Keliakiaepäily – diagnosointi?

Mä olen teini-iästä saakka kärsinyt erilaisista vatsavaivoista. Viimeisin todella haittaava vaiva oli nivelkivut. Lopulta löysin helpotuksen nivelvaivaan ja vuosien mittaan ilmenneisiin erinäisiin muihinkin vaivoihin, joiden vuoksi olen lääkärissäkin juossut apua saamatta. En tunnu kestävän gluteenia. Tämä on helpotus, siis syyn löytyminen! En enää kärsi laktoosi-intoleranssistakaan kun olen saanut mahan kuntoon.

Mutta... Diagnoosi puuttuu! Kävin nivelvaivojen takia lääkärissä, ja lääkäri otti laajan verenkuvan, kuvattiin nivelet reuman varalta, ja mitään ei löytynyt. Sen jälkeen Herra Googlen avulla keksin kokeilla tuota gluteenittomuutta, ja se auttoi! Tiedän nyt jälkikäteen, että testit pitäis tehdä vasta kun on syönyt 3 kk normaaliruokaa. En mitenkään haluaisi tähän ryhtyä, sillä tiedän jo valmiiksi millaiset kivut siitä seuraa. Nivelet oli pahimmillaan niin kipeät etten aamulla saanut kengännauhoja kiinni ja esineet putosi kädestä.

Ei kai sillä diagnoosilla muuten olisi väliä, mutta ärsyttää vastata mm. pomolle ja sukulaisille, että ei ole diagnoosia. Pelkään että saan "luulosairas"-leiman otsaani. Varsinkin kun selitän että enää ei ole laktoosi-intoleranssia, joka aiemmin asetti syömärajoitteensa. En haluaisi saada hankalan ruokahullun leimaa. Pitääkö mun ihan oikeesti syödä itteni uudelleen sairaaksi ja käydä testeissä? :(
 
sh
Verikokeet silloin, kun olet syönyt 2-3kk normaalia ruokaa. Varsinainen diagnoosi perustuu ohutsuolen tähystyksessä todettuun nukkakatoon. Tämäkin todetaan normaalin ruokavalion aikana.
 
juuh
Samassa tilanteessa minäkin. Lisäksi yhdellä lapsellani on diagnisoitu keliakia. Minä kärsin nivelvaivoista, jotka valvottavat myös öisin. Tähystykseen en uskalla mennä enkä halua kärsiä 3 kk syömällä gluteenia. Miksi nähdä tämä vaiva muutaman kympin takia kuussa?
 
[QUOTE="vieras";29003628]Saisit ruokavaliotukea, jos sinulla olisi keliakiadiagnoosi.[/QUOTE]

Joo saisin mutta oikeesti en ole katsonut sen parinkympin kuukausittaisen tuen olevan 3 kk jatkuvan kankeuden ja kivun väärti. Olin ihan raato ennen tätä "ihmettä" jolla pääsin oireista eroon.
 
"vieras"
Joo saisin mutta oikeesti en ole katsonut sen parinkympin kuukausittaisen tuen olevan 3 kk jatkuvan kankeuden ja kivun väärti. Olin ihan raato ennen tätä "ihmettä" jolla pääsin oireista eroon.
Kauanko se olon koheneminen vei, kun muutit ruokavaliosi? Jos sinulla on lapsia, olisi hyvä, että sinulla olisi diagnoosi, se helpottaisi siinä tapauksessa lasten mahdollisia tutkimuksiin pääsyä, jos heilläkin alkaisi olla oireita ja lasten kohdalla tuli on paljon suurempi.
 
