Kellään kertoa kokemuksia jostain näistä e-pillereistä? Zoely, Qlaira, Yasmin

"Vieras"
Yasminia söin monta vuotta, vasta lopetettuani tajusin että mun jatkuva pahoinvointi johtui pillereistä.
Zoelyistä iho-ongelmia, pahoinvointia ja masennusta (jopa itsetuhoisia ajatuksia). Enää en suostu syömään mitään hormoneja.

Saraldo
Qlaira ollut käytössä pari vuotta. Ensimmäinen kuukausi meni vuotaessa, sitten rauhoittui. Nykyään kuukautisia ei välttämättä edes tule joka kuukausi, ja jos tulevat, ne ovat niin niukat, että kestävät pari kolme päivää ja pikkuhousun suojilla pärjää vallan hyvin. Välillä voi tulla pieniä välivuotoja, mutta ne ovat sitä luokkaa että vessassa käydessä jää paperiin hiukan verta.

LA kohta
Qlairaa söin ja tulin raskaaksi. Kuulemma sen kanssa pitää olla tosi kellontarkka pillerin ottamisen suhteen, mutta eihän sen ohjeissa tuosta mitään sanota. Mun puolesta kohdat "miten toimia, jos olet unohtanut ottaa yhden pillerin x tuntia" voisi deletoida koko ohjeesta. Nimittäin ohjeen mukaan mentiin ja tulos on kohta tulossa. Muuten ihan ok pilleri, ei mitään sivuoireita.

"vieras"
yasmin pillereillä nesteenpoistovaikutus, toisin kuin muilla, jotka nimenomaan lisäävät nestettä. mutta muut oireet kuten mielialaoireet saivat ainakin mut lopettamaan. Niissähän pitäisi olla myös se pahin veritulppariski.

http://e-pillerit.blogspot.fi/ ....tuolla ainakin muuten kerrotaan, että mitä hormonia mitkäkin pillerit sisältää, ja tosiaan mitkät ovat ns. rinnakkaisvalmisteita, joissa samat hormonit ja mihin ei kannata siirtyä. Jos on vaikka yazit kokeillut, ei välttämättä kannata yasmineita kokeilla, koska sama hormoni eri määrillä. Tietysti joillekin toimii eri määrillä. Yasmin taisi olla hormonipitoisin noista. yazissa ja yasminellessa vähemmän hormonia, mutta molemmissa sama määrä. JOillekin kuulemma taas vähempi on huonompi.

http://e-pillerit.blogspot.fi/2011/11/drospirenoni-yasmin-yaz-yasminelle.html ...tuosta teksistä pääsee drospirenoni linkin kautta noiden kolmen pillerimerkin lääkekuvaukseen.

Qlairasta en ole kuullutkaan. Ei ole myöskään tuossa blogissa. Oilisko joku uusi myös. Noissa uusissa se huono juttu, ettei ole kokemuksia muilta. Haluisin myös noita zoely seuraavaksi kokeilla, mutta kuulemma ihan samoja ongelmia kun muissakin.

Saraldo
Mulla voi Qlairan kanssa heittää 5-6 tuntia normaalista ottoajasta eikä ainakaan vielä ole pettänyt :) Mutta nyt kun ajattelen, niin nuo välivuodon tapaiset vois tietty ehkä johtua siitä...

Mulla on nyt tuo zoely kokeilussa. Eka laatta vasta menossa.

Gynekologin mukaan näillä pitäis vuoto niukentua ja kuukautiskivut vähetä. Mielenkiinnolla odotan ekaa tyhjennysvuotoa. Harmi kun nämä zoelyt eivät näytä tekevän kovin hyvää iholleni. Näppyjä on edelleen melkein yhtä paljon kuin minipillereiden kanssa. Ehkä nuo näpyt tuosta vielä lähtee...

