Kellään sappikivitautia?

Oireet? Hoidot? Millä ehkäiset kipukohtauksia?
Mulla se epäilynä ja ultra tän kuun lopulla. Kivut järkyttävät sit kun tulee :/ , niiku eilen, joten teen kaikkeni ehkäistäkseni niitä olettaen että tuo tauti kipujeni syy.

Kiitos vastaajille :flower: :hug:
 
Joo,ultralla on todettu sappikivet. Ei oo leikattu kun en uskalla leikkaukseen :ashamed: ja toiseksi sitten kohtauksia ei ole usein. Noin kerran vuodessa.Hyvin menee kun välttää tiettyjä ruokia. Googlettamalla tosiaan löytyy tietoa.
 
Mulla oli sappikivet, leikkauksessa poistettiin koko sappirakko. Kivien tai koko rakon poistaminen on ainut "parannuskeino", tosin oireet (kipukohtaukset) voi saada kuriin just Litalginilla ja oikeanlaisella ruokavaliolla. Tosin, vaikka sappirakko poistettaisiin, kiviä voi kasvaa uudelleen sappitiehyeisiin.

Pahimpia ärsyttäviä ruoka-aineita olivat itselläni mm. kurkku, kaali, omena, paprika ja rasvaiset sekä voimakkaasti maustetut ruoat. Niiden syömistä kannattaa välttää.

Ja niin, kipu tuntuu oikean kylkikaaren alla, ylävatsassa. Saattaa säteillä jopa selkään saakka. Kipukohtaukset tulevat ikään kuin kouristuksina, lisäksi minua ainakin oksetti kohtausten aikana.
 
Viinimarjat joo.. Eivät enää poista pelkästään kiviä koska tulee uudestaan joten koko sappirakko poistetaan. Sitten tosiaan voi tulla leikkauksen jälkeenkin vielä ongelmia ja juuri siksi en oo uskaltautunut leikkaukseen kun olen hoitoalalla ja usein törmännyt näihin ongelmiin :eek: Yleensä menee hyvin mutta joskus sitten vaivat jatkuu :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Järkky lista jo tullu et mitä ei saa syyä :eek: . Mm tuoreet mansikat kermavaahdon kera. Söin eilen 2h ennen kohtausta rahkaa johon panin kermavaahtoa, rahkaa ja pun viinimarjoa. Olikohan aiheuttaja toi kermavaahto...
Mieluummin epäilisin noita viinimarjoja.
Hmm, ahaa, nekö on ns kiellettyjen listalla? Olis ihan järkeenkäypää sillä noin viikko sit sain ekan kohauksen ja noin viikko sit söin kans niitä ja eilen se rahka ja kivut. Yleensä en popsi niin marjoja mutta pihassa pensaat niin nyt oon vetäny oikeen urakalla :ashamed:

 
Kylläpä löytyyki tietoo paljon. Kun synnytin 2kk sitten, sen jälkeen tuli eka muutaman minsan kohtauksia pari, sit noi kaksi yli tunnin kohtausta. Ihmettelin et onko synnytyksellä yhteys. On näemmä. Raskaudessa tuli 14kg painoa ja oma paino takasin 1:ssä kuukaudessa. Netissä lukee: Nopea painonpudotus lisää taudin riskiä. Niimpä :/ , se tais olla laukaseva tekijä alunperin tautiin.

