Kela, voiko tää mennä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha-asiat kusee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raha-asiat kusee

Vieras
Eli hain kotihoidontukea kelasta. Sainkin.

Homma menee meillä niin, että mä olen osa-aikatöissä, samoin mun mies. Mies saa lisäksi työmarkkinatukea, hänellä on töitä vaihtelevasti ja aika vähän. Hän on siis käytännössä koti-isä ja mä olen se työssäkäyvä. Kotihoidontukea ei ole järkeä hänelle hakea koska se vähennettäisiin työmarkkinatuesta. Mun työaika on 4,5 tuntia päivässä.

Nyt alettiin ihmettelemään miksei miehen työmarkkinatukea ole tullut tilille ja mies kävi kelassa ihmettelemässä. Mulle ei myöskään ole vielä tullut kotihoidontuen hoitolisää, koska ne oli odotelleet taas noita saatanan paperihommia (vaikka periaatteessa jo kaikki tulotiedot toimitin niin pilkkua nussivat taas joka asiassa)..

Mies sai sitten virkailijalta kuulla, että mun kotihoidontuki vaikuttaa hänen työmarkkinatukee. WTF? Voiko näin olla? Enäähän ei vaikuta edes puolison palkkatuet, joten vähän ihmettelen miten se kotihoidontuki nyt voi vaikuttaa? Tilanne ei nyt kuitenkaan ole se, että mä olisin kokonaan työssäkäyvä ja mies kotona vaan molemmat on töissä ja kotona vuorotellen.

Entä jos peruisin kotihoidontukihakemuksen ja hakisinkin sitä joustavaa hoitorahaa? Vai vaikuttaako sekin sit miehen työmarkkinatukeen? Vähän ollaan raha-asioissa kusessa tässä kyllä jos tää näin menee.. :( Ei oo oikeen mahdollista lisätä kummankaan työaikaakaan tällä hetkellä. Mut sitä nyt en tässä ala selittelemään sen enempää.

Kokemuksia? Tietoa?

Kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta riippumatta kumpi vanhempi sitä hakee. Käytännössä siis jos jompi kumpi perheestä on työttömänä niin kht:tä ei saa. Tuosta osittaisesta hoitorahasta en tiedä.

[QUOTE="Veera";29878271]Kotihoidontuki vähennetään työmarkkinatuesta riippumatta kumpi vanhempi sitä hakee. Käytännössä siis jos jompi kumpi perheestä on työttömänä niin kht:tä ei saa. Tuosta osittaisesta hoitorahasta en tiedä.[/QUOTE]

näin minäkin muistelen että menee

Kyllä se menee ihan oikein. Jos miehellä on töitä olemattoman vähän, järkevämpää että mies jää rehdisti sille kht tuelle ja sinä menet rehdisti töihin. Ja jos siihen ei ole mahdollisuutta, on elettävä niillä vähillä mitä saa.

Mielestäni ihan oikein, vaikka se voi epäreilulta tuntuakin. Jompikumpi vaan reilusti töihin, jos lapsi halutaan pitää kotihoidossa. Suomi uppoa näiden tukien kanssa, valtion talous ei vaan kestä.

Yhteistyössä