kelaltako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahaa?

Vieras
HEI kaikki!:) toivottavasti joku osaa vastata. minä ja mieheni opiskelemme tämän vuoden vielä, mutta kuinka on, jos la olisi esim heinä-elokuussa, enkä ehtisi tekemään töitä ennen lapsen syntymää, mitä kela silloin maksaa kun jää suoraan koulusta äitiys-lomalle? jos mieskään ei sattuisi saamaan töitä?!-sitähän ei tiedä vielä. kiitos jos joku osaa/viitsii vastata!

Tuo kaiketi kuuluu sossun piiriin. Eli sosiaalitoimistosta käsittääkseni saisit toimeentulotukea. Näin ainakin meillä oli kun muutimme miehen kanssa yhteen ja olin ""vain"" raskaana ja mies opiskeli. Eihän sitä rahaa paljoa tullut, mutta siten että hengissä pysyttiin :)

-sametti ja Aada 7 vko ja 6 pv

Eli jos ei ole mitään tuloja ollut maksaa KELA sitä pienintä äitiypäiväraa ja miehesi tulot eivät vaikuta sen suuruuteen, vaikka saisikin töitä.
En nyt muista sitä minimiä, mutta KELA:N sivuilta löydät

Moi! Opiskelijan ja työttömän äitiyspäiväraha on minimi 15,20/päivä, jos ei muita tuloja ole. Jos on saanut opintotukea äitiyslomaa edeltävänä neljänä kuukautena, on päiväraha automaattisesti minimi. Tähän päälle tulee lapsilisä verottomana 100/kk ensimmäisestä lapsesta.
Saa korjata jos olen ymmärtänyt jotain väärin....

Käy kattoos Kelan sivuilta. Siellä on laskurit (jos ehdit tienaamaan jotain ennen äippälomalle jääntiä). Puolen vuoden tulot lasketaan, jos tulot ovat muuttuneet 20% viime verotuksesta. Minimi äityisraha on mun mielestä n. 15 euroa/päivä ja sitä maksetaan kuudelta päivältä viikossa. Kannattaa muistaa, että teillä on mahdollisuus myös asumistukeen... Älä silti pidä vastaustani ehdottomana totuutena. Suosittelen, että käyt Kelassa juttelemassa!

Tosta sossuasiasta... Tosiaan jos koulusi on loppunut jo jouluna etkä ole töissä, muttet vielä äitiyslomallakaan, ei kela maksa mitään. Siis käänny sossun puoleen. Mutta jos koulu loppuu vasta toukokuussa ja laskettu on kesäkuussa, saat siirtyä suoraan äitiyslomalle.
Itse jäin koulusta pois jouluna ja laskettu oli helmikuussa. Olin koko tammikuun ilman tuloja. Onneksi miehen rahoilla pärjättiin sen aikaa.

Hakijan oikeus äitiysrahaan alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Äiti voi valita itse, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden.

Kausi päättyy, kun äitiysrahaa on maksettu 105 arkipäivältä.