Muita sairastavia? Kertokaa kaikkea mitä tiiätte ja olette kokeneet.
 
veras
Alkuperäinen kirjoittaja Isla:
Viinimarjat joo.. Eivät enää poista pelkästään kiviä koska tulee uudestaan joten koko sappirakko poistetaan. Sitten tosiaan voi tulla leikkauksen jälkeenkin vielä ongelmia ja juuri siksi en oo uskaltautunut leikkaukseen kun olen hoitoalalla ja usein törmännyt näihin ongelmiin :eek: Yleensä menee hyvin mutta joskus sitten vaivat jatkuu :/
No sitten sä olet varmaan törmännyt siihenkin, että mihin se hoitamattomana voi johtaa...
 
minä
Ekat oireet kun lapsi oli noin 1kk, sappirakko jouduttiin poistamaan reilu puoli vuotta myöhemmin kun sain kohtauksia koko ajan. Lopulta sain kohtauksia, vaikka en olisi syönyt mitään :( Sain myös kivuliaan ruokatorven ja vatsalaukun tulehduksen. Oksentelin päivittäin, eikä kipulääkkeet auttaneet. Jouduin myös sairaalaan tiputukseen.

Tähystysleikkaus meni hyvin, komplikaatioina oli sen jälkeen uusi ruokatorven ja vatsalaukun infektio, mutta sen jälkeen voin ihan hyvin.

Ei pieniäkään oireita yli neljään vuoteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ekat oireet kun lapsi oli noin 1kk, sappirakko jouduttiin poistamaan reilu puoli vuotta myöhemmin kun sain kohtauksia koko ajan. Lopulta sain kohtauksia, vaikka en olisi syönyt mitään :( Sain myös kivuliaan ruokatorven ja vatsalaukun tulehduksen. Oksentelin päivittäin, eikä kipulääkkeet auttaneet. Jouduin myös sairaalaan tiputukseen.

Tähystysleikkaus meni hyvin, komplikaatioina oli sen jälkeen uusi ruokatorven ja vatsalaukun infektio, mutta sen jälkeen voin ihan hyvin.

Ei pieniäkään oireita yli neljään vuoteen.
No hyi kauhee :x :hug:
Säkin kai laihduit liian nopsaan synnytyksen jälkeen ja se alko oireileen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Mulla oli sappikivet, leikkauksessa poistettiin koko sappirakko. Kivien tai koko rakon poistaminen on ainut "parannuskeino", tosin oireet (kipukohtaukset) voi saada kuriin just Litalginilla ja oikeanlaisella ruokavaliolla. Tosin, vaikka sappirakko poistettaisiin, kiviä voi kasvaa uudelleen sappitiehyeisiin.

Pahimpia ärsyttäviä ruoka-aineita olivat itselläni mm. kurkku, kaali, omena, paprika ja rasvaiset sekä voimakkaasti maustetut ruoat. Niiden syömistä kannattaa välttää.

Ja niin, kipu tuntuu oikean kylkikaaren alla, ylävatsassa. Saattaa säteillä jopa selkään saakka. Kipukohtaukset tulevat ikään kuin kouristuksina, lisäksi minua ainakin oksetti kohtausten aikana.
Mulla oli kansa just tollaisia noi kipukohtaukset!Ihan kamalia,joskus tuntui että taju lähtee!Mulla ultrattiin sappirakko ja tehtiin myös ylävatsan tähystys.Mulla ei ollut ehtineet löydökset kehittyä ihan kiviksi saakka,mutta sappirakosta löytyi ns.sappimurskaa joka oireili.Olin silloin tosi nuori,alle parikymppinen.Voi olla,että mulle olis ajan mittaan kehittynytkin sappikivet (tai voivathan ne vieläkin kehittyä!).Mulle kuitenkin aloitettiin sappimurskaa liuottava lääkitys(sen nimestä en oo varma).Litalgin minullekin tuttu lääke.Söin liuottavaa lääkettä aika kauan(monta kuukautta muistaakseni) ja sitten oli kontrollikäynti lääkärillä.
Mulla auttoi toi liuottava "lääkekuuri" tosi hyvin!Pääsin ajan mittaan lähes kokonaan oireista!Nykypäivänä mulle saattaa ihan satunnaisesti tulla jotain sappioireita esim. syötyäni tuoretta ruisleipää.Silloin se tuntuu lähinnä sellaisina yksittäisinä kouraisuina,ihan kuin joku ottaisi mun sappirakon käteen ja puristelisi!Ruokia, jotka eivät mulle sopineet silloin kun pahasti oireilin olivat mm.kaikki rasvainen(pizza,sipsit),kovin mausteinen ruoka,OMENA,porkkana,kurkku,kaali...

