Kellään muulla samanlaista lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piipari

Vieras
Onko kenellään lasta joka ei halua halia tai kaipaa hellyyttä? Oma tyttöni on 2v4kk ja ei koskaan halua tulla syliin, halia tai antaa pusuja. Jos halaan häntä tai annan pusun niin hän raivostuu. Hyvin harvoin hän antaa halin kun sitä pyydän.

Olenko kasvattanut lapsestani epätietoisesti jonkun kylmäkalan? Päivähoidostakin kun hakee niin koskaan ei juokse syliin.

Äidillä on surkea olo kun tuntuu ettei lapsi välitä :'( .

Kannattaa jutella asiasta neuvolassa, niin saatte tarvittaessa lähetteen eteenpäin. Noin pienistä vihjeistä on vaikea päätellä mitään, mutta kannattaa asia ottaa puheeksi, ettei vaivaa mieltä turhaan. Autistiset piirteethän ovat tuollaisia, mutta jos muuten on seurallinen ja viihtyy muiden lasten ja aikuisten kanssa, niin enpä lähtisi huolestumaan. Kannattaa kuitenkin miettiä muutenkin lapsen käyttäytymistä ja vuorovaikutusta verrattuna muihin samanikäisiin. Lapset ovat vaan niin erilaisia, että yhdestä piirteestä ei voi vetää mitään johtopäätelmiä.

mulla kummityttö samankaltainen,jo vauvana ollessaan turhautui nopeasti kaikkeen,eikä viihtynyt oikein sylissä,eikä pahemmin rattaissakaan nyt ikää kohta 4 ja vieläkin välttelee halauksia ym.
mutta muuten ihan "normaali" lapsi,luonne vaan on hyvin itsenäinen ja tempperamenttinen..

Kiitos vastauksista:)

Tarhan hoitajat sanovat että hän on seurallinen, välillä vilkaskin mutta osaa keskittyä tarpeen vaatiessa. Ei sielläkään halua syliin ja jos esim. loukkaa itsensä ei silloinkaan. Eivät ole ainakaan huomanneet mitää poikkeavaa eikä siitä ole mainneet mitään. Viihtyy vanhempien lasten seurassa hyvin.

Hän on aika paljon samankaltainen kuin nimimerkki Mamin kummityttö. Jotenkin vauvasta asti ollut kovin itsenäinen ja temperamenttiä kyllä löytyy. Ei viihtynyt sylissä ja halusi itse nukahtaa omaan sänkyyn.

Kai tämä on hänen luonne?

meillä on hiukan samanlaista....syliin joskus pyytää ja joskus kun kysyy että tuutko niin tulee mutta ei viihdy kauaa...
kun pyytää suukkoa niin aika harvoin poika lykkää ottansa esiin suukotettavaksi...ei koskaan anna suukkoa suulle tai siis muutenkaan itse ei suukota....
kaverin lapsi taas olis suukottamassa suulle vaikka koska...ja mun mielestä se on niin hellyyttävää ja harmittaa kun omalle pojalle ei voi silleen suukkoja jaella kun ei tykkää...

No meidän 1v 5kk tyttöä on turha kuvitella pitävänsä sylissä puolta minuuttia kauempaa. Nyt aika on ihan kk:n sisällä pidentynyt jopa tuohon, aiemmin halusi heti pois. Jos on joku mielenkiintoinen kirja tai valokuvia, sitten malttaa katsella niitä sylissäkin jonkin aikaa. Toisten lapset istuu sylissä vaikka kuinka kauan (samanikäisen lapsen näin juuri juhlissa istuvan sylissä tuntikaupalla) ja nukahtavatkin syliin. Ei ole pelkoa, että meidän tyttöä saisi nukahtamaan syliin. No, toisinaan kyllä haluaa itse käydä sylissä, kun tulee hellyydentarve.
Suukottelusta kyllä tykkää ja itsekin suukottelee.
En usko, että teillä mitään on vialla, mutta joihinkin ylivilkkausdiagnooseihin ja sit tohon autismiin kuuluu ihon kosketusherkkyys eli kosketus sattuu. Jos asia vaivaa niin kannattaahan siitä puhua neuvolassa.

