Kela sai nokilleen :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valittaja

Vieras
Pakko hehkuttaa :D
Haettiin n 2 vuotta sitten vammaistukea meidän lapselle, jolla maitoallergia ja säännöllistä lääkitystä vaativa astma. Kelalta tuli hylkäävä päätös sillä perusteella, kun lapsen lääkitys on vain kerran päivässä eikä kahta kertaa. Valitin asiasta ja tuli toisen kerran Kelalta hylkäävä päätös, syy sama. Eli jos kaks kertaa päivässä ottais lääkettä niin sais tuen, yhdellä lääkityskerralla päivässä ei.

Asia laitettiin sitten vielä ylempään tahoon (joku sosiaaliturvan tarkastuslautakunta, mikä lie oli nimi en muista)ja nyt vajaa 2 vuoden odottelun jälkeen sieltä tuli päätös, jossa todetaan, että Kela on evännyt meiltä ko. tuen väärin perustein ja tää lautakunta määräsi Kelan maksamaan takautuvasti puolentoista vuoden ajalta tämän vammaistuen meille. :D

En tiedä, onko Kelalla vielä mahdollisuus vaikuttaa päätökseen, sain sen käsityksen että ei ole vaan joutuvat nyt kuitenkin maksamaan sen tuen takautuvasti ja tästä eteenpäin vielä tämän vuoden loppuun :D

Joskus valittaminen kannattaa :D

hienoa!!! todellakin, kela tekee mitä lystää, hyvä että saivat nokilleen! on teilläkin mennyt rahaa ihan tarpeeksi lääkkeisiin! kiva juttu teille :)

t.allergikon äiti

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:
Hyvä hyvä :)
Harvoin noin päin!!

Mulle moni sanoi että turhaan valitat, ei se tilannetta muuta miksikään mutta muuttipa vain :D kauan toki meni, mäkin jo ehdin unohtaa koko jutun ja ihmettelin että mikä ihmeen kirje tulee jostain lautakunnasta.

No, siis ihan oikealla perusteellahan tuo päätös oli alunperin tehty, mutta hyvä silti että teillä kävi tuuri :) Itsellänikin hakemuksen teko edessä, jännitän että saataisko korotettua vai jääkö siihen perustukeen.. meillä astma + atooppinen ihottuma, molemmat "vakavia".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten iso summa sieltä tulee? :D

Se perusvammaistuki on ollu v-09 81e ja tänä vuonna 85e/kk. Takautuvasti saadaan 1.12.08-31.5.10. En oo ihan tarkkaan laskenu mutta jotain noin 1500e pitäis kaikkiaan tulla takautuvasti plus tämä vuosi loppuun joka kk se 85e. Ihan kiva raha lapsiperheelle tuokin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Harvoin noin päin!!

Mulle moni sanoi että turhaan valitat, ei se tilannetta muuta miksikään mutta muuttipa vain :D kauan toki meni, mäkin jo ehdin unohtaa koko jutun ja ihmettelin että mikä ihmeen kirje tulee jostain lautakunnasta.

Meille Kela myönsi alinta vammaistukea vain siihen saakka, kun lapsen toimintaterapia kestää :o Lapsi on erityislapsi ja aloittaa erityisoppilaana syksyllä kaupungin toiselle puolella pienryhmässä. Pitäisi tehdä uusi hakemus ja liittää siihen lääkärin C-lausunto mikäli olisi mitään mahkuja saada tukea jatkettua!! Neurolla pyörittivät päätään kun kerroin asiasta...

Kait sitä c-lausuntoa joutuu si kysymään... Ihan p***stä tuo Kelan pompottelu. Kaveri joutuu hakemaan vammaistukea JOKA VUOSI down-lapselleen. Ovat vissiin Kelassa sitä mieltä, että lapsi saattaa jossain vaiheessa tulla "terveeksi" :kieh:

Hyvä teille. Mutta ei se Kela mitään rahaa itse tuota. Se vain jakaa verorahaa. Siis sun ja mun ja tuon lähikaupan ja kekbabkioskin tuottamaa verorahaa.

Kyllä se kohtelun perusteella välillä tuntuu siltä, kuin joutuisivat omista pussistaan maksamaan :D

No, siis ihan oikealla perusteellahan tuo päätös oli alunperin tehty, mutta hyvä silti että teillä kävi tuuri :) Itsellänikin hakemuksen teko edessä, jännitän että saataisko korotettua vai jääkö siihen perustukeen.. meillä astma + atooppinen ihottuma, molemmat "vakavia".

Tää ylempi taho vetosi siihen, että Kelassa sanotaan, että lapsen sairaudesta tai vammasta aiheutuva ylimääräinen vaiva tulee olla vähintään VIIKOTTAINEN että voi saada tuen. No, jos joutuu ottaa lääkettä kerran päivässä niin onhan se nyt hyvänen aika useammin kuin "viikottainen" vaiva. Kun Kelaan eka valitin niin sitä just ihmettelin, että miksi asetuksessa sanotaan että ylimääräinen vaiva pitää olla vähintään viikottaista että saa tuen ja sitte kuitenkin vaaditaan että vaiva pitää olla kaks kertaa eikä kerran päivässä että saa tuen. Mun mielestä ristiriitaista.

