kellään keloidi-ongelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla taipumus keloideihin ilmeni teini-iässä. Olkapäällä on noin 6 cm pitkä ja 3-4 cm leveä arpi, jota on hoidettu joskus kortisoniruiskeilla. Arpi laski ruiskeiden jälkeen paikoitellen, eli on nyt melko epätasainen muhkura, elää, kasvaa, kutiaa, kipuilee päivittäin. Olen miettynyt kortisoniruiskeiden jatkamista, itse toimenpide on kivulias, ja noin tunti sen jälkeen kipu oli aivan huikea, synnytyskivutkaan eivät olleet mitään siihen verrattuna. Se kipu kesti 3-4 tuntia ja sen jälkeen alkoi helpottaa. Eli em. ruiskutukset tehtiin ilman puudutusta. Toisella olalla kasvaa myös pari pienempää arpea. Siis aivan hirveä vaiva, kerran yöllä herätessäni kipuun, pidin keloidin päällä noin parin tunnin ajan pakasteesta otettuja vihannespusseja, se lievitti kipua hetkeksi. Vahva kortisonirasva myös auttaa hieman. Pukeutuminen on pieni ongelma myös, etenkin kesäisin niitä ei aina saa piiloon ja ihmiset kauhistelevat väliin tosi ajattelemattomin sanoin arpia, jopa pelkäävät niiden tarttuvan.

Vähä tulee nyt myöhässä tää viesti :) Itselläni oikeassa korvassa oli myös paha keloidi ongelma, korvanlehden kummallakin puolella oli isot keloidit, korvanlehden alapuolella oli 2 kpl keloideja. Terveyskeskuksen kautta korvaklinikalle, siellä näihin keloideihin perehtynyt lääkäri kertoi, että leikata ei kannata (itselläni leikattiin v. 08, kasvoivat takaisin) juuri tämän uusiutumisriskin takia. Minulle tehtiin polttohoito, eli korvalehti paikallispuudutettiin, sitten keloidien sisälle työnnettiin neula joka sitten kuumennettiin. :) Lääkäri ei kuitenkaan pystynyt mitään takeita antamaan, koska tämä polttaminen on vielä todella uusi hoitomuoto, minä olin viides ihminen, jolle tämä Suomessa tehtiin. Toimenpiteestä reilu viikko, kovasti odottelen korvien parantumista, lupaavalta vaikuttaa. :)

Täälä vasta epäily ja ilmeisen lievä. Pienestäkin haavasta jää jälki ja pari vuotta sitten tehdyn ison polvileikkauksen arpi "liika"kasvoi.. Arpi ei ole kipeä, mutta se on iso ja leveä ja tuntuu että se kasvaa vaan entisestään. Verenpurkaumiakin siihen tulee välillä.

Itselläni keloidit puhkesivat myös teini iässä roaccutan kuurin syönnin jälkeen. Useampi keloidi ilmestyi se olkapäähän että rintaan. Myöhemmin usean vuoden jälkeen sain arpiini noita kortisoni piikkejä, joiden seurauksena keloidet ovat sekä vaalenneet että laskeutuneet ihon myötäiseksi. Minulle kortisoni piikitys ei aiheuttanut minkäänlaista kipua. Nyt kuitenkin mietin ison luomeni poistamista yläniskan alueelta. On kuulemma riski että luomen poistamisen seurauksena leikkauskohtaan muodostuu keloidi.

Keloideja on toisinaan hoidettu säteillä. Ensin keloidi poistetaan kirurgisesti ja sitten haavaan annetaan muutamana kertana elektronisädehoitoa. Se estää arpikudoksen uudelleen muodostumisen. Olen ollut mukana sädettämässä keloidipotilaita.