Lapset ovat kaikki erilaisia, toinen tykkää halittelusta ja toinen ei. Niinhän me aikuisetkin ollaan, toinen tykkää kiehnätä kainalossa, toinen ei.
Eikä se tarkoita millään lailla että lapsi rakastaisi äitiä vähemmän vaikkei tämä pusuttelisikaan, kunhan vaan on oman laisensa.

Hyvä se on että ollaan erilaisia.

Meidän tyttö oli tuossa iässä aivan samanlainen.

Oli pienestä asti kyllä aika nopea venkoamaan sylistä ja kipittämään omiin leikkeihinsä, eikä koskaan ole oikeastaan itse pytänyt haleja tai paijauksia. Siis tarkoitan että joskus 1v tienoilla oli vielä kova suukotteluvaihe, mutta sitten se loppui ja meillä oli sen jälkeen monesti oikein ikävä sitä vauvan halimista! Tuntui että äiti ja isi kaipasi enemmän sitä hellimistä kuin tyttö - piti oikein itse olla tarkkana, ettei painosta tai ruinaa, jos lapsi ei itse tykkää halia tai sylitellä. Ja juuri kahden ja kolmen ikävuoden välillä se oikein pisti omaankin silmään, kun muut tarhan lapset tosiaan heti ryntäsivät vanhempiensa syliin jne.

Nyt tyttö on yli 3v ja on viime aikoina alkanut viihtyä sylissä aika selvästi entistä paremmin, tosin tykkää edelleen enemmän sellaisesta rajusta paijailusta (kutittamisesta, rutistuksista, pelleilystä, heittelystä, yhdessä pyörimisestä) kuin lempeämmästä kosketuksesta, silityksestä tai suukoista. Suukot eivät ikinä saa olla "märkiä" - ja muistan omastakin lapsuudesta, miten sellaiset "kutittivat" iholla vielä kauan suukon antamisen jälkeenkin.

Neurologi-lähisukulaiseni heitti joskus ilmaan sellaisenkin idean, että kyseessä voisi olla ihan aistivoimakkuuteen liittyvä juttu - jotkut lapset ovat toisia herkempiä ärsykkeille (kuten vaikkapa sivelylle), ja saattavat kokea ne eri tavalla, voimakkaampina ja epämiellyttävämpinä. Vauvana tyttö oli muuten tavallista herkempi näköärsykkeille - ei nukahtanut autossakaan ilman että oli äidin tai isin käsi tai pipo silmillä.

Mitään kiintymyshäiriöön viittaavaa meillä ei ole koskaan ollut aihetta epäillä, vaan välit lapseen ovat muuten olleet lämpimät, läheiset, mutkattomat ja rakkaudentäyteiset. Kuopus on selvästi toista maata, nauttii paijaamisesta ja viihtyisi sylissä loputtomiin nytkin, kun on jo oppinut kävelemään itse.

Kiitos vielä muillekkin vastauksista. Ehkä suotta huolestun ja kun olen lukenut teidän vastauksia niin löydän niistä yhtäläisyyksiä. Ehkä hän on vaan itsenäinen ja ei niinkään kaipaile haleja. En usko autismiin hänen tapauksessa koska tyttö on taas sosiaalinen ja on halunnut kommunikoida vauvasta asti ihmisten kanssa. Käsittääkseni autismi-lapset eivät ole sosiaalisia? Ja kuitenkin hän joskus väsyneenä haluaa että "piirrän" hänen selkään sormella kun hän lötköttää sohvalla.

Ehkä hän vanhemmiten tästä muuttuu. Mutta oli tosi kiva lukea teidän vastauksia:)

Yhteistyössä