Tuo ylempi taho oli sitä mieltä, että kokonaisuutena ottaen meidän lapsen tilanne on sellainen, joka oikeuttaa tukeen, he ei tuijottaneet pelkästään astmalääkkeen ottokertoihin päivässä, kuten Kela teki.

Itse en ollenkaa ees oottanu, että saatais päätöstä muutettua, joten tää oli aika yllätys että näin kuitenki kävi.

Hyvä teille. Mutta ei se Kela mitään rahaa itse tuota. Se vain jakaa verorahaa. Siis sun ja mun ja tuon lähikaupan ja kekbabkioskin tuottamaa verorahaa.

Mutta Kelan virkailijat joutuivat toteamaan olleensa väärässä :D .

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Harvoin noin päin!!

Meille Kela myönsi alinta vammaistukea vain siihen saakka, kun lapsen toimintaterapia kestää :o Lapsi on erityislapsi ja aloittaa erityisoppilaana syksyllä kaupungin toiselle puolella pienryhmässä. Pitäisi tehdä uusi hakemus ja liittää siihen lääkärin C-lausunto mikäli olisi mitään mahkuja saada tukea jatkettua!! Neurolla pyörittivät päätään kun kerroin asiasta...

Kait sitä c-lausuntoa joutuu si kysymään... Ihan p***stä tuo Kelan pompottelu. Kaveri joutuu hakemaan vammaistukea JOKA VUOSI down-lapselleen. Ovat vissiin Kelassa sitä mieltä, että lapsi saattaa jossain vaiheessa tulla "terveeksi" :kieh:

Mulla kaverilla kans kehitysvammainen lapsi ja hirveän työn joutuivat tehdä että saivat ylemmän tuen. Ja lapsi sentään on vaikeasti vammainen ja todellakin raskas hoitaa verrattuna vastaavan ikäiseen terveeseen lapseen.

Ja tästä meidän tilanteesta,niin kyse hyvin pienestä lapsesta. Astma todettiin kun vauva oli 6kk vanha, joten tää ylempi taho katsoi tämän asian "raskauttavaksi" tekijäksi asiassa kun oli niin pieni (tällä hetkellä lapsi vajaa 3v). että jos isommalle muksulle olis yrittäny hakea muutosta niin ei olis menny läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

joutuvat MYÖNTÄMÄÄN oleensa väärässä ja SE on se paras pointti :D

Eikös tiskillä ole eri ihmiset kuin etuuskäsittelyssä? Ei kai ne siellä tiskillä niitä päätöksiä tee.

Mä olen kai sitten vain perin onnekas, kun ainoa asiointikosketus Kelaan on ollut äitiys- ja vanhempainraha-asiat. Ja ne oli lähinnä ilmoitusjuttuja. Kela-korttikin tuli vauvalle kuukaudessa syntymästä. Multa jos kysyttäisiin, palvelukokemus olis erinomainen.

joutuvat MYÖNTÄMÄÄN oleensa väärässä ja SE on se paras pointti :D

Nimenomaan :D se oli koko jutun paras pointti :D

Eikös tiskillä ole eri ihmiset kuin etuuskäsittelyssä? Ei kai ne siellä tiskillä niitä päätöksiä tee.

Ne tiskillä olijatkin tekee päätöksiä, ainakin meidän kaupungissa. Tiedän, koska kaveri on Kelalla töissä ja kertoo että olisi taas se viikko kun ollaan tiskissä / puhelinpäivystyksessä / päätöksien teoissa jne. Eli kiertävät noita työpisteitä.

Mä olen kai sitten vain perin onnekas, kun ainoa asiointikosketus Kelaan on ollut äitiys- ja vanhempainraha-asiat. Ja ne oli lähinnä ilmoitusjuttuja. Kela-korttikin tuli vauvalle kuukaudessa syntymästä. Multa jos kysyttäisiin, palvelukokemus olis erinomainen.

Juu on ne eri ihmiset tekees päätöksiä, mutta menee se tieto tästä asiasta heillekkin :D
Meidän tapauksessahan päätöksen teki Kelan asiantuntijalääkäri, mutta nyt tuo ylemmän tahon oma asiantuntijalääkäri oli sitä mieltä, että Kelan lääkäri on ollut väärässä :D

Hienoa! Kela on välillä pyllystä ja oon niin iloinen, että jaksoit valittaa ja teillä kävi noin.
Meillä tuli aikoinaan hylky sillä perusteella, ettei tarvinnut kohtauksien aikana käydä saairaalassa spiiralla, vaan selvittiin kotona avaavalla. Olisi tarvinnut käydä siellä spiiralla se kerta viikkoon.. Muutoin pitkävaikutteista annettiin joka päivä x2. Eli luokittelivat astman helppohoitoiseksi. Allergiat olivat vaikeat, muttei kelan mielestä. Käytössä oli silloin epipen. Ei jaksettu valittaa..

Mikä hitto noita kelan lääkäreitä vaivaa, kun olen usein kuullut, että tekevät ihan päättömiä johtopäätöksiä sellaisten ihmisten voinnista, joita eivät ole edes tavanneet.

Mikä hitto noita kelan lääkäreitä vaivaa, kun olen usein kuullut, että tekevät ihan päättömiä johtopäätöksiä sellaisten ihmisten voinnista, joita eivät ole edes tavanneet.

Juu sitä mäkin oon miettiny.

Yhteistyössä