Kellään mopsia tai ceskyterrieriä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36

Sopivaa koirarotua ollaan meidän perheelle mietitty ja mitä olen näistä otsikon roduista nyt ottanut selvää niin vaikuttavat parhaimmilta vaihtoehdoilta meille.
Onko jollain näistä roduista kokemuksia lapsipeheessä ??? Olisi kiva kuulla!
Mitenköhän mopsi tarkenee talvella ulkoilla ? Ihan pihalla pyöriä lasten kanssa ja minun kanssa lenkillä siis.

Kertokaa omia kokemuksia näistä roduista ! =)

Minkä hintasia mahtavat olla ?

Kiitos

pyydän anteeksi jo valmiiksi, sillä en sano tätä pahalla vaan ihan realismin pakosta.
Rotukoiran hinta pyörii noin tuhannen euron paikkeilla yleensä.
Lisäksi se hinta ei ole se oleellisin, sillä koirasta tulee kuluja vielä paljon, jos haluat huolehtia siintä kunnolla.
Tietysti ruuan hintaan voit vaikuttaa,mitä ja mistä hankittua ruokaa koirallesi tarjoat, mutta ne muut menot...
Selvitä tarkaan mistä olet pennun ostamassa, kasvattajia on niin monenlaisia, ja pennun ostajia vielä enemmän.
Onnea matkaan, toivottavasti löydät hienon ja teille sopivan koiran :hug:

Meillä ollut ennekin koira, että se kyllä tiedetään ettei sen pitäminen ilmaista ole, ja aika iso koira kaiken lisäksi. Ihan uteliaisuutta ja alustavasti vaan tuota hintaa halusinkin kysellä, mopsi minun käsityksen mukaan on jopa kalliimpi kuin cesky, mutta sen perusteella emme kyllä sitä valintaa teekkään.

Paljonko olet valmis panostamaan koiran hoitoon ja koulutukseen? Ceskykin on nimensä mukaisesti terrieri, mikä on ihan eri asia kuin esim. seurakoiraksi tarkoitettu mopsi, ja koira kun koira tarvitsee kunnollisen peruskoulutuksen.

Mopsi ja cesky on ihan erilaisia koiria, ainoa niitä yhdistävä asia on koko, kumpikin on pieniä. Mopsin turkki on idioottivarma - sitä ei paljon tarvitse kampailla eikä pestä. Ceskyn turkki taas vaatii kohtuupaljon työtä. Se on viikoittain pestävä ja kammattava auki, ja kerran kuussa-kahdessa leikattava trimmerillä (kotiparturivehje ei tässä auta). Syksyn kurakeleillä se kantaa sisään kilokaupalla hiekkaa ja talvisella lenkillä saat olla muutaman kymmenen metrin välein repimässä lumipaakkuja sen turkista, että pääsette eteenpäin. Karva vaatii kunnollista hoitoa kunnollisilla välineillä ja aineilla, sillä mm. turkkin takertuvat takiaiset, risut ynnä muut rasittavat ja rikkovat karvaa kun niitä täytyy irti repiä. Pelkkä kurahaalarin pukeminen ei asiaa auta, ei se kaikkia karvoja kuitenkaan sisäänsä sulje.

Kannattaa ihan oikeasti miettiä ensin mitä koiralta haluaa ja sitten vasta miettiä, mikä koira niihin vaatimuksiin sopii. Ts. miettiä asiaa ENNENKUIN avaa ensimäistäkään koirakirjaa.

Joo taisinpa väärästä paikasta kysyä kokemuksia näistä roduista. Kun tällä hetkellä ei ole koiraa niin sitä pidetään auttamattomasti tyhmänä näissä koira jutuissa. :headwall:
Eli en pyytänyt syytöksiä yms.
Ja tiedoksi edelliselle, että juuri näin teinkin, että mietin minkälainen koira meille sopii, cesky ja mopsi sopii niihin "kriteereihin" tosi hyvin.
Ja tarkoitus on, että kunhan se aika koittaa, että koiraa voidaan alkaa etsimään meille niin aikomus on käydä tutustumassa rotuihin livenä kasvattajan luona.
Tuntuu vain hullulta minkälaisia vastauksia saa kysymykselläni.
Cesky on suvussa, että sen verran tiedän ettei ole ongelma opetella itse trimmaamaan varsinkaan minun taustalla
;)
Turkki ei sinänsä ole meille ongelma, pääasia on, että rotu tuntuu omalta. Kai jokaisella trimmattavan/huollettavan rodun omistajalla on ollut se ensimmäinen koira ;)

Kumman rodun omistaja olitkaan itse ? Ja siis nimenomaan ceskyterrierin (ei minkä tahansa terrierin) vai mopsin ?
Olisi kiva kuulla kokemuksia KYSEISISTÄ roduista. =)

Sori, sitä on vaan oppinut että netissä, ei-eläinpalstoilla liikkuu niin ihmeellistä porukkaa koiraa hankkimassa, että mieluummin varoittaa kuin yllyttää ;)
Eihän sitä tiedä monettako koiraa ollaan ottamassa ja millaisella tieto/taito/kokemuspohjalla, jos ei sitä aloittaja kerro.

