti otettava Nuelin, Retafyllin, Theo-Dur tai Theofol."

Minä kelpaan tällä hetkellä luovuttajaksi (tosin en ole varma hemoglobiinin tasosta), mutta ensi viikolla ota hepatiitti A&B -rokotteen, ja hepatiitti B -rokote aiheuttaa näköjään 3kk luovutusesteen (ja sitä rokotetta otetaan 3 kertaa, uusinnat 1 ja 6kk päästä ).
 
napero
En, kun imetän taaperoani (2 v) pari kertaa päivässä!! Haluaisin luovuttaa, koska edesmennyt isäni sairasti leukemiaa ja sai lukemattomia elintärkeitä verensiirtoja! Silloin olin äärimmäisen kiitollinen niille, jotka olivat luovuttaneet verta!! Kiitoksia teille!
 

Yhteistyössä