Samassa tilanteessa minäkin. Lisäksi yhdellä lapsellani on diagnisoitu keliakia. Minä kärsin nivelvaivoista, jotka valvottavat myös öisin. Tähystykseen en uskalla mennä enkä halua kärsiä 3 kk syömällä gluteenia. Miksi nähdä tämä vaiva muutaman kympin takia kuussa?
Millaisia oireita lapsillasi on ollut? Olen miettinyt itsekin tätä perinnöllisyysjuttua, ja sitä että miten huomaan jos lapsilla alkaa olla oireita. Itselläni oireina oli jatkuvat ja vaihtelevat vatsavaivat (löysä vatsa, ilmavaivat, maha ei ollut koskaan "normaali") ja haavaumat peräaukolla, ja sitten viimeisenä nivelkivut ja aamujäykkyys. Olen miettinyt että mahdollisesti kärsimäni masennuksen alkusyynäkin tuo keliakia (ruoka-aineet ei imeydy kunnolla > jää osa aivoille tärkeistä aineista saamatta). Ihmettelen sitä, että yksikään lääkäri ei ole ehdottanut tuota keliakiaa, vaikka vaivojeni vuoksi lääkärissä kävin jossain vaiheessa useinkin kunnes luovuin toivosta.
 
[QUOTE="vieras";29003689]Kauanko se olon koheneminen vei, kun muutit ruokavaliosi? Jos sinulla on lapsia, olisi hyvä, että sinulla olisi diagnoosi, se helpottaisi siinä tapauksessa lasten mahdollisia tutkimuksiin pääsyä, jos heilläkin alkaisi olla oireita ja lasten kohdalla tuli on paljon suurempi.[/QUOTE]

Hyvä pointti... siinä meri parisen viikkoa kun nivelet oli kunnossa. Ehkä kuukause meni siihen, että mahakin asettui, eikä ollut enää jo "normaalina" pitämiäni jatkuvia ilmavaivoja. Oireita tulee kyllä heti kun syön viljaa, olen kokeillut. Seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana päivänä on nivelet kankeat.
 
yhä terve
keliaakikko
Jokainen nyt varmasti tekee itse omat valintansa meneekö tutkimuksiin vaiko ei. Oman kokemukseni mukaan nämä "itsediagnosoineet" eivät sitten ole niin tarkkoja sen gluteenin kanssa kuin me oikeat keliaakikot (esim. ravintolassa ei se nyt ole ihan niin tarkkaa jos jossain herkussa on vähän käytetty vehnää, käytetään samoja ottimia, ei se nyt ole parin murusen päälle) ja tämä tekee hallaa meille joille sen täydellisen tarkka noudattaminen on elintärkeää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yhä terve;29003730:
En minäkään antaisi rikkoa ehyttä solukkoa missään tapauksessa... SIIHEN rikottuun soluun syöpäsolukin alkaa kasvaa, jos on kasvaakseen:-(

Mut mikset? ---Sanos muuta? Katsos:
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi
Niin sehän se on, että nykyviljat on jalostettu ihmisille sopimattomaan muotoon lisäämällä gluteenin määrää leipoutumisominaisuuksien maksimoimiseksi. Ite oon tykänny leipoa nyt leivät, pullat ja piirakat tattarijauhoihin kaurajauhojen kanssa, leipiin lisään leipoutumisen parantamiseksi psylliuminkuorijauhetta. Lapsetkin tykkää :) Gluteenittomiksi käsiteltyjä jauhoja en käytä, ne on outoa pölyä vaan. Mahdollisimman luonnonmukaisia juttuja mieluiten, omien kanojen muniakin ;)

Veikkaan että karppaajista on varmaan iso osa oikeesti vaan keliaakikkoja, jotka alkaa sit vannoa sen karppauksen nimeen kun olo kohenee.
 
