kellään kokemusta raskausajan kutinasta??

eli mulla kroppa kutissu kauttaaltaa rv 20 jälkeen. välillä ihan verille raavein. nyt on alkanu jalkapohjat kutiamaan ja muu kropan kutina on huomattavasti vähentyny. tiedän et se voi merkata sitä hmm.. jotain maksajuttua? mut mulla ei kahden ekan raskauden aikana oo mitään ollu, ni voiko se ees tulla vasta kolmannessa raskaudessa? ko oon käsittäny et se sit jo ekassa raskaudessa pukkais??
 
Tinii harmaana
Mulla takana 2 hepatoosiraskautta kutina oli sietämätöntä!!
Jos kutina pahenee iltaa/yötä kohden on se suurella todennäköisyydellä hepatoosia. Älä yhtään pähkäile vaan heti huomenna soitat neuvolaan ja vaadit päästä maksa sekä sappitesteihin!

Esikoisen kanssa meinas käydä huonosti kun eivät neuvolassa tajunneet asian vakavuutta, kuopuksen kanssa olin onneksi itse valppaana. Sikiön kuolema kun on pahin mahdollisuus hepatoosissa, joten asian kanssa ei kannata vitkutella.
 
kokemusta
Mulla on kokemusta. Mulla tuli vasta kolmannessa raskaudessa ja joskus siinä 35-36 viikon paikkeilla. Mulla se oli sitä hepatogestoosia ja arvot oli niin koholla, että synnytys käynnistettiin rv 38+4 . Mulla edelliset lapset oli syntynyt viikoilla 35 ja 37 ja mulle sanottiin niin, että jos nuo raskaudet olis menny loppuun asti, niissäkin olis ehkä tullut tuo samainen vaiva.
 
ei se kutina jalkapohjissa sietämätön oo, mut kuitenkin. ehkä se on enemmänki sellasta kuumotusta/pistelyy ja välillä ihan selvää kutinaa. ja kyl se illalla pahimmillaan on. päivisin tuskin ees huomaan sitä. tota jalkojen kutinaa on nyt n. viikon ollu, eli alkoi rv 29. tarviikin huomenna varmuudeksi soittaa. kestääkö sellasis tuloksissa kauan? miten sulla TINII alkoi se? ja missä sulla se kutina oli?
 
Tinii harmaana
Hepatoosi, hepatogrstoosi, raskauskolestaasi on kaikki samaa tautia joten älä hämmenny..

Mulla molemmat tytöt syntyneet rv 37+1 käynnistettynä. Ekassa vaiva alkoi vasta 36+ viikoilla ja toisessa jo viikon 20 jälkeen..
 
Tinii harmaana
Alkoi ihan kutinalla vaan, ensin koko kropassa ja sitten jalkapohjissa ja kämmenissä.
Kyllä kuulostaa juurikin hepatoosilta!

Sappitesti on paastoarvo eli syödä ei saa 12tuntiin joten yritä ola syömättä aamuun asti niin pääsisit kokeeseen jo huomenna.
Tulokset tulee 1-3pvssä mun käsittääkseni, helsingissä kätilöopistolla tuloksen saa noin tunnissa, siellä kävin itse seurannassa.
 
Tinii harmaana
Melkein aina käynnistetään kyllä!
Lääkkeet pitää usein arvot hyvin kurissa ja raskaus käynnistetään viimeistään rv 40+0, usein jo heti kun 38 on täynnä koska sitten riski sikiökuolemaan on suurin.
Mulla kutina vaan paheni loppua kohden lääkkeistä huolimatta ja juoksin jatkuvasti, jopa päivittäin päivystyksessä. Monet joutuu myös osastolle jos arvoja ei saada kuriin.
 
olin neuvolassa viimeks 26 viikolla ja lääkäri kauhisteli mahaa ko oli ihan ruvilla, ja sillon se kysyi et kutiaako jaloista tai käsistä, ja kunnei kutissu ni ei se siihen sit mitään sanonu. ihmettelinki sillon et mitäköhän se sillä tarkotti mut just ilmeisestikin sitä hepatoosia.
 
Tinii harmaana
Joo ne pässit ei tajua ettei välttämättä kutise just noissa paikoissa, siks mulla meni esikoisen kanssa tilanne jo tosi pahaks :( sillon mulla kutis just vatsa ihan hulluna ja sanoivat vaan että iho venyy!

Hepatoosi loppuu synnytykseen, kutina voi jatkua pari päivää mutta alkaa heti rauhottua. Mitään vaivaa siitä ei ole jatkossa paitsi seuraavissa raskauksissa helposti uusii.
 
yhäippä
Mulla kutisi ekassa raskaudessa käsistä ja vatsasta, neuvolasta laitettiin labraan ja arvot oli koholla niin pahasti että äitipolille piti lähteä. Tosin olin jo muutenkin menossa kun vedet meni, rv36. Tokassa raskaudessa hepatoosi tuli vasta rv 40, alko hitaasti nousta ja rv 41 käynnistettiin.
 
oon kans luullu et se kutina johtui pakkasista ja mahan venymisestä, mut sit ko pakkaset loppui ja päivittäiset rasvauksetkaan ei kutinaan auta ni pisti vähän ihmetyttämään. no pian se selviää jos huomenna ne suostuis ne testit ottamaa.
 
