Raskausmyrkytys ei ole sama asia kuin hepatogestoosi, ensin mainitussa on paljon muitakin oireita mm. korkea verenpaine. Hepatogestoosi myös puhkeaa usein vasta 30 viikon jälkeen, raskausmyrkytys taas voi tulla paljon aikaisemmin.
Mutta sinuna soittaisin heti aamulla neuvolaan niin pääset testeihin ja saat varmuuden. Jos tuo sitä on miltä kuulostaa, niin saat lääkkeet, myös allergialääkkeet siihen kutinaan ja pääset sikiötarkkailuun.
Minulla todettiin tuo 38+1 ja beibi syntyi 38+2, reilu vuorokausi diagnoosista. Itse en ollut edes tajunnut neuvolassa tuosta mainita, kun kärsin muutenkin kuivasta ihosta ja ajattelin kutinan liittyvän vain siihen. Mulla kutisi myös kämmenet ja hiuspohja, useamman viikon ajan vaivasi ennen kuin siitä terkkaystävälle mainitsin ihan ohimennen.
Nlan täti laittoi saman tien labraan (ilman paastoa) ja arvot olivat selvästi koholla. Samana iltana (perjantai) kävin äitipolilla sikiökontrollissa ja siinä huomattiin että kohdunsuu oli jo auennut. Olin muutenkin ollut jo saikulla suppareiden ja lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi muutaman viikon.
Sanoivat että luomuna tulee viikonlopun aikana, mutta jos ei lähe käyntiin niin viimeistään sunnuntaina kontrolliin ja alkuviikosta käynnistellään. Eipä siihen sitten tarvinnut lähteä...
Älä nyt menetä yöuniasi tämän takia. Tarkkaile sikiön liikkeitä vaikka yölläkin kun kuitenkin valvot jalanpohjia hinkaten, soitat aamulla neuvolaan ja siitä sit eteenpäin. Tätä tilaa seurataan kyllä niin tarkkaan että nuo sikiökuolemat on äärimmäisen harvinaisia.
Tsemppiä loppuraskauteen!