keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aurinkoinen äityli: suosittelen kanssa sitä sopuetumisvalmennus kurssia, niitäkin on eri ikäisille. Ja tosiin myös keliakia liitto on ihan hyvä kun siihen liittyy, niin saa tietoa kuitenkin uudistuksista ja näin. Aikaa se vie kun hyväksyy. Mulla todettiin 99 keliakia, sitä ennen allergioita, no allergiat helpottaneet. Niin ehkä kun oli jo aikaisemmi pakko lukea selosteet niin ei ollut siihen niin isoa muutosta. Muistan kyllä monet itkut on tullut itkettyä tuon takia. Nykyään kyllä pidän meteliä tuosta ja etukäteen kerron jos johonkin menossa. Sukulaiset oppineet ihan hyvin ja kun vieraampaan paikaan menee niin näkkäripaketti mukana :D saa ainakin siitä sitten.
Tsemppiä sulle! Laita y:Tä jos haluat enemmän keskustella :) käyn kyllä täälläkin. mutta aikansa ottaa :hug:

Hei Kikka ja muut!

Minulla sama tilanne kuin Kikalla. Minulla ollut megavatsavaivoja, kuten turvotusta, ripulia ja ummetusta. Ensin minut passitettiin maidottomaksi ruokailijaksi. Se auttoi hetken, mutta oireet palasivat jälleen. Sitten otettiin keliakiaa varten verikokeet, ja ne olivat positiiviset. Minulle on tehty kaksi kertaa tähystykset molemmista päistä, negatiivisin tuloksin. Lääkäri kehoitti siirtymään gluteenittomaan ruokavalioon, jos haluan. No minä halusin, ja olen ollut maidoton ja gluteeniton (syön kauraa ja muroja joissa ohramallasta pieni määrä) vuodesta 2005. Tässä on se ongelma, etten saa sitä peevelin kelan tukea, joka olisi tervetullut, kun ruoat on aika hintavia, vaikka itse leivonkin paljon, koska sen saa vain suolesta otetun näytteen antaman diagnoosin perusteella.

Minulla on sukurasite sairauteen, ja olen oppinut elämään ruokarajoitteideni kanssa. (kumpa kaikki hössöttävät läheisenikin tajuaisivat, ettei rajoitteet ole engelma minulle, vaan ennemminkin tuntuvat olevan heille) En enää kaipaa esim pullaa ja keksejä samoin kuin ennen, joten syön niitä erittäin harvoin. Eniten kaipaan leipää!!! Vaikka ihan hyviä vaihtoehtoja on kaupan ja itseleivottujen tuotteiden kautta saatavana. Tiedän itse etten kykyene kyseisiä vehnää, ohraa ja ruista, sekä maitoa sisältäviä tuotteita syömään, koska vatsa ja etenkin suoli alkavat oireilla hetimiten. Maidon syömisestä kärsin viikko tolkulla, oli se Hylaa tai Laktoositonta. Viime kesänä join vahingossa pullon lonkeroa, jossa oli vehnää, ja aijai siinä meni muutama päivä valittaessa.

Ulkomailla matkustaminen on ollut hieman ongelmallista, ja leivät on pitänyt olla omasta takaa matkassa. On kellään kokemuksia Bulgarian Sunnybeachista ja sen ruoka tarjonnasta? Olen menossa sinne heinäkuussa viikoksi ja asumme all in clusive hotellissa. Toivottavasti siellä on paljon grillilihaa ilman leivitystä ja ihania salaatteja.

Ja siihen raskauteen, ekalla kierrolla tulin raskaaksi ;) Ainoa miinus oli imetysaika, jolloin sain syödä kuin hevonen saadakseni kylliksi energiaa itselleni ja lapselleni.

Hei!

Tulipa tuossa mieleeni, että oottehan tietosia että keliakian takia voi verotuksessa hakee vähennyksiä! Keliakialiitonsivuilla on enemmän tietoa asiasta ja myös lappu joka tulostetaan ja täytetään ja laitetaan veroehotuksen mukana takaisin verohallintoon! Tuli tos mieleen kun en itse ole vielä veroehotusta korjannut...

Pilviini: Oltiin viimekesänä sunny beachillä, oli aivan ihana matka ja ravinteleistä sai hyvin ruokaa, yhdestä turisti paikasta jota matkatoimistat suosittelivat eivät osanneet tarvota muuta kyuin kanan siipi (joista tuli maha tauti) kun kyselin samaa annosta jonka miehini otti ja siinä ei ollut mitään kiellettyä näi katsottuna vaikka sanoivat. Niin ja mulla oli kielikäännös mukana englanniksi ja bulgariaksi sitä näytin ja kysyin mitä saan syödä tai saanko syödä tätä, omat näkkärit oli mukana aamupallale ja varoiksi reilusti mutta ihan mukavasti sitä sai ja löysi syötävää... mut perinteistä bulgarialaista en uskaltanut kokeilla et grillistä mulla usein tuli otettua sapuskat :D Oli hieno reissu. Hyvää matkaa. Ja niin juu musta retki sinne vanhaan nessebaariin oli aivan ihana, käytiin siis omatoimisesti siellä palloilemassa. ja veneellä takaisin sinne mentiin paikallisella bussilla.

Tuohon vero juttuun niin siihen tarvitaan jonkin sorttinen lääkärin todistus kanssa että se on pysyvää ja mitä siinä muuta oli, mut kuitenkin kerta riittää ettei joak vuosi tarvi erikseen hakea ja toimittaa. Mulle siitä opuhu lääkäri silloin kun sain diagnoosin.

ai juu taisin unohdella oireet keliakiaan mulla oli matala hb ei mitään muuta, vatsa kivut tuli kun suoli alkoi paranemaan mutta onneksi meni ohi.

pikkuveljelläni on ollu keliakia vauvasta asti, siis tosi paha, vatsa sekaisin jo pelkästä jauhopölystä. Minulla sitä ei ollut, tähystyksessä kyllä kävin kun verinäyte näytti plussaa. Eihän se mukava toimenpide ollut, olin sillon sellanen murkkuikäinen, laittoivat vahingossa ensin letkun henkitorveen ja piti ottaa uusiks, mut eipä tuosta mitään traumojakaan jäänyt.
Silloin kun veli meillä kylässä, käytän esim kastikkeen tekoon maizenaa, joka ihan superhelppo käyttää, neutraalin makuinen, hyvää kastiketta tulee kun muistaa maustaa. Leivonnassa perunajauhoja ja vaalea maizenaa ja gluteenittomia jauhoja. Unelmatorttuun olen sen pienenvehnäjauhomäärän korvannut kaakaolla. Veljelläni ei myöskään saanut käyttää aluksi maitotuotteita, nyt onneksi käyvät hylat. Aikaa se varmaan vanhemmalla iällä vie ennenkuin oppii mitä aineita ruuanlaitossa käyttää. Oli se meilläkin totutteleminen aluksi gluteenittomiin makarooneihin, mut kyllähän nuo menee.
Kylään mennessä varmaan kannattaa ottaa jotain pientä evästä mukaan varalta jos ei tarjolla ole gluteenitonta. Suolinukan korjaantuminen vie kuitenkin aikansa jos se pääsee pahaksi. Veljeni oli pienenä muutamaan kertaan sairaalassa "tyhjennyksessä" kun ummetus niin pahaa.

Kuumimmat

Yhteistyössä