Uskaltaisitteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *noname*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

*noname*

Vieras
hei!

Kovaa vauvakuumetta pukkaa ja olin ajatellut ehkäisyn lopettaa n. maalis-huhtikuussa. Ongelmana on se, että olen viimeiset vuodet opiskellut ja tulen valmistumaan koulusta marraskuussa 2010. En haluaisi saada minimiäitiysrahaa, vaan ehtiä tekemään töitä ennen vauvan syntymää korottaakseni ä.rahaani. En jotenkin jaksa uskoa, että tärppi kävisi heti, joten olisi mukava pikkuhiljaa sitten keväällä aloitella yritystä. Mitä tekisitte tilanteessani, odottaisitteko vielä esim. ensi syksyyn yrityksen aloitusta, että töitä ehtisi taatusti tehdä tarvittavat 6 kk?

ei tule kaikille suunnittellusti, joten itse ryhtyisin yrittämään heti kun mahdollista...en enää taktikoisi. Nyt yritystä takana kohta vuosi ja mielessä mahdollisuus siitä, ettei ikinä voi tulla raskaaksi.

Ehkäisy kannattaa ainakin lopettaa, siis jos kyseessä hormonaalinen ehkäisy. Sitten huomaat miten menkkasi alkavat tulemaan luomusti ja pystyt kartoittamaan kiertoasi. Joillekinhan käy niin ettei kierto ehkäisyn jälkeen tasoitu ja päätyvät hoitoihin sen takia. Jos kuitenkin haluat mennä ensin töihin, niin käyttäkää vielä jonkun aikaa kortsua...

Tosiaan, jos hormonaalinen ehkäisy nyt käytössä niin kannattaa varautua, ettei kierto heti tasaannu. Toisilla taas tärppää heti. Eli ehkä ensi keväänä vaihtaisi ehkäisyn kortsuun (jos siis nyt hormooni).

Sitten jos tuletkin esim kesällä raskaaksi, voi sinulla jo marraskuussa näkyä vatsaa. Oletko varma, että saat töitä? Tiedän, ettei naisia saisi tämän asian takia syrjiä, mutta sitä silti tapahtuu. Vai onko sinulla jo varma paikka?
Ja jos oletkin huonovointinen raskauden aikana saatat joutua olemaan joko alussa pajon pois, se voi vaikeuttaa opiskelujen loppua. Tai puolestaan voit joutua jäämään jo aikaisin äitiyslomalle.

Monta näkökulmaa siis. Minkä ikäinen olet? Jos olet vielä reippaasti alle 30 niin sitten ehkä malttaisi odottaa esim. ensi elokuuhun ja sitten jättäisit ehkäisyn kokonaan pois. Mutta jos ikä "alkaa painaa päälle", niin sitten on jo otettava huomioon mahdolliset vaikeudet raskautumisessa.

Tarkennan vielä, että ikää on 26 v. (pian 27 v.) joten siinä mielessä aikaa vielä olisi. Työpaikoista ei alallani ole pulaa, joten siitäkään en ole huolissani, toki raskauden tuomat "rasitteet" voisivat vaikeuttaa työntekoa tai opintojen loppua osaltaan. Esikoisemme täyttää pian neljä ja ennen, kun hän sai alkunsa oli ehkäisytöntä aikaa n. 1 vuosi, emme tosin mitään laskeneet vaan tämä aika oli puhdasta "tjottailua". Minulla on kuparikierukka (eli hormoniton ehkäisy siis) ja täysin säännöllinen kierto. Esikoisen raskausaika oli todella helppo, ainoana vaivana lopussa oli lievä närästys ja alussa pahoinvointi. En olisi halunnut lapsille näinkään pitkää ikäeroa, mutta päätin, että hoidan koulun pois alta ja vähennän miehen työtaakkaa, tuomalla itsekin rahaa taloon. Kun järjellä ajattelen niin, muutaman kuukauden lisäodotus ei suurta muutosta suunnitelmiin tekisi, mutta kuten sanottua en vaan usko niin pikaiseen tärppiin. Kärsin mm. toistuvista hiiva- ja epäspesifeistä emätintulehduksista, joilla lienee myös oma osuutensa raskauden alkamiseen. Krääh, onpas pähkäilyä!! :)