Mulla tosiaan loppuivat kaikki nuo kamalat kohtaukset lähes kokonaan ilman leikkaushoitoa ja pysyisivät varmasti kokonaankin poissa ruokavaliota noudattamalla.Toivottavasti ei tulevaisuudessakaan enää oireita tulisi,on se niin inhottavaa!
AP:lle tsemppiä! =)
 
Minulla todettiin kun odotin ensimmäistä lasta. Oli kuulemma perinnöllistä äidin suvun puolella se periytyy naisille. Ensimmäinen kohtaus tuli mäkin kanahampurilaisateriasta ja siitä alkoi puolen vuoden kauhea kierre. Pääsin leikkaukseen vasta 4kk vauvan syntymän jälkeen.

Mä en uskaltanut syödä enää mitään pelkkä veden juonti saatto laukaista kohtauksen. (paino oli 38kg ja pituutta minulla on 166cm.) Eli jouduin olemaan sairaalassa välillä viikkojakin tiputuksessa. Vielä leikkauksen jälkeenkin pelkäsin syömistä.

Nyt siitä on aikaa kohta 10v. kohtauksia ei ole tullut ja minulta leikattiin koko sappi pois ja puhdistettiin vielä tiehyet suun kautta letkulla.
 
leikattu
Mulla poistettiin sappirakko vajaa kolme vuotta sitten. Mulla tuli kohtauksia loppuvaiheessa viikottain. Kohtaus kesti yleensä 3 päivää. Verta oksensin myös, kun kurkku oli jo niin kulunut siitä oksentamisesta.
Kivut menivät mulla ylävatsasta selkään lapaluiden väliin. Yhdessä vaiheessa mulla oli muutama kivi jäänyt jumiin sappitiehyisiin (eli yleensä isommat kivet ovat parempia, ku eivät pääse pois rakosta) mikä sit aiheutti ihan kamalan korkeat maksa-arvot, keltaisen ihon ja keltaiset silmät! :( Se oli ihan kamalaa. Kivet poistettiin (suun kautta rassattiin tiehyet puhtaiksi), mutta kohtaukset jatkuivat. Loppuvaiheessa sairautta mä en enää kestänyt edes vettä. Kaikki tuli ulos mitä sisään sain. Mulla diagnosoitiin tää tauti vasta kesällä 2003, vaikka olin alkanut saamaan ekoja pienia kohtauksia jo vuonna 2000. Tällöin lääkäri vaan tokas oireiden mukaan, että mulla ois alkava mahakatarri. Eli 4 pitkää vuotta sain kohtauksia, jotka alussa alkoivat raskavisesta ruoasta, mausteista, happamista tuotteista (kaalit, omenat...) ja sit lopussa kans vedestä.
Mulla ei Litalgin auttanut. Särkylääkkeitä söin ennen diagnoosia, kunnes lääkäri sanoi, että tavalliset särkylääkkeet pahentavat kipuja!! Älä siis ainakaan syö semmoisia!!!
Leikkaus on tosi iisi juttu ja se oikeesti pelasti mun elämäni! Menin aamulla sairaalaan ja seuraavana päivänä pääsin pois. Leikkausarpia sain muistoksi 4 ja ne paranivat todella nopeasti. Kohtauksia ei ole ollut enää sen jälkeen. Välillä roskaruoan jälkeen tuntuu epämiellyttävää tunnetta siinä kohtaa missä aiemmin kovat kivut olivat, mutta nämä kivut saan laantumaan Litalginilla.
Kannattaa vaatia leikkausta nopeasti ettei joudu kärsimään niin kuin minä.
 
