Hei Kikka ja muut!
Minulla sama tilanne kuin Kikalla. Minulla ollut megavatsavaivoja, kuten turvotusta, ripulia ja ummetusta. Ensin minut passitettiin maidottomaksi ruokailijaksi. Se auttoi hetken, mutta oireet palasivat jälleen. Sitten otettiin keliakiaa varten verikokeet, ja ne olivat positiiviset. Minulle on tehty kaksi kertaa tähystykset molemmista päistä, negatiivisin tuloksin. Lääkäri kehoitti siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon, jos haluan. No minä halusin, ja olen ollut maidoton ja gluteeniton (syön kauraa ja muroja joissa ohramallasta pieni määrä) vuodesta 2005. Tässä on se ongelma, etten saa sitä peevelin kelan tukea, joka olisi tervetullut, kun ruoat on aika hintavia, vaikka itse leivonkin paljon, koska sen saa vain suolesta otetun näytteen antaman diagnoosin perusteella.
Minulla on sukurasite sairauteen, ja olen oppinut elämään ruokarajoitteideni kanssa. (kumpa kaikki hössöttävät läheisenikin tajuaisivat, ettei rajoitteet ole engelma minulle, vaan ennemminkin tuntuvat olevan heille) En enää kaipaa esim pullaa ja keksejä samoin kuin ennen, joten syön niitä erittäin harvoin. Eniten kaipaan leipää!!! Vaikka ihan hyviä vaihtoehtoja on kaupan ja itseleivottujen tuotteiden kautta saatavana. Tiedän itse etten kykyene kyseisiä vehnää, ohraa ja ruista, sekä maitoa sisältäviä tuotteita syömään, koska vatsa ja etenkin suoli alkavat oireilla hetimiten. Maidon syömisestä kärsin viikko tolkulla, oli se Hylaa tai Laktoositonta. Viime kesänä join vahingossa pullon lonkeroa, jossa oli vehnää, ja aijai siinä meni muutama päivä valittaessa.
Ulkomailla matkustaminen on ollut hieman ongelmallista, ja leivät on pitänyt olla omasta takaa matkassa. On kellään kokemuksia Bulgarian Sunnybeachista ja sen ruoka tarjonnasta? Olen menossa sinne heinäkuussa viikoksi ja asumme all in clusive hotellissa. Toivottavasti siellä on paljon grillilihaa ilman leivitystä ja ihania salaatteja.
Ja siihen raskauteen, ekalla kierrolla tulin raskaaksi

Ainoa miinus oli imetysaika, jolloin sain syödä kuin hevonen saadakseni kylliksi energiaa itselleni ja lapselleni.