Kela,tuleva äitiys mietteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei
En oikein tiedä mistä aloittais...olemme yrittäneet lasta mieheni kanssa lähes 4.v ja tuloksetta,opiskelin ja kävin samalla töissä,koko 4vuoden ajan itkin sitä kuinka muut saavat lapsia ja tuntuu että itse ei tule ikinä samaa kokemaan,kuitenkin syksyllä 2016 tein positiivisen raskaustestin vihdoin ja viimein ja olen sen jälkeen ollut maailman onnellisin. Hoidin kouluni loppuun ja jäinkin melkein heti suoraan äitiyslomalle.
Nyt kuitenkin ajatuksiini on hiipinyt stressi ja pelko siitä kuinka tulemme pärjäämään,tarkoitan rahallisesti. Mieheni käy töissä ja välillä myös tekee keikkatyötä ulkomaille eli rahaa tulee kyllä,mutta itse...eihän minulle myönnetty äitiysrahaa kuin minimi ja siitäkin verot pois!
Tietenkin ymmärrän että ei se raha ole tärkeintä mutta olisihan se kiva jos sitä olisi enkä halua mieheni rahoilla elellä ja ajatus siitä että vauva pitäisi laittaa hoitoon 9kk ikäisenä hirvittää :o
Taon itselleni että "kumpi on tärkeämpi tämä pitkään haluttu vauva vai se että raha tilanne on huonompi" ja tietenkin tämä vauva mutta kuin...
Välillä kiroan kelan suurimpaan helvettiin,että kuka näitä päätöksiä tekee että lapsiperheiden on elettävä minimillä ku isot herrat itse ajelevat taksilla ja syövät ravintoloissa..tulisipa joku päättäjistä joskus kokeilemaan sitä 500e/kk elämistä,tukiakaan kun ei saa kun miehellä liian hyvät tulot,ei hän minun laskujani maksa! Tuntuu ettei koko pulju osaa muuta tehdä kuin periä niitä vähiäkin takaisin.

Mutta se tämän aamuisesta avautumisesta :D jos on kohtalon tovereita niin tervetuloa!

Jos lapsi on yhteisesti toivottu niin miehen on aika alkaa maksella sinunkin laskujasi ts kyllä miehen kuuluu maksaa osansa niistä kuluista mitä vauvan syntyminen aiheuttaa. Vauvan takiahan sinä et voi mennä töihin.

Jos mahdollista niin toki hoitovapaalle kannattaa hetkeksi jäädä, mutta taapero pärjää yleensä jo hyvin perhepäivähoidossa tai päiväkodissa. Omat muksut meni hoitoon toinen 1v 2kk ja toinen 1v 8kk.

Puhukaa miehen kanssa raha-asioista ja laskeskelmaa minkä aikaa voit olla kotona, käyttäähän mies siihen päälle vielä omat vapaansa jne. Mieskin voisi alkaa säästää yhteiseen kassaan. Helpottaa varmasti kun teillä on yhteisesti sovittu menoista ja missä vaiheessa alat hakea hoitopaikkaa ja työpaikkaa jne.

En ole ihan ajan tasalla opintotuista, mutta eikös ne ole suunnilleen samaa luokkaa, eli luulisi että olet tottunut tuohon tulotasoon? Äitiyslomallahan saa myös tehdä töitä ja minimipäivärahan saa siihen päälle muistaakseni. Meillä tarkoitus tehdä eri aikaan töitä sitten kun kolmas syntyy, eli itse palaan sitten töihin vauvan ollessa 7-8kk tekemään aamusta 6h päiviä ja mies iltavuoroa. Omalla alalla ei oikein pysty ilta/viikonloppuja tekemään, eikä huonompi palkkainen osa-aikatyö nappaa, muuten voisin esim. sunnuntaisin käydä töissä jo aiemmin. Meillä ei ole kyse minimipäivärahasta, mutta lapset (3v ja 1v) hoidettu kotona, joten säästöt käytetty hoitovapaalla ollessa, joten pakko asuntolainan takia töitä tehdä.
Viikonloput vietetään sitten jatkossa yhdessä. Tämä siis sen aikaa kun tuntuu että tuleva nuorin olisi valmis päivähoitoon, ehkä n. 2vuotiaana, riippuu lapsesta :)

Vanhempainpäiväraha on ansiosidonnainen ja lasketaan sen vanhemman tulojen mukaan, joka vapaata pitää. Mitä jos miehesi jäisikin vanhempainvapaalle ja sinä menisit töihin? Tällöin vaikka saisit huonoakin palkkaa, tulonne olisivat huomattavasti suuremmat kuin minimiäitiyspäivärahalla. Lasta ei tarvitse laittaa 9 kuukauden ikäisenä muutenkaan hoitoon, jos isä pitää hänelle korvamerkityn isyysvapaan (54 pv) niin että olet töissä. Jos isä on yhtä lailla halunnut vauvaa, hän myös yhtä lailla pystyy lasta hoitamaan.

Minulla muuten oli ihan hyvä päiväraha, mutta tein silti sunnuntaisin töitä koko äitiys- ja vanhempainvapaan ajan. Tosin etätöitä ja lähinnä solidaarisuudesta työnantajaa kohtaan, mutta silti.

Ei millään pahalla mutta mitä ihmettä "herra" kansanedustajat tähän kuuluu? Ei siinä, etteikö heillä olisi yliammuttuja etuja. Mutta ei oikein voi verrata 200 kansanedustajan "taksikuluja" 100 000 (ja ylikin) kotiäidin/isän kuluihin.... Jos taksiedut poistettas ja siirrettäs lapsien vuoksi kotona oleville, lisäys jäisi reilusti alla euroon....

Tosiasiahan on se että Suomessa asiat on tällä rintamalla erittäin hyvin. Anin harvassa maassa on pidemmät vanhempain vapaat- Jenkkilässä taitaa olla muutamia viikkoja. Että kannattaa joskus asiaa tältäkin kantilta pohtia. Kuitenkin se lapsen elatusvelvollisuus on vanhemmilla. EI valtiolla. Meillä vaan asiat hyvin kun valtio kuitenkin tukee lapsiperheitä.

Sinun miehesi tienaa ja on elatusvelvollinen nyt vähintään lapsen osuudelta. Itse sinun täytyy miettiä omia kulutustottumuksiasi kotonaoloaikana jos mies ei niitä maksa. Toki mielestäni asuminen, ruoka, sähkö, lämpö ym kuuluu niihin yhteisiin juttuihin, jotka maksaa se joka sillä hetkellä kykenee (voihan miehesi sairastua ja sinä joutua perheen elättäjäksi). Mutta jos tapanasi on ollut pistää rahaa haisemaan jonnin joutavuuksiin, niin nyt on se vaihe elämässä kun nyöriä on vaan tiukennettava. Ei se sen kummempaa ole.

Raha asiat tulisi miettiä ennen lasta tai viimeistään keskustella nyt siinä parisuhteessa. Pitäisi olla aika selvä homma, että mies työssäkäyvänä maksaa yhdessä sopimanne ajan kuluja kunnes lapsen olette päättäneet laittaa hoitoon. Hyvä isä miettii tässä kohtaa lapsen etua eikä sen murheen tulisi olla yksin äitinä sinun vastuulla. Vauva laitettu alulle kuitenkin yhdessä tuumin.
Meillä tietoisesti säästetty vauvaa varten ja odotettu, että talous sen kestää. Eli äitiysloman voi hyvillä mielillä pitää ja rahaa löytyy asumiskuluihin, kun on kotihoidontuen aika. Ja toki tuolloin mies maksaa kaiken muun.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä