Keljuttaa tuo koira kun se on v'tun vatipää palikka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja argh!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

argh!!!

Vieras
Ok. Perustottelevaisuus on hallussa. Pientä kapinointia tosin on ilmassa silloin tällöin. :kieh:
Tulee luokse kutsusta. Istuu, makaa, on kontaktissa, pysähtyy sijoilleen "paikka"-käskystä jne.

Mutta tottista ei sitten millään saada sujumaan.
Koira on nyt 12kk. ja vituttaa seurata puolta nuorempien pentujen touhua, kun ne ovat tottiksessa niin täysiä mukana ja seuraavat nätisti oikeassa asennossa.

Minun kakkiainen vain reuhtoo, pomppii ja syö melkein sormetkin mukana, kun yritän "tutittamalla" seuraamista. Sivulle tulosta ei tietoakaan, ellen käytä hihnaa käskyn tehostamiseen. :kieh:

Tosi vätun noloa kulkea tuon kanssa tottisharkoissa, kun meidän kohdalla kaikki on pelkkää pelleilyä ja tuntuu, että muut koirat kiinnostavat sitä minua enemmän. :mad: :mad:

Pitikin valita tuon kanssa harrastukseksi tokon, kun ei tästä helvettiläinen tule yhtään mitään. Laitan tuon piskin kohta paluupostissa kasvattajalleen... :(
Kotona koira toimii kuin unelma, joten jospa nyt en kuitenkaan luovu siitä, vaan yritän vaikka agilitya kokeilla seuraavaksi harrastukseksi. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25501106:
Koirakaan ei ole kone ja ohjaajan kannattaa katella sinne peiliin ihan ensin useitakin kertoja jos yhteistyö koiran kanssa ei suju.

Tiedetään, tiedetään. Olen käyttänyt miljuunia eri metodeja, eikä mikään tepsi.
Ehkä kokeillaan tottista sitten jos/kun tuo koira on rauhoittunut, nyt se on ihan liian sekopää ja vauhdikas tottikseen.

Jos yhtään helpottaa, niin mun 10kk ei osaa vielä istua. Kyllä sillä joku haju siitä puuhasta on, mutta yleensä tarjoaa maahanmenoa, joka sille on rakennettu hyvin vahvaksi.

Paikka-käskyä se ei tunne. On meillä sellainen käsky, kuin ODOTA mutta se tarkoittaa sitä, että koiran tulee odottaa noin niinkuin suunnilleen siinä, missä se silloin on. Joskaan en koe paikkakäskyä edes tarpeelliseksi, kun en vielä ole hoksannut että mihin sitä tarvitaan? :D

Mun pentuni ei osaa seurata askeltakaan. Eikä sillä ole edes vielä valmista perusasentoa. Tutittamalla se noin niinkuin suunnilleen pysyy siinä missä pitääkin, mutta samalla se syö ja kuolaa mun käteni.

Ja kursseja on kyllä käyty, joten siitä ei ole kyse. Arkitottelevaisuuskursseja on takana jo muutama ja treenaamme tällä hetkellä tavoitteellisessa toko-ryhmässä...vaikkei ehkä uskoisi :D

Yhtään ei siltikään nolota. Tuo pentuhan on ihan pro. Kun joskus saadaan se kaikki into kanavoitu siihen tokoon, niin siitähän tulee ihan huippu :D

Valehtelisin jos väittäisin, että huumorintajuni riittää aina. Mutta koska olen todennut, ettei se huumorintajuttomuus ainakaan auta asiaa, olen koittanut pitää mielessäni sen, että se on vielä pentu ja siitä tulee joskus aikuinen. 2v iässä pitäisi jo olla helpompaa. Ehkä :D

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Ehkä kokeillaan tottista sitten jos/kun tuo koira on rauhoittunut, nyt se on ihan liian sekopää ja vauhdikas tottikseen.

Vaikka varmasti olet toistoja tehnyt niin vain niitä tekemällä hyvällä mielellä pääsette etenemään. Toistoja tarvitaan n. 200 per asia ennen kun voi sanoa koiran oikeasti osaavan juuri sen asian.

• Tykkää
Reactions: chef

Ehkä vika onkin siinä, että olet kokeillut jo miljoonaa keinoa. Oletko sitten kuitenkaan vienyt yhtäkään keinoa riittävän pitkälle, jotta siitä olisi oikeasti tulokset nähtävillä?

Kannattaa ottaa yksi metodi millä menee eteenpäin riittävän pitkään. Jos se ei sitten toimi, niin siinä kohtaa vaihdetaan metodia. Jos sekään ei toimi, vaihdetaan kouluttajaa osaavampaan, joka näkee mikä toimii ja mikä ei, ilman että kokeillaan kaikkea arpomalla.

