Kellään muulla tiukkaa rahan suhteen?

  • Viestiketjun aloittaja Ahistaa
  • Ensimmäinen viesti
Ahistaa
Kyllä ahistaa välillä ja kovasti. Ostettiin vuosi sitten rivari ja nyt sitten tiukempaa kuin kerrostalossa asuessa. On se kumma, kun laskuja tulee vain koko ajan. On lämmityssähköä ja vesimaksua kulutuksen mukaan... Tulee autoveroa ja lisämaksua huoltotöistä. Välillä meinaa stressata ja kunnolla.

On meillä silti vara ostaa kaikki tarpeellinen. Lapselle hyvät vaatteet, käydä vähän kotimaan lomilla ja ostaa ruokaa oman maun mukaan. Mutta silti rahat on aina finaalissa juuri ennen palkkapäivää. Tienataankin kumpikin lähes 2900€/kk, mutta asunto on kallis (tai laina siis). Eikä ole kyseessä kuin -98 valmistunut 103m2 rivarin pätkä pk-seudulta. Itse olen tosin osittaisella hoitovapaalla, joten vähän vähentää tuloja.

Jatkuvaa kituuttamista tää elämä, vissiin seuraavat 25vuotta???

Muilla samoja aatoksia, kuulisin kernaasti.
 
--
En jaksa mitenkään ymmärtää kuinka tuollaisilla tuloilla voi olla niin tiukkaa eläminen että ihan ahdistaa. Ei luulisi olevan vaikeaa elää hiukan tiukemmin hetki ja saada rahaa säästöön niin voisi jatkossa elää taas vähän rennommin kun olisi puskurirahastoa. Hyvin pienillä kulutustottumuksen muutoksilla pääsee pitkälle, elämä on valintoja

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;)
 
Kumpikin tienaa 2900e/kk:ssa ja sä valitat :D Asunnon tietysti olisi voinut jättää ostamatta..
Itse opiskelen ja olen yh enkä valita. Rahat ovat tietysti vähissä, mutta itse on ratkaisuni tehnyt. Säästänyt monessa asiassa esim en ole hankkinut autoa kun julkiset toimivat ym..
Niin kauan kuin on katto pään päällä ja ruokaa kaapissa niin eikös silloin asiat ole hyvin? :) Itse voi vaikuttaa muihin "tuhlailuihin"..
 
"jep"
Sellastahan se vähän on, vaikka töissä käy niin rahat hupenee normaaliin elämiseen ja pienimuotoiseen matkailuun tai tapahtumissa käynteihin. Silti olen sitä mieltä, että osittainen hoitovapaa antaa enemmän kuin ottaa, onpahan aikaa olla enemmän lasten kanssa vaikka tulot onkin pienemmät.
 
"niinpä"
ihan sama meillä. Liian kallis asunto tuli ostettua :-( vastike nousi roimasti heti muuton jälkeen eikä tiedetty ostaessa. Autolaina (on pakollinen ja edullisimmasta päästä) yms maksut. vaikka on 2 työssä käyvää aikuista, rahat ei riitä. Kamala stressi rahasta pistää suhteenkin lujille :-( mä toivon että me saadaan asunto myytyä pian! en kyllä tiedä mistä sitten vuokra kämppä löytyy koska multa menee luottotiedot ihan just kun en pystynyt enää maksamaan kahta kulutusluottoa....
 
Heeeehhhhehheee.
Onhan tämäkin keino pröystäillä. eng. termi lienee "humblebrag" tai jotain sinne päin. :D

Trolli tai ei, niin minä ja mieheni tienataan yhteensä noin 2500 ja ollaan sillä eletty oman talon, auton ja kaiken kanssa. Juu kyllä aika ajoin vituttaa kun ei ole varaa mihinkään, mutta kaikkea on silti mitä tarvitaan.

Haleja, pusuja ja paijausta. Koeta pärjätä rakas pikkuinen.
 
  • Tykkää
Reactions: monday
alk.per.
Ehkä korjaan tuota palkka-asiaa. Siis kirjoitin MELKEIN 2900/kk. Mies tienaa himpun yli 2800€/kk ja mä just ja just 2700/kk (nyt siis osittaisella ja käteen jää niukun naukin 1600€/kk).

En mä tiedä miten se raha hupenee. Ei me hirveen isoja ostoja tehdä, ruokaan ja laskuihin se suurin osa menee.

Onko teistä paljon kun maksetaan lainaa yhteensä noin 800€/kk ja sitten yhtiövastike 110€/kk?
 
