Kela ja sairauskertomus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
olen hakenut kelasta sairauspäivärahaa, kun neuvolassa lääkäri kirjotti kuukauden saikkua supisteluiden vuoksi äitiysloman alkuun saakka (loppui juuri määräaikainen työ ja meinasi etten enää työkuntoinen ole) no, nyt ne on kelasta pyytäny sairauskertomuksen ennenkun voivat ratkaista asian. Että onko nää supistelut sellasia että vaikuttaa työkykyyn.

Ihmettelen vaan tätä asiaa.. onko tällänen ihan normi käytäntö? ja voiko ne tehdäkin kielteisen päätöksen? sittenhän en saa rahaa mistään, koska eihän liittokaan maksaa työttömyysrahaa kun en työnhakijana ole ollut sairausloman vuoksi.

Onko kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja soo:
Normaali käytäntö. Kela haluaa vaan lausunnon hoitavalta lääkäriltä jotta voivat tehdä päätöksen.
Tuskin sinulta sairauspäivärahaa jättävät maksamatta.

No hyvä sitten. Kyllä vähän rupes jo ihmetyttään, että onko tässä joku ongelma oikeasti.

Noi Kelat osaa olla hankalia. Muistaakseni tai käsitykseni mukaan ne voi laskea nuo aiemmat sairaslomat yhteen. Joku määrä päiviä pitää olla välissä jne. monimutkasta, mut eiköhän ne asiansa osaa :)

Multa pyydettiin lisäselvitystä kanssa, vastaavassa tilanteessa. No, kerroin rautalangasta vääntäen miksi raskauden aiheuttamat oireet haittasivat työntekoani, ja myöntävä päätös tuli. Mietin että saattoi olla lääkäri laittanut "huonon" ICD-koodin sairaslomatodistukseen, eikä Kela hyväksynyt sitä niin helpolla. Mulla siis syynä helvetilliset liitoskivut, etten voinut töissä käydä (kun en saanut edes housuja jalkaan huutamatta).

Multa pyydettiin lisäselvitystä kanssa, vastaavassa tilanteessa. No, kerroin rautalangasta vääntäen miksi raskauden aiheuttamat oireet haittasivat työntekoani, ja myöntävä päätös tuli. Mietin että saattoi olla lääkäri laittanut "huonon" ICD-koodin sairaslomatodistukseen, eikä Kela hyväksynyt sitä niin helpolla. Mulla siis syynä helvetilliset liitoskivut, etten voinut töissä käydä (kun en saanut edes housuja jalkaan huutamatta).