Keksit, leipä milloin aloititte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juuli

Vieras
Hei, meillä 7 1/2 kuinen poika. Hampaita on jopa 3 kpl, olen miettinyt milloin voisi alkaa antaa leipää ( muruja, oppisi pinsetti otteen) tai keksiä jota mutustaa. Pelkään kauheasti tukehtumista. Oletteko missä vaiheessa aloittaneet ja millä?

Ranskan leivällä, kaurakekseillä tms ?

Riisimurot, vaaleaa leipää murusina. En ole keksiä paljon antanut, mutta kaurakeksi varmaan pieninä annoksina maistuu varmasti. Kurkkua, omenaa yms... Anna ensin ihan pieniä paloja, kyllä tottuu siitä oikkuhiljaa..

Moi!

Pojalla oli puolivuotis-kekkereillä ekaa kertaa edessään maissinaksuja ja siitä lähtien se mutusteli niitä. Kun ne alkoivat kyllästyttää, tarjosin vähäsuolaista jälkiuunileipää, riisikakkuja, rinkeleitä, marie-keksejä...

Mä en oo koskaan tajunnut tota tukehtumisen pelkoa. Sori vaan. Mä olen tarkka äiti ja toisinaan huolissaan vähän turhastakin, mut tätä en ymmärrä. Meillä jätkä ymmärsi heti mistä on kyse, ja vaikka olis tunkenut isonkin palasen suuhunsa, selvisi siittä hienosti. Istut siinä vieressä ja annat toisen imeskellä jotain leivän palasta. Mä annoin aika isoja siivuja, jotta on helpompi pitää kiinni.

Nyt piku mies on jo monta kuukautta syönyt leipää ruokansa kanssa kuin isotkin ihmiset. Rohkeasti vaan -siinä vieressä sä kuitenkin istut katsomassa, niin ei siinä mitään hätää oo!!! : )

Heips!

Meillä poika napostellut kaikenlaista jo noin 6 kk:n iästä. Ei tosin mitään kovin sokerista eikä kovin suolaista. Maissinaksuja, kovaa ruisleipää, pehmeää leipää, porkkanaa, kurkkua, pullaa yms. Täytyy kyllä hieman vahtia, ettei saa liian isoa palaa. Hampaita on kaksi.

Hampaattomalle ei kai vielä voi antaa... Meillä tyttö 6,5kk mut ei hampaita yhtäkään. Mutustelee kyllä kurkkua yms jos itse pitää sitä kädessä. Mullakin pelottaa tuketumisvaara ja se on ihan normaalia ja on siihen aihettakin!
Olin lapsenlikkana kerran vuosia sitten ja poika meinasi tukehtua ja meni jo ihan sinertäväksi kasvoilta. Otin nilkoista kiinni ja pää alaspäin viistosti ja pari taputusta selkään, niin irtosi. Poika oli silloin jo n.1v6kk vanha, että napostelun taito olisi pitänyt olla hallussa.... Tarkkana kuin porkkana kun annatte mutustella murusia!!!!

Meillä poika mussuttaa näkkäriä, ruisleipää, maissinaksuja. Omenaa annan varoen, koska on kaksi kertaa meinannut siihen _tukehtua_. Kurkkua ja porkkanaa on myös järsinyt.
Hampaita pojalla 9kk on 8kpl.

Meillä tyttö vajaa 8kk ja pelkään myös tuota tukehtumista =( Entäs jos en onnistu auttamaan? Onko siis parempi antaa ihan pieni pala vai sellanen isompi mistä voi itse opetella purasemaan (hampaita 2 alhaalla =)) palan?

Meillä maissinaksut ovat tytöt suurinta herkkua. Ja äitikin voi antaa niitä turvallisin mielin ilman tukehtumisvaaraa (naksut sulaa suuhun). Toinen hyvä ekojen kertojen nakerrusjuttu on kurkku.

Keksejä en kyllä antaisi kovin varhain, suotta lapsi tottuu makeaan. Mitä pidempään voi välttää turhia sokereita sen parempi lapselle. Leipä on terveellisempää ja maissinaksutkin on hyviä (ei säilöntäaineita ym).

Tosiaan nuo naksut ovat oiva valinta ja ne ovat kyllä turvallisia. Niitä kun oppii syömään, niin sit voi kokeilla jotain haastavampaa. Aika pitkään ainakin meillä kelpas nuo naksut.

Mun mielipide on, et kannattaa aloitella varovasti ja katsella millä "tyylillä" vauva ruokaa suuhunsa laittaa. Esim. meidän esikoiselle kun antoi jotain käteen, tunki hän sen syvälle kurkkuun ja puraisi ison palan. hänelle sitten tarjottiin kauemmin valmiita murusia esim. leivästä. Kakkonen taas oli paljon "taitavampi" syömään ja oppi nopeasti haukkaamaan pieniä suupaloja. Nyt meidän kolmas 9kk, on saanut vasta murusia kun tyyli näyttää olevan pitkälti sama kuin ekalla.