Jokainen nyt varmasti tekee itse omat valintansa meneekö tutkimuksiin vaiko ei. Oman kokemukseni mukaan nämä "itsediagnosoineet" eivät sitten ole niin tarkkoja sen gluteenin kanssa kuin me oikeat keliaakikot (esim. ravintolassa ei se nyt ole ihan niin tarkkaa jos jossain herkussa on vähän käytetty vehnää, käytetään samoja ottimia, ei se nyt ole parin murusen päälle) ja tämä tekee hallaa meille joille sen täydellisen tarkka noudattaminen on elintärkeää.
No henk.koht olen kyllä koittanut olla tarkkana, mutta just esim. pomon kanssa tää on nyt tällanen ärsyttävä tilanne, ettei se ymmärrä miten tarkkaa se on. "On se kun ei voi palaveripullaakaan syödä..." Ei, en halua syödä tätä, kiitos. On rajoittunut tosi paljon tuo ulkonasyöntipaikkojenkin määrä. Esim. lasten kanssa kerran käytiin Hesessä, ja otin siellä ranskalaisia kun ne luvattiin gluteenittomina. Mutta miten lie oli olleet muiden tuotteiden kanssa tekemisissä, mutta seuraavana päivänä jomotti niveliä. Luulotautiako lie?
 
"vieras"
Tosta luulosairas-leimasta otsassa... Pakkoko sun on kertoa ettei oo virallista diagnoosia? Valehtelet vain silmät kirkkaana, että lääkäri on todennut sulla keliakian.
 
[QUOTE="vieras";29003818]Tosta luulosairas-leimasta otsassa... Pakkoko sun on kertoa ettei oo virallista diagnoosia? Valehtelet vain silmät kirkkaana, että lääkäri on todennut sulla keliakian.[/QUOTE]
:D Miten mulle ei tullut toi edes mieleen... Mä vaan oon ihan h....n huono valehtelija.
 
jkjksjdskjsk
No henk.koht olen kyllä koittanut olla tarkkana, mutta just esim. pomon kanssa tää on nyt tällanen ärsyttävä tilanne, ettei se ymmärrä miten tarkkaa se on. "On se kun ei voi palaveripullaakaan syödä..." Ei, en halua syödä tätä, kiitos. On rajoittunut tosi paljon tuo ulkonasyöntipaikkojenkin määrä. Esim. lasten kanssa kerran käytiin Hesessä, ja otin siellä ranskalaisia kun ne luvattiin gluteenittomina. Mutta miten lie oli olleet muiden tuotteiden kanssa tekemisissä, mutta seuraavana päivänä jomotti niveliä. Luulotautiako lie?
hesen ranskalaiset ei ole pelkkää perunaa siksi ne aiheuttaa oireita.
Ranskanperuna: peruna, kasviöljy, kuorrute (muunneltu perunatärkkelys, riisijauho, perunadekstriini, suola, nostatusaine (natriumdifosfaatti, ruokasooda), maltodekstriini, stabilointiaine (ksantaanikumi)).


mee Mäkkiin siellä saa kunnollisia luontaisesti gluteenittomia hamppareita ja pelkkää perunaa olevia ranskiksia.
 
"vieras"
hesen ranskalaiset ei ole pelkkää perunaa siksi ne aiheuttaa oireita.
Ranskanperuna: peruna, kasviöljy, kuorrute (muunneltu perunatärkkelys, riisijauho, perunadekstriini, suola, nostatusaine (natriumdifosfaatti, ruokasooda), maltodekstriini, stabilointiaine (ksantaanikumi)).


mee Mäkkiin siellä saa kunnollisia luontaisesti gluteenittomia hamppareita ja pelkkää perunaa olevia ranskiksia.
Kyllä noiden pitäisi olla gluteiinittomia. Mä luulen et vika on siinä et hampurilaisten leivät ja ranskalaiset on joutuneet kosketuksiin toistensa kaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29004099]Kyllä noiden pitäisi olla gluteiinittomia. Mä luulen et vika on siinä et hampurilaisten leivät ja ranskalaiset on joutuneet kosketuksiin toistensa kaa.[/QUOTE]

Hei se on gluteeni, ei gluteiini.
 
"vieras"
Minä olin tähystyksessä, eikä löytynyt keliakiaa, silti ERITTÄIN fiksu lääkäri sanoi että voi silti olla keliakia!!
Ja se tähystys oli täyttä helvettiä, eli en kyllä sinuna kiduttaisi itseään että saisi oikean diagnoosin, voi olla että vaikka söisit normaalisti 3kk, silti se ei näy testeissä.
 

Yhteistyössä