Mulla on lääkärin mukaan taipumus tähän (?), ja luomien poistosta jääneet arvet on alkaneet venyä. Mutts siis, voiko näitä tulla ihan itsestään näitö arpia?

jooh olen latino elikkäs on tumma iho.. mulle todettiin keloidesta vuosi sitten.. lävistyksestä kaikki lähti ja nyt on kauhee patti korvaan lehdessä mikä on hirveen inhottavaa kun sitä pistelee koko ajan ja se kutisee iltasin.. oon viikon päästä menossa tampereelle lääkäri aikoo leikata ja sitten sille annetaan sädehoitoa ja toiseen korvaan on kans kasvamassa patteja ne on viel pieniä joten niihin laitetaan kortisoni piikkiä.. Voin kertoa että jännittää ihan piruusti et miten käy..:(

Itselläni myös pari keloidia vatsassa tähystysleikkauksen jäljiltä. Lääkäri sanoi, ettei kunnon hoitokeinoa niihin ole. On siis ollut jo reilu vuoden, punoittaa ja kutisee, muttei onneksi ole kipeitä. Onneksi arvet on suht pieniä. Toivon vaan, ettei koskaan enää tarvis leikata, eikä tulis muutenkaan arpia. Ja ei kyllä pidä paikkaansa tuo, että 25-vuotiaana ne ei enää kasva, oon ite 27-v. Mut apua, onko totta, että ne vaan kasvaa koko ajan lisää, eikä koskaan pienene? HUI!

Hei! Ajattelin kertoa oman tarinani tänne, miten olen kamppaillut omien keloidiarpien kanssa. Otin lävistykset korviini (perus korvislävärit, kaks molempiin korviin) vuoden 2013 talvella. 1,5 vuotta meni niin, ettei minkäänlaisia oireita ja korvareiät paranivat hyvin. Sitten alkoikin tapahtua: vasempaan korvaan oli Turkin reissun jälkeen ilmestynyt herneen kokoinen kohouma. Kävin sitä näyttämässä yksityisellä lääkärillä Joensuussa, totesi vain, että "rasvapatti, koita puristaa tyhjäksi". No, annoin asian olla ja koitin puristella tuloksetta jotakin sieltä ulos.

Pikkuhiljaa alko kasvamaan oikeassakin korvassa patteja, molemmissa korvarei'issä, tosin pienempinä kuin vasemmassa. Vuoden päästä (2015 syksyllä) "rasvapatti-lausunnosta" oli sitten keloidit kasvaneet selkeästi. Menin Joensuussa sitten ihotautien polille, missä totesivat että "keloidit" ja alkoivat hoitaa kortisoni-injektioin ja jäädytyshoidoilla. Kävin seitsemän kertaa, kerran kuussa näissä hoidoissa, ja keloidit senkun jatkoivat kasvamistaan.

Nyt, keväällä 2016 keloidi vasemmassa korvassa oli mitoiltaan 3cm x 2cm x 2 cm, eli aikamoinen kosmeettinen haitta. Mutta nyt on alkanut tapahtumaan! Sain lähetteen Kotkan keskussairaalaan, sillä asun kesän kotipaikkakunnallani Kouvolassa. Siellä aloitettiin "lämpöhoito".

Keloidit puudutettiin puudutusaineella ja keloideihin laitettiin sähköä. Jonkinlainen sähkökoje niillä siellä oli, mistä lähti sitten piuha ja piuhan päässä iso neula, mikä työnnettiin keloidin sisään. Siinä sitten muutaman kerran sähkötti per keloidi, kuulosti siltä kuin hius palaisi, armoton rätinä. :D Ei kuitenkaan tuntunut millekään, kun oli puudutus. :) Nyt, viikko hoidosta, keloidi on pienentynyt kolmasosaan aiemmasta! Juju on siinä, että sähkötetty keloidi tummuu ja muuttuu rusinan näköiseksi ja lopulta tumma osa putoaa pois. Innoissani odotan tätä putoamista, sillä tästä vaivasta on kärsitty niiiiin pitkään! Ja perus poliklinikkakäynnin hinnalla tän hoidon saa. 2-4 hoitokertaa ja keloidi on poissa. Eikä niiden kokemusten perusteella ollut kasvanu kellekään hoidettavalle takaisin.

Oi onni ja autuus! Kumpa vaan näistä tuloksista kerrottaisiin myös muihin sairaanhoitopiireihin, että saisivat kaikki apua keloideihinsa! :)

Hei! Ajattelin kertoa oman tarinani tänne, miten olen kamppaillut omien keloidiarpien kanssa. Otin lävistykset korviini (perus korvislävärit, kaks molempiin korviin) vuoden 2013 talvella. 1,5 vuotta meni niin, ettei minkäänlaisia oireita ja korvareiät paranivat hyvin. Sitten alkoikin tapahtua: vasempaan korvaan oli Turkin reissun jälkeen ilmestynyt herneen kokoinen kohouma. Kävin sitä näyttämässä yksityisellä lääkärillä Joensuussa, totesi vain, että "rasvapatti, koita puristaa tyhjäksi". No, annoin asian olla ja koitin puristella tuloksetta jotakin sieltä ulos.

