Kellään KELTARAUHASHORMOONIN vajausta? Oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hormooneista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hormooneista

Vieras
Kiinnostais kuulla onko kellään keltarauhashormoonin vajausta ja miten se ilmenee? Mitä kaikkii oireita?

Mulla gyne epäili sellasta, puhu muös estrogeenin vajauksesta..?? Onko sama asia? Kauheesti ei tietoo löydy googlettamalla.

Listatkaa oireitanne, kiitos. :)

Estrogeenin vajaus on eri asia kuin keltarauhashormonin vajaus. Estrogeenin vajauksesta aiheutuu mm. liian ohuet limakalvot. On muitakin haittoja, mutten muista, kun itsellä juuri tuo keltarauhashormonin, eli PROGESTERONIN vajaus. Estrogeeni ja keltarauhashormoni toimii "käsi kädessä", keltarauhashormoni säätelee estrogeenin toimintaa, mm. kohdun limakalvojen kasvua. Jos keltarauhashormonia on liian vähän, voi limakalvo "villiintyä" ja aiheutuu endometrioosia, jota itsellänikin on. Sulla taas tuskin siitä vaaraa, vaan päinvastoin luulis... että limikset heikommat? Googlaa estrogeenin vajaus!

Jos sulla sekä estrogeeni, että keltarauhashormoni alhaiset, et ehkä ovuloi? Onko säännölliset kierrot? Jos on, niin kaikki varmaan hyvin. Kannattaa tutkituttaa ja testauttaa ehkä myös osteoporoosi, koska joillain kun hormoonit ei toimi, tulee osteoporoosia. Älä pelästy, lieväähän se aluksi on, voidaan hoitaa, eikä kaikille tule. Vaadi lisätutkimuksia, ellei niitä automaattisesti tehdä! Tsemppiä sinulle!!!

[QUOTE="heippa";24715207]Estrogeenin vajaus on eri asia kuin keltarauhashormonin vajaus. Estrogeenin vajauksesta aiheutuu mm. liian ohuet limakalvot. On muitakin haittoja, mutten muista, kun itsellä juuri tuo keltarauhashormonin, eli PROGESTERONIN vajaus. Estrogeeni ja keltarauhashormoni toimii "käsi kädessä", keltarauhashormoni säätelee estrogeenin toimintaa, mm. kohdun limakalvojen kasvua. Jos keltarauhashormonia on liian vähän, voi limakalvo "villiintyä" ja aiheutuu endometrioosia, jota itsellänikin on. Sulla taas tuskin siitä vaaraa, vaan päinvastoin luulis... että limikset heikommat? Googlaa estrogeenin vajaus![/QUOTE]

Auts!! Nyt tuli mula moka. Lääkäri puhu nimenomaa tosta prgesteronista, ei estrogeenista... Sorry!

mulla vissiin kanssa joku hormonipuutos tosin tutkimus vielä kesken joten en tiedä kummasta nyt sitten on puutetta.

millaisia oireita sulla on ap?

oireita:
tiputteluvuotoa aina 3-5 päivää ennen menkkoja ( menkat säännölliset), todella rasittava vaiva!
hormooninäppyjä pukkaa leukaan ja kaulaan (ei onneks kasvoihin)
limakalvojen kuivuus ajoittain
ymym

[QUOTE="heippa";24715207]Estrogeenin vajaus on eri asia kuin keltarauhashormonin vajaus. Estrogeenin vajauksesta aiheutuu mm. liian ohuet limakalvot. On muitakin haittoja, mutten muista, kun itsellä juuri tuo keltarauhashormonin, eli PROGESTERONIN vajaus. Estrogeeni ja keltarauhashormoni toimii "käsi kädessä", keltarauhashormoni säätelee estrogeenin toimintaa, mm. kohdun limakalvojen kasvua. Jos keltarauhashormonia on liian vähän, voi limakalvo "villiintyä" ja aiheutuu endometrioosia, jota itsellänikin on. Sulla taas tuskin siitä vaaraa, vaan päinvastoin luulis... että limikset heikommat? Googlaa estrogeenin vajaus![/QUOTE]

millaisia oireita sulla on tosta vajauksesta johtuen?

Auts!! Nyt tuli mula moka. Lääkäri puhu nimenomaa tosta prgesteronista, ei estrogeenista... Sorry!

Ok, ei se mitään! :) Progesteronin vajaus voi johtua ovulaatiohäiriöstä. Mullakin se taitaa olla, vaikka ovuloinkin, mut myöhäisinä kiertopäivinä. Riskinä on tosiaan tuo endometrioosi ja voi olla, että raskautumiseen tarvitaan clomit + luget, jotka on juurikin progesteronia. Mutta ei välttämättä!

Progesteroni nostaa ruumiinlämpöä loppukierrosta ja mun on oikeastaan vaikea sanoa oireista, koska ainakin tuo asia mulla toimii normaalisti. Mutta takana lapsettomuutta 4v ja kemiallisia raskauksia...

Kuulemma pelkät luget ei auta siihen ongelmaan,(eikä itsellenikään auttanut) vaan jos ovis saadaan tapahtumaan oikein (ajoissa?), menee muutkin hormonit kuten pitää. En sit tiedä.

oireita:
tiputteluvuotoa aina 3-5 päivää ennen menkkoja ( menkat säännölliset), todella rasittava vaiva!
hormooninäppyjä pukkaa leukaan ja kaulaan (ei onneks kasvoihin)
limakalvojen kuivuus ajoittain
ymym

mullakin noita hormoninäppyjä, todella kuivat limakalvot ja karvojen kasvu on huomattavasti lisäntynyt. Mulla säännölliset menkat mutta onneksi ei mitään tiputtelua, varmaan tosi rasittava vaiva.

söin jonkun aikaa minipillereitä ja mun mielestä limakalvot ja näpyt parani sillon. Tosin ne pillerit aiheutti sitten taas sitä ylimääräistä vuotamista..

On epäilys siitä oireiden perusteella, ei ole siis kummemmin tutkittu. Oireena se, että verinen vuoto alkaa pari päivää ovulaation jälkeen, viime kierrossa alkoi jo kp12, hyvä jos ovulaatio oli edes ehtinyt tulla! Kestää siis kuukautisiin asti, tulee lähinnä pyyhkiessä viirua, joskus tiputteluvuotoa. (Keskenmenoja todistetusti kaksi, ja yksi todennäköinen km.)

Kun aloin odottamaan poikaamme, olin syönyt Lugesteronia kolmen kierron ajan. Nyt on vuoden keltarauhashormoniresepti kourassa.

Yhteistyössä