Ja kannattaa ihan ehdottomasti NYT treenata. Vaikka koira ehkä isompana on hieman rauhallisempi sinänsä, kyllä siihen parhaaseen tulokseen päästään tekemällä ihan pienestä pitäen. Vaikka se välillä tarkoittaisi sitä, että hakataan päällä seinään.

Mikä rotu kyseessä?

Valitettavasti koira vaistoaa ohjaajansa mielialan, vaikka kuinka yrität olla "tekopirteä". Jos menet kentälle tuolla asenteella niin ei ihme ettei yhteistyö siellä onnistu. Itse sain tilanteessasi ohjeen pitää pientä taukoa kenttätreeneistä, jotta kierre saadaan katkaistua. Jatkat tietty itsenäisiä harkkoja kotipiirissä, mutta jätät nyt ne kentät hetkeksi. Koita parin kuukauden päästä uudelleen ja mieti myös asennoitumistasi etukäteen.

Rotua en kehtaa kertoa, mutta voisin kuvitella kelpien olevan vielä himpun verran haastavampi rotu kouluttaa kuin tämä minkä edustaja minulla on.

Olen saanut neuvoja 3:lta eri kouluttajalta ja tyypeiltä joilla on nimenomaa tästä rodusta paljon kokemusta.
Ja ikää tosiaan on 12 kk, mutta kun paljon nuoremmatkin vetää puhtaammat tottistreenit kuin meidän kaksikko. :(

Rotua en kehtaa kertoa, mutta voisin kuvitella kelpien olevan vielä himpun verran haastavampi rotu kouluttaa kuin tämä minkä edustaja minulla on.

Olen saanut neuvoja 3:lta eri kouluttajalta ja tyypeiltä joilla on nimenomaa tästä rodusta paljon kokemusta.
Ja ikää tosiaan on 12 kk, mutta kun paljon nuoremmatkin vetää puhtaammat tottistreenit kuin meidän kaksikko. :(

Kelpie on ihan äärimmäisen helppo kouluttaa, koska se on niin hyvin koulutettavissa. Tosin puhun nyt vain yhden koiran kokemuksella, mutta silti :D

Onhan se aika sätky ja se ehtii tekemään sekunnissa kymmenen asennonvaihtoa, eli sinänsä se on vähän haasteellinen. Mutta motivointi on helppoa kuin heinänteko, koska sen elämäntehtävä näyttää olevan äidin kanssa yhdessä tekeminen, vaikkakin melko villillä asenteella :D

Mun koirani singahtaa maahan supernopeasti, kun kuulee käskyn "MA". Mutta ei se siellä vielä pysy kuin 3 sekuntia

Kaverin samanrotuinen koira jolla on omaani vain muutama päivä ikäeroa ei mene sinne maahan yhtä nopeasti ja koira suorittaa maahanmenon teknisesti väärin...mutta se pysyy siellä todistettavasti ainakin 3 minuuttia rivissä muiden koirien kanssa.

Treenimäärä heillä on hieman meitä suurempi, koska toko on heillä ykköslajina ja meillä vasta kakkoslajina. Mutta omistajalle itselleenkin tuo tuli täytenä yllätyksenä, sillä he eivät olleet ennen viime viikon treenejä tehneet paikallamakuuta kuin alle puolen minuutin seteillä.

Lopputulos tulee ennemmin tai myöhemmin olemaan molemmilla koirilla kuitenkin sama, eli nopea ja oikeaoppinen maahanmeno ja paikallamakuu 3 minuutin (ja pidempäänkin) ajan :)

anna kakaran opetella rauhassa :D
meillä 10kk uros pentu ja täys kakara :D maahan meno onnistu uvain namin avulla. luokse tulo 1/3 paikka käsky 20% :D koira on ollu meillä n 1kk joten työtä on siis eessä, paljon!

Minusta parempi onkin viedä koira hitaasti eteenpäin, mutta tarkasti. Tärkeää ei ole, mitä kaikkea se osaa 12kk, vaan miten se osaa ne asiat, mitä on opetettu. Esim. luoksetulohan on monta eri osa-aluetta, jotka kaikki treenataan erikseen. Se on vauhtia, luoksetuloa, oikeaan paikkaan tulemista, hetken paikalla oloa, ohjaajan tarkkaivaisesti kuuntelemista jne.. Jos olette treenanneet esim vauhdikasta luoksetuloa, ei sen vielä tarvitse sivulle tulemista osata. Sivulle tuloa voit treenata erikseen vaikka metrin pätkältä..useampi toisto, jotta koira pääsee hajulle. Kyllä se pian hoksaa, mistä palkka tulee (kun olet suorassa ja sivulla).

Yhteistyössä