Ei mikään ihmekään, että nykyään lapset on niin lihavia, kun tapa napostella jatkuvasti jotain on opittu jo vauvaikäisenä. Oma vauvani ei saa ruokaa kuin ruoka-aikoina.

tiukkis: On aika hirveää katseltavaa kyläillessä, kun itse istuu kahvipöydässä pullapitkon ääressä, kun lapsi vain maiskuttaa suuta vieressä, eikä saa mitään. Ja voihan sitä leipää ja hedelmiä tarjota vaikka välipalan aikaan.

Joopa joo! Tiukkis on varmaan ite laiha, ruumiltaan ja mieleltään!

Itseasiassa minäkin olen laiha ja lapseni on NORMAALIPAINOINEN pyöreä vauva ja napostelee keksiä, leipää, maissinaksuja..mitä vaan ja kohta on vuoden ikäinen!!

Napostelenhan minäkin mielelläni kahvin kanssa, tai leffaa katsellessa..

Täytyy elämässä olla kaikenlaisia hauskoja juttuja ja hyvä ravitsemus tuottaa mielihyvää..varsinkin kun se täyttää ja on ravitsevaa, mutta ei lihottavaa!!

Olen paljolti samoilla linjoilla tiukkiksen kans. Kun on ruoka-ajat säännölliset,niin luo lapselle turvallisuutta,ei koko ajan tarvi olla 'napostelemassa' jotain.Ja kun on säännöllinen ruokarytmi,niin ruoansulatuselimistö oppii 'pyytämään' ruokaa oikeisiin aikoihin;eikä lapsi todellakaan näe nälkää.On välipala,jolloin voi napostella! Todellakin; mistähän se nykypäivänä puhuttu liikalihavuus johtuu,lapsillakin...?

Mitä ne on ne maissinaksut, joita monet täällä antavat naposteltavaksi. Tuskin corn flakes..Voisko joku valaista hölmöä, kertoa esim merkin tai hyllyn, mistä löytää..Kiitos etukäteen.

Maissinaksut ovat juustosuikeroiden näköisiä maissista tehtyjä naposteltavia. Lisäaineettomia, väriaineettomia ja suolattomia. Siis terveellisiä eivätkä lihota. Mm. painonvartijoissa suositellaan laihduttajille napostelun himoon. Löytyy ainakin markettien (myös joistain pienemmistäkin, ei välttämättä kaikista) valikoimista, meillä päin samasta paikasta kuin sipsitkin.

Meillä tyttö on ihan himona naksuihin. Ja tiukkiksille - meillä tarjotaan naksuja jälkiruokana ruoan tai välipalan päälle. Ei siis opeteta napostelemaan jatkuvasti...

Joo, en tarkoittanutkaan että naksujen syöminen olisi napostelua. Kyllä niitä meidänkin vauva syö, mutta ruokailun yhteydessä. Täällä vaan näkee tuota "vauva napostelee naksuja vaunuissa" Tai "tuossa se roikkuu lahkeessa keksiä vetäen" jatkuvasti. Toki pureskelua opetellaan naksuilla tms, mutta ei sitä, että koko ajan saa syödä, vaan sitä varten on ruoka-ajat. Kahvin kanssa pullan syöminen on ok, jos se jää siihen kahviin eikä pullaa vedetä pitkin päivää. Työssäni näen koko ajan lihavia lapsia, jotka ovat kyllä kotoaan oppineet tavan vetää päivässä 1.5 litraa limua tai karkkia megapussillinen.

En siis ole typerä vaan mielestäni kaukonäköinen ja fiksu. En myöskään ole "laiha" vaan normaalipainoinen terve ihminen, joka syö ja söi raskausaikanakin järkevästi. En siis itse eikä myöskään lapseni joudu kärsimään ylipainosta ja sen mukanaan tuomista sairauksista. Minun verorahoistanihan ne lihavien ihmisten hoidot sitten maksetaan. Olen samaa mieltä esityksestä, jonka mukaan itse aiheutettujen sairauksien hoidot joutuisi itse maksamaan (alkoholi, tupakka, ylipaino jne.)

Olen samaa mieltä osaksi tiukkiksen kanssa, että vanhemmat vetävät rajan lasten syömiselle. Ei sen tarvitse olla kaloreiden laskemista, vaan tervettä järkeä. Ei tietenkään ole hyväksi jos lapsi vetää sipsipussin välipalaksi, mutta juuri noi maissinaksut ovat ihan hyviä. Kyllä meilläkin on tuttavia, jotka ostavat limukkaan litrakaupalla kotia ja lapsetkin juovat sitä päivittäin. Ei vain ole minun asia sanoa siitä mitään!

Mihin menee raja itseaiheutetusta sairaudesta? Jos tuolle linjalle mentäisiin, niin kohta äitiys- ja lastenneuvolatkin olisivat maksullisia ja synnytyksestä saisit maksaa maltaita. Itsehän niitä lapsia tehdään..

Yhteistyössä