Kellään ollut tällaista... Alanko taas antamaan maitopulloa öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyttää

Vieras
Vauva on nyt pian 7 kk ja yöt menneet tosi levottomiksi. Viime yönäkin valvottiin 04-06 =(.

Pidin vauvalle unikoulun n. kk sitten ja kahdessa yössä vauva oppi tuolloin, ettei maitoa enää saa öisin. Pari viikkoa siitä nukuttiin tosi hyvin, mutta sitten tapahtui jotain. Vauva heräilee nyt nelisen kertaa yössä kitisemään ja toisinaan rauhoittuu tutille, toisinaan ei. Viime yönä sain lopulta nukahtamaan vaunuihin hyssyttelemällä makkarissa.

Päivällä vauva syö 4 kiinteetä ateriaa, juo maitoa, ja nukkuu 3 päikkärit. Käytiin lääkärissäkin ja korvat on ok. Mitään allergioita ei pitäis olla kun ei niihin viittaavia oireita ole, eikä tänä aikana kun noi yöheräilyt on alkaneet olla alettu antamaan mitään uusia ruokalajeja. Hampaita ei näy eikä tunnu. Ja yläkäyrällä kasvaa (68 cm ja 9.3 kiloa) et ainakaan nälässä ei oo pidetty.

Mut tosiaan, alanko vaan taas juottamaan vauvalle maitopulloa öisinkin et saan sen nukahtamaan, jos ei tutti riitä, vai mikä ihme tähän auttais??

Tiheät yöheräilyt on tavallisimpia merkkejä allergioista, että en nyt poissulkisi kokonaan.

Mutta vauvoilla on kaikenlaisia vaiheita liittyen hampaiden tuloon, kehitykseen ja muuhun. Minusta kuulostaa varsin normaalilta vaiheelta vauvalle. Meillä neljä kertaa yössä olisi ollut luksusta vauva-vaiheessa, katkeamatta alkoi nukkumaan vasta lähempänä 1,5 vuotta.

Nukkuuko hän omassa huoneessa? Tulee myös mieleen muut vaivat, esim. korvatulehdukset?

Ainoaa oikeaa keinoa ei varmaan ole. Lapsi ei mene pilalle vaikket enää suostuisi maitoa antamaan eikä siitäkään, että sitä annat. Mieti, mitä itse haluat ja millä ratkaisulla perheenne parhaiten jaksaa. Itse imetin kakkosta öisin tuon ikäisenä ja sen jälkeen on vielä pitkään saanut maitopullon.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
en kyllä enää alkais antamaan yöllä maito pulloa, karsisin yhdet päiväunet pois

Riippuuhan se paljon siitäkin, kuinka pitkiä päiväunia lapsi nukkuu. Jos nukkuu kolmen tunnin päiväunia, voivat kahdet riittää, mutta jos unet ovat tunnin mittaisia, tarvitsee hyvinkin kolmet. Sitä paitsi unen tarve vaihtelee niin paljon lapsesta riippuen. Itse olen huomannut, että kun paiväunet on hyvin nukuttu, yötkin ovat rauhallisempia. Ja 7kk ikäinen on vielä niin pieni, että kannattaako niitä unia hirveästi "karsia"...

Hampaidentulo saattaa vaivata kauankin, ennen kuin ikenet edes näyttävät siltä, että sieltä on jotain tulossa. Anna yöksi lääke ja koikeile rauhoittaako se tilannetta. Maitoa en enää aloittaisi uudelleen tuon ikäiselle. Vettä voi tarjota.

Yhet päikkärit vähemmäksi niin eiköhän nukuta öisinkin.En myöskään alkais enää maitoa antamaan yöllä' jos siitä kerran eroon päässyt.Illalla puuroa ennen nukkumaan menoa :)

Meillä oli samanlaista, ja tein sen virheen että annoin maitoa. Yöt vain paheni ja lopulta pidettiin uusi unikoulu että saatiin yömaidot pois. Lopulta poika alkoi nukkumaan täysiä öitä vajaan vuoden ikäisenä. En tiedä mikä aiheutti katkonaiset yöt, oliko normaali kehitysvaihe, mutta yömaito ei asiaa auttanut pitkällä tähtäimellä. :/ Voimia toivotan!

Mä karsisin myös päiväunet kahteen jos mahdollista, ja antaisin 5 ateriaa.
Ei se mun mielestä ole iso "synti" jos vauva saa yöllä maitoa, mikäli auttaa nukkumisessa.
Me luovuttiin yömaidosta n.8kk iässä.
*muoks* mutta en kyllä aloittaisi uudestaan yömaidon antoa, jos olette jo eroon päässeet siitä.

voisiko lapsella olla ihan vain jano?

Kaupassa on näitä ainun ensi nokkamukeja. Jotka ovat vähän niinkuin tuttipullon ja nokkapullon välimuoto.
Sellainen on hyvä.

Tarjoa vaikka vettä öisin siitä.

Meillä poika on nyt 2v4kk ja saattaa vieläkin herätä välillä öisin juomaan. Nykyäänkin onkin ollut jo pitkään just toi ainun muki( se ei sotke eikä sänky kastu vaikka kaatuisi sänkyyn) sängyn vieressä niin poika voi itse juoda siitä ja jatkaa sitten uniaan.

Mutta kyllä minä tarjoaisin jotain jos tutilla ei rauhoitu. Lapsella voi olla ihan vain jano.
Ainakin meidän jätkä on niin kova hikoamaan että tarvitsee juomista.

En aloittais uudelleen yömaitoa, kerta se on jo kertaalleen jätetty.

Mä olen ainakin huomannut että noilla molemmilla on hampaat vaivanneet pitkään etukäteen vaikka mun mielestä tuloillaan ei ole ollut vielä mitään, ei sinne päinkään, eli voi ne hampaat olla sittenkin siellä kiusaamassa.

meidän yöhulinoiden syyt on ollut nimenomaan flunssa ja korvatulehdus, ja sitten hampaat. Meidän poika (9kk) syö edelleen kerran yössä, mutta olen kyllä levottomina iakoina antanut illalla supon, ja yöllä sitten kahdesti maitoa. Uskoisin, että antaisin pullon vaikka ei periaatteessa enään edes öisin söisi, jos sillä saisin rauhoittumaan.
Sitten ajattelin kyllä samaa kuin aika moni muukin, eli ehkä kahdet kunnon unet päiväsaikaan riittäisi, ja samalla miettisin ruokailu- ja maitorytmit uusiksi. Eli tankkaisin enemmän päivän aikana, koska voihan lapsella olla myös kasvuspurtti ja tarvitsee lisää ruokaa ja maitoa!

Yhteistyössä