Kela ei korvaakaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultraa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultraa!!

Vieras
Kiva yllätys! Kävin pari viikkoa sitten rakenneultrassa yksityisellä lääkäriasemalla. Siellä tein sen Kelan valtakirjan eli Kelan osuus vähennettiin suoraan ja maksoin jäljellejäävän summan.

No, nyt tuli sitten Kelalta selvityspyyntö ultrakäynnistä! Soitin sinne ja kysyin että mitä tämä meinaa, aiemminkin on Kela korvannut. Virkailija selvitti että on tullut uusi käytäntö, jonka mukaan Kela EI korvaa sikiön ultraäänitutkimuksia ellei ole jotain pätevää lääketieteellistä syytä/sairautta jonka vuoksi on ultrattava. Sanoi että tämä uusi systeemi on siksi ettei ultrissa käytäisi ""huvin vuoksi"", tai jos haluaa käydä niin Kela ei niitä käyntejä korvaa.

Nytpä sitten selittelin selvityspyyntöön että miksi oli perusteltua käydä ultrassa. Itselläni siihen oli kyllä muukin (ihan lääketieteellinen) syy kuin ""kiva nähdä vauva"", mutta kaikilla ei ole, eikä lääkäriasemakaan ollut tietoinen Kelan uudesta menettelytavasta!

Tämä käytäntö ei ilmeisesti ole vielä monessakaan kunnassa toiminnassa, mutta tulossa kovaa vauhtia. Ottakaa siis etukäteen selvää, korvaako Kela vaiko ei, niin ei tule näitä ihania yllätyksiä...

Niin no toisaalta kyllä ymmärrän Kelan kannan. Moni varmasti käy yksityisellä ultrassa juuri vain nähdäkseen vauvan. Aika usein ainakin täälläkin moni niin kirjoittaa että kun ei jaksa odottaa kunnan tarjoamia ultria niin käy yksityisellä.

Kyllähän ne ihan yhtä hyvin Keskussairaaloissakin osaavat ultrata, ei siihen aina yksityistä tarvita...

Tottakai olisin mennyt sairaalaan ultraan jos olisin päässyt, mutta meillä kunta tarjosi vain np-ultran. Eikä tuo ""syy"" miksi rakenneultraan halusin, ollut niin vakava että olisin saanut sen perusteella lähetteen sairaalaan. Ja ymmärrän itsekin Kelan kannan aivan täysin, olisi vaan ollut hyvä tietää tuokin etukäteen. Kun ei tietoa ollut edes ultraavalla lääkäriasemalla, hekin olettivat että Kela korvaa.

No silloin jos syy ei ole ""niin perusteltu"" ettei julkiselle pääse niin kela tuskin sitä korvaa.

Käytäntö on tullut touko-kesäkuun vaiheessa suureen osaan maata.

Koskeekohan sama myös 3/4D ultria, joissa monet käyvät vaikka varsinaiset lääketieteelliset tutkimukset on jo tehty julkisella?

3/4D ultra ovat tulleet kovasti muotiin ja lääkäriasemat itsekin myöntävät että useimmat heidän asiakkaistaan eivät käy 3/4D-ultrassa lääkätieteellisten syiden vuoksi vaan koska haluavat vauvasta tarkemman kuvan muistoksi jo raskauden ajalta/ tai selvittää sukupuolen.

Onko kukaan siis saanut Kelalta hylkäystä 3/4D:stä?

Ei Helsinki ole koskaan tarjonnutkaan alkuraskauden ultraa. Tarjaa kylläkin ns. np-ultran viikolla 11-13 ja rakenneultran viikolla 17-19.

Itse olen Helsinkiläinen ja näiden lisäksi käynyt myös 3D ultrassa molemmilla kerroilla ja mitään lisäselvityspyyntöjä ei ole tullut. Olen käynyt myös raskauden ajan gynet (+ alkuraskauden ultran) omalla yksityisellä lääkärillä (joka ultraa aina), eikä näistäkään ole tullut kyselyjä. Ja raskauden olivat siis -04 ja nyt rv 35.

Täällä Lappeenrannassa oli vasta muutama viikko sitten sanomalehdessä juttua siitä miten eri tavalla saman seudun eri kunnissa tarjotaan ultraääniseulontoja. Meillä kunta tarjoaa vain yhden keskussairaalassa kätilön tekemän ultran ja sen saa valita np- tai rakenneultrana. Mutta esim. ihan lähellä oleva Parikkala tarjoaa peräti 4 ultraa!
Jutussa oli puhetta että linjaa täytyisi yhdenmukaistaa, mutta onhan se hankalaa siksikin kun Parikkalassa on 1 neuvola ja siellä oma ultraäänilaite. Täällä taas on monta pientä neuvolaa eikä niissä tietenkään ole omia laitteita. Mitään siinä jutussa ei ollut puhetta Kelan korvausten muuttumisesta. Itse kävin kesäkuussa yksityisellä rakenneultrassa ja sain myös hinnasta pois korvausosuuden, niin että ainakaan silloin ei täällä vielä Kela pihistellyt.

