kela ja matkakorvauskulut sairaalakäynneistä? APUJA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahat seisoo..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahat seisoo..

Vieras
Mulle tuli siis 7käyntiä lyhyen ajan sisällä keskussairaalaan, jonne kilometrejä tuli 260 edes takaisin. Menin omalla autolla, koska julkista liikennettä ei ollu. rahaa paloi kun puuta ja nyt oon 6viikkoa ootellu niitä kelasta. Tänään soitin ja kysyin asiasta ni sanoivat ettei niistä saa tietoa ennen kuin on käsitelty ja laitettu maksuun.. siis kauan siinä oikeen menee?

Kyllähän niiden kelassa pitäisi nähdä koska sun hakemus on mennyt sinne ja kertoo kuinka kauan käsittelyssä menee. Ootko kattonut Kelan nettisivuilta, näkyykö siellä tietoja?

[QUOTE="Vieras";26907938]Kyllähän niiden kelassa pitäisi nähdä koska sun hakemus on mennyt sinne ja kertoo kuinka kauan käsittelyssä menee. Ootko kattonut Kelan nettisivuilta, näkyykö siellä tietoja?[/QUOTE]

ei näy mitää ja puhelinpalvelussa väittivät ettei matkakorvaushakemuksia edes skannata koneelle että ne tulevat näkymään kelan sivuilla vasta sitten kun menevät maksuusn. Eli tässä nyt mietin sitte että onko menny postissa hakemus es perille..

[QUOTE="aapee";26907942]ei näy mitää ja puhelinpalvelussa väittivät ettei matkakorvaushakemuksia edes skannata koneelle että ne tulevat näkymään kelan sivuilla vasta sitten kun menevät maksuusn. Eli tässä nyt mietin sitte että onko menny postissa hakemus es perille..[/QUOTE]

Nyt on ollut puhelinpalvelussa joku urpo töissä, koska oheisen linkin mukaan 2 viikkoa on matkakorvausten käsittelyaika (siis suositus). Toki kesäaikaan saattaa käsittelyajat viipyä ja juuri tuossa linkissä kehoitetaan kysymään tarvittaessa puhelinpalvelusta tai netistä. Sinuna soittaisin Kelaan huomenna uudelleen ja selvittäisin asiaa, koska on mennyt jo 6 viikkoa hakemuksen lähettämisestä. (jos siis muistan oikein.)

Kela - Käsittelyajat

Lisäystä edelliseen suorana lainauksena Kelan sivuilta:
Aina ei hakemusta saada ratkaistua tavoiteajassa. Usein syynä on se, että hakemuksesta puuttuu olennaisia tietoja tai liitteitä, joita joudutaan pyytämään hakijalta jälkikäteen. Kansainvälisten etuushakemusten käsittely kestää usein tavallista pidempään. Joinakin vuodenaikoina hakemusten käsittely voi myös ruuhkautua.

Kun haluat tiedustella, onko hakemuksesi tullut Kelaan perille ja onko se jo ratkaistu, voit käyttää joko Kelan verkkopalvelua www.kela.fi/asiointi tai puhelinpalvelua.

Mulle on sanottu matkakorvauksista samoin, ettei niitä skannata, joten väliaikatietoja ei puhelinpalvelusta saa. Samasta syystä hakemus ei kirjaudu myöskään verkkopalveluun, vaikka maksuvaiheessa tiedot sinne siirtyvätkin.

Yleensä mulla on kestänyt matkakorvausten saanti 6-8vk. Niiden käsittely on jotenkin todella hidasta.

Laitan lapseni matkakorvauksia tämän tästä kelaan .... viipyvät usein viikkoja. Olen sitten kelan kysymys sivun kautta kysellyt tietoja ..... sieltä sitten soittavat missä mennään ?

[QUOTE="hmm";26908003]Itselle on tullu matkakorvaukset aina 1-2vrk sisällä hakemuksen jättämisestä :O[/QUOTE]
Ikinä ei ole tullut mitään noin nopeasti. Olen ollut todella yllättynyt, jos joskus on tullut viikossa. Yleisemmin korvausten käsittelyyn menee noin kuukauden verran. Aiemminpina vuosina korvaukset tulivat nopeammin, mutta Kelan tehostettua toimintaansa korvausten saamisessa menee enempi aikaa.

Mulla on nyt ollut äitiysavustushakemus 3,5 viikkoa sisässä. Yleensä on tullut kahdessa viikossa. Siellä kelan etusivulla sanotaan, että lomien takia käsittelyajat ovat pitkittyneet.

Toukokuun lopuussa laitoin ja elokuun alussa tuli päätös. Omavastuu oli 10 e tietämissä sivu, että sen yli menevältä osalta saa matkakorvauksen, en tiedä kuinka sitten laskevat sen kilometrittäin.

Niitä ei tosiaan skannata, ja sen yhden hakemuksen käsittely kestää ehkä 10min. Siellä voi olla TOSI paha ruuhka. Tai sun hakemus on jossain väärässä hyllyssä, en usko että kuutta viikkoa kuitenkaan jonoa. Ja tuo kahden viikon käsittelyaika on keskiarvo.

