Keksikää mulle opinnäytetyön aihe!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva terkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva terkka

Vieras
Hei!
Nyt kaikki ideat kehiin ja keksikää mulle lopputyön aihe. Mistä terveydenhoitoon liittyvästä asiasta tarvitsisit lisätietoa? Voi liittyä lapsiin tai aikuisiin. Tai oletko itse alaa opiskeleva/jo ammatissa oleva konkari täynnä ideoita, joita et itse voi kaikkia toteuttaa? :). Anna vinkki ja mä toteutan jonkun niistä :D.

Kysy työnantajapuolelta ideoita :). Opinnäytetyön tekeminen on mielekkäämpää, kun sille on niinsanotusti tilausta joko oppilaitoksen tai työnantajan puolelta. Oma sekä työnantajaa että koulutusohjelmaa palveleva opinnäytetyö tuli juuri valmiiksi (tai no joo, kai siihen jotain muutoksia pitää vielä tehdä).

Imetys ja sen onnistuminen/kesto sekä lasten ylipaino ja siihen vaikuttavat/johtaneet seikat on asioita, jotka minua kiinnostaisivat th:n alalta.

Työterveyspuolelta minua kiinnostaisi lähteä tutkimaan työkyvynarviointia näin äkisti hatusta heitettynä. Psyykkisestihän nämä prosessit ovat usein hyvin raskaita työntekijän kannalta. Lähtisin siis varmastikkin asiaa lähestymään tutkittavan työntekijän näkökulmasta.

Ei ole pakko olla tutkimusta ja se ei kyllä oikein houkuttele. Olen AMK sh, joten laajuus on nyt vaan 8 opintopistettä. Olen aikeissa ottaa työnantajiin yhteyttä, mutta miten? Pitäiskö itsellä olla jo joku idea valmiina ja vai antaako työnantajapuoli niitä. Olen valmistunut niin kauan aikaa sitten ja prosessi on muuttunut, että oon ihan pihalla. Toki opet auttaa, mutta kyse on aikuisopiskelusta, niin kai pitäis itekin vähän aktivoitua :).

[QUOTE="aapee";26007630]Ei ole pakko olla tutkimusta ja se ei kyllä oikein houkuttele. Olen AMK sh, joten laajuus on nyt vaan 8 opintopistettä. Olen aikeissa ottaa työnantajiin yhteyttä, mutta miten? Pitäiskö itsellä olla jo joku idea valmiina ja vai antaako työnantajapuoli niitä. [/QUOTE]
Meillä työnantajapuoli otti kouluun yhteyttä. Oli siis helppo valita listalta oman opparin aihe :). Toiminnallinen opinnäytetyö, jota oli ihan kiva tehdä loppujen lopuksi, siis sitä toiminnallista osuutta - teoriaosuus on vähän tylsää.

Helpohko, mutta ehkä vähän tylsä vaihtoehto on myös kirjallisuuskatsaus liittyen johonkin oman alan asiaan.

Imetys ja sen onnistuminen/kesto sekä lasten ylipaino ja siihen vaikuttavat/johtaneet seikat on asioita, jotka minua kiinnostaisivat th:n alalta.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että tekisin Imetyksen onnistumisesta ja niistä syistä, mitkä siihen johti. Tai vastaavasti mua kiinnostais niiden vanhempien taustat, jotka ei missään nimessä edes halua yrittää imetystä, eli ikä, koulutus, parisuhde jne. :)

Olen joskus miettinyt sitä miten terkkareiden osaamista johdetaan, hyödynnetään ja miten heitä kannustetaan hankkimaan lisäkoulutusta. Siis lähinnä johtavien lääkäreiden yms. tahojen asenneilmapiirin kartoitusta terveydenhoitajien osaamisesta, ammattitaidosta ja sen ylläpidosta.

Joskus kun olen miettinyt, että sitä ei taideta johtaa ja kartoittaa mitenkään missään.

[QUOTE="aapee";26007630]Ei ole pakko olla tutkimusta ja se ei kyllä oikein houkuttele. Olen AMK sh, joten laajuus on nyt vaan 8 opintopistettä. Olen aikeissa ottaa työnantajiin yhteyttä, mutta miten? Pitäiskö itsellä olla jo joku idea valmiina ja vai antaako työnantajapuoli niitä. Olen valmistunut niin kauan aikaa sitten ja prosessi on muuttunut, että oon ihan pihalla. Toki opet auttaa, mutta kyse on aikuisopiskelusta, niin kai pitäis itekin vähän aktivoitua :).[/QUOTE] Mulla on ikivanha opistotason sairaanhoitajan tutkinto takana, mutta jos nyt opiskelisin terkaksi, tekisin luultavasti opinnäytetyöni median vaikutuksesta rokotemyönteisyyteen.