Itse olen valmistumassa myös marraskuussa 2010 ja ehkäisy lopetettiin kuukausi sitten (söin 8v. pillereitä). Koska en halua odottaa enää yhtään ylimääräistä vuotta (olemme 26/28), päätimme alkaa yrittää nyt ja tosiaan tuo epävarmuus pillereiden jälkeen menkoista... Tässä saattaa hyvinkin vierähtää useampi kuukausi touhutessa ennen kuin tärppää.

Miehellä on vakituinen työ, samoin minulla (tosin ei oman alan työ, mutta vakituinen osa-aikainen silti) ja koska opiskelen hoitoalaa, veikkaan, että töitä tulee riittämään. Pystyn myös jäämään vuodeksi koulusta äitiyslomalle eli toisin sanoen pitkittämään valmistumistani aina joulukuulle 2011 saakka, jos on tarvis. Näin ollen voisimme mahdollisesti laittaa lapsen hoitoon samalla kuin minä aloittaisin oman alan työt täyspäiväisenä. Tällöin ei tule tylsiä "aukkoja" cv:seen (minkä ajatteleminen hieman kyllä ärsyttää, mutta on pakko ottaa huomioon).

Yrittämisen aloitimme myös siksi nyt, että en halua sitten samantien valmistumiseni jälkeen jäädä äitiyslomalle tulevasta työstä.

Ei ne lapset aina tule tilauksesta ja meilläkin tätä asiaa sulateltiin ja pohdittiin monta kuukautta, kunnes päädyimme tähän ratkaisuun. Ei elämää aina voi suunnitella ja miettiä niin kovin tarkasti eteenpäin ;) Minä luotan siihen, että asiat kyllä lutviutuu :)

Kiitos ajatuksistanne!

Jatkan täällä pähkäilyjä ja siirrän päätöksenteon aikaan, jolloin olen saanut opinnäytetyöni valmiiksi.. Tämän tulisi tapahtua viim. toukokuussa. Haluan ehdottomasti ehtiä töihin ennen lapsen syntymää, sillä kuten aiempi kirjoittaja mainitsi, ei tunnu kivalta ajatukselta valmistua suoraan äitiyslomalle. ;) Olisi vaan niin kiva päästä jo jännittämään.

Kukaan tuskin ottaa sua töihin jos olet raskaana, joten sinuna hankkisin ensin sen työpaikan ja sitten vasta alkaisin yrittää lasta. Itse olen samanlaisessa tilanteessa. Mulla on nyt määräaikainen sopimus ensi kesälle asti ja sitten saanen 2-3 vuotisen uuden sopimuksen. Odottelen tässä että voimme alkaa yrittää lasta siten, että vaikka tärppäisi heti, kukaan ei voi huomata raskauttani ennen kuin uusi sopimus on allekirjoitettu. Eli varmaan kuukautta - kahta ennen uuden sopimuksen allekirjoittamista. Se on ihan varmaa, että jos työnantaja tietää naisen olevan raskaana tai suunnittelevan raskautta, naista ei palkata tai sitten korkeintaan jollain muutaman kuukauden sopimuksilla, että mahdollisen raskauden alkaessa voidaankin sitten sanoa, että valitettavasti töitä ei ole enää. Se on niin tasa-arvoinen tämä Suomen lainsäädäntö, naista syrjitään ihan laillisesti. Jos vanhemmuuden kustannukset ei menisi yksin naisen työnantajalta, asiat olisivat paljon paremmin. Nyt ei voi muuta kuin olla hiljaa lapsihaaveistaan ja varmistaa työpaikka ihan laskelmoidusti ja vasta sitten yrittää raskautta.

Uusimmat

Yhteistyössä