Jos haluat kuulla enemmän ceskyistä, voit vaikka meilata mulle luna@koti.luukku.com

Hei!

Tähän mun on pakko vastata! Kokemusta on vain mopsista, mutta pitkä kokemus onkin!

Mopsi on loistava lapsiperheessä, leikkii, kun sen kanssa leikkii ja nukkuu paljon, eli hyvin helposti hoidettava rotu. Mopsi on ihmisrakas, oman arvonsa tunteva koira. Mopsi on kärsivällinen ja ystävällinen sielu. Mopsin turkki kestää hyvin pakkasenkin, mutta me puimme sille aina oman takin päälle, ihan varmuuden vuoksi, vaikka koirat ovatkin olleet aina hyvin hmmm... isokokoisia, eli painoa kertyi. Mopsi rakastaa herkuttelua, ja hyvää ruokaa, ja meidän koiramme ei nyt ollut niin paljon kalliimpi kuin muutkaan. On totta,että rotukoira maksaa paljon, mutta hoito ei ole sen kalliimpaa kuin muunkaan koiran. Emme käyneet juuri koskaan lääkärissä, paitsi rokotteissa ja loppuvaiheessa mopsillemme tuli syöpä, mutta koira olikin jo hyvin vanha.

Mopsimme söi paljon riisiä, sian kieliä, lihaa, kanaa, kaikkea hyvää, jopa savustettuja muikkuja! Tavallista koiran murkinaa se ei suostunut syömään. Tein aina pakkaseen paljon riisikana-annoksia, joita sulatin koiralle. Oma koiran makkara on hyvä ja herkullinen vaihtoehto. Koiramme söi kaikkea, jopa salaattia! Mopsi rakastaa temmeltää pihalla, ja on hyvin osaaottavainen perheen elämään. Mopsin huonot puolet ovat lyhyessä kuonossa, eli valitettavasti mopsilla ilmenee hengitysvaikeuksia, sekä on tärkeää puhdistaa naamarypyt, jotteivät ne keräisi bakteereja ja tulehtuisi. Isot silmät on syytä pitää myös puhtaina, jotta sinnekään ei kertyisi inhottavia bakteereja.

Hyvällä, huolehtivaisella hoidolla mopsista saa terveen kumppanin pitkäksi pitkäksi aikaa. Ei se ole sen kummoisempi kuin muutkaan koirat. Nyt minulla on pinseri ja kaipaan suunnattomasti mopsia, vaikka pinserikin käy hyvin lapsiperheeseen ja on älykäs, oppivainen yksilö. Ihania koiria kaiken kaikkiaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 14:01 pömppö kirjoitti:
Hei!

Tähän mun on pakko vastata! Kokemusta on vain mopsista, mutta pitkä kokemus onkin!

Mopsi on loistava lapsiperheessä, leikkii, kun sen kanssa leikkii ja nukkuu paljon, eli hyvin helposti hoidettava rotu. Mopsi on ihmisrakas, oman arvonsa tunteva koira. Mopsi on kärsivällinen ja ystävällinen sielu. Mopsin turkki kestää hyvin pakkasenkin, mutta me puimme sille aina oman takin päälle, ihan varmuuden vuoksi, vaikka koirat ovatkin olleet aina hyvin hmmm... isokokoisia, eli painoa kertyi. Mopsi rakastaa herkuttelua, ja hyvää ruokaa, ja meidän koiramme ei nyt ollut niin paljon kalliimpi kuin muutkaan. On totta,että rotukoira maksaa paljon, mutta hoito ei ole sen kalliimpaa kuin muunkaan koiran. Emme käyneet juuri koskaan lääkärissä, paitsi rokotteissa ja loppuvaiheessa mopsillemme tuli syöpä, mutta koira olikin jo hyvin vanha.

Mopsimme söi paljon riisiä, sian kieliä, lihaa, kanaa, kaikkea hyvää, jopa savustettuja muikkuja! Tavallista koiran murkinaa se ei suostunut syömään. Tein aina pakkaseen paljon riisikana-annoksia, joita sulatin koiralle. Oma koiran makkara on hyvä ja herkullinen vaihtoehto. Koiramme söi kaikkea, jopa salaattia! Mopsi rakastaa temmeltää pihalla, ja on hyvin osaaottavainen perheen elämään. Mopsin huonot puolet ovat lyhyessä kuonossa, eli valitettavasti mopsilla ilmenee hengitysvaikeuksia, sekä on tärkeää puhdistaa naamarypyt, jotteivät ne keräisi bakteereja ja tulehtuisi. Isot silmät on syytä pitää myös puhtaina, jotta sinnekään ei kertyisi inhottavia bakteereja.

Hyvällä, huolehtivaisella hoidolla mopsista saa terveen kumppanin pitkäksi pitkäksi aikaa. Ei se ole sen kummoisempi kuin muutkaan koirat. Nyt minulla on pinseri ja kaipaan suunnattomasti mopsia, vaikka pinserikin käy hyvin lapsiperheeseen ja on älykäs, oppivainen yksilö. Ihania koiria kaiken kaikkiaan!
Kiitos kun kerroit kokemuksestasi !!!