"aave"
Siis kumpikin saa 2900€ vai yhteensä? Kuinka paljon sitten lainaa lyhennätte jos tiukkaa tekee? Mutta me saadaan n.3000€ yhteensä ja ei tee yhtään tiukkaa vaikka muutettiin kolmiosta omakotitaloon. Tosin vaan 120neliöö. Säästöön jaa tarvittavat saadaan.
 
alk.per.
Siis ihan oikeesti!!!!

Sitä mä ihmettelenkin, että miten hemmetissä me ei tahdota pärjätä?????? Ku kuitenkin ns. normaalit tulot meillä, mutta aina rahat loppu eikä oikeesti osteta mitään kallista. Mutta nytkin on laskuja tullut sähköyhtiöltä, tv:lupamaksu, yhtiövastike, lainat, puhelinlaskut, vakuutusmaksut (kalliita kun on henkiyms. vakuutuksia), autovero, hoitomaksu, jne. Rahat vaan loppuu.
 
"vieras"
Jotenkin kyllä nämä meidän sukupolvet on kasvanu ihan pumpulissa. Itsekin olen nuori, mutta tajuan ettei se raha onnea tuo. Välillä on menty vain 600 kuukausituloilla opiskelun takia ja ihan suht onnellinen olen, vaikka tajuan ettei kaikkea voi saada heti nyt mulle.

Sekin pitää oppia, että osaa olla elämättä yli rajojensa.
 
"höh"
Me lyhennetään samanverran asuntolainaa kuussa paljon pienemmillä tuloilla, lyhennettiin myös silloin kun olin hoitovapaalla ja ainoana tulona oli kotihoidontuki ja lapsilisät ja miehen palkka. Kannattaa alkaa kirjoittaa tuloja ja menoja paperille ylös pari kuukautta, että näätte mihin teiän rahat oikeesti hupenee.
 
tiukkaa on..
Meillä on tiukkaa, saa todellakin olla tarkkana, että raha riittää seuraavaan rahantulo päivään. Maksetaan lainaa 1400e/kk miehen kanssa kimpassa.
Ketuttaa ihan kympillä, tulisipa lotosta vaikka 30 000e.
 
Siis ihan oikeesti!!!!

Sitä mä ihmettelenkin, että miten hemmetissä me ei tahdota pärjätä?????? Ku kuitenkin ns. normaalit tulot meillä, mutta aina rahat loppu eikä oikeesti osteta mitään kallista. Mutta nytkin on laskuja tullut sähköyhtiöltä, tv:lupamaksu, yhtiövastike, lainat, puhelinlaskut, vakuutusmaksut (kalliita kun on henkiyms. vakuutuksia), autovero, hoitomaksu, jne. Rahat vaan loppuu.
Oletko sä varma ettette osta oikeasti mitään kallista? Elättekö muuten normaalin järkevästi? Esim:

-vettä ei valuteta turhaan esim. suihkussa saippuoidessa tai hampaita pestessä
- sähköt pois kun niitä ei tarvita. Ei turhia valoja päällä. Telkkarit, tietokoneet ja muut KIINNI aina yöksi ja kun niitä ei käytetä, ei vain valmiustilaan. Tässä on oiva apu jatkojohto josta saa sähköt pois.
- vakuutukset kilpailutettu, käytetty ammattiliittojen tai vastaavien edut. Oletteko tarkistaneet että vakuutusturva on muuten ajan tasalla, onko jotain turhaa? Riittäisikö esim osakasko täyskaskon sijaan jne. Ajatteko sellaisiakin matkoja autolla, jotka kävellen tai pyörällä pääsisi yhtä hyvin.
- puhelimen käyttö, tuleeko soiteltua palvelunumeroihin tai surffailtua netissä paljon.
- ruoka, ostatteko kallista hinnasta piittaamatta? Jos ostatte, oletteko valmiita tinkimään siitä. Tuleeko ostettua huomaamatta paljon eineksiä, energiajuomia, alkoholijuomia, limsaa, karkkia, tupakkaa...
 
"vieras"
meillä tulot n.1900€ kk,3 lasta, vastike on 400€ kk sis,veden ja sähkön, lainanlyhennys n.450€kk ,välillä joutuu kyllä miettimään mitä on vara ostaa.kyllä teidän tuloilla pitäis pärjätä
 
"suurenmoinenelämä"
joo ne menot ne menot..

vähän "naurattaa", toki tilanteita erilaisia, mutta me eletään aina alle 2000e/kk tuloilla Yhteensä koko kolmihenkinen perhe.. :) että juu..
 

Yhteistyössä