Keittelen taas omppuhilloo =)

vieras
Sosetta mehumaijalla :eek: ? Mä ajattelin ekaa kertaa kokeilla mehumaijalla tehdä ompusta mehua, mut jos siitä tuleekin sosetta??

Mä teen omppusoseen vedessä vähän keittämällä ja sosemyllyn läpi. Sokeria en lisää lainkaan, kun pakastan ja on tarpeeksi makeaa ilmankin sokeria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sosetta mehumaijalla :eek: ? Mä ajattelin ekaa kertaa kokeilla mehumaijalla tehdä ompusta mehua, mut jos siitä tuleekin sosetta??

Mä teen omppusoseen vedessä vähän keittämällä ja sosemyllyn läpi. Sokeria en lisää lainkaan, kun pakastan ja on tarpeeksi makeaa ilmankin sokeria.
No siis siitä tulee sekä että.

Mä just purkitin soseen ja pullotin mehut jäähtymään.

Kuorin, lohkon ja irrotan siemenkodat ompuista. Lohkot sinne maijaan, mehu valumaan ja kun mehu on valunut niin ne omenalohkotkin on jo pehmentyneet soseeksi.

Sen soseen voi sitten vielä keittää hillosokerin kanssa jos tykkää, jos ei niin sellaisenaan purkkeihin ja pakkaseen.

Muoks.
Mehun määrä riippuu omenoista ja niiden kypsyydestä. Väittävät, että vähän raaoista irtoaa enemmän.
Kaneliompuista tuli meillä tosi niukasti, mutta tänään pistin valkeita kuulaita ja kaneliomppuja sekaisin ja maija oli vaan puolillaan, silti siitä irtosi 3 litraa.
 
Toi on varmaan hyvä tyyli tehdä maijalla, niin saa nestettä pois ja tulee kiinteempää hilloo.

Se mehumaijalla tehty omppumehu ei muistaakseni ollut kauheen hyvää.. Tosin siitä, kun sitä sain on varmaan ainakin 25 v. En osaa sanoa nykymakua.
 
vieras
No mä kokeilen mehustusta jos jaksan. Hillon tosiaan teen niin yksinkertaisesti, että kuorineen siemenkotineen päivineen kiehumaan ja sosemyllyllä sileäksi. En mä jaksa sen enempää kuoria :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä kokeilen mehustusta jos jaksan. Hillon tosiaan teen niin yksinkertaisesti, että kuorineen siemenkotineen päivineen kiehumaan ja sosemyllyllä sileäksi. En mä jaksa sen enempää kuoria :)
Mä oon niin hienohelma, että sen soseen pitää olla kun pilttiä söis, siksi siis kaikki ne valmistelut :ashamed:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä kokeilen mehustusta jos jaksan. Hillon tosiaan teen niin yksinkertaisesti, että kuorineen siemenkotineen päivineen kiehumaan ja sosemyllyllä sileäksi. En mä jaksa sen enempää kuoria :)
Mä oon niin hienohelma, että sen soseen pitää olla kun pilttiä söis, siksi siis kaikki ne valmistelut :ashamed:
Kyllä tosta tuleekin hienoa. Kuoret ja siemenet ym. jää sinne myllyn röhnäpuolelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä kokeilen mehustusta jos jaksan. Hillon tosiaan teen niin yksinkertaisesti, että kuorineen siemenkotineen päivineen kiehumaan ja sosemyllyllä sileäksi. En mä jaksa sen enempää kuoria :)
Mä oon niin hienohelma, että sen soseen pitää olla kun pilttiä söis, siksi siis kaikki ne valmistelut :ashamed:
Kyllä tosta tuleekin hienoa. Kuoret ja siemenet ym. jää sinne myllyn röhnäpuolelle.
No mutta sepä se, kun multa puuttuu se mylly. Pelaan vaan ton maijan kanssa kunnes joskus ehkä saan hankittua, siksi siis näin :D
 

Yhteistyössä