Tyttäreni on nyt 14v ja keliakia todettiin viime kesänä. Ensimmäisessä verikokeessa arvot olivat koholla sen verran että lääkäri päätti antaa lähetteen tähystykseen, silloin keliakiaa ei vielä todettu. Seuraava verikoe otettiin puolen vuoden päästä, arvot olivat jo yli rajojen ja jälleen tähystykseen, jossa keliakia todettiin. Meilläkin tähystys tehtiin vielä nukutuksessa, aamulla menimme sairaalaan ja iltapäivällä päästiin lähtemään pois.
Keliakia oli meille tuttu juttu, sitä on suvussa, ja sopeutuminen uuteen ruokavalioon oli yllättävän helppoa. Todellakin vasta tuon tähystyksen jälkeen vasta saa virallisen diagnoosin, pelkän verikokeen perusteella ei keliakiaa voi todeta. Kela maksaa alle 16v hoitotukea hieman alle 80e/kk, sen jälkeen se tippuu reilusti, muistaakseni 20e/kk.
Ruokavaliota on mielestäni helppo noudattaa. Jos ei itse halua leipoa, kaupasta saa jo kaikkea. On leipiä montaa lajia, valmiita pizzoja, hampurilaisia, pizzapohjia, makaronit, spagetit, keksit, murot, ihan kaikkea mahdollista. Meillä kaupan leivät eivät oikein maistu, ne tehdään itse. Samoin leivomme paljon itse, ja esim. gluteenittomat muffinssit ovat todella hyviä! Meidän perhe syö aivan samaa ruokaa kaikki, ainoastaan makaroniruoat teen erikseen.
Hieman järjestelyä tämä kotona vaatii. Meillä on tyttären ruokatavarat kaapissa omalla, ylimmällä hyllyllä. Voirasia on oma, samoin leikkuulauta ja leivonta-alusta. Hänen leipänsä leikataan aina puhtaalla veitsellä. Yleensäkin on pidettävä huolta että hänen ruokiinsa ei pääse missään vaiheessa gluteenipitoista ainetta.
Monesti mukaan tulee myös laktoosi-intoleranssi, joka on meillä tullut kuvioihin mukaan tänä keväänä. Se tuo vähän ylimääräistä huolta, mutta on kanssa jo niin yleistä että yleensä kaikki on vähintäinkin hylaa. Alkuun on tuoteselosteet luettava todella tarkkaan, mutta kyllä sitä oppii tuntemaan ne sallitut. Tosin näissäkin tapahtuu muutoksia koko ajan! Kannattaa heti diagnoosin saatua liittyä keliakialiittoon, sieltä saa todella hyvää tietoa.
Meille ainakin oli sellainen valmennuskäynti jossa oli mukana 7-8 perhettä ja jossa käytiin läpi sallittuja ja ei-sallittuja tuotteita ja aineita, näitä kelan asioita, ja yleensä kaikkea keliakiaan liittyvää. Mikäli teillä on tällainen niin kannattaa ehdottomasti mennä!
Kaiken kaikkiaan, tämä ei ole mikään hankala eikä maata kaatava juttu. Tästä selviää ruokavaliolla, tosin se on ehdoton ja elinikäinen, mutta kuitenkin. Kun et itse pidä sitä minään ihmeellisenä asiana, myös lapsi oppii suhtautumaan siihen normaalisti. Sukulaiset ja tuttavat joiden luona kyläilee, kannattaa informoida, ja ainakin alkuun varautua myös aina omin eväin kunnes oppii tietämään minne voi mennä ilman eväitä ja minne ei. Kaikki ei ymmärrä sitä että keliaakikko ei todellakaan voi ottaa jotain "edes vähän" tai "kun tässä ei ole jauhoja kuin vähän". Samoin niitä kiellettyjä aineita saattaa löytyä yllättävistäkin tuotteista!
Luen palstaa silloin tällöin, ja vastailen kyllä jos tulee lisää kysyttävää!