KELA kotihoidontuki/äp-raha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Siis onko käytäntö oikeesti niin, että siltä kuulta ei saa enää kotihoidontukea, jolloin alkaa äitiyloma?

Mulla alkaa äitiysloma ihan loppukuusta, eli saan marraskuun lopussa kotihoidontuen, ja seuraava raha tuleekin vasta tammikuun lopussa (joulu-tammikuun äp-raha). Ihmttelen vain, miksi ei voi maksaa vajaata kotihoidontukea sitten joulukuulta.

Ihme ja kumma. Mutta kivahan se on taas päästä "hyville" rahoille tämän vuoden kotihoidontukikauden jälkeen :)

Siis jos olet nyt kotihoidontuella niin saat siihen päivään asti sitä miltä ajalta olet siihen oikeutettu. Eli jos äippärahakausi alkaa esim. 24. päivä niin saat siltä kuulta 23. päivältä kotihoidontukea.

Noissa KELAn päätöksissä oli vaan, että marraskuun ajalta enää maksetaan kh-tuki. Ja kela lähetti vielä kolmessa eri kuoressa päätöksensä, äp-raha, aitiysavustus ja kotihoidontuen päättyminen. Niin KELAA...

Juu, kyllä saa osalta kuulta, mulla oli tänä syksynä juuri vastaava tilanne. Ä-loma alkoi 28. päivä ja edelliseen päivään asti sain kotihoidontukea, joka maksettiin kuun lopussa.

Muuten, kysyin tätä silloin Kelalta, eikä osannut silloin asiakaspalvelussa ollut nainen auttaa, hänellä ei ollut mitään tietoa asiasta. Muuta kautta sitten selvittelin sen...

Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Noissa KELAn päätöksissä oli vaan, että marraskuun ajalta enää maksetaan kh-tuki. Ja kela lähetti vielä kolmessa eri kuoressa päätöksensä, äp-raha, aitiysavustus ja kotihoidontuen päättyminen. Niin KELAA...

no ainakin minä sain tänä vuonna.

MUTTA koska se viimeinen kotihoidontuki maksettiin silloin kuun lopussa ja minä olin silloin jo äitiyslomalla niin se laskettiin kakkostuloksi. Eli mun piti ennen sitä toimittaa uusi verokortti kelaan jossa oli sama prosentti äitiysrahalle ja kotihoidontuelle tai muuten siitä ois menny iso prossa.

Yhteistyössä