Pikkuhiljaa alko kasvamaan oikeassakin korvassa patteja, molemmissa korvarei'issä, tosin pienempinä kuin vasemmassa. Vuoden päästä (2015 syksyllä) "rasvapatti-lausunnosta" oli sitten keloidit kasvaneet selkeästi. Menin Joensuussa sitten ihotautien polille, missä totesivat että "keloidit" ja alkoivat hoitaa kortisoni-injektioin ja jäädytyshoidoilla. Kävin seitsemän kertaa, kerran kuussa näissä hoidoissa, ja keloidit senkun jatkoivat kasvamistaan.

Nyt, keväällä 2016 keloidi vasemmassa korvassa oli mitoiltaan 3cm x 2cm x 2 cm, eli aikamoinen kosmeettinen haitta. Mutta nyt on alkanut tapahtumaan! Sain lähetteen Kotkan keskussairaalaan, sillä asun kesän kotipaikkakunnallani Kouvolassa. Siellä aloitettiin "lämpöhoito".

Keloidit puudutettiin puudutusaineella ja keloideihin laitettiin sähköä. Jonkinlainen sähkökoje niillä siellä oli, mistä lähti sitten piuha ja piuhan päässä iso neula, mikä työnnettiin keloidin sisään. Siinä sitten muutaman kerran sähkötti per keloidi, kuulosti siltä kuin hius palaisi, armoton rätinä. :D Ei kuitenkaan tuntunut millekään, kun oli puudutus. :) Nyt, viikko hoidosta, keloidi on pienentynyt kolmasosaan aiemmasta! Juju on siinä, että sähkötetty keloidi tummuu ja muuttuu rusinan näköiseksi ja lopulta tumma osa putoaa pois. Innoissani odotan tätä putoamista, sillä tästä vaivasta on kärsitty niiiiin pitkään! Ja perus poliklinikkakäynnin hinnalla tän hoidon saa. 2-4 hoitokertaa ja keloidi on poissa. Eikä niiden kokemusten perusteella ollut kasvanu kellekään hoidettavalle takaisin.

Oi onni ja autuus! Kumpa vaan näistä tuloksista kerrottaisiin myös muihin sairaanhoitopiireihin, että saisivat kaikki apua keloideihinsa! :)

Minulla olisi yksi kysymys liittyen arpien liikakasvuun koska olen roacuttan kuuria suunnittelemassa ja joskus pohdin rustolävistystäkin mutta ainahan nämä riskit kummittelevat. En googlettamalla löytänyt suoraa vastausta tähän:

Muodostuuko niitä alttiille henkilöille jokaiseen arpeutuvaan haavaan vai onko vaiva saattanut alkaa vain yhtäkkiä? Esim. Minulla on todella vanhoja, normaaleja arpia lapsuudesta, normaaleja aknearpia, yksi aika iso polvessa pahemman haaverin seurauksena ja peukalossa tuoreempi leikkuujälki parin vuoden takaa.

Heips!
Minulla ei ikinä mihinkään haavoihin jne. tullut keloideja. Sitten jouduin 24-vuotiaana tähystysleikkaukseen, kun sappirakko piti poistaa. Neljästä arvesta kahteen muodoistui keloidi. Nämä keloidit kutisevat ja punoittavat sekä jatkavat kasvuaan vieläkin, vaikka leikkauksesta on aikaa 5,5 vuotta.
Siskoni on käynyt saman leikkauksen, ja myös hänelle muodostui kaksi keloidia, jotka kuitenkin lopettivat kasvamisen ja pienenivät ja vaalenivat ihan itsestään n. 6 vuotta leikkauksen jälkeen. Sitä siis tässä odottelen... Jospa ne ei ikuisesti kasvaisi!
Keloidithan ovat perinnöllisiä, joten jos niitä pelkää, kannattaa ottaa selvää onko suvussa kellään keloiditaipumusta. Omilla vanhemmillani ei tätä taipumusta ole, tulee siis kauempaa suvusta.