Tinii harmaana
Kutina voi vaihdella päivästä toiseen esim siitä riippuen mitä syöt. Sappidieetti ylensä auttaa, esim mulla huomas eron heti jos olin syönyy jotain rasvasta.

Ja ei tosiaankaan kannata pitkittää ja muista se paasto (12h), muuten koe taas siirtyy ja vastaus voi mennä viikonlopun yli.

Mun on pakko lähteä nukkumaan mut voit laittaa yksäriä nickille Tinii jos on jotain kysyttävää. Mä oon tutkinu asiaa tosi paljon ja joutunu vääntämään aikalailla kättä lääkäreiden kanssa joten tää on aika tuttu aihe ja autan mielelläni jos siitä on apua!

Ainiin ja hei kylmä auttaa! Kylmäpussit vaan kehiin!
 
-S-
Raskausmyrkytys ei ole sama asia kuin hepatogestoosi, ensin mainitussa on paljon muitakin oireita mm. korkea verenpaine. Hepatogestoosi myös puhkeaa usein vasta 30 viikon jälkeen, raskausmyrkytys taas voi tulla paljon aikaisemmin.

Mutta sinuna soittaisin heti aamulla neuvolaan niin pääset testeihin ja saat varmuuden. Jos tuo sitä on miltä kuulostaa, niin saat lääkkeet, myös allergialääkkeet siihen kutinaan ja pääset sikiötarkkailuun.

Minulla todettiin tuo 38+1 ja beibi syntyi 38+2, reilu vuorokausi diagnoosista. Itse en ollut edes tajunnut neuvolassa tuosta mainita, kun kärsin muutenkin kuivasta ihosta ja ajattelin kutinan liittyvän vain siihen. Mulla kutisi myös kämmenet ja hiuspohja, useamman viikon ajan vaivasi ennen kuin siitä terkkaystävälle mainitsin ihan ohimennen.

Nlan täti laittoi saman tien labraan (ilman paastoa) ja arvot olivat selvästi koholla. Samana iltana (perjantai) kävin äitipolilla sikiökontrollissa ja siinä huomattiin että kohdunsuu oli jo auennut. Olin muutenkin ollut jo saikulla suppareiden ja lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi muutaman viikon.
Sanoivat että luomuna tulee viikonlopun aikana, mutta jos ei lähe käyntiin niin viimeistään sunnuntaina kontrolliin ja alkuviikosta käynnistellään. Eipä siihen sitten tarvinnut lähteä...

Älä nyt menetä yöuniasi tämän takia. Tarkkaile sikiön liikkeitä vaikka yölläkin kun kuitenkin valvot jalanpohjia hinkaten, soitat aamulla neuvolaan ja siitä sit eteenpäin. Tätä tilaa seurataan kyllä niin tarkkaan että nuo sikiökuolemat on äärimmäisen harvinaisia.

Tsemppiä loppuraskauteen!
 
-S-
Ei kaiketi aiheuta, mulla nyt vaan alko supparit jo tosi aikaisin ja herkät paikat, niin voimakkaat supistukset vaikutti näin.
Olin tosiaan saikulla jo kesäkuulta ja ipanapipana syntyi syyskuun loppupuolella.
 
Tinii harmaana
Tulin vielä kurkkimaan tänne..
Aivan totta mitä -S- kirjoituksessaan sanoi eli sikiökuoleman riski on olematon kunhan tilanne on hoidossa ja vauvaa seurataan. Lähinnä halusin rohkaista ottamaan välittömästi huomenna yhteyttä kertomalla tilanteen vakavuudesta.

Suurin osa hepatoosista kärsivistä pärjää lääkkeillä hyville viikoille ja sitten synnytys käynnistetään hieman ennen la:ta, eikä mitään ongelmia lapsen voinnissa tule. Liikelaskentaa pääset harrastamaan koko loppuraskauden jos hepatoosi sinulla todetaan.

Paasto on todella oleellinen tuohon verikokeeseen, vaikka edellämainitulle testit oli poikkeuksella tehty ilman paastoa.
 
jonnas1984
kävin nyt sit aamulla niis verikokeis. tulosten saaminen tosin jäi epäselväksi ko puhelimes neuvolantäti sanoi et tänään iltapäiväl voi tuloksista soittaa. ja sit taas labrassa sanottiin et pääsiäisen jälkeen saa.. tiedä sitä sit taas..
 

Yhteistyössä