Juu sellaista vielä,että mäkin muistan saaneeni kohtauksia myös silloin kun vatsa oli ihan tyhjä ettei siis sekään hyvä.Kärsin tuolloin samaan aikaan myös kovista närästyksistä.Elämäntavat ei olleet silloin tosiaan mitkään ihanteelliset(nuori opiskelija kun olin...eli biletystä...pizzaa...biletystä...tupakkaa...)! B)
Pakostakin niitä joutui sitten vähän tarkemmin miettimään ja hyvä niin!
 
Kiitos vastauksista :hug: :attn: :flower:
Soitin lääkäriin. Saan soittaa omalääkärille puoli 12 ja kysyä ensiavuksi kipulääkettä odotellessani ultraamista.
Mulla kipukohtaus menee näin: eka kipu vatsalaukun tienoilla. Kovenee ja siirtyy myös yläselkään ja sitten kylkiin. Kipu niin kovaa et eilenkin puristin miehen kättä, hytkyin ja siirtelin asentoa jatkuvasti, ulisin ja uikutin ku synnytyksessä konsanaan :D :/
Kipu menee tosi kovaksi ja sitten päivystyksessä alko laantuun pikkuhiljaa.
 
leikattu
Ai niin joo, mulla muuten turpos vasta kohtauksessa ihan kunnolla. Maha oli ihan pallo ja kosketusarka.
Fang; noi sun oireet kyllä kuulostais just siltä itseltään. :/
Toivottavasti saat apua ennen ku kohtaukset kestävät päiviä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja leikattu:
Ai niin joo, mulla muuten turpos vasta kohtauksessa ihan kunnolla. Maha oli ihan pallo ja kosketusarka.
Fang; noi sun oireet kyllä kuulostais just siltä itseltään. :/
Toivottavasti saat apua ennen ku kohtaukset kestävät päiviä...
Joo en sellasta kyllä kestäis, että päivien kipu. Kivussa ei kykene tekeen mitään muutakuin hytkyyn, vaihtaan asentoo, kouristeleen ja uikuttaan auauauuuuuuu :/
Puhe oli vaikeeta. Pakolliset puhuin sana kerralla. Ihan hirveetä.

 
minä
Kyllä mun on pakko sanoa, että edes synnytys ei mulla sattunut (ilman kivunlievitystä!) niin paljon kuin sappikohtaukset! Henki salpautui ihan täysin. Sairaalaan menin kerran kaksinkerroin. Olin siellä keskellä talvea, päällä oli vain toppi ja ohuet housut ja lääkäri ihmetteli että miten voin olla yltä päältä hiessä :( mutta kipu vaan oli niin kova.

Mullakin oli sappirakossa siis soraa, ei isompia kiviä. En tiedä miksi mulla ei koitettu niitä ensin liottaa? Sappihappovalmistettahan siihen käytetään, ursodeoksikooli on tuo valmiste ja en tiedä onko muulla nimellä myynnissä kuin Adursal.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä mun on pakko sanoa, että edes synnytys ei mulla sattunut (ilman kivunlievitystä!) niin paljon kuin sappikohtaukset! Henki salpautui ihan täysin. Sairaalaan menin kerran kaksinkerroin. Olin siellä keskellä talvea, päällä oli vain toppi ja ohuet housut ja lääkäri ihmetteli että miten voin olla yltä päältä hiessä :( mutta kipu vaan oli niin kova.

Mullakin oli sappirakossa siis soraa, ei isompia kiviä. En tiedä miksi mulla ei koitettu niitä ensin liottaa? Sappihappovalmistettahan siihen käytetään, ursodeoksikooli on tuo valmiste ja en tiedä onko muulla nimellä myynnissä kuin Adursal.
:/ :hug:
Kyllä munkin touhu eilen näytti ihan synnyttämiseltä, ja kuulosti. Kipu oli vain eri paikassa.
Soitin lääkärille. En saa kipulääkkeitä koska imetän. Buranaa saan ottaa 3 kerralla kun kohtaus tulee.

 

Yhteistyössä