Sori huonosti aseteltu kysymys, mutta juuri sitä ajoin takaa, että korvaako kela (kuten ap:llä ei korvannut) yksityisistä ultrista sen Kelan osuuden? Eihän se paljoa ole, mutta enivei? Siis täällä Helsingissä. Ja ilmeisesti korvaa, koska sulle ei ole tullut kyselyjä?

Mäkin kuulin ihan yllättäen neuvolan tätiltä, että tuo Kelan korvaus jää pois, jos ei ole ""pätevää"" syytä ultraan. Ja on käsittääkseni käytäntönä koko maassa. (ainakin lähes, jos ei vielä kaikkialla)

Minulle kävi aivan samoin.. ja muuten, Lappeenrannasta olen minäkin, ja samoihin aikoihin kävin tuossa rakenneultrassa (kuin edellinenkin lappeenrantalainen)- miksiköhän kela ei nyt sitten minulle tätä suostu korvaamaan.. laitoin kyllä kelalle menemään valituksen asiasta, ja myös minä vastuutan kelaa siitä, että heidän tulisi ilmoittaa tälläisistä muutoksista lääkäriasemille! Ja myös kaverini ovat saaneet korvauksen tästä ultrasta ihan lähiaikoina käydessään.. taitaa todella olla niin eri käytännöt vaikka samasta asiasta kyse, jokaisen henkilön kohdalla katsotaan tilanne erikseen (vaikka laki pitäisi olla sama kaikille) - eivätkä taida tietää kelassakaan kuinka toimia. Ottaa päähän!

Oletko minkä ikäinen? Odotatko esikoista? En tiedä vaikuttiko asiaan mutta mä olen jo 35 v. eli vähän niinku ""riskaabeli-iässä"" ja mulla on takana 1 yllärikeskossynnytys. Kävin Pillerissä rakenneultrassa ja en sitten tiedä että laittaako ne jotain tarkempaa syytä/selitystä Kelalle kun hakee meidän puolesta Kelalta kustannuksia pois. Tuskin kuitenkaan, eihän ne jutut Kelalle kuulu. Mutta eipä tullut Kelasta urputusta vaan korvauserittely vaan postissa vähän myöhemmin.

Mutta on tässä tullu omallekin kohdalle Kelan tekemiä mokia ja taas pitäis ens viikolla sinne mennä jonottamaan ainakin kahta äitiyslomasotkua selvittämään =((. Ja äitiyspäivärahapäätöstä mun piti parin kuukauden odotuksen jälkeen jo soitella että missä viipyy, niin jossain pinossahan mun paperi vaan lämpimikseen lojui... Ja kun virkailija pisti asiaan vähän töpinää että sain päätöksen vihdoin kotiin, niin tänään tuli ukaasi että se on väärin laskettu ja pitää toimittaa sinne lupa uudelleenlaskua varten.
Ihme virasto!

Täällä oulussa kuvaavat ultralla joka kerta jos pitää käydä synnytysvastaanotolla. esim. oon käyny supistusten takii. ja aina on tullu pelkkä pol.k. maksu. eli 22 euroo.

Joo, ei täälläkään sairaalan polilla käynti enempää maksa kuin sen 22 eukkoa, se on vakiosumma/käynti ja aina ne kai ultraa kun siellä jollain lähetteellä käy.
Mutta kun sinne tosiaan mennään vain neuvolan lähetteellä. Tässä nyt pähkäiltiin kun ollaan käyty yksityisillä lääkäriasemilla gynekologin vast.otolla noin niinkuin omalla rahalla ja ajanvarauksella. Kyllä niistä tähän asti on Kela korvannut osan niinkuin yksityislääkärikäynneistä muutenkin, oliskohan se jotain 40% johonkin taksaan asti. Esim. mulla maksoi rakenneultrakäynti päälle 60 euroa ja siitä oli jo korvaus vähennetty.
Jos nyt sitten joudun EKKS:n äitiyspolilla käymään jonkun neuvolassa todetun onkelman vuoksi niin sinne pitää yleensä lähteä heti ja käynti maksaa mulle 22 euroa.