Käsittelyaika riippuu paljon sen toimiston tilanteesta. Soittaisin uudestaan ja vaatisin tietoa miksi kestää noin paljon, ja kestääkö muillakin vai onko se tosiaan hukassa./puuttuuko jokin liite.

soitin uudelleen kelaan ja tosiaan vakuuttivat että tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on 2kk ja ne tulevat kaikki samaan paikkaan, eli ei ole paikkakuntakohtaisia ja että ne käsitellään saapumis järjestyksessä. Eli tällä hetkellä kukaan ei saa viikossa eikä kahessa, puhumattakaan päivistä. Sanoi että odottele vielä rauhassa 2-3viikkoa, sitten pitäisi korvausrahat olla tilillä. rauhassapa tässä ootellaan kun satasia seisoo kelassa hitaan käsittelyn takia :O

soitin uudelleen kelaan ja tosiaan vakuuttivat että tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on 2kk ja ne tulevat kaikki samaan paikkaan, eli ei ole paikkakuntakohtaisia ja että ne käsitellään saapumis järjestyksessä. Eli tällä hetkellä kukaan ei saa viikossa eikä kahessa, puhumattakaan päivistä. Sanoi että odottele vielä rauhassa 2-3viikkoa, sitten pitäisi korvausrahat olla tilillä. rauhassapa tässä ootellaan kun satasia seisoo kelassa hitaan käsittelyn takia :O

Höpöhöpö nyt noita kelan vastauksia, täällä ainakin käsitellään matkakorvaukset paikallisessa toimistossa ja parissa päivässä on rahat tilillä. 9.. vein hakemuksen ja päätös oli tehty 9.8. ja rahat oli tilillä 13.8., vai liekkö olleet jo 10.8., en tarkastanut. Samalla vein sairaspäivärahalle jatkohakemuksen ja siitäkin olin saanut jo tänään rahat tilille.
Ja tiedän varmaksi että täällä on tuo matkakorvaus käsitelty koska virkailija jonka nimi päätöksessä lukee asuu meidän kanssa samalla kadulla.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;26909204:
Höpöhöpö nyt noita kelan vastauksia, täällä ainakin käsitellään matkakorvaukset paikallisessa toimistossa ja parissa päivässä on rahat tilillä. 9.. vein hakemuksen ja päätös oli tehty 9.8. ja rahat oli tilillä 13.8., vai liekkö olleet jo 10.8., en tarkastanut. Samalla vein sairaspäivärahalle jatkohakemuksen ja siitäkin olin saanut jo tänään rahat tilille.
Ja tiedän varmaksi että täällä on tuo matkakorvaus käsitelty koska virkailija jonka nimi päätöksessä lukee asuu meidän kanssa samalla kadulla.
Teillä ei ole sitten vielä tehostettu Kelan toimintaa :) Nauttikaa siitä. Pitääkin kokeilla tuleeko korvaukset nopeammin, jos ne vie paikalliseen Kelaan eikä laita menemään Kelan postituskuoressa.

[QUOTE="uskomatonta";26909295]Teillä ei ole sitten vielä tehostettu Kelan toimintaa :) Nauttikaa siitä. Pitääkin kokeilla tuleeko korvaukset nopeammin, jos ne vie paikalliseen Kelaan eikä laita menemään Kelan postituskuoressa.[/QUOTE]

Minä en ikinä käytä kelan kuoria, aina käyn tiputtamassa paikallisen kelan laatikkoon paperit. Tosin tuo sairaspäiväraha käsitellään muualla kuin täällä, samoin alle 16 vuotiaan vammaistuki...

Juu, kyllä mä ainaki opin nyt sen että meen matkat jatkossa taksilla. Tuleehan se maksamaan kelalle kymmenkertaisesti mutta mulla ei etenkään näin sairastellessa ole varaa seisottaa satasia kelassa montaa kuukautta!

Juu, kyllä mä ainaki opin nyt sen että meen matkat jatkossa taksilla. Tuleehan se maksamaan kelalle kymmenkertaisesti mutta mulla ei etenkään näin sairastellessa ole varaa seisottaa satasia kelassa montaa kuukautta!

Mutta oletko oikeutettu käyttämään taksia? Siihenkin tarvitset omalta terveysasemalta tai sieltä keskussairaalasta todistuksen että olet oikeutettu taksilla kulkemaan. Linja-auto on pääsäntösesti se kulkuneuvo mitä käytetäään jos vain pystyy. Ja esimerkiksi voin kertoa oman kokemuksen:

Minulla oli leikkaus yliopistollisessa sairaalassa n. 200 km:n päässä kotoa. Sairaalassa piti olla klo 7.00 ja sain taksilapun koska linja-autoja ei täältä sinne tuohon aikaan kulje. Sitten seuraavana päivänä leikkauksen jälkeen olin lähdössä kotiin n. klo 17.00, ja pyysin taksilappua, en saanut ja syyksi sanottiin että pystyn kulkemaan julksilla kun vain kättä on leikattu. Kerroin että ainoa linja-auto mikä kulkee ko. sairaalan ja kotikuntani väliä on lähtenyt 16.00 ja seuraava lähtee seuraavana päivänä klo 16.00 mutta en saanut taksilappua siitäkään huolimatta.

Yhteistyössä