Kiva kun herää keskustelua. Palaan tähän vielä, mutta nyt on mentävä. Toiminnallista opparia ehkä ajattelin. Mikä teillä Anatolia oli aiheena? Huomenna kyselen koululta noita aiheita. Tosiaan kun laajuus on melkein puolet vähemmän kuin ekassa tutkinnossa, niin haluan mitoittaa sen juurikin siihen. Siksi ehkä tutkimus tuntuu liian laajalta, vaikka antamanne aiheet on tosi mielenkiintoisia.

Noista nuoriin kohdistuvista ruokavalio/kehonkuva/laihdutus-teemoista sais varmaan ihan mielenkiintoisen aiheen, mutta työssä hoidan anorektikkoja, joiden laihdutus on useimmiten alkanut viattomasti terveydenhoitajan vinkistä. Ehkä siis hieman vierastan aihetta, etten edesauta kenenkään sairastumista...onpas monimutkaista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26007765:
Mulla on ikivanha opistotason sairaanhoitajan tutkinto takana, mutta jos nyt opiskelisin terkaksi, tekisin luultavasti opinnäytetyöni median vaikutuksesta rokotemyönteisyyteen.

Tää on tosi mielenkiintoinen aihe! Toivottavasti saamme joskus lukea siitä. Taitaa meikäläiselle olla liian haastava ja laaja aihe :).

[QUOTE="aapee";26007782]Kiva kun herää keskustelua. Palaan tähän vielä, mutta nyt on mentävä. Toiminnallista opparia ehkä ajattelin. Mikä teillä Anatolia oli aiheena? Huomenna kyselen koululta noita aiheita. Tosiaan kun laajuus on melkein puolet vähemmän kuin ekassa tutkinnossa, niin haluan mitoittaa sen juurikin siihen. Siksi ehkä tutkimus tuntuu liian laajalta, vaikka antamanne aiheet on tosi mielenkiintoisia.

Noista nuoriin kohdistuvista ruokavalio/kehonkuva/laihdutus-teemoista sais varmaan ihan mielenkiintoisen aiheen, mutta työssä hoidan anorektikkoja, joiden laihdutus on useimmiten alkanut viattomasti terveydenhoitajan vinkistä. Ehkä siis hieman vierastan aihetta, etten edesauta kenenkään sairastumista...onpas monimutkaista :)[/QUOTE]

14v äitinä ajattelin asiaa positiivisen kehonkuvan mieltämisen kannalta - en ruokavalion tai laihdutusneuvonnan :) Eli lähinnä sitä, kuinka tukea tyttöjen normaalipainoa ja naiseutta tänä niukkojen toppien ja "Huippumalli haussa"-tyttöjen aikakautena...

[QUOTE="vieras";26007810]Jos toiminnallista ajattelit niin järjestä joku infojuttu terveysalan ammattilaisille/koululaisille/jollekin työpaikalle,sen suunnittelet ja sitten raportti..[/QUOTE]

Tällaista jotain juurikin :). Mitähän se olis? Hmm.. entäs joku kiinnostava aihe esim. perhekahvilassa? Rokotukset?

Ja anoreetikkoja olen tosiaan itsekin aikanani paljon entisessä työssä hoitanut. Siksikin pidän tuota positiivista kehonkuvaa ja kaikintavoin siihen tukemista niin tärkeänä :)

[QUOTE="sipsi";26007843]14v äitinä ajattelin asiaa positiivisen kehonkuvan mieltämisen kannalta - en ruokavalion tai laihdutusneuvonnan :) Eli lähinnä sitä, kuinka tukea tyttöjen normaalipainoa ja naiseutta tänä niukkojen toppien ja "Huippumalli haussa"-tyttöjen aikakautena...[/QUOTE]

Kohdallasi näin ajattelinkin :). Kouluterveydenhuoltoon voisi aiheesta jonkinlaisen opuksen tehdä. Laitan harkintaan. Kiitos!

Neuvolan terveydenhoitajan toiminta keskustelupalstan kokemusten perusteella

Tällä palstalla on monesti mielenkiintoisia kuvauksia neuvolasta saaduista ohjeista, neuvoista ja kohtelusta jne. Olisi mielenkiintoista analysoida terveydenhoitajan toimintaa: tutkia millainen terveydenhoitaja koetaan positiiviseksi ja milloin syntyy negatiivisiä kokemuksia, milloin syntyy hyvä vuorovaikutus ja milloin kommunikointi ei toimi lainkaan. Miten terveydenhoitajan pitäisi toimia, jotta syntyisi hyvä neuvolasuhde. Aihetta voisi muotoilla paremmaksi, kun tietää tarkemmin, mitä aihe pitää sisällään.

Yhteistyössä