Tässä tarkoitetaankin yksityisten ultria esim. 4d-ultraa, joka on kyllä tavallista ultraa parempi. Meillä ultrataan neuvolassa joka kerta, mutta kävin np-ultran ja rakenneultran ykstyisellä, kela korvas, kunta olis tarjonnut rakenneultran, jonka olis tehnyt terveyskeskuslääkäri ultralla, jolla ei paljoa näe ja ajat olivat siihen aikaan päivästä, etten olisi töistä päässyt. Yksityisillä on iltavastaanottoja.

Olen 22 ja esikoista odotellaan.. Fermedissä käytiin rakenneultrassa. Mutta alkuraskauden ultrassa käytiin Pillerissä ja siitä kuitenkin sain kelan korvauksen, eihän sekään ole mikään ""tarpeellinen"" ultra. Saa nyt nähdä meneekö valitus läpi, tuskinpa.. Olen ennenkin kamppaillut Kelan kanssa ja niillä on kyllä tosi epäselvää itselleenkin milloin mitenkin toimitaan. Riippuu täysin virkailijasta, kuka toimii mitenkin! Mutta päähän ottaa ja inhottaa että jos tämä kerran uusi käytäntö, miksei siitä tiedoteta yksityisille asemille.. Olivat Fermedissäkin hiemna ihmeissään asiasta!

Kun mä kävin yksityisellä ultrassa (tai muutenkin), niin kelakorvaus vähennetään jo lääkäriasemalla suoraan loppusummasta, toisin sanoen en joudu sitä itse hakemaan. Ihmetyttää vaan, että josko sitä kelakorvausta ei saakaan, niin onkohan lääkäriasema maksanut senkin osuuden. Minulta sitä ei ainakaan ole pyydetty/peritty.
Lisäksi ultrassakäynnissä hinta muodostuu lääkärinpalkkiosta ja ultrauksen hinnasta. Sitä en huomannut silloin katsoa, että sainko sen kelakorvauksen mahdollisesti vain lääkärinpalkkiosta?

Onko se kelan mielestä pätevä syy, että haluaa saada määritettyä niskapoimun paksuuden? Kun meillä ei kunta tuota tarjoa? Kävin np-ultrassa yksityisellä, ja vähensivät suoraan sen kelan osuuden. Onko odotettavissa takaisinperintää?

! ""Riippuu kunnasta. Suurissa kaupungeissa usein evätään, pienemmissä kunnissa menee läpi. Näin mulle sanottiin lääkäriasemalla.""

Mitenkä on mahdollista, että käytäntö voi vaihdella, koska Kela on suoraan ""eduskunnan"" alainen, ei siis kunnan, eikä valtionkaan totutussa tavanomaisessa mielessä. Paikkakunnalla ei käsittääkseni pitäisi olla mitään merkitystä sille miten Kelan etuja annetaan, vaan säännöt pitäisi olla kaikkialla samat ympäri Suomen.

Kysykää miksi jossain korvataan ja jossain ei. Lääkäri voi muuten merkata papereihin eri asioita, mikä voi vaikuttaa korvauksen saantiin paljonkin. Kelalle kuuluu muuten kaikki diagnoosit ja selvitykset asioista. Tuntuu, että Kelalle kuuluu asiat Suomessa enemmän, kun esim. sossulle.

Niinhän täälläkin lääkäriasema tekee suoraan valtakirjan kelan korvauksesta ja itse maksetaan vain omavastuuosuus. Mutta Sitten kelalta tulee myöhemmin päätös asiasta, eli joko hakemus on hylätty tai hyväksytty.

ja tuosta, että mitenkä on mahdollista tällainen toiminta, niin kylläpä se vaan tuntuu olevan, joka siis on TODELLA OUTOA! Jokin aika sittenhän tv:stä tuli ohjelmakin, jossa kerrottiin kelan toiminnasta: esim. vantaalla saa jonkin vammaisen lapsen hoitotuen, mutta espoossa ei.. tai jotenkin tähän tyyliin. Vaikka todellakin, luulisi koko maassa olevan samat säännöt, mutta ei.. sanoisinko että on koko kelan toiminta syvältä..!

Tuet maksetaan kunnan rahoista. Siksi vaihtelee. Esim. kuntoutustuet vaihtelee hyvin paljon kunnittain (siis niiden myöntämisperusteet ja määrät) koska toisilta kunnilta loppuu määrärahat aiemmin kuin toisilta. Todennäköisesti tämäkin ultrakorvausjuttu on toiseten kuntien säästösysteemi kun taas toisilla kunnilla riittää rahat korvaamaan ""turhiakin"" ultria.

Yhteistyössä