Qlaira tai Yasmin olis sitten toiset vaihtoehdot jos ei tuo zoely lähde sopimaan.
Itse ehkä hieman enemmän kallistun Qlairan suuntaan kun tuota Yasminista on ollu niin paljon haloota viimeaikoina... Tiedä sitten oikein miten se nyt todellisuudessa on onko ne yhtään sen riskialttiimpia kun muut e-pillerit..? Yhdessä paikassa sanotaan yhtä ja toisessa toista... Olis kiva jos tulis viranomaisilta joku selkee ohjeistus niiden määräämisen suhteen.

Käytin Yasminia kymmenen vuotta, eikä siitä tullut minulle mitään sivuoireita. Iho pysyi hyvin siistinä. Lopetin kyllä jo vuonna 2009, koska aloimme yrittämään perheenlisäystä, enkä sen jälkeen ole enää käyttänyt.

"*Violet*"
Ainoat pillerimerkit, mitä oon käyttäny, on Yasmin ja sen halvempi rinnakkaisvalmiste Tasminetta. Molemmat ovat sopineet tosi hyvin, ei oo mielialat vaihdellu, ei oo tullu näppyjä eikä välivuotoja.

Pumbuliini harmaana
Yasmineista tuli joskus aina välivuotoa, ei mitään paljon mutta pikkasen, tosin jos nyt oikein muistan niin tuli vasta toisen liuskan aikana kun söin kaks putkeen.. Muuten ei mitään sivuvaikutuksia tms. Tai ainakaan en ol huomannu. Nyt muutama päivä sitten lopetin kyllä pillerit, nyt suap tulla vauva kun on tullakseen.. <3

-
Minä söin muutaman vuoden ajan Yasminelleja, ne sopivat ok hyvin, tosin viikko ennen menkkoja saattoi olla päänsärkyä, ärtyisyyttä, itkuisuutta ja ruokahalun lisääntymistä (joskus useamminkin). Lisäksi yksi vaiva minkä Yasminelleista huomasin oli se, että verisuonet olivat katki silmistä jatkuvasti (verenpaine kyllä aina ollut ok). Yasminellet pitivät ihon hyvänä, aknesta kärsineenä tähän suuri apu!!

Nyt uskalsin vaihtaa lääkärin suosituksista viimein Zoelyihin.. Pari viikkoa mennyt ekasta liuskasta ja alkaa hieman hlvettiä taas olla. Ruokahalu on ällöttävän koholla, paino on noussut, rinnat arat ja kasvaneet kuppikoon, en tiedä kuvittelenko että saan taas pissatulehduksen mutta hypin vessassa jatkuvasti (vuosia sitten epäsopivat pillerit aiheuttivat minulle pissatulehduskierteen.. johtuiko lie limakalvojen kuivumisesta), suu on kuiva, iho on kuiva, rintakehään ja selkään tullut muutama yksittäinen näppy (näitä ei ole aikoihin ollut, tosin nämäkin parantuneet nopeasti), kuumia aaltoja.. Migreeniä ja ärtyneisyyttä. Katkenneet verisuonet silmistä paranivat välittömästi!

Katsotaan meneekö tämä liuska loppuun.. Mielessä sitten kokeilla olla ilman pillereitä/takaisin vanhoihin. Ei voi kyllä muuta sanoa, että kun aika tujua tavaraa nämä hormonipommit ovat..

Pillereitä tosiaan olen syönyt ehkäisyyn, akneen, kivuliaisiin ja aikoinaan ainakin epäsäännöllisiin menkkoihin.

"..."
Itse olen käyttänyt nyt 8kk Zoelyjä. Menkat jäi kokonaan pois ekan parin kuukauden jälkeen, hyvä juttu. Terv.hoitajalta kyselin onko normaalia, kuulemma monella Zoelyn käyttäjällä käy näin. Muut sivuvaikutukset olikin sitten hyvin negatiivisia, ja niitähän riitti: Akne, mielialanvaihtelut, suun kuivuminen, rintojen turvotus ja 'pingotus'.. Tuossa pahimmat, ja noiden takia lopetin Zoelyn käytön...

"teini"
Aloitin juuri Zoely-tabletit ja viikon niitä syöneenä finnejä on naamas ku sieniä sateella, mielialat vaihtelee, suutun normaalia helpommin, menkat ovat kivuliaammat kuin yleensä olleet, närästää AINA 1-3 tuntia pillerin ottamisen jälkeen, että pitäisköhän marssia terkkarille ja pyytää jotakin muuta merkkiä

Mustikkkka
Itse aloitin e-pillerini yazeista, joihin olin pitkään tyytyväinen: poistivat nestettä, menkkakivut hävisivät, ei minkäänlaisia vuoto-ongelmia ja tyhjennysvuotokin todella niukka, myös ihoni oli täydellinen! Kahden vuoden käytön jälkeen hakeuduin lääkäriin alakuloisuuden vuoksi, olin jatkuvasti huolissani läheisistä, stressaantunut ja ahdistunut, myöskään aiemmin mieleiset asiat eivät tuntuneet enää miltään, edes ystävien seura ei enää kiinnostanut. Syy löytyi yazeista sillä vaihdettuani ne zoely merkkisiin, mieleni virkeni kertaheitolla ja ajattelin että jes nyt elämä kukoistaa. Toisin kävi, söin zoelyja sen 3 kk ja lopetin sillä menkkani olivat runsaat, aiemmin hyvään ihoni ilmestyi kivuliaita paiseita (ei naaman täydeltä mutta silti) sekä lisäksi luulin yazien aikaan kärsiväni haluttomuudesta mutta zoelyt ne vasta halut veivätkin. Koko zoelyjen aikana en uhrannut ajatustakaan seksille ellen olisi parisuhteessa, mikään ei tuntunut miltään, jopa miehen läsnäolo ikäänkuin inhotti ja kamalia yhdyntäkipuja. Nyt käytössä mercilon ollut muutaman kuukauden, halut tulleet kutakuinkin takaisin, iho parani ja menkat ihan ok:t mutta huomaan taas mielialani vaipuneen melko alas.... Nyt pohdinkin lopettaako kokonaan vai vaihtaa vielä johonkin muuhun...

vierailija Nyttiedän
Kuukautisistani tuli yhtäkkiä erittäin kivuliaat ja lääkäri ehdotti e-pillereiden käyttöä. Aloitin sitten Zoely merkkisten pillereiden käytön.
Pelkäsin hirveästi sen haittavaikutuksia joita oli lueteltu oikein kunnon lista.
Ensimmäisellä viikolla yhdistin kaiken mahdollisen e-pillereiden sivuvaikutuksiksi mutta lopulta aloin luottamaan että ei niistä ehkä mitään tulekkaan. No ei tullut. :)
Ei painonousua, ei aknea, ei halujen menetystä tms.
Kuukautisiini auttoi sen verran etteivät ne kestä kuin yhden päivän ja kivut ovat siedettävät. :)
Innolla odotan josko menkat loppuisivat kokonaan niinkuin ohjeessa maaniteltiin.

Itselleni oikein sopivat.

vierailija
Qlairaa söin ja tulin raskaaksi. Kuulemma sen kanssa pitää olla tosi kellontarkka pillerin ottamisen suhteen, mutta eihän sen ohjeissa tuosta mitään sanota. Mun puolesta kohdat "miten toimia, jos olet unohtanut ottaa yhden pillerin x tuntia" voisi deletoida koko ohjeesta. Nimittäin ohjeen mukaan mentiin ja tulos on kohta tulossa. Muuten ihan ok pilleri, ei mitään sivuoireita.
Mulle kävi samoin. Tulin raskaaksi, vaikka en unohtanut yhtään pilleriä. Päädyin keskeytykseen, muiden lääkkeiden ja elämäntilaanteen